Piratpartiets mötesplattform

Ämnesverktyg Sök i det här ämnet Visningsalternativ
  (#1) Gammal
Celebrandil Inte uppkopplad

Celebrandils avatar

Reg.datum: Jun 2006
Standard RE: Liberala eller gröna gruppen - 2009-05-29, 13:56

Jag håller med om att det finns olika typer av liberaler, vad man ska kalla dem. Marknadsliberaler och frihetsliberaler kanske? Våra egna liberaler är tyvärr mer det förre, än det senare. Det ena utesluter dock inte det andra. De två formerna behöver inte stå i motsättning till varandra. I många fall gör de förstås det. Röster man på VP är man knappast marknadsliberal, medan en KD:are sällan kan betraktas som frihetsliberal. Men röstar man grönt eller liberalt är det inte helt glasklart. Det skiljer sig från ledamot till ledamot.

Risken jag ser med att gå med i antingen en röd eller blå grupp är att man då målat in sig i ett hörn. Det går knappast att sitta med kommunister i parlamentet och sedan samarbeta med folkpartiet i riksdagen. Och det går inte att sitta i samma grupp som Le Pen och sedan inleda samarbete med socialdemokraterna på hemmaplan.

Om man hävdar att PP bör gå med i vänstergruppen bara för att de svarat "rätt" på våra frågor kan man lika gärna hävda att PP ska gå med i den nationalistiska gruppen. Vi har väl inga synpukter på om vi ska begränsa invandingen, lika lite som vi har synpukter på proletäriatets diktatur, eller hur?
  Skicka ett meddelande via MSN till Celebrandil  
  (#2) Gammal
Mr President Inte uppkopplad

Reg.datum: Jan 2006

Länk: #152911
Standard RE: Liberala eller gröna gruppen - 2009-06-01, 15:32

Jag tror att vi skulle förlora väljare på att uttala partigrupp innan valet. Anledningen är att om vi säger att vi ska gå med i till exempel den gröna gruppen så kommer många människor ges intrycket att "Aha, PP är ett miljöparti", alternativt liberala gruppen "Aha, PP är ett borgerligt parti". Och de förlorar vi de väljare som inte kan tänka sig att röst på ett miljöparti alternativt ett borgerligt parti. Det låter simpelt, men jag tror att många kommer att göra exakt de tolkningarna.

Jag tycker att det är den bästa strategin för PP att inte välja partigrupp innan valet, för då visar man att man verkligen prioriterar sina kärnfrågor. Detta är något som är väldigt svårt att förstå för människor som är fast i allfrågeparti-tänket.

http://frilansandememetiker.blogspot.com/

(#3) Gammal

Celebrandils avatar

Länk: #152918
Standard RE: Liberala eller gröna gruppen - 2009-06-01, 15:47

Citat:
Mr President (2009-Jun-01)Jag tror att vi skulle förlora väljare på att uttala partigrupp innan valet. Anledningen är att om vi säger att vi ska gå med i till exempel den gröna gruppen så kommer många människor ges intrycket att "Aha, PP är ett miljöparti", alternativt liberala gruppen "Aha, PP är ett borgerligt parti". Och de förlorar vi de väljare som inte kan tänka sig att röst på ett miljöparti alternativt ett borgerligt parti. Det låter simpelt, men jag tror att många kommer att göra exakt de tolkningarna.

En annan sak att tänka på är att PP inte kan välja vilken partigrupp man vill gå med i, eftersom det är en förhandlingsfråga. Det är inte helt självklart att man är välkommen in i en partigrupp bara för att man vill det, kanske då det gäller mer traditionella partier, men inte nödvändigtvis för vårt. Partiet kan naturligtvis uttrycka en önskan om samarbete, men om någon önskan skall uttryckas vore det nog snarast önskan om att komma in i parlamentet överhuvudtaget.
  (#4) Gammal
Argument Inte uppkopplad

Reg.datum: May 2009

Länk: #152979
Standard RE: Liberala eller gröna gruppen - 2009-06-01, 20:44

Den liberala gruppen är mycket större, så vi borde sikta in oss på den. Å andra sidan är det onödigt att sitta i den liberala gruppen och inte kunna påverka, då är det bättre att sitta i den gröna gruppen och faktiskt påverka. Det är svårt att säga på förhand vilken grupp som ger bäst resultat.

(#5) Gammal
anderserk Inte uppkopplad

anderserks avatar

Reg.datum: Sep 2006

Länk: #152987
Standard RE: Liberala eller gröna gruppen - 2009-06-01, 21:31

Kolla gärna på Quadrature du Net (franska anti-telekompakets-aktivisternas) genomgångar hur parlamentariker röstat. (de har poängsatt folk efter en metod men kan läsa om på deras sida)

Första omröstningen

http://www.laquadrature.net/wiki/Tel...ading_by_score

Andra omröstningen

http://www.laquadrature.net/wiki/Tel...ading_by_score

Notera bland annat hur spridda ALDE-gruppens liberaler är. JAg ser det som att det finns två sorts liberaler, de som tror på ansvarig individuell frihet och de som tror på nyliberala ekonomiska doktriner, därav spridningen.

Sen är ju inte vänstern så dumma heller, och att Eva-Britt Svensson ledde motståndet utgjorde tydligen inget problem för s-gruppen i detta läge - det verkar ju vara de som är "vågmästare" oftast i våra frågor.

---------------------------------------------------------------------------------------------------

Stoppa storebror - bygg det äkta kunskaps- och upplevelsesamhället! Och gör om EU (www.eukritik.se)
  Skicka ett meddelande via Skype™ till anderserk  
  (#6) Gammal

anderserks avatar

Länk: #152989
Standard RE: Liberala eller gröna gruppen - 2009-06-01, 21:35

v.g. radera - här fanns en dublett - jo, jag klantade mej.....

---------------------------------------------------------------------------------------------------

Stoppa storebror - bygg det äkta kunskaps- och upplevelsesamhället! Och gör om EU (www.eukritik.se)
  (#7) Gammal

Celebrandils avatar

Länk: #153000
Standard RE: Liberala eller gröna gruppen - 2009-06-01, 22:19

Citat:
Argument (2009-Jun-01)Den liberala gruppen är mycket större, så vi borde sikta in oss på den. Å andra sidan är det onödigt att sitta i den liberala gruppen och inte kunna påverka, då är det bättre att sitta i den gröna gruppen och faktiskt påverka. Det är svårt att säga på förhand vilken grupp som ger bäst resultat.

Varför skulle man inte kunna påverka den liberala gruppen? Eftersom de är större eller för att de är svårare att övertyga? Så som jag ser det är risken stor att man blir en i mängden om man går med i den gröna gruppen. Genom att ha snarlika åsikter i många av PPs frågor, får de en trogen medlem som snällt finner sig att gruppen pushar sin egen profilfråga, miljön. Jag ser en större uppgift i att försöka övertyga gamla liberaler vad riktig liveralism egenetligen är.
  (#8) Gammal

anderserks avatar

Länk: #153006
Standard RE: Liberala eller gröna gruppen - 2009-06-01, 22:40

radera-dublett

(#9) Gammal
O'Brien Inte uppkopplad

Reg.datum: May 2009

Länk: #153015
Standard RE: Liberala eller gröna gruppen - 2009-06-01, 23:01

Citat:
peakwave (2009-May-27)Jag var helt inställd på att rösta PP 7 juni, men efter detta i mitt tycke virriga velande kring blocken L, G & V(?) överväger jag verkligen att omvärdera mitt beslut. Jag ville läga min röst på ett parti som värnar personliga integriteten - inte ett parti som röstar dit vinden blåser i alla övriga frågor!

Föreställ dig att du är en pank och svältande intellektuell, i ett radikalkapitalistiskt land där var och en får klara sig själv. Ingen ger dig frivilligt tillräckligt med mat, och det är ont om arbetstillfällen. Vilken strategi väljer du:

1) Att erbjuda endast hushållsnära tjänster mot mat,

2) Att erbjuda endast intellektuella tjänster mot mat,

3) Att erbjuda endast tjänster som springbud mot mat,

osv...

eller

4) Att erbjuda vilka tjänster som helst, inom rimlighetens gränser, inklusive 1-3, mot mat?

Är du i riktigt stort behov av mat, väljer du nog 4.

Piratpartiet är i en liknande sits. Det är bråttom att få igenom Piratpartiets politik i världen. Nöden har ibland ingen lag. Som så många har sagt är de vanliga politiska frågorna (höger-vänster-frågor, jämställdhetsfrågor, vård-skola-omsorg, försvaret, finanspolitiken, arbetsmarknadspolitiken, och så vidare) irrelevanta om ett fullbordat Orwells 1984 blir verklighet.

Ett fullbordat Orwells 1984 är nu nära att bli verklighet, och det verkar bara vara Piratpartiet som ser det, och inser hur allt överskuggande viktigt det är att stoppa. Det är därför bara Piratpartiets politik som är den relevanta idag. Därför kan den gärna få säljas in i utbyte mot nära nog vilka "oheliga allianser" som helst, och med vilket "vändande av kappan efter vinden" som helst. Nöden har ingen lag, men ett bra lag!

De som upplever PP kappvändande som veligt ombedes tänka på ovanstående liknelse med den svältfödda intellektuella i ett radikalkapitalistiskt land. Man har inte råd att sovra mellan olika jobberbjudanden innan man ens vet om man kommer få några.

Citat:
Om PP nu inte kan bestämma sig gällande gruppering - varför då inte tydligt deklarera att man inte avser att tillhöra någon existerande gruppering?

Svar: PP kan bestämma sig gällande gruppering men bör inte göra det ännu. PP kan ha bestämt sig för att tillhöra någon existerande gruppering, bara inte vilken än.

(#10) Gammal
Kjella Inte uppkopplad

Reg.datum: Mar 2009

Länk: #153083
Standard RE: Liberala eller gröna gruppen - 2009-06-02, 08:19

Citat:
peakwave (2009-May-27)Jag ville läga min röst på ett parti som värnar personliga integriteten - inte ett parti som röstar dit vinden blåser i alla övriga frågor!

Spørsmålet er helt snudd på hodet - skulle vi gitt opp den personlige integriteten bare for å sitte i grønne eller liberale eller venstregruppen? Piratpartiet må være der det faktisk får støtte, ellers blir det 1-2 av 785 representanter nesten uten noe makt. Ok, så er ikke alle glade uansett hvilken gruppe partiet kommer i, men om det kommer i en gruppe der vi ikke får utrettet noe som helst har pariet sviktet ALLE sine velgere.

Ämnesverktyg Sök i det här ämnet
Sök i det här ämnet:

Avancerad sökning
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Liknande ämnen
Ämne Startat av Forum Svar Senaste inlägg
Piratpartiet till den gröna gruppen i EU-parlamentet Magnus Jacobsson PP i media 2 2009-06-25 14:12
Är Daniel Cohn-Bendit i den gröna EP-gruppen en pedofil? megaman PP i media 2 2009-06-19 23:18
Liberala ideal på soptippen Ahruman PP i media 0 2008-06-16 09:02
Liberala Partiet Johan Viberg Övrig diskussion 4 2006-09-15 15:22
Mar-31: Nstan om Liberala Ungdomsfrbundet. Rick Falkvinge Allmän information och frågor 10 2006-04-07 17:49