Piratpartiets mötesplattform

Ämnesverktyg Sök i det här ämnet Visningsalternativ
  (#1) Gammal
Fahrenheit451 Inte uppkopplad

Fahrenheit451s avatar

Reg.datum: Jan 2006
Standard RE: Sabotage av valsedlar! - 2009-05-23, 19:06

Citat:
Björn Felten (2009-May-23)
Citat:
Oldtimer (2009-May-23)Så var det inte i de vallokaler jag besökte 2006-09-17. Jag lovar att de inte kommer att separeras i "praktiken" i de vallokaler jag har ansvar för. Kolla själv den 7:e.

Between the two of us, så vore det väl fan också om vi inte skulle lyckas åstadkomma åtminstone lite minimal demokrati i vår lilla del av ankdammen.

Demokrati! Det är lyxkonsumtion. Kostar blod, svett, tårar och offantligt med pengar. Fast det är klart, vi kallas ju generation gratis, så låt oss hoppas att just detta blir en självuppfyllande profetia.

---------------

"Demokrati uppstår när man eftersträvar alla medborgares frihet och jämlikhet och tar hänsyn till deras antal men inte deras art"; Aristoteles

Jonathan Müller

Ny mycket bättre blogg
http://liebenow.wordpress.com/

(#2) Gammal
Konsekvent Inte uppkopplad

Reg.datum: May 2009

Länk: #150452
Standard RE: Sabotage av valsedlar! - 2009-05-23, 20:12

Jag var faktiskt valförrättare en gång i tiden. Det var klara instruktioner på att separera valsedlarna på två olika bord. Och alltid som jag röstat så har det varit så.

Valförrättare kan förresten vem som helst bli. Det råder normalt stor brist på dem, så den som anmäler sig i tid blir sannolikt valförrättare (eller vad det nu är för titel på dem som sitter av dessa tio-tolv timmar i vallokal på valdagen). Oftast är det väl kommunalanställda som ställer upp, därför att det är en kommunal instans som rekryterar valförrättare och meddelandet når bäst ut till kommunala arbetsplatser. Eftersom de flesta kommunalanställda är kommunister, sossar folkpartister så råder det förstås en mycket grov politisk bias bland valförrättarna (och den djjpaste okunskap om grundläggande lagar och regler för hur valet ska genomföras eftersom V+S+FP-anhängare normalt är extremt lågbegåvade). Men orsaken till det handlar mer om tillfälligheter än någon medveten manipulation.

Överhuvudtaget har jag stort förtroende för valsystemet. Rösterna räknas överraskande korrekt och valhemligheten respekteras nästan perfekt. Och det säger jag som har noll förtroende för t.ex. Skatteverket, som mnga svenskar verka dyrka som Gud själv! Valsystemet är en av mycket få saker inom offentlig sektor som fungerar acceptabelt sätt.

Kampen om "valsedlar i vallokalen" har ju förts under årtionden av Sverigedemokraterna. Det är en storm i ett vattenglas. Kanske valsedlarnas närvaro skulle påverka den som väöljer mellan sossarna och folkpartiet. Men den som överväger att rösta på ett nytt litet parti som PP eller SD, den lär inte låta sig stoppas av att valsedlarna liger på ett annat bord. Mitt råd är att PP tonar ned det där för att inte verka allt för rättshaveristiska. Effekten av valsedlarnas placering är extremt liten. Fokusera i så fall på valförrättare som säger att de kommer at slänga era valsedlar, som ett videoklipp ju bevisar. Det är kriminellt. Men i övrigt, kom ihåg att folk i allmänhet inte kommer att tycka att ni är negativt särbehandlade på något relevant sätt därför att era valsedlar ligger en bit bredvid de åtta partier som fick över 1% i förra valet. De som vill rösta på er kommer att lösa det problemet, tro mig, de är inte fårskallar allihop!

(#3) Gammal
Anders Troberg Inte uppkopplad

Reg.datum: May 2008

Länk: #150463
Standard RE: Sabotage av valsedlar! - 2009-05-23, 20:51

Konsekvent: Två kommentarer:

* Rätt ska vara rätt. Allt annat är sekundärt. Görs fel så ska de rättas till eller valet göras om. Punkt.

* Det går att skriva inlägg utan att förolämpa merparten av läsarna. Även om vi är PP nu, så kommer vi från andra partier, däribland de som du slaggar.

/Anders Troberg

(#4) Gammal
Oldtimer Inte uppkopplad

Oldtimers avatar

Länk: #150472
Standard RE: Sabotage av valsedlar! - 2009-05-23, 21:50

Citat:
Konsekvent (2009-May-23)Jag var faktiskt valförrättare en gång i tiden. Det var klara instruktioner på att separera valsedlarna på två olika bord. Och alltid som jag röstat så har det varit så.
Aldrig där jag har röstat har det varit så. Och det kommer inte att vara så i "mina" vallokaler.

Om valnämnden i någon kommun väljer att ge brottsliga instruktioner till röstmottagarna (tidigare kända som valförrättare), tvekar jag inte med polisanmälan.

Mikael Börjesson

Valkretsledare för Bohuslän

mikael.borjesson(kanelbulle) piratpartiet.se

(#5) Gammal
JPAnderson Inte uppkopplad

JPAndersons avatar

Länk: #150486
Standard RE: Sabotage av valsedlar! - 2009-05-24, 00:08

To right...

Ledamot av valberedningen.
Tidigare; Ledamot av partistyrelsen 2012-2014, Sekreterare för Piratpartiet Värmland

Bloggar som Värmlandspiraten
Partimail | Facebook | Twitter
  Skicka ett meddelande via MSN till JPAnderson Skicka ett meddelande via Skype™ till JPAnderson  
  (#6) Gammal
Michael Anderson Inte uppkopplad

Michael Andersons avatar

Länk: #150501
Standard RE: Sabotage av valsedlar! - 2009-05-24, 01:29

Som tur är, så har det inte varit något sabotage mot valsedlarna i min kommun hittills. Jag tar ett besök till lokalen nästan dagligen och hittills har allt verkat korrekt. Men det är tragiskt när det blir sabotage mot vårt parti, som vi sett i bland annat Youtube-klippet.

"I'm going to blow them off the face of the earth with the fury of God's own thunder."
- President Josiah 'Jed' Bartlet
  Skicka ett meddelande via MSN till Michael Anderson Skicka ett meddelande via Skype™ till Michael Anderson  
  (#7) Gammal
dragontrumpetare Inte uppkopplad

dragontrumpetares avatar

Länk: #150518
Standard RE: Sabotage av valsedlar! - 2009-05-24, 09:05

Verka funka bra här i örebro också. Visst, såg en förändring visserligen. Först så hamnade våra valsedlar i samma gäng som de övriga, men inte på samma plan.De två första facken innehåll då de partier som kommit över 1%, det 3dje facket var de blanka valsedlarna, och först på fjärde facket, i ståtligmajestät hamnade då PP's sedlar. Var helt ok.

Sedan kom jag då dit i lördags, då hade de flyttat på pp' s sedlar till ett eget ställ, fortfarande på samma bord, men helt i ensam majestät. Undrade då, på orsaken. De sade något att de fått instruktioner att särskilja de som kommit över 1% i förra valet. De som kom över hade valförättarna koll på, det andra stället hade vi koll på. Men det var ju fortfarande fullt synligt. Men jag skulle nog kunna se det på det här sättet. Ett ensamt parti helt vid sidan om etablissemanget där t o m SD nu finns, känns kanske inte så säkert å rösta på. Nu tror jag visserligen annorlunda, PP har vind i seglen nu, men hade det varit ett riksdagsval, så är det nog inte alls bra. Folk tror nog att partierna är större i det ena gänget, än i det ensamma stället. Psykologi kallas det. Men hon valförättaren hade egentligen in aning, varför det skulle vara så, tyckte själv att det var onödigt, skulle kolla upp detta. Sa, att det kanske ser annorlunda ut när man öppnar på måndag.

Men allt som allt, har jag inte märkt något egentligt försök att få folk att INTE rösta på PP. Måste nog säga, att i Örebro har det nog sett ganska hyfsat ut. Fick ju som sagt lägga till några hundra sedlar till i Lördags. :-)

Släpp fildelningen fri!!!

Säger Dragontrumpetare:cool:
  Skicka ett meddelande via ICQ till dragontrumpetare Skicka ett meddelande via MSN till dragontrumpetare Skicka ett meddelande via Yahoo till dragontrumpetare  
  (#8) Gammal
Adam Eltér Inte uppkopplad

Adam Eltérs avatar

Reg.datum: Feb 2009

Länk: #150760
Standard RE: Sabotage av valsedlar! - 2009-05-25, 01:12

Citat:
dragontrumpetare (2009-May-24)Verka funka bra här i örebro också. Visst, såg en förändring visserligen. Först så hamnade våra valsedlar i samma gäng som de övriga, men inte på samma plan.De två första facken innehåll då de partier som kommit över 1%, det 3dje facket var de blanka valsedlarna, och först på fjärde facket, i ståtligmajestät hamnade då PP's sedlar. Var helt ok.

Sedan kom jag då dit i lördags, då hade de flyttat på pp' s sedlar till ett eget ställ, fortfarande på samma bord, men helt i ensam majestät. Undrade då, på orsaken. De sade något att de fått instruktioner att särskilja de som kommit över 1% i förra valet. De som kom över hade valförättarna koll på, det andra stället hade vi koll på. Men det var ju fortfarande fullt synligt. Men jag skulle nog kunna se det på det här sättet. Ett ensamt parti helt vid sidan om etablissemanget där t o m SD nu finns, känns kanske inte så säkert å rösta på. Nu tror jag visserligen annorlunda, PP har vind i seglen nu, men hade det varit ett riksdagsval, så är det nog inte alls bra. Folk tror nog att partierna är större i det ena gänget, än i det ensamma stället. Psykologi kallas det. Men hon valförättaren hade egentligen in aning, varför det skulle vara så, tyckte själv att det var onödigt, skulle kolla upp detta. Sa, att det kanske ser annorlunda ut när man öppnar på måndag.

Men allt som allt, har jag inte märkt något egentligt försök att få folk att INTE rösta på PP. Måste nog säga, att i Örebro har det nog sett ganska hyfsat ut. Fick ju som sagt lägga till några hundra sedlar till i Lördags. :-)

Tveka inte att protestera, ringa Valnämnden i Örebro och att hota med polisanmälan som sista utväg! Rätt ska vara rätt! Det finns info om hur du ska gå till väga i ett brev på http://wiki.piratpartiet.se under vallokalsavikelser tror jag det är.

Ordförande för Ung Pirat Västra distriktet
Ordförande för Ung Pirat Halmstad

Mail: adam.elter [at] piratpartiet.se
Twitter: adamelter

(#9) Gammal
NN1 Inte uppkopplad

Länk: #150773
Standard RE: Sabotage av valsedlar! - 2009-05-25, 06:36

Eftersom många av våra väljare är förstagångsröstare, så är det inte bra om förröstlokalernas personal motarbetar oss. Men det är ju klart att Piratpartiets framgångar skrämmer...

Vi som delar ut valsedlar i lokarna får vara lite vaksamma men artiga och trevliga. Det viktiga är ju om vi hör att någon av våra väljare blir respektlöst behandlade av de vuxna. Då är det ju bra om någon tar sig tid och går dit för att prata lite *trevligt* med personalen. våra förstagångsväljare ska känna att vi bryr oss och värnar om dem.

En av Piratmammorna i Sverige

(#10) Gammal
Anders Troberg Inte uppkopplad

Reg.datum: May 2008

Länk: #150921
Standard RE: Sabotage av valsedlar! - 2009-05-25, 18:18

Hota inte med att polisanmäla, gör det. Om du ser en inbrottstjuv i ditt hem, hotar du med polisanmälan och väntar och ser, eller ringer du polisen direkt?

Vi behöver polisanmälningar på det här för att det ska tas på allvar.

/Anders Troberg

Ämnesverktyg Sök i det här ämnet
Sök i det här ämnet:

Avancerad sökning
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Liknande ämnen
Ämne Startat av Forum Svar Senaste inlägg
Sabotage mot Black Internet eXistenZe PP i media 12 2009-08-27 11:59
Sabotage av valsedlar! JPAnderson 21. Värmlands län 10 2009-05-28 07:44
Stöld och sabotage Henrik Rydberg Övrig piratpolitik 0 2008-08-11 16:17
Politik för malware och e-sabotage? knyrfig Övrig piratpolitik 4 2007-02-13 08:48
Sabotage mot valsedlar p flera platser brelovich PP i media 34 2006-09-11 19:35