Piratpartiets mötesplattform

Ämnesverktyg Sök i det här ämnet Visningsalternativ
  (#1) Gammal
anderserk Inte uppkopplad

anderserks avatar

Reg.datum: Sep 2006
Standard Att hantera "vilken-grupp-tjatet" - 2009-06-04, 12:43

Man brukar säga att man ska använda journalistfrågot till att "få ut sitt budskap", även om det inte är vad de vill höra. Det viktiga är väl ändå att man inte blåser den som verkligen vill veta saker.

När det gäller grupper så tycker jag att vår viktigaste uppgift i parlamentet kanske är att skapa en tvärpolitisk grupp för medborgarrättsfrågor (mänskliga rättighetsfrågor) på och bredvid nätet. Alltså man samlar folk från de olika grupperna, det finns hyfsat folk (enskilda) i alla.

Ett svar blir då -- framför allt vill vi tillhöra en tvärpolitisk grupp som jobbar med xxxxxx [så förmulerar vi oss på olika sätt - medborgarrätt /stoppa den allt mer absurda övervakningen av oskyldiga/låta nätet utvecklas som ett fritt rum för kreativitet och samverkan/ vad man kan hitta på- ) Sen bör man tillhöra en vanlig partigrupp och där kommer vi att förhandla -............ (och sen de vanliga svaren ..)

---------------------------------------------------------------------------------------------------

Stoppa storebror - bygg det äkta kunskaps- och upplevelsesamhället! Och gör om EU (www.eukritik.se)
  Skicka ett meddelande via Skype™ till anderserk  
  (#2) Gammal
Celebrandil Inte uppkopplad

Celebrandils avatar

Reg.datum: Jun 2006

Länk: #153787
Standard RE: Att hantera "vilken-grupp-tjatet" - 2009-06-04, 13:07

Frågorna om vilken grupp man föredrar och hur man skall ställa sig till "icke-prioriterade" frågor går lite hand i hand. Det är pedagogiskt svårt att för gemene man förklara att varje enskild ledamot i detalj bara kan sätta sig in i en bråkdel av alla frågor. Man vill gärna tro att ledamöterna är övermänniskor som läser allt och förstår allt, och till slut röstar enbart utifrån sin egen övertygelse. Att då säga att man kommer att rösta med gruppen, vilken grupp det må vara, kan låta oansvarigt. För mig är detta svårare att förklara, än att förklara varför man idag inte kan "välja" en viss grupp.

Jag tycker man borde poängtera att val av grupp faktiskt är en förhandlingssak. Eftersom PP inte redan befinner sig i parlamentet kan PP inte nödvändigtvis räkna med att välkomnas bara för att man "vill" gå med i en viss grupp. Att i förväg låsa sig vid en grupp, innebär att gruppen i fråga får ett ypperligt förhandlingsläge, om det visar sig att PP kommer in.
  Skicka ett meddelande via MSN till Celebrandil  
  (#3) Gammal
tino Inte uppkopplad

tinos avatar

Reg.datum: Jul 2008

Länk: #153875
Standard RE: Att hantera "vilken-grupp-tjatet" - 2009-06-04, 18:22

Svaret på detta är att det är en styrka och en del av vår valstrategi, inte en svaghet. Jag skulle säga något i stil med:

"Partier som försöker köra ett helt eget program i EU får ganska begränsat inflytande, eftersom Sverige endast har mandat i EU-parlamentet på 2.4% (19 av 785 platser). Detta är ett av skälen till att så många blir omotiverade att rösta, man tror inte något parti kan åstadkomma något ens om de fick samtliga platser. I Piratpartiet inser vi att det krävs ett större inflytande än så för att göra någon nytta. Vi vill gå med i en av de större grupperna, som t.ex. den Liberala gruppen, och arbeta för att informera och påverka de andra i den gruppen att förstå våra medborgarrätts-, yttrandefrihets- och upphovsrättsfrågor så att hela gruppen röstar som oss i dessa frågor, mot att vi röstar som gruppen i övrigt. Detta innebär ett slags kostnad för oss, vi ger då upp vårt maximalt 2.4% inflytande i frågor om t.ex. fördelningspolitik. Men skulle vi få med oss hela den Liberala gruppen i en av Piratpartiets kärnfrågor så är det en enorm vinst för de som röstar på oss, och skulle betyda att vi haft ett inflytande i denna fråga långt över begränsningen på 2.4%. Vi tror detta är den självklart bästa strategin för att hantera det mandat vi får av de som röstar på oss. Men strategin kräver alltså att vi är öppna att förhandla om vår grupptillhörighet efter valet."

(Och om någon har någon slags kontakt med Pressen får de gärna klippa och klistra ifrån ovanstående )

Blogg: http://tino.piratvideo.se/

Piratpartiet toolbar för Firefox: http://toolbar.piratvideo.se/

(#4) Gammal
Björn Felten Inte uppkopplad

Björn Feltens avatar

Reg.datum: Jan 2006

Länk: #154117
Standard RE: Att hantera "vilken-grupp-tjatet" - 2009-06-05, 11:36

Citat:
anderserk (2009-Jun-04)När det gäller grupper så tycker jag att vår viktigaste uppgift i parlamentet kanske är att skapa en tvärpolitisk grupp för medborgarrättsfrågor (mänskliga rättighetsfrågor) på och bredvid nätet. Alltså man samlar folk från de olika grupperna, det finns hyfsat folk (enskilda) i alla.
Jamen det har jag ju sagt sedan dag #1, men det är tydligen ingen annan än du som håller med mig. Tyvärr, för annars hade vi sluppit en jämrans massa tjafs från media, och en jämrans massa krystade undanglidningar från olika PP-representanter.

Jag hoppas att alla känner till att det går att ångerrösta på söndag genom att lägga en ny röst i sin vallokal (den där man är mantalsskriven). Då ogiltigförklaras eventuellt avgiven förtidsröst, och det är den avgiven i vallokalen som gäller.

--
Bad officials are elected by good citizens who do not vote.
-- George Jean Nathan (1882-1958)

Min gamla PP-blogg
Min nya blogg

(#5) Gammal
anderserk Inte uppkopplad

anderserks avatar

Reg.datum: Sep 2006

Länk: #154346
Standard RE: Att hantera "vilken-grupp-tjatet" - 2009-06-05, 21:32

OK Björn, visst är det samma grundtänk.

Tyvärr tror jag inte att det går att bilda en hel "riktig" partigrupp kring våra fokusfrågor, änven om det vore tppen, och att vi naturligtvis ska försöka. Det viktiga är att vi från en plats i en partigrupp arbetar med att bilda en tvärpolitisk fokusgrupp. Sådana finns, och är inget underligt. Det viktigaste förhandlingskravet blir då, att den partigrupp vi ansluter oss till avsätter resurser och deltar i att bygga en sån grupp, med justa medlemmar från olika håll.

mera här http://forum.piratpartiet.se/FindPost156997.aspx

---------------------------------------------------------------------------------------------------

Stoppa storebror - bygg det äkta kunskaps- och upplevelsesamhället! Och gör om EU (www.eukritik.se)
  Skicka ett meddelande via Skype™ till anderserk  
  (#6) Gammal
Björn Felten Inte uppkopplad

Björn Feltens avatar

Reg.datum: Jan 2006

Länk: #154381
Standard RE: Att hantera "vilken-grupp-tjatet" - 2009-06-05, 22:14

Varför skulle det inte gå att bilda en "riktig" grupp? Betänk att det bara för ett par månader sedan hette att piratpartiet inte var ett riktigt parti, och alltså inte skulle ha skuggan av en chans att ta något mandat i EUP.

För att en "riktig" grupp skall bli accrediterad så krävs det 20 delegater. Inget oöverkomligt mål -- det betyder 2,7%, alltså betydligt mindre än de 5% som vi måste överskrida på hemmaplan för att komma ner över huvud taget.

"Sikta mot stjärnorna om du vill träffa skogsbrynet."

--
Bad officials are elected by good citizens who do not vote.
-- George Jean Nathan (1882-1958)

Min gamla PP-blogg
Min nya blogg

Ämnesverktyg Sök i det här ämnet
Sök i det här ämnet:

Avancerad sökning
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Liknande ämnen
Ämne Startat av Forum Svar Senaste inlägg
Hur kommer man att hantera att FRA redan haft en läcka? Anders Ström Integritet och privatliv 1 2008-07-05 21:11
Ny lag kommer om hur polisen får hantera personuppgifter Christian Engström PP i media 1 2008-05-12 14:48
fel grupp? mats.lundqvist Forumgruppen/teknisk support 2 2006-07-12 12:20
Hur ska nya företag hantera patenträttsfrågor utan att bli ekonomiskt lidande? svanstrom Kunskap och patenträtt 18 2006-07-04 23:58
Hur hantera felaktig medlem Mab Medlemshantering (STÄNGD) 6 2006-06-16 23:03