Piratpartiets mötesplattform

Ämnesverktyg Sök i det här ämnet Visningsalternativ
  (#1) Gammal
Drakvakt Inte uppkopplad

Drakvakts avatar

Reg.datum: Jan 2006
Standard RE: Liberala eller gröna gruppen - 2009-05-27, 05:50

Att inte bestämma en grupp innan valet är helt rätt strategi för ett nytt parti som PP eftersom vi vill tillföra någonting till parlamentet. Man kan säga så här:

Piratpartiets politik är att man vill skapa en stark inriktning på integritet och medborgarnas rättigheter, därför kommer piratpartiet att stärka den grupp som är villig att föra denna inriktning i enlighet med partiets program. Skulle det finnas flera grupper som är villiga att acceptera denna inriktning går partiets parlamentariken med i den grupp man anser sig kunna göra störst skillnad i.

Det är för mig ganska märkligt att man alltid säger liberala eller gröna gruppen, eftersom även vänstergruppen enligt Erik Josefsson (v) är villiga att diskutera. Är det så att Christian och Amelia helt enkelt på eget bevåg valt bort gruppen?

(#2) Gammal
Winston Smith Inte uppkopplad

Winston Smiths avatar

Reg.datum: Jun 2006

Länk: #151379
Standard RE: Liberala eller gröna gruppen - 2009-05-27, 09:04

Citat:
Drakvakt (2009-May-27)Det är för mig ganska märkligt att man alltid säger liberala eller gröna gruppen, eftersom även vänstergruppen enligt Erik Josefsson (v) är villiga att diskutera. Är det så att Christian och Amelia helt enkelt på eget bevåg valt bort gruppen?
Det var väl Christian som slog fast detta i sin blogg en gång i tiden. Förmodligen hade han diskuterat det med Rick m.fl. först. Jag kan inte direkt klandra honom, även om det kan låta lite märkligt att gång på gång peka ut just dessa grupper.

(#3) Gammal
peakwave Inte uppkopplad

Reg.datum: Jan 2006

Länk: #151422
Standard RE: Liberala eller gröna gruppen - 2009-05-27, 11:11

Citat:
Drakvakt (2009-May-27)Att inte bestämma en grupp innan valet är helt rätt strategi för ett nytt parti som PP eftersom vi vill tillföra någonting till parlamentet. Man kan säga så här:

Piratpartiets politik är att man vill skapa en stark inriktning på integritet och medborgarnas rättigheter, därför kommer piratpartiet att stärka den grupp som är villig att föra denna inriktning i enlighet med partiets program. Skulle det finnas flera grupper som är villiga att acceptera denna inriktning går partiets parlamentariken med i den grupp man anser sig kunna göra störst skillnad i.

Jag var helt inställd på att rösta PP 7 juni, men efter detta i mitt tycke virriga velande kring blocken L, G & V(?) överväger jag verkligen att omvärdera mitt beslut. Jag ville läga min röst på ett parti som värnar personliga integriteten - inte ett parti som röstar dit vinden blåser i alla övriga frågor!

Om PP nu inte kan bestämma sig gällande gruppering - varför då inte tydligt deklarera att man inte avser att tillhöra någon existerande gruppering?

(#4) Gammal
joonicks Inte uppkopplad

joonickss avatar

Reg.datum: May 2009

Länk: #151462
Standard RE: Liberala eller gröna gruppen - 2009-05-27, 12:56

Något som framgår ganska tydligt av PP's program är ju just att man inte tänker kompromissa bort den personliga integriteten bara för att terrorister busar i USA.

Jag är inte beredd att avlyssnas och smygfilmas av poliser 24 timmar om dygnet bara för att jag KANSKE gör något olagligt. Med PP så vet jag att min röst inte kommer bidraga till det.

Om sen ett sjukhus här o där säljs ut eller om vi får 1% mer i skatt är inte viktigt nog (idag).

Dessutom så ljuger de flesta gammelpolitiker om vad dom står för, det är något jag inte sett från PP.

(#5) Gammal
Celebrandil Inte uppkopplad

Celebrandils avatar

Länk: #151475
Standard RE: Liberala eller gröna gruppen - 2009-05-27, 13:24

Citat:
Drakvakt (2009-May-27)Det är för mig ganska märkligt att man alltid säger liberala eller gröna gruppen, eftersom även vänstergruppen enligt Erik Josefsson (v) är villiga att diskutera. Är det så att Christian och Amelia helt enkelt på eget bevåg valt bort gruppen?

Ett problem jag ser med både de röda och blå grupperna är att profilerar sig i synen på marknadsekonomi. Antingen vill man ha en stat med stort inflytande över marknaden eller vill man ha en stat som inte lägger sig i och låter marknaden sköta sig själv. Tittar man internationellt brukar man ofta skilja på privata friheter och ekonomiska friheter. Man kan ha en positiv syn på en fri markadsekonomi, men samtidigt förespråka integritet, begränsningar i patent- och upphovsrätt, samt fri spridning av kultur. Det går förstås också att ha motsatt syn på marknadsekonomi, men komma till samma slutsatser vad gäller privata friheter. Vattendelaren som skiljer Piratpartiet från andra partier ligger inte i synen på marknadsekonomi. Således riskerar man att sprittra partiet om man vänder sig sig åt antingen de blåa eller de röda. Däri ligger partiets största svaghet, men samtidigt dess största styrka. I detta avseende skiljer sig inte Piratpartiet nämnvärt från Miljöpartiet när de i början av 80-talet drog igång på allvar.
  Skicka ett meddelande via MSN till Celebrandil  
  (#6) Gammal
Davisx3m Inte uppkopplad

Reg.datum: Apr 2006

Länk: #151520
Standard RE: Liberala eller gröna gruppen - 2009-05-27, 16:13

Jag vill helst att vi ska ingå i vänstergruppen.

-------------------------------------------------
David Bergström
Ordförande i Ung Pirats östra distrikt.
KL i Strängnäs kommun
VL i Södermanlands Län
Msn: Yuriswe@hotmail.com
Mob Nummer: 0709308570
  Skicka ett meddelande via MSN till Davisx3m  
  (#7) Gammal

Celebrandils avatar

Länk: #151531
Standard RE: Liberala eller gröna gruppen - 2009-05-27, 16:30

Citat:
Davisx3m (2009-May-27)Jag vill helst att vi ska ingå i vänstergruppen.

Du vill alltså att PP ska ta ställning mot marknadsekonomi?
  (#8) Gammal
Davisx3m Inte uppkopplad

Reg.datum: Apr 2006

Länk: #151604
Standard RE: Liberala eller gröna gruppen - 2009-05-27, 19:21

Citat:
Celebrandil (2009-May-27)
Citat:
Davisx3m (2009-May-27)Jag vill helst att vi ska ingå i vänstergruppen.

Du vill alltså att PP ska ta ställning mot marknadsekonomi?

Hmm. Har vi skrivet det här förut? Eller har jag bara otroligt galen Deja Vu just nu? :o

-------------------------------------------------
David Bergström
Ordförande i Ung Pirats östra distrikt.
KL i Strängnäs kommun
VL i Södermanlands Län
Msn: Yuriswe@hotmail.com
Mob Nummer: 0709308570
  Skicka ett meddelande via MSN till Davisx3m  
  (#9) Gammal

Celebrandils avatar

Länk: #151612
Standard RE: Liberala eller gröna gruppen - 2009-05-27, 19:42

Citat:
Davisx3m (2009-May-27)Hmm. Har vi skrivet det här förut? Eller har jag bara otroligt galen Deja Vu just nu? :o

Det är möjligt att någon tidigare opponerat sig mot samma underliga resonemang. Att liera sig med övervintrade kommunister i vänstergruppen låter illa om man värnar som den personliga integriteten och inte vill se sig övervakas av en paranoid stat. Det är inte bara naivt, utan fullständigt historielöst.
  (#10) Gammal
Kaysow Inte uppkopplad

Kaysows avatar

Reg.datum: May 2009

Länk: #151617
Standard RE: Liberala eller gröna gruppen - 2009-05-27, 20:06

Att jag röstat på V förr är inte för att de ska få makten, så funkar ju inte demokratin i praktiken. Det var snarare pga sympati, och för att få in lite mer röda tankar i regeringen. Alternativet stod mellan dem och blankt, och jag fegade ur på blankt och kände mig tvungen. PP hittade jag i lokalen sist också, men just då var inte partiet fullt lika angeläget. Idag är PP dock det enda alternativet, och jag ryser när jag tänker på hur vårt land snart skulle sett ut om det inte funnits en piratrörelse i sverige.

-------------------------------------------------------------------

"Ungdomar är en svår grupp att nå."

-Fredrik Reinfeldt, Maj 2009

Ämnesverktyg Sök i det här ämnet
Sök i det här ämnet:

Avancerad sökning
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Liknande ämnen
Ämne Startat av Forum Svar Senaste inlägg
Piratpartiet till den gröna gruppen i EU-parlamentet Magnus Jacobsson PP i media 2 2009-06-25 14:12
Är Daniel Cohn-Bendit i den gröna EP-gruppen en pedofil? megaman PP i media 2 2009-06-19 23:18
Liberala ideal på soptippen Ahruman PP i media 0 2008-06-16 09:02
Liberala Partiet Johan Viberg Övrig diskussion 4 2006-09-15 15:22
Mar-31: Nstan om Liberala Ungdomsfrbundet. Rick Falkvinge Allmän information och frågor 10 2006-04-07 17:49