Piratpartiets mötesplattform

Ämnesverktyg Sök i det här ämnet Visningsalternativ
  (#1) Gammal
peakwave Inte uppkopplad

Reg.datum: Jan 2006
Standard Liberala eller gröna gruppen - 2009-05-26, 10:34

Jag tror och befarar att PP riskerar att tappa många potentiella väljare då man inte i förväg vågar kommunicera vilken grupp man avser att stödja i de frågor som inte PP avser att ta aktiv ställning i.

Frågan är för mig ytterst relevant då jag ser stora skillnader mellan de gröna och de liberala i EU.

Varför vänta? Låt oss veta!

(#2) Gammal
Obrell86 Inte uppkopplad

Reg.datum: Dec 2008

Länk: #151100
Standard RE: Liberala eller gröna gruppen - 2009-05-26, 10:38

Det är ingen som vet, för det första vet vi inte om någon av grupperna vill ha oss och för det andra vet vi inte vilken grupp som kommer att stödja våra frågor. Gröna gruppen verkar närmast i frågorna men Liberala gruppen är större och skulle de stödja oss så är det säkert mer intressant att få den tyngden.

(#3) Gammal
JohanL Inte uppkopplad

Reg.datum: Apr 2009

Länk: #151105
Standard RE: Liberala eller gröna gruppen - 2009-05-26, 10:55

Citat:
peakwave (2009-May-26)Jag tror och befarar att PP riskerar att tappa många potentiella väljare då man inte i förväg vågar kommunicera vilken grupp man avser att stödja i de frågor som inte PP avser att ta aktiv ställning i.

Frågan är för mig ytterst relevant då jag ser stora skillnader mellan de gröna och de liberala i EU.

Varför vänta? Låt oss veta!

Jag gillar Piratpartiet just FÖR att man inte lovar massa saker som man vet att man kanske måste ta tillbaka. Hade Piratpartiet varit ett "vanligt" parti så hade det naturligtvis lovat att gå med i den gruppen som flest personer VILL att man ska gå med i. Men då hade man också riskerat att stå där med skägget i brevlådan efter valet om det det inte fungerar eller om den gruppen visar sig ha sämre politik i våra frågor än den andra gruppen.

Vill man TRO att man har alla svar men egentligen lever i ovisshet så röstar man på alliansen eller de rödgröna. Vill man hellre VETA vad man röstar på vara medveten om att man lever i ovisshet i resten av frågorna, då röstar man på Piratpartiet.

---
Är numera enkel medlem i partiet och har inga offentliga uppdrag från partiet.
---
  Skicka ett meddelande via ICQ till JohanL Skicka ett meddelande via MSN till JohanL  
  (#4) Gammal
peakwave Inte uppkopplad

Länk: #151106
Standard RE: Liberala eller gröna gruppen - 2009-05-26, 11:00

Jo, jag förstår att PP vill och måste tillhöra den grupp där man får bästa plattformen att driva de aktuella frågorna, men det måste ju finnas EN nuvarande preferens baserad på hur respektive gruppering har agerat tidigare?

(#5) Gammal
JohanL Inte uppkopplad

Länk: #151108
Standard RE: Liberala eller gröna gruppen - 2009-05-26, 11:04

Citat:
peakwave (2009-May-26)Jo, jag förstår att PP vill och måste tillhöra den grupp där man får bästa plattformen att driva de aktuella frågorna, men det måste ju finnas EN nuvarande preferens baserad på hur respektive gruppering har agerat tidigare?

Det tycker jag Obrell86 svarade bra på ovan. Man kan naturligtvis inte kan ha en offentlig inställning som föregår eventuella förhandlingar i framtiden.

---
Är numera enkel medlem i partiet och har inga offentliga uppdrag från partiet.
---
  Skicka ett meddelande via ICQ till JohanL Skicka ett meddelande via MSN till JohanL  
  (#6) Gammal
Roger Karlén Inte uppkopplad

Reg.datum: May 2009

Länk: #151143
Standard RE: Liberala eller gröna gruppen - 2009-05-26, 12:55

Självfallet ska man gå in i eventuella förhandlingar om grupptillhörighet efter valet. Men det som oroar är öppningen för att ansluta PP till den liberala gruppen. Är det något liberalerna blivit så är det företrädare för liberala värderingar och regelverk anpassade till ett helt annat samhälle än det jag uppfattat PP vill diskutera. Liberal politik handlar om återgång, ordning och reda av en annan tid, förnumstighet och präktighet i sämsta mening. Jag måste säga att denna öppning mot liberalerna får mig att ompröva mitt PP-stöd.

Carl Ehn

(#7) Gammal
peakwave Inte uppkopplad

Länk: #151144
Standard RE: Liberala eller gröna gruppen - 2009-05-26, 12:58

Citat:
JohanL (2009-May-26)Det tycker jag Obrell86 svarade bra på ovan. Man kan naturligtvis inte kan ha en offentlig inställning som föregår eventuella förhandlingar i framtiden.

Där går våra åsikter isär.

Det är klart att man bör ha en offentlig inställning innan valet om man avser att stödja en viss gruppering. Att hänvisa till "eventuella förhandlingar i framtiden" är som att stoppa huvudet i sanden. Endera står man helt utanför etablerade grupperingar (och lägger ner rösterna i frågor utanför partiets program) eller berättar man innan valet vilken gruppering man avser att stödja!

(#8) Gammal
peakwave Inte uppkopplad

Länk: #151150
Standard RE: Liberala eller gröna gruppen - 2009-05-26, 13:10

Citat:
Carl Ehn (2009-May-26)Självfallet ska man gå in i eventuella förhandlingar om grupptillhörighet efter valet. Men det som oroar är öppningen för att ansluta PP till den liberala gruppen. Är det något liberalerna blivit så är det företrädare för liberala värderingar och regelverk anpassade till ett helt annat samhälle än det jag uppfattat PP vill diskutera. Liberal politik handlar om återgång, ordning och reda av en annan tid, förnumstighet och präktighet i sämsta mening. Jag måste säga att denna öppning mot liberalerna får mig att ompröva mitt PP-stöd.

Ganska off topic, men jag måste bara bemöta det fullständigt befängda påståendet att
Citat:
Carl Ehn (2009-May-26)Liberal politik handlar om återgång, ordning och reda av en annan tid, förnumstighet och präktighet i sämsta mening.
med nedanstående citat från Wikipedia.

Citat:
http://sv.wikipedia.org/wiki/Liberalism (2009-May-26)Liberalism kan dock allmänt sägas vara nära förbundet med individuell frihet, mänskliga rättigheter, yttrandefrihet och demokrati. Ett fritt näringsliv med marknadsekonomi och privat äganderätt inkluderas också i många definitioner. Som ett led i att garantera individen frihet har liberaler ställt sig skeptiska till statlig inblandning i den privata sfären.

(#9) Gammal
PeWi Inte uppkopplad

Länk: #151289
Standard RE: Liberala eller gröna gruppen - 2009-05-26, 22:12

För mig (snart 50 bast, ålderman i piratpartiet spelar det faktiskt ingen roll, om jag inte har mina medborgerliga rättigheter kvar och en tro på informationssamhället så är allt det andra ingenting värt ändå, jag har röstat moderat i varje val sen 1982, vart aktiv i MUF

och sett partiledare komma och gå, Ulf Adelsson var en av de bättre, men hans kära fru har visat ministerstyrets rätta ansikte, no way u will get my vote!!

Piratpartiet jobbar för mina kärnfrågor en tro på individens existensberättigande och suveränitet, det räcker för mig.

"Bryssel here we come"

Nu ska vi piratisera Europa!!

Go Christian!

Go Amelia!

Go Mattias!

and go C Magnus Berglund, min gamle vapendragare

och bänkgranne från teknis i Karlstad!!

//Peter W

(filosofen på torpet)
För övrigt anser jag att Ask-molnet bör upplösas.
Pandoras Ask - Vem vet vilka galna idéer som dyker upp nästa gång?

(#10) Gammal
Celebrandil Inte uppkopplad

Celebrandils avatar

Reg.datum: Jun 2006

Länk: #151316
Standard RE: Liberala eller gröna gruppen - 2009-05-26, 23:33

Man ska inte blanda samman liberalism med konservatism! Det är verkligen inte samma sak. Anledningen till att dessa två ideologier i Sverige ofta blandas ihop är på grund av en sedan många år dominerande socialdemokrati. De svenska liberala partierna har för att någonsin kunna sitta i en regering helt enkelt tvingas finnas samarbete åt höger, trots att liberalismen från början var betraktad som vänster. Radikale Venstre i Danmark tillhör exempelvis det liberala blocket i EU parlamentet, men de skulle knappast kalla sig ett högerparti. I mina ögon och öron är Partipartiet verkligen ett liberalt parti, till skillnad från FP och C som i sina liberala värderingar ofta haltar. De tillhör också de mer högerriktade partierna inom det liberala blocket i EU.

Jag håller med tidigare talare. Piratpartiet är mer att hämta i det liberala blocket, som är större än det gröna, men personligen har jag inget emot något av blocken. De gröna har dock en sedan tidigare väl definierad profilfråga, som riskerar att alltid överskugga Piratpartiets huvudpunkter.
  Skicka ett meddelande via MSN till Celebrandil  

Ämnesverktyg Sök i det här ämnet
Sök i det här ämnet:

Avancerad sökning
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Liknande ämnen
Ämne Startat av Forum Svar Senaste inlägg
Piratpartiet till den gröna gruppen i EU-parlamentet Magnus Jacobsson PP i media 2 2009-06-25 14:12
Är Daniel Cohn-Bendit i den gröna EP-gruppen en pedofil? megaman PP i media 2 2009-06-19 23:18
Liberala ideal på soptippen Ahruman PP i media 0 2008-06-16 09:02
Liberala Partiet Johan Viberg Övrig diskussion 4 2006-09-15 15:22
Mar-31: Nstan om Liberala Ungdomsfrbundet. Rick Falkvinge Allmän information och frågor 10 2006-04-07 17:49