Piratpartiets mötesplattform

Ämnesverktyg Sök i det här ämnet Visningsalternativ
  (#1) Gammal
JPAnderson Inte uppkopplad

JPAndersons avatar

Reg.datum: May 2009
Standard Sabotage av valsedlar! - 2009-05-21, 15:34

Hejsan.

Vill höra mig för om det är nån mer som upptäckt "fusket" med våra valsedlar på förtidsröstnings lokalerna?

Här i Kil så har de alla partiers valsedlar snyggt uppradade på ett ställ, utom våra som "mystiskt" lagts åt sidan. (vilket jag självklart rättade till och påpekade om för personalen)

Jag ska nu gå dit och kontrollera flera gånger per dag.

Detta är ju dessutom olagligt.

Ledamot av valberedningen.
Tidigare; Ledamot av partistyrelsen 2012-2014, Sekreterare för Piratpartiet Värmland

Bloggar som Värmlandspiraten
Partimail | Facebook | Twitter
  Skicka ett meddelande via MSN till JPAnderson Skicka ett meddelande via Skype™ till JPAnderson  
  (#2) Gammal
Konsekvent Inte uppkopplad

Länk: #149728
Standard RE: Sabotage av valsedlar! - 2009-05-21, 16:02

Jag vet inte om poströstning, men på valdagen i vallokal så separeras "etablerade" partier (jag tror, de som fått minst 1% i föregående val och därför får valsedlarna distribuerade av Valmyndigheten), från "övriga" partier. Övriga partiers valsedlar distribueras bara av deras sympatisörer.

De två grupperna av valsedlar brukar ligga på var sitt bord vid entren till vallokalen. Det är väl troligt att liknande gäller i lokaler för poströstning. Personalen borde ha påpekat det för dig, när du påpekade problemet för dem, men de är väl inte särskillt insatta eller intresserade...

(#3) Gammal
Obrell86 Inte uppkopplad

Reg.datum: Dec 2008

Länk: #149729
Standard RE: Sabotage av valsedlar! - 2009-05-21, 16:04

Dokumentera och polisanmäl. Så länge inga anmälningar kommer in så ser det ut som att allt går juste till.

Brott mot vallagen är dessutom mycket allvarligt. Hade det varit isolerade händelser så hade man kanske nöjt sig med att säga till så att det inte händer igen men nu verkar det som att de sker systematiskt lite här och var i landet.

(#4) Gammal
Obrell86 Inte uppkopplad

Reg.datum: Dec 2008

Länk: #149731
Standard RE: Sabotage av valsedlar! - 2009-05-21, 16:08

Citat:
Konsekvent (2009-May-21)Jag vet inte om poströstning, men på valdagen i vallokal så separeras "etablerade" partier (jag tror, de som fått minst 1% i föregående val och därför får valsedlarna distribuerade av Valmyndigheten), från "övriga" partier. Övriga partiers valsedlar distribueras bara av deras sympatisörer.

De två grupperna av valsedlar brukar ligga på var sitt bord vid entren till vallokalen. Det är väl troligt att liknande gäller i lokaler för poströstning. Personalen borde ha påpekat det för dig, när du påpekade problemet för dem, men de är väl inte särskillt insatta eller intresserade...

Det spelar ingen roll om valsedlarna distribueras av "staten" eller av partierna själva, inga får diskrimineras eller särbehandlas då det bryter mot vallagen. Det är tillräckligt dåligt att vissa partier har gett sig själva försprång genom att få sina valsedlar betalade och distribuerade.

(#5) Gammal
Oldtimer Inte uppkopplad

Oldtimers avatar

Reg.datum: Jan 2006

Länk: #149742
Standard RE: Sabotage av valsedlar! - 2009-05-21, 17:06

Citat:
Konsekvent (2009-May-21)Jag vet inte om poströstning, men på valdagen i vallokal så separeras "etablerade" partier (jag tror, de som fått minst 1% i föregående val och därför får valsedlarna distribuerade av Valmyndigheten), från "övriga" partier. Övriga partiers valsedlar distribueras bara av deras sympatisörer.
Inte bara på valdagen. Men de "separeras" bara i det avseendet att de partier som fått minst 1% i något av de två senaste valen, får gratis valsedlar och distributionen sköts av valmyndigheten. I övrigt finns det ingen separation.

Citat:
Det heter förresten "förtidsröstning" sedan ett antal år tillbaka (eftersom det inte finns några postkontor att rösta på längre).

Om de två grupperna av valsedlar placeras på var sitt bord, så bryter man mot vallagen. Inga, absolut inga, valsedlar får behandlas olika. Alla valsedlar som kan användas i valet skall placeras på en plats. Allt annat är valfusk och kommer att polisanmälas om personalen inte åtgärdar det när det påpekas för dem.

Mikael Börjesson

Valkretsledare för Bohuslän

mikael.borjesson(kanelbulle) piratpartiet.se

(#6) Gammal

JPAndersons avatar

Länk: #149752
Standard RE: Sabotage av valsedlar! - 2009-05-21, 17:39

Jag kommer ha stenkoll nu.

Tidigare; Ledamot av partistyrelsen 2012-2014, Sekreterare för Piratpartiet Värmland

Skicka ett meddelande via MSN till JPAnderson Skicka ett meddelande via Skype™ till JPAnderson  
  (#7) Gammal
Anders Troberg Inte uppkopplad

Reg.datum: May 2008

Länk: #149836
Standard RE: Sabotage av valsedlar! - 2009-05-21, 22:59

Polisanmäl vid minsta misstanke. Två anledningar:

* Rätt ska vara rätt.

* Vårt stöd ökar varje dag. För varje valkrets där det kan påvisas valfusk så finns chansen att röstningen i den valkretsen måste göras om. Det ger oss fler röster (speciellt som våra väljare kommer att vara förbannade och rösta igen, medan de andra partiernas väljare kommer att vara trötta och inte orka rösta igen i samma grad).

/Anders Troberg

(#8) Gammal
Kata Inte uppkopplad

Reg.datum: Nov 2008

Länk: #149954
Standard RE: Sabotage av valsedlar! - 2009-05-22, 11:00

Rapportera sådana här grejer här:

http://wiki.piratpartiet.se/Vallokalsavvikelser

(#9) Gammal

JPAndersons avatar

Länk: #150058
Standard RE: Sabotage av valsedlar! - 2009-05-22, 15:20

Och så sker det igen... Likadant idag så ligger våra valsedlar avsides på ett bort.

Jag rättade till det och upplyste personalen att det får inte alls gå till såhär. De citera "sitt" regelverk från valnämnden men jag sa att de har valmyndighetens regelverk att gå efter.

Dvs: "att alla valsedlar skall behandlas på ett likvärdigt sätt och icke göras skillnad på".

Försökte få kontakt med valnämndens ordförande OCH vice, men ingen var anträffbar.

Har meddelat valkretsledaren dessutom.

(#10) Gammal
Glith Inte uppkopplad

Gliths avatar

Reg.datum: Feb 2009

Länk: #150061
Standard RE: Sabotage av valsedlar! - 2009-05-22, 15:23

Kanske Danowsky som har nått skumt ihop med någon i Valnämnden...

--
One man alone cannot fight the future.

Ämnesverktyg Sök i det här ämnet
Sök i det här ämnet:

Avancerad sökning
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Liknande ämnen
Ämne Startat av Forum Svar Senaste inlägg
Sabotage mot Black Internet eXistenZe PP i media 12 2009-08-27 11:59
Sabotage av valsedlar! JPAnderson 21. Värmlands län 10 2009-05-28 07:44
Stöld och sabotage Henrik Rydberg Övrig piratpolitik 0 2008-08-11 16:17
Politik för malware och e-sabotage? knyrfig Övrig piratpolitik 4 2007-02-13 08:48
Sabotage mot valsedlar p flera platser brelovich PP i media 34 2006-09-11 19:35