Piratpartiets mötesplattform

Ämnesverktyg Sök i det här ämnet Visningsalternativ
  (#1) Gammal
knyrfig Inte uppkopplad

Reg.datum: Feb 2007
Standard Lämna Attac, Andersdotter - 2009-06-02, 04:34

Amelia Andersdotter är medlem i vänsterorganisationen Attac, och kan även tänka sig att donera delar av sin EU-parlamentslön till dem.

Detta anser åtminstone jag vara oförenligt med Piratpartiets neutralitet i fördelningspolitiska frågor. Om Christian Engström hade varit engagerad i Timbro så hade det varit lika fel.

Eftersom Piratpartiets EU-parlamentariker representerar väljare med både höger- och vänsteråsikter, och framför allt väljare som inte vill ta ställning i sådana frågor, så bör Andersdotter - om hon blir vald - genast avsluta allt engagemang i Attac.

Svenska FN-förbundet och Amnesty är en annan sak. De jobbar ju för mänskliga rättigheter i allmänhet, precis som Piratpartiet gör.

(#2) Gammal
Greyman Inte uppkopplad

Greymans avatar

Reg.datum: Sep 2006

Länk: #153077
Standard RE: Lämna Attac, Andersdotter - 2009-06-02, 07:09

Källa till dina påståenden tack.

- Grå - Homo Conscientia (den kunskapsdelande människan, människan med samvete)

(#3) Gammal
Kjella Inte uppkopplad

Reg.datum: Mar 2009

Länk: #153081
Standard RE: Lämna Attac, Andersdotter - 2009-06-02, 07:59

Citat:
Greyman (2009-Jun-02)Källa till dina påståenden tack.
http://www.lundagard.se/2009/06/01/amelia-20/

Det står ikke at hun er medlem i Attac, men:

Citat:
– Jag har ganska många saker jag skulle vilja donera till utöver Piratpartiet och Ung Pirat.

Som vadå?

– Attac tycker jag gör mycket bra. Ordfront och Amnesty, Unifem.

Det går en tilsvarende tråd under nyheter, med linken på side 2:

http://forum.piratpartiet.se/Topic155009-15-1.aspx

Så lenge hun driver partiets politikk, må hun nesten få gjøre hva hun vil med private penger. Og lønn, selv fra EU er private penger. Stemmer hun som privatperson og ikke som representant for Piratpartiet er det noe annet.

(#4) Gammal
Oldtimer Inte uppkopplad

Oldtimers avatar

Reg.datum: Jan 2006

Länk: #153084
Standard RE: Lämna Attac, Andersdotter - 2009-06-02, 08:46

Citat:
knyrfig (2009-Jun-02)Amelia Andersdotter är medlem i vänsterorganisationen Attac...
Är det din åsikt om dem eller? Officiellt är de partipolitiskt obundna.

De har också icke-våld och demokratiska principer inskrivna i stadgarna, så varför är det så hemskt om Amelia tycker att de gör ett bra arbete?

Och medlem tror jag inte att hon är, men det hade väl inte heller varit ett problem? Jag är medlem i COOP - är det också ett problem för mitt engagemang i PP?

Mikael Börjesson

Valkretsledare för Bohuslän

mikael.borjesson(kanelbulle) piratpartiet.se

(#5) Gammal
Mr President Inte uppkopplad

Länk: #153087
Standard RE: Lämna Attac, Andersdotter - 2009-06-02, 08:53

Amelia får vara medlem i precis vad hon vill. Om du inte gillar det så rösta inte på henne.

http://frilansandememetiker.blogspot.com/

(#6) Gammal
Psyko_slusk Inte uppkopplad

Psyko_slusks avatar

Länk: #153109
Standard RE: Lämna Attac, Andersdotter - 2009-06-02, 10:12

Rösta på Christian Engström.. Han är ju kung!

--------------------------

Upphovsmaffian mot rös!!!

(#7) Gammal
JohanL Inte uppkopplad

Reg.datum: Apr 2009

Länk: #153115
Standard RE: Lämna Attac, Andersdotter - 2009-06-02, 10:38

Varje dag läser jag något nytt som gör att jag blir mer och mer säker på att jag gjorde rätt som kryssade Amelia Andersdotter när jag röstade. :-)

---
Är numera enkel medlem i partiet och har inga offentliga uppdrag från partiet.
---
  Skicka ett meddelande via ICQ till JohanL Skicka ett meddelande via MSN till JohanL  
  (#8) Gammal
Celebrandil Inte uppkopplad

Celebrandils avatar

Reg.datum: Jun 2006

Länk: #153122
Standard RE: Lämna Attac, Andersdotter - 2009-06-02, 10:50

Jag röstade INTE på Amelia just på grund av Attac. Jag betraktar visserligen inte Attac som speciellt extrem, men det är synd att Attac blivit en sådan tydlig vänsterrörelse i Sverige. Jag ser helt enkelt inte kopplingen mellan att skriva av fattiga länders skulder, till att förbjuda privatisering av sjukvård i Sverige. Kan man inte vara för privatiseringar i Sverige, men ändå vilja minska fattigas skuldbördor?
  Skicka ett meddelande via MSN till Celebrandil  
  (#9) Gammal
PeWi Inte uppkopplad

Reg.datum: Apr 2009

Länk: #153124
Standard RE: Lämna Attac, Andersdotter - 2009-06-02, 10:58

Citat:
Mr President (2009-Jun-02)Amelia får vara medlem i precis vad hon vill. Om du inte gillar det så rösta inte på henne.
Precis. Knyrfig, sätt ditt kryss på någon annan kandidat i så fall.

Amelia har en helt annan politisk bakgrund än jag på höger-vänsterskalan

men jag uppskattar hennes kompetens, vältalighet och engagemang för PP,

att hon är tjej och ung är knappast till nackdel för vårt parti.

//Peter W

(filosofen på torpet)
För övrigt anser jag att Ask-molnet bör upplösas.
Pandoras Ask - Vem vet vilka galna idéer som dyker upp nästa gång?

(#10) Gammal
Anders Forsman Inte uppkopplad

Anders Forsmans avatar

Länk: #153142
Standard RE: Lämna Attac, Andersdotter - 2009-06-02, 12:18

Citat:
knyrfig (2009-Jun-02)Amelia Andersdotter är medlem i vänsterorganisationen Attac, och kan även tänka sig att donera delar av sin EU-parlamentslön till dem.

Detta anser åtminstone jag vara oförenligt med Piratpartiets neutralitet i fördelningspolitiska frågor. Om Christian Engström hade varit engagerad i Timbro så hade det varit lika fel.

Eftersom Piratpartiets EU-parlamentariker representerar väljare med både höger- och vänsteråsikter, och framför allt väljare som inte vill ta ställning i sådana frågor, så bör Andersdotter - om hon blir vald - genast avsluta allt engagemang i Attac.

Svenska FN-förbundet och Amnesty är en annan sak. De jobbar ju för mänskliga rättigheter i allmänhet, precis som Piratpartiet gör.

Det kommer ju inte direkt som en nyhet, att Piratpartiets alla medlemmar har ett helt annat förflutet i bl.a. organisationer, politiska partier? Huruvida man i en fortsättning som aktiv pirat och om man blir förtroendevald, så ligger det naturligtvis i den personens egen vilja att ev. avsluta - påbörja någonting. Bara det inte strider direkt mot Piratpartiets stadgar och regler.
  Skicka ett meddelande via ICQ till Anders Forsman Skicka ett meddelande via MSN till Anders Forsman  

Ämnesverktyg Sök i det här ämnet
Sök i det här ämnet:

Avancerad sökning
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Liknande ämnen
Ämne Startat av Forum Svar Senaste inlägg
Kandidat - Karolina Andersdotter Johan Lundmark Kandidater Uppsala kommun 0 2010-02-28 18:49
Assistenter åt Amelia Andersdotter i Bryssel och i Sverige Mab Allmän information och frågor 36 2010-02-07 17:48
Amelia Andersdotter i DI. Anonymus PP i media 30 2009-10-07 03:59
Amelia Andersdotter kommer till Jönköping Anders Grandt Arkiv Ung Pirat Jönköping 9 2009-05-21 12:50
Nominering: Amelia Andersdotter Rick Falkvinge Distriktsledarval 2007 13 2007-11-05 01:16