Piratpartiets mötesplattform

Ämnesverktyg Sök i det här ämnet Visningsalternativ
  (#1) Gammal
nicklasodh Inte uppkopplad

Reg.datum: Aug 2006
Standard Valtekniskt förslag till Valmyndigheten. - 2009-06-02, 20:32

Jag stod i vår lokala förvalslokal och funderade. I EU-valet är det 24 partier som ställer upp. Nio av dem har gratisskjuts ut till alla vallokaler.

Varför är detta ett miljöproblem?

Jag tar min egen kommun som exempel.

I Ed finns fem vallokaler på söndag.

De två största (1420, 1157) finns i samhället. Två andra (363, 230) ger två mil bilkörning och de två sista (181, 139) ger ungefär sex mil bilkörning till.

Lite grovt räknat får jag alltså köra åtta nio, nio mil för att få ut valsedlar till alla ställen.

Om det är fjorton partier till som skall göra samma sak så blir det många mils körning bara för att transportera kanske tvåtusen valsedlar. En liten pappershög som lätt ryms i en konsumkasse.

Mitt förslag till valmyndigheten är att alla partier som skall vara med i valet 2010 skall ha lämnat sina valsedlar (oavsett om de tryckt dem själva eller fått dem av staten) till valnämnden i respektive kommun senast veckan innan valet för gemensam utkörning. Dels blir alla valsedlar behandlade lika redan FÖRE valet och dels underlättar det för valpersonalen då de vet hur många valsedlar det är totalt.

Exempel Nössemark (139): idag 24 partier gånger 70 valsedlar (inget parti får väl över 50% i ett distrikt) blir 1680 valsedlar. En liten bunt som är kanske 15 centimeter hög och väger två kilo. Dessa TVÅ kilo skall idag distribueras uppdelat på FEMTON olika fordon. I framtiden kunde valfolket ta med hela bunten när de hämtar valmaterialet i ett fordon. Jag pratade med en valarbetare idag och han tyckte också att det var konstigt, men tillade ju helt korrekt "jag får ju inte ta med dina valsedlar".

Jag bara tänkte lite.

(#2) Gammal
Obrell86 Inte uppkopplad

Reg.datum: Dec 2008

Länk: #153269
Standard RE: Valtekniskt förslag till Valmyndigheten. - 2009-06-02, 20:43

Han får faktiskt ta med dina valsedlar... det finns inget förbud mot att de lokala valnämnderna distribuerar valsedlar från andra partier än de 9 "stora".

(#3) Gammal

Länk: #153553
Standard RE: Valtekniskt förslag till Valmyndigheten. - 2009-06-03, 16:02

Enligt någon tjej på valmyndigheten så fick de tydligen inte ta med det övrigas valsedlar. Det kunde tydligen uppfattas som otillbörlig hjälp eller hur hon nu formulerade det.

Hon berättade också några saker som jag inte visste om. Att det kan vara fler partier än de 24 som finns på val.se som skall vara med. Varför ett parti med kanske 1000 röstande ens bryr sig förstår jag inte, i synnerhet i EU-valet.

Det fanns tydligen i vallagen att du kunde anmäla ditt parti i princip hur sent som helst, bara tryckeriet hann göra valsedlarna (eller om du skrev på en blank).

Jag trodde att man var tvungen att anmäla senast X månader innan och att det bara var de tjugofyra som var på val.se som fick ställa upp. Om det varit så kunde man förenklat (miljömässigt) utdelningen om alla valsedelsställen fanns i någon central lokal veckan innan så att alla partier kunde ställa dit sina valsedlar innan ställen körde ut till respektive vallokal.

(#4) Gammal
Obrell86 Inte uppkopplad

Reg.datum: Dec 2008

Länk: #153563
Standard RE: Valtekniskt förslag till Valmyndigheten. - 2009-06-03, 16:26

Otillbörlig hjälp är det väl i systemet idag?

Jag kan däremot inte se hur det skulle vara otillbörlig hjälp om de lokala valnämnderna kör ut valsedlar åt de partier som ber om det (och har betalt för tryckningen) förutom de 9 stora. Jag har tom sett på forumet att så sker i en del kommuner där de lokala ansvariga för PP har varit smarta nog att skicka en riktig förfrågan till valnämnder (i Göteborg fick vi dock nej).

(#5) Gammal
Björn Felten Inte uppkopplad

Björn Feltens avatar

Reg.datum: Jan 2006

Länk: #153567
Standard RE: Valtekniskt förslag till Valmyndigheten. - 2009-06-03, 16:32

Ett alternativ hade ju varit att man måste beställa en valsedel per röstberättigad (sju miljoner), och att sedan Valia skickar dessa valsedlar tillsammans med röstkortet. Då skulle man ju dessutom slippa det enorma slöseri som det innebär att trycka och distribuera tre valsedlar per röstberättigad, det vill säga 21 miljoner för vart och ett av de "riktiga" partierna. 21 miljoner gånger nio blir 236 ton! Varav alltså man vet att två tredjedelar är rent slöseri.

Mindre jobb för valnämnderna och tusentals sparade träd, samt betydligt färre biltransporter (röstkorten skickas ju ändå ut).

Har man inte råd att beställa så många som sju miljoner, ja får man distribuera dem själva.

--
Bad officials are elected by good citizens who do not vote.
-- George Jean Nathan (1882-1958)

Min gamla PP-blogg
Min nya blogg

(#6) Gammal

Länk: #153591
Standard RE: Valtekniskt förslag till Valmyndigheten. - 2009-06-03, 18:13

Det som förvånar mig mest är ju att det inte bara var de 24 som fanns på val.se utan att det kan dyka upp alla möjliga partier efter hand. Till vilken nytta?

Rent praktiskt är det ju ganska få partier som har en rimlig chans att få med en ledamot. I nuläget verkar det vara S, M, PP och kanske något av "småpartierna" F, C, Mp, J, SD, V.

(#7) Gammal
Itka Inte uppkopplad

Reg.datum: May 2006

Länk: #154443
Standard RE: Valtekniskt förslag till Valmyndigheten. - 2009-06-06, 00:00

Alla partier som får 4% kommer att få minst ett mandat om inte det blir extremt konstiga resultat i övrigt (om t.ex. 10-12 partier skulle komma över 4% så kanske inte alla skulle få mandat).
  Skicka ett meddelande via MSN till Itka  
  (#8) Gammal
meandi Inte uppkopplad

Reg.datum: Jun 2006

Länk: #154451
Standard RE: Valtekniskt förslag till Valmyndigheten. - 2009-06-06, 00:14

Eller så inför vi val över internet, vi kan ju redan deklarera över internet. Borde också öka valdeltagandet avsevärt men det kan förstås finnas visa argument emot. Tror dock detta kommer kännas naturligt när det väl införts.

(#9) Gammal
tino Inte uppkopplad

tinos avatar

Reg.datum: Jul 2008

Länk: #154475
Standard RE: Valtekniskt förslag till Valmyndigheten. - 2009-06-06, 02:21

Jag tycker att oavsett ett partis storlek och valhistorik så borde det fungera exakt lika för alla: När man beställer valsedlar ska man kunna välja två varianter. enbart tryck eller tryck + distribution. Priserna för dessa alternativ ska vara rimliga.

På så sätt behandlas alla lika, miljön sparas, skattepengar sparas, och det blir möjligt även för partier som inte tidigare valts in att distribuera sina valsedlar på samma villkor som etablerade partier. Partier som inte har råd att betala för distributionen kan dock förlita sig på engagerade medlemmar istället.

Det bör också införas i klartext i vallagen att valsedlarna för samtliga i valet registrerade partier ska stå i samma ställ, ordnade i bokstavsordning.

Dessa grejer är något jag gärna skulle se i vårt principprogram.

Blogg: http://tino.piratvideo.se/

Piratpartiet toolbar för Firefox: http://toolbar.piratvideo.se/

Ämnesverktyg Sök i det här ämnet
Sök i det här ämnet:

Avancerad sökning
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Liknande ämnen
Ämne Startat av Forum Svar Senaste inlägg
15 förslag på texter till flyers / valaffischer till riksdagsvalet 2010 andreasma Affischer, flyers, klistermärken osv. 4 2009-11-21 07:36
Valsedlar och valmyndigheten Marguerite Koos Europaparlamentsval 2009 8 2009-06-11 16:10
Förslag på massmail till förbundskongressen till våra medlemmar. Stefan Flod Internt forum för Ung Pirats förbundskongress 2007 8 2007-06-20 14:13
Förslag till valmaterial mailat till Göransson/Jag har egen domän Daniel Gustafsson 14. Skåne läns norra och östra valkrets 11 2006-04-29 17:56
Signaturer till valmyndigheten. Siljelind 21. Värmlands län 0 2006-01-16 13:25