Piratpartiets mötesplattform

Ämnesverktyg Sök i det här ämnet Visningsalternativ
  (#1) Gammal
Leif Svahn Skåne Inte uppkopplad

Leif Svahn Skånes avatar

Reg.datum: May 2009
Standard Låt kommunen distribuera valsedlarna till vallokalerna - 2009-05-29, 13:49

Idag gick jag in på min kommun och pratade med kanslichefen. Jag har varit politiskt aktiv förr så jag vet att tjänstemännen oftast är noga med att behandla alla partier på opartiskt sätt. Vi pratade om valsedlarna och instruktionerna hur de skall behandlas och resultatet blev att de centralt distribuerar våra valsedlar tillsammans med de övriga partierna.

Senast måndag kommer vi att lämna in 10-15 fulla buntar till kommunen som de kommer sända med det andra materialet till alla 17 valställen i kommunen. De kommer också att instruera om att våra valsedlar skall stå i stället, eller vid platsbrist omedelbart sidan om. (men det kommer inte att vara platsbrist)

Så, ett enkelt vänligt samtal med er kanslichef kan lösa distributionen för hela kommunen i ett slag.

Kommunen är skyldiga att distribuera ”de gamla partiernas” valsedlar, men ingen förbjuder dem att även sända med våra.

Givetvis får vi också hålla koll på att det fungerar och att de inte tar slut.

Friskt vågat, hälften vunnit.

Leif Swahn Skåne

Leif Svahn Kävlinge, Skåne , Europa

(#2) Gammal
agnesson Inte uppkopplad
Ansvarig forumgruppen

agnessons avatar

Reg.datum: Apr 2006

Länk: #152167
Standard RE: Låt kommunen distribuera valsedlarna till vallokalerna - 2009-05-29, 14:40

Jag har för mig att vi har tagit upp detta förut och jag tror väldigt många valkretsledare har ringt sina kommuner. Vad jag minns slutade det i att några kommuner "klagade" och att det kom ett direktiv uppifrån (för att slippa frågorna från alla kommuner) om att kommunerna endast ska dela ut de valsedlar de är ansvariga för. Rätt mig gärna om jag har fel.

Sitter i partiledningen med ansvar för lokala föreningar

Arbetar som lokal assistent åt Amelia Andersdotter i Sverige

(#3) Gammal
Obrell86 Inte uppkopplad

Reg.datum: Dec 2008

Länk: #152173
Standard RE: Låt kommunen distribuera valsedlarna till vallokalerna - 2009-05-29, 15:05

Det finns inget lagligt förbud mot att kommunerna delar ut våra valsedlar också men enligt Göteborgs kommuns svar på vår förfrågan så har det kommit direktiv från valmyndigheten som rekommenderar kommunerna att inte göra detta eftersom det skulle bli jobbigt om alla 25 godkända partier skulle vilja ha ut sina valsedlar på det sättet.

Det är alltså helt upp till kommunerna att välja själva hur de vill göra. Det skadar därför inte att fråga.

(#4) Gammal
Leif Svahn Skåne Inte uppkopplad

Leif Svahn Skånes avatar

Reg.datum: May 2009

Länk: #152227
Standard RE: Låt kommunen distribuera valsedlarna till vallokalerna - 2009-05-29, 16:58

Uppenbarligen hade ingen frågat i min kommun, och kanslichefen var direkt positiv.

Vi kan ju inte få mer än ett nej. Får vi ett ja så får vi ut valsedlarna på ett smidigt sätt.

Nästa val är vi med "gammelpartierna" eftersom vi tar mandat till EU, förhoppningsvis minst 2 så Amelia oxo kommer in.

Leif Skåne

Leif Svahn Kävlinge, Skåne , Europa

(#5) Gammal
Oldtimer Inte uppkopplad

Oldtimers avatar

Reg.datum: Jan 2006

Länk: #152284
Standard RE: Låt kommunen distribuera valsedlarna till vallokalerna - 2009-05-29, 20:39

Citat:
Leif Swahn Skåne (2009-May-29)Nästa val är vi med "gammelpartierna" eftersom vi tar mandat till EU
Tyvärr inte. Nästa val (2010) är till riksdagen och varje församling räknas för sig. Vi har inte fått 1% av rösterna i ett val till rksdagen, så vi får fixa ut våra valsedlar själva även nästa gång.

Mikael Börjesson

Valkretsledare för Bohuslän

mikael.borjesson(kanelbulle) piratpartiet.se

(#6) Gammal
Henry Rouhivuori Inte uppkopplad

Henry Rouhivuoris avatar

Reg.datum: Feb 2006

Länk: #152287
Standard RE: Låt kommunen distribuera valsedlarna till vallokalerna - 2009-05-29, 20:46

Citat:
Oldtimer (2009-May-29)
Citat:
Leif Swahn Skåne (2009-May-29)Nästa val är vi med "gammelpartierna" eftersom vi tar mandat till EU

Tyvärr inte. Nästa val (2010) är till riksdagen och varje församling räknas för sig. Vi har inte fått 1% av rösterna i ett val till rksdagen, så vi får fixa ut våra valsedlar själva även nästa gång.
Även i riksdagsvalet 2014.

Valsedlar med namn på kandidater får partierna bära ut själva, även S och M.

Ekonomiansvarig

ingsoc.eu

(#7) Gammal
JohanL Inte uppkopplad

Reg.datum: Apr 2009

Länk: #152293
Standard RE: Låt kommunen distribuera valsedlarna till vallokalerna - 2009-05-29, 21:41

I Lidköping hade valnämnden tagit beslutet att de hjälper till med andras valsedlar i för valslokalerna, men inte till valdagen. Personligen anser jag att distribution borde ingå när man betalar för valsedlarna. Och Gudrun håller nog med mig: http://tinyurl.com/n7ke5f

---
Är numera enkel medlem i partiet och har inga offentliga uppdrag från partiet.
---
  Skicka ett meddelande via ICQ till JohanL Skicka ett meddelande via MSN till JohanL  
  (#8) Gammal
Itka Inte uppkopplad

Reg.datum: May 2006

Länk: #152458
Standard RE: Låt kommunen distribuera valsedlarna till vallokalerna - 2009-05-30, 22:08

Vid riksdagsvalet 2014 får vi ut våra valsedlar med namn och allt om vi väljer att endast ha en lista med namn.

8 kap. 2§ stycke 3: "valsedlar med parti- och valbeteckning för val till Europaparlamentet för varje parti som vid något av de två senaste valen till Europaparlamentet har fått mer än 1 procent av rösterna i hela landet eller valsedlar med parti- och valbeteckning samt uppgifter om kandidater om ett sådant parti deltar med endast en valsedel. "

Så så länge vi väljer att bara ha en central lista så får vi med våra namngivna kandidater också utan extra distribution, om vi däremot vill ha olika listor i olika valkretsar så måste vi lägga ut våra listor själv.
  Skicka ett meddelande via MSN till Itka  
  (#9) Gammal
Henry Rouhivuori Inte uppkopplad

Henry Rouhivuoris avatar

Reg.datum: Feb 2006

Länk: #152470
Standard RE: Låt kommunen distribuera valsedlarna till vallokalerna - 2009-05-30, 23:04

Citat:
Itka (2009-May-30)Vid riksdagsvalet 2014 får vi ut våra valsedlar med namn och allt om vi väljer att endast ha en lista med namn.
Fast då skulle våra valsedlar hamna lite i skymundan tillsammans med andra partiers namnlösa valsedlar.

Givetvis vill vi ha våra valsedlar där dom andra finns.

Ekonomiansvarig

ingsoc.eu

Ämnesverktyg Sök i det här ämnet
Sök i det här ämnet:

Avancerad sökning
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Liknande ämnen
Ämne Startat av Forum Svar Senaste inlägg
Kroppsprydnad till de som står vid vallokalerna? Tesla Affischer, flyers, klistermärken osv. 7 2009-06-09 06:38
Valsedlarna har kommit till Huddinge @nders Stockholm 0 2009-05-14 22:25
Brev till UNG PIRAT-KOMMUNEN UMEÅ! Stefan Flod Ung Pirat Umeå 4 2006-11-28 14:00
Fråga kommunen om hjälp med valsedlarna? manimani Övrig piratpolitik 2 2006-08-24 09:17
Piratpartiet: Tack för hjälpen med valsedlarna. Kopia av brev till valkrets 25. Urban Sundström 25. Gävleborgs län 1 2006-04-23 23:04