Piratpartiets mötesplattform

Svara

Ämnesverktyg Sök i det här ämnet Visningsalternativ
  (#1) Gammal
MartinGöteborg Inte uppkopplad

Reg.datum: Jan 2006
Standard Seriositet - 2006-01-03, 15:56

<P class=MsoNormal style="MARGIN: 0cm 0cm 0pt"><FONT face="Times New Roman" color=#000000 size=3>Hejsan kära Piratpartister!<BR><BR>Läste om ert parti på aftonbladets hemsida, och jag tyckte direkt att detta lät som en frisk fläkt i den svenska politiken, äntligen ett parti som vill förändra något.<BR>Jag är själv fildelare och har länge retat mig på hur lagen och politikerna ständigt ställer sig på storföretagens sida och låter intresseorganisationer som APB leka polis i vårt avlånga land. </FONT></P><P class=MsoNormal style="MARGIN: 0cm 0cm 0pt"><?xml:namespace prefix = o ns = "urn:schemas-microsoft-com:office:office" /><o:p><FONT face="Times New Roman" color=#000000 size=3>&nbsp;</FONT></o:p></P><P class=MsoNormal style="MARGIN: 0cm 0cm 0pt"><FONT face="Times New Roman" color=#000000 size=3>Mitt argument för fildelning har alltid varit att jag faktiskt betalar mycket för film och musik genom att gå på bio och köpa cd-skivor men för att betala för all den film och musik som jag konsumerar skulle jag behöva vara mångmiljonär. Jag tycker inte att musik och film skall vara gratis men det måste bli avsevärt mycket billigare.</FONT></P><P class=MsoNormal style="MARGIN: 0cm 0cm 0pt"><o:p><FONT face="Times New Roman" color=#000000 size=3>&nbsp;</FONT></o:p></P><P class=MsoNormal style="MARGIN: 0cm 0cm 0pt"><FONT face="Times New Roman" color=#000000 size=3>Piratpartiet är enligt min mening i grunden ett bra initiativ. Man bör inte ha lagar i ett land som kriminaliserar en stor del av befolkningen, det urholkar förtroendet för rättsväsendet och urlakar respekten för lag och ordning i stort. Jag är säker på att Piratpartiet skulle kunna få väldigt många röster i riksdagsvalet 2006 om man bara spelar sin kort rätt. </FONT></P><P class=MsoNormal style="MARGIN: 0cm 0cm 0pt"><o:p><FONT face="Times New Roman" color=#000000 size=3>&nbsp;</FONT></o:p></P><P class=MsoNormal style="MARGIN: 0cm 0cm 0pt"><FONT face="Times New Roman" color=#000000 size=3>Det finns dock två saker som gör att jag personligen inte skulle rösta på Piratpartiet i dagsläget. Dels tycker jag att partiet har en alldeles för oseriös framtoning. Att skriva saker som att vår rådande justitieminister inte borde få göra annat än att ?? sälja korv utanför riksdagshuset. Under vinterhalvåret? är kanske underhållande att läsa men olämpligt för ett seriöst parti att skriva på sin hemsida. </FONT><FONT face="Times New Roman" color=#000000 size=3>Kommentarer som att ?USA kommer fett att gå bananer, men det struntar vi också i? är även de högst olägliga. Det ger ett gravt oseriöst och arogant intryck, jag skulle personligen inte vilja att personen som skrev det har något att säga till om när det kommer till svensk lagstiftning. </FONT></P><P class=MsoNormal style="MARGIN: 0cm 0cm 0pt"><FONT face="Times New Roman" color=#000000 size=3>Ta istället upp vad ni tycker är fel och behandla det på ett sakligt sätt så kommer ni att vinna fler väljares förtroende. </FONT></P><P class=MsoNormal style="MARGIN: 0cm 0cm 0pt"><o:p><FONT face="Times New Roman" color=#000000 size=3>&nbsp;</FONT></o:p></P><P class=MsoNormal style="MARGIN: 0cm 0cm 0pt"><FONT size=3><FONT face="Times New Roman"><FONT color=#000000>Den andra anledningen till att jag, och många andra med mig (skulle jag tro), tvekar inför att rösta på Piratpartiet är att ni är alldeles för </FONT><SPAN style="COLOR: red"><FONT color=#111111>revolutionära</FONT></SPAN><FONT color=#000000> i era sakfrågor. </FONT></FONT></FONT></P><P class=MsoNormal style="MARGIN: 0cm 0cm 0pt"><FONT face="Times New Roman" color=#000000 size=3>Att plötsligt avskaffa all ??upphovsrätt, patenträtt, varumärkesskydd, mönsterskydd.? skulle ha många fler mycket långtgående effekter än att det blir fritt fram att tanka ner film och musik på Internet. Det är ju inte bara nöjesindustrin skulle ju drabbas utan även andra företag som t.ex. Astra. Dom skulle nog inte lägga ner flera hundra miljoner kronor på att forska fram nya mediciner i Sverige om de visste att deras produkter kommer att kopieras så fort de kom ut på marknaden. De skulle nog packa sig pick och pack och flytta utomlands och då har man helt plötsligt gjort tusentals svenskar arbetslösa, inte så genomtänkt va?</FONT></P><P class=MsoNormal style="MARGIN: 0cm 0cm 0pt"><FONT face="Times New Roman" color=#000000 size=3>Naturligt vis bör lagarna omformas så att fildelning blir mer eller mindre lagligt men det är en tidskrävande process som kan ta år.</FONT></P><P class=MsoNormal style="MARGIN: 0cm 0cm 0pt"><o:p><FONT face="Times New Roman" color=#000000 size=3>&nbsp;</FONT></o:p></P><P class=MsoNormal style="MARGIN: 0cm 0cm 0pt"><FONT face="Times New Roman" color=#000000 size=3>Vore det inte bättre att sätta upp ett par rimliga punkter som partiet skall sträva efter.</FONT></P><P class=MsoNormal style="MARGIN: 0cm 0cm 0pt"><FONT size=3><FONT color=#000000><FONT face="Times New Roman">Punkterna angående att stärka individens Integritet och privatliv tycker jag var bra exempel på rimliga saker som man kan göra för att göra det lättare för oss fildelare. <o:p></o:p></FONT></FONT></FONT></P><P class=MsoNormal style="MARGIN: 0cm 0cm 0pt"><o:p><FONT face="Times New Roman" color=#000000 size=3>&nbsp;</FONT></o:p></P><P class=MsoNormal style="MARGIN: 0cm 0cm 0pt"><FONT face="Times New Roman" color=#000000 size=3>Om dessa två punkter uppfylls kan jag mycket väl kunna tänka mig att rösta på Piratpartiet.</FONT></P><P class=MsoNormal style="MARGIN: 0cm 0cm 0pt"><o:p><FONT face="Times New Roman" color=#000000 size=3>&nbsp;</FONT></o:p></P><P class=MsoNormal style="MARGIN: 0cm 0cm 0pt"><FONT size=3><FONT color=#000000><FONT face="Times New Roman"><SPAN style="mso-spacerun: yes">&nbsp;&nbsp; </SPAN>/ Martin</FONT></FONT></FONT>

Svara med citat
  (#2) Gammal
Sebastian Själin aka Schangtil Inte uppkopplad

Länk: #1377
Standard RE: Seriositet - 2006-01-03, 16:10

Det är sånt som håller på att diskuteras för fullt i detta nu, de håller på att utforma ett partiprogram som kommer att presenteras då det är klart, Jag håller med om att det är oersiöst på vissa ställen, men uppfattningen jag har är att det håller på att omformas för att bge ett mer seriöst intryck. Det har blivit en sådan anstormning att det är svårt att hinna med allt adminstrativt arbete och ändå få det andra att gå frammåt.
  Skicka ett meddelande via MSN till Sebastian Själin aka Schangtil  
Svara med citat
  (#3) Gammal
Aewheros Inte uppkopplad

Länk: #1442
Standard RE: Seriositet - 2006-01-03, 17:09

Håller med, Martin. Som jag upprepar hela tiden här på forumet så kan man inte åstadkomma något genom att genom att gå ut för extremt. Upphovsrätt och patent måste försvagas gradvis, näringslivet måste få tid att anpassa sig till de nya förhållandena. T.ex. finns det ingen möjlighet att förhandla fram en omedelbar avveckling av upphovsrätten i riksdagen. Att däremot försvaga den och tillåta kopiering och spridning utan vinstsyfte, fildelning, är däremot ett rimligt mål som skulle kunna drivas igenom redan nästa mandatperiod. Likaså att gå emot datalagringslagen, särskilt som det redan finns stöd för det i riksdagen. Kasettavgiften skulle också kunna gå att få bort rätt fort. Den personliga integriteten skulle kunna stärkas i grundlagen, även om grundlagsändringar alltid kräver två mandatperioder.

Svara med citat
  (#4) Gammal
Adrian Larsson Inte uppkopplad

Adrian Larssons avatar

Länk: #1459
Standard RE: Seriositet - 2006-01-03, 17:29

Som så många gånger på detta underbara forum så kan jag inte mer en att hålla med föregående talare, man folk gillar inte förändringar i allmänhet, så man måste gå långsamt fram, ständigt argumenterande för sin sak. Annars kommer den stora massan att skrämmas iväg.

Och har man skrämt en så kommer dom börja snacka med grannen osv sen så står vi där på valdagen, med 1% ynka procent, inte så kul va?? Nee, även detta parti måste rätta in sig i ledet, Rom byggdes inte på en dag!

Human Knowledge Belongs To The World Open Source!

Svara med citat
  (#5) Gammal
169 Inte uppkopplad

Länk: #1495
Standard RE: Seriositet - 2006-01-03, 18:07

Och även jag kan väl inte annat än att hålla med föregående. Som han/hon redan sa så byggdes rom inte på en dag. Det kanske låter väldigt atraktivt först för de ca 1000000 fildelare att totalt avskaffa upphovsrätten och allt det men då riskerar man att förstöraoerhört mycket. Man kanske har med sig 10 % av svenskarna först men efter ett tag skulle många nog med lite eftertanke inseatt en sådan förändring inte borde ske så radikalt utan lite långsammare.

Det skulle ha gått mycket bättre för Ryssland om Lenin och hans parti 1917 inte hade försökt att få hela landet totalkommunistiskt på en gång. Hade han istället gjord det lite långsammare i flera steg (som Marx och Engels skrev) hade det gått mycket bättre (enligt mig).

De flesta väljare skulle nog inte gilla en sådan radikal förändring utan snarare än långsammare mindre revolutionsliknande förändring.

Svara med citat
  (#6) Gammal
Epic_p1 Inte uppkopplad

Epic_p1s avatar

Länk: #1505
Standard RE: Seriositet - 2006-01-03, 18:17

Tack martin för dina åsikter och din kritik!

Att helt avskaffa uppehovsrätten kan låta dumt, och blir antagligen väldigt svårt att uppnå. Men en tanke är att hitta något mellan det vi har idag, och att helt slippa det. Ett exemel är att man anpassar uppehovsrätten mer för vårat digitala samhälle, och inte rör runt i tex. som du påstod: läkemedel.

Men men, detta är mina tankar och ideer. Mycket som flyger runt i skallen just nu.

/Eric
  Skicka ett meddelande via ICQ till Epic_p1  
Svara med citat
  (#7) Gammal
Hydrogen Inte uppkopplad

Hydrogens avatar

Länk: #1833
Standard RE: Seriositet - 2006-01-04, 00:40

Att helt upphäva upphovsrättslagen kan självklart bli svårt, men det är en vision precis som vägverkets "noll vision" och Göran Perssons vårdpaket!

/Sebastian Györik //Sebban på IRC
  Skicka ett meddelande via MSN till Hydrogen  
Svara med citat
  (#8) Gammal
Sunnan Inte uppkopplad

Länk: #1886
Standard RE: Seriositet - 2006-01-04, 01:51

Det finns två sorters seriositet.

Seriositet i frågor som språk ("fett bananer") bryr jag mig inte om. Vill ni anpassa er till rådande parlamentarisk språkbrukspraxis så kan jag acceptera det. Vill ni tönta och kaxa så kan jag glatt acceptera det också, nästan hellre. Men det är verkligen vilket som. (Obs! Hur "gråa" ni än blir kommer ni att framställas som oseriösa i media.)

Seriositet i att man tar frågan om upphovsrätt gravallvarligt bryr jag mig däremot väldigt mycket om.

Citat:
Den andra anledningen till att jag, och många andra med mig (skulle jag tro), tvekar inför att rösta på Piratpartiet är att ni är alldeles för revolutionära i era sakfrågor.

Det är precis den seriositeten jag tycker om. Att mena allvar med att avskaffa copyrighten och patent. På riktigt. Att trotsa Bern och WIPO och de andra.

Det är oerhört lockande för mig.

Fegar PP i den här frågan kommer de definitivt att tappa min röst.

Jag står redan och väger om jag ska rösta på PP eller inte (men visst, ingen idé att fundera för mycket innan mer information kommer -- och vi har fortfarande möjlighet att påverka).

Ett parti som "bara" vill legalisera fildelning mellan privatpersoner är inte mer värt för mig än de andra enfrågepartierna:

jag prioriterar könsfrågor (fi), sjukvård (sjukvårds, men jag vet nästan inget om dem), och miljön (mp, men jag vet inte om jag litar på dem längre) över legalisering av fildelning mellan privatpersoner (även om jag så klart vill att det ska vara lagligt!).

Ett parti som dock seriöst (!) vill avskaffa copyright och patent kan dock verkligen komma på fråga för mig. Riktig informationsfrihet (och det är perfekt att ni kombinerar med personlig integritet och privatliv, det älskar jag!) är värt mycket för mig. Att kunna ladda hem senaste hollywood-rullen gratis & lagligt på BitTorrent är värdefullt, visst, men det smäller inte alls lika högt och det är inte värt priset att ge upp de andra frågorna.

(Skulle fortfarande mycket hellre se en annan lösning än partibildning. Jag vill äta kakan och ha den!)

Svara med citat
  (#9) Gammal
nitro2k01 Inte uppkopplad

nitro2k01s avatar

Länk: #2685
Standard RE: Seriositet - 2006-01-05, 12:54

Det jag ska säga nu hör väl mer hemma i Djävulens Advokat-forumet, men...</P><P><TABLE cellSpacing=0 cellPadding=0 width="100%"><TBODY><TR><TD class=SmallTxt width="80%"><P><DIV id=_ctl1_ctlTopic_ctlPanelBar_ctlTopicsRepeater__ctl1_smAuthorName_SimpleMenuDivLayer &#111;nmouseover="InstantASP_OpenMenuMouseOver("_ctl1_ctlTopic_ctlPanelBar_ctlTopicsRepeater__ctl1_smAuthorName","_ctl1_ctlTopic_ctlPanelBar_ctlTopicsRepeater__ctl1_smAuthorName_SimpleMenuDivLayer","<table width=100% class=PanelBar_OuterTable cellspacing=0 cellpadding=0><tr><td><table width=100% cellspacing=1 cellpadding=7><tr><td class=TableCell_Light><a href=UserInfo2329.aspx Class="SmlLinks" Title="View Members Profile">View Member"s Profile</a></tr><tr><td class=TableCell_Light><a href=BuddyIgnoreList1.aspx?Username=MartinG%c3%b6teborg Class="SmlLinks" Title="Add to Buddy List">Add to Buddy List</a></tr><tr><td class=TableCell_Light><a href=__doPostBack("butSendPrivateMessage","2329"); onMouseOver="&#119;indow.status=&#119;indow.location;return true;"; onMouseOut=&#119;indow.status="";return true; Class="SmlLinks" Title="Send Private Message">Send Private Message</a></tr><tr><td class=TableCell_Light><a href=__doPostBack("butSendEmail","2329"); onMouseOver="&#119;indow.status=&#119;indow.location;return true;"; onMouseOut=&#119;indow.status="";return true; Class="SmlLinks" Title="Send Email To Member">Send Email To Member</a></tr><tr><td class=TableCell_Light><a href=__doPostBack("butShowMemberPosts","2329"); onMouseOver="&#119;indow.status=&#119;indow.location;return true;"; onMouseOut=&#119;indow.status="";return true; Class="SmlLinks" Title="Find All Members Posts">Find All Member"s Posts</a></tr></td></tr></table></td></tr></table>","165px");" style="DISPLAY: inline" &#111;nclick="InstantASP_OpenMenu("_ctl1_ctlTopic_ctlPanelBar_ctlTopicsRepeater__ctl1_smAuthorName","_ctl1_ctlTopic_ctlPanelBar_ctlTopicsRepeater__ctl1_smAuthorName_SimpleMenuDivLayer","<table width=100% class=PanelBar_OuterTable cellspacing=0 cellpadding=0><tr><td><table width=100% cellspacing=1 cellpadding=7><tr><td class=TableCell_Light><a href=UserInfo2329.aspx Class="SmlLinks" Title="View Members Profile">View Member"s Profile</a></tr><tr><td class=TableCell_Light><a href=BuddyIgnoreList1.aspx?Username=MartinG%c3%b6teborg Class="SmlLinks" Title="Add to Buddy List">Add to Buddy List</a></tr><tr><td class=TableCell_Light><a href=__doPostBack("butSendPrivateMessage","2329"); onMouseOver="&#119;indow.status=&#119;indow.location;return true;"; onMouseOut=&#119;indow.status="";return true; Class="SmlLinks" Title="Send Private Message">Send Private Message</a></tr><tr><td class=TableCell_Light><a href=__doPostBack("butSendEmail","2329"); onMouseOver="&#119;indow.status=&#119;indow.location;return true;"; onMouseOut=&#119;indow.status="";return true; Class="SmlLinks" Title="Send Email To Member">Send Email To Member</a></tr><tr><td class=TableCell_Light><a href=__doPostBack("butShowMemberPosts","2329"); onMouseOver="&#119;indow.status=&#119;indow.location;return true;"; onMouseOut=&#119;indow.status="";return true; Class="SmlLinks" Title="Find All Members Posts">Find All Member"s Posts</a></tr></td></tr></table></td></tr></table>","165px");">MartinGöteborg, en kommentar ang det du säger om Astra. Faktiskt så lägger Astra mer pengar på marknadsföring och&nbsp;advokater än på forskning, så med lite tur skulle ett avskaffande av patent hjälpa Astra att tjäna pengar eftersom en del resurser skulle frigöras inom företaget. </DIV></P><P><DIV &#111;nmouseover="InstantASP_OpenMenuMouseOver("_ctl1_ctlTopic_ctlPanelBar_ctlTopicsRepeater__ctl1_smAuthorName","_ctl1_ctlTopic_ctlPanelBar_ctlTopicsRepeater__ctl1_smAuthorName_SimpleMenuDivLayer","<table width=100% class=PanelBar_OuterTable cellspacing=0 cellpadding=0><tr><td><table width=100% cellspacing=1 cellpadding=7><tr><td class=TableCell_Light><a href=UserInfo2329.aspx Class="SmlLinks" Title="View Members Profile">View Member"s Profile</a></tr><tr><td class=TableCell_Light><a href=BuddyIgnoreList1.aspx?Username=MartinG%c3%b6teborg Class="SmlLinks" Title="Add to Buddy List">Add to Buddy List</a></tr><tr><td class=TableCell_Light><a href=__doPostBack("butSendPrivateMessage","2329"); onMouseOver="&#119;indow.status=&#119;indow.location;return true;"; onMouseOut=&#119;indow.status="";return true; Class="SmlLinks" Title="Send Private Message">Send Private Message</a></tr><tr><td class=TableCell_Light><a href=__doPostBack("butSendEmail","2329"); onMouseOver="&#119;indow.status=&#119;indow.location;return true;"; onMouseOut=&#119;indow.status="";return true; Class="SmlLinks" Title="Send Email To Member">Send Email To Member</a></tr><tr><td class=TableCell_Light><a href=__doPostBack("butShowMemberPosts","2329"); onMouseOver="&#119;indow.status=&#119;indow.location;return true;"; onMouseOut=&#119;indow.status="";return true; Class="SmlLinks" Title="Find All Members Posts">Find All Member"s Posts</a></tr></td></tr></table></td></tr></table>","165px");" style="DISPLAY: inline" &#111;nclick="InstantASP_OpenMenu("_ctl1_ctlTopic_ctlPanelBar_ctlTopicsRepeater__ctl1_smAuthorName","_ctl1_ctlTopic_ctlPanelBar_ctlTopicsRepeater__ctl1_smAuthorName_SimpleMenuDivLayer","<table width=100% class=PanelBar_OuterTable cellspacing=0 cellpadding=0><tr><td><table width=100% cellspacing=1 cellpadding=7><tr><td class=TableCell_Light><a href=UserInfo2329.aspx Class="SmlLinks" Title="View Members Profile">View Member"s Profile</a></tr><tr><td class=TableCell_Light><a href=BuddyIgnoreList1.aspx?Username=MartinG%c3%b6teborg Class="SmlLinks" Title="Add to Buddy List">Add to Buddy List</a></tr><tr><td class=TableCell_Light><a href=__doPostBack("butSendPrivateMessage","2329"); onMouseOver="&#119;indow.status=&#119;indow.location;return true;"; onMouseOut=&#119;indow.status="";return true; Class="SmlLinks" Title="Send Private Message">Send Private Message</a></tr><tr><td class=TableCell_Light><a href=__doPostBack("butSendEmail","2329"); onMouseOver="&#119;indow.status=&#119;indow.location;return true;"; onMouseOut=&#119;indow.status="";return true; Class="SmlLinks" Title="Send Email To Member">Send Email To Member</a></tr><tr><td class=TableCell_Light><a href=__doPostBack("butShowMemberPosts","2329"); onMouseOver="&#119;indow.status=&#119;indow.location;return true;"; onMouseOut=&#119;indow.status="";return true; Class="SmlLinks" Title="Find All Members Posts">Find All Member"s Posts</a></tr></td></tr></table></td></tr></table>","165px");">Självklart är det också så att tex Astra inte skulle tjäna lika mycket pengar utan patent, men tänk på varför de tjänar mycket pengar! På grund av sina patent så kan de agera på marknaden utan konkurrens, vilket gör att de kan ta ut skyhöga priser. Detta drabbar konsumenterna, men i slutändan fattiga länder som är i behov av medicin men inte kan få denna pga att läkemedelsföretag som Astra vägrar sänka sina priser.</DIV></P></TD></TR></TBODY></TABLE>

Svara med citat
  (#10) Gammal
Darkling Inte uppkopplad

Länk: #2978
Standard RE: Seriositet - 2006-01-06, 01:43

Jag håller helt med MartinGöteborg om att vi inte kan/borde ta bort copyright/imatterial(stavning?) lagarna helt, utan borde förändra och uppdatera dom för att passa den digitala tidsåldern bättre. Att kämpa för att ta bort dom helt är som tidigare nämts en vettig vision, men jag tycker att det borde gå till genom reformation och _INTE_ revolution. Genom att uppdatera och förändra lagarna över en tidsperiod kanske dom kan mutera till något alla parter kan acceptera och tjäna på.

Jag är också en av de medlemmar som känner att vår personliga integritet är, om inte viktigare, så iaf minst lika viktigt att kämpa för. Detta får inte glömmas bort! Jag vet att många kanske har lätt att "snöa in" på just fildelningsaspekterna av detta parti, men det bordesom sagt kämpa minst lika hårt för att förbättra möjligheterna till personlig frihet och värnandet av den personliga friheten. Som exempel måste datalagringsdirektivet bekämpas med en sådan styrka att något liknande förslag aldrig kommer att gå igenom igen!

Tack för mig. Fint att ha ett forum fyllt med likasinnade att dela sina åsikter med.

Må väl.

Darkling
  Skicka ett meddelande via MSN till Darkling  
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg Sök i det här ämnet
Sök i det här ämnet:

Avancerad sökning
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Liknande ämnen
Ämne Startat av Forum Svar Senaste inlägg
Vad är bättre - uppkäftig kaxighet eller mellangrå seriositet? Rick Falkvinge Piratpartiets hemsida (STÄNGD) 24 2006-01-08 22:42