Piratpartiets mötesplattform

Ämnesverktyg Sök i det här ämnet Visningsalternativ
  (#1) Gammal
kokkaffe Inte uppkopplad

Reg.datum: May 2009
Standard RE: Uttalandet "ultrakapitalist" upprör - 2009-06-06, 16:47

Möjligen kunde han ha struntat i att använde ordet "ultrakapitalist" nöjt sig med kapitlist. Men de skulle fortfarande kunnat blivit en stor nyhetsrubrik om de. Han kan inte ljuga om vad han tycker, svårt att undvika de här speciellt eftersom media bara skriver de första uttalandet och lägger rubriken på ett sätt som lockar flest läsare. De är precis likadant med alla rubriker, läste om finansministern som "Blev attakerad i garage!" Verbalt attakerad...någon pratade alltså med han. Utan att ljuga eller formulera sig politiskt korrekt i alla sammanhang går de inte att undvika sånnahär rubriker. När de gäller de stora kvällstidningarna så finns de inte längre något som heter "politiskt obunden media".

----------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Alla människor är dumma i huvudet, glöm dock inte att inkluderad dig själv i gruppen "alla människor"...

(#2) Gammal
Bli Fri Inte uppkopplad

Reg.datum: Apr 2009

Länk: #154650
Standard RE: Uttalandet "ultrakapitalist" upprör - 2009-06-06, 17:18

Näh jag vet. Det var säkert en längre intervju och SvT skrev bara det. Det är ju många nyheter som ska med och då får ju bara de mest uppseendeväckande nyheterna oftast plats.

Vilket kan vara en medveten strategi.

O nej, visst ska han inte hålla inne med sina personliga åsikter som sådant.

Men man bör tala om piratpartiets politik och framtid och vad man som person ska göra i PP, tycker jag. I alla fall nu just, så nära till valet!

(#3) Gammal
Bli Fri Inte uppkopplad

Reg.datum: Apr 2009

Länk: #154651
Standard RE: Uttalandet "ultrakapitalist" upprör - 2009-06-06, 17:22

Citat:
Mårten Fjällström (2009-Jun-06)Jag tycker intervjun i Fokus är bra i sin helhet, men att vi bör lära oss av hur soundbites (även i skrift) klipps ur sitt sammanhang.

Rick bygger i intervjun upp en snygg tes-antites-syntes struktur för att förklara varför höger-vänster-skalan inte är det relevanta här. Problemet är att tesen är så formulerad - av Rick eller reportern - att den uppenbarligen lätt kunde klippas ur sitt sammanhang.

Håller även med här. Jag hade ju bara läst SvT's inslag och inte Fokus när jag postade.

Nåja...Som sagt, man bör ändå försöka undvika sånna uttalanden så långt det går just pga sånna här problem som kan uppstå. Det första året i EU (för vi ska banne mig in!) kommer att vara kritiskt för PP och lyckas vi bra då och lyckas hålla samman så kan stödet bara öka!

(#4) Gammal
Nicholas Miles Inte uppkopplad

Nicholas Miless avatar

Reg.datum: Jun 2008

Länk: #154662
Standard RE: Uttalandet "ultrakapitalist" upprör - 2009-06-06, 17:43

Jag tycker inte alls vi ska "försöka undvika sådana här uttalanden". Vi skäller ju på riksdagspartierna för deras drakoniska partipiskor och brist på allvar i yttrandefrihetsdebatten, ska vi då sälja ut våra värderingar för att få ett par PK-poäng? Nej, vi har blivit kända för att leva som vi lär, och det ska även gälla våra frågor om den öppna debatten.

Förresten har ju media redan försökt måla upp en bild av Rick som tiggare med svängdörr i en ständigt ockuperad lägenhet. Det stämmer inte precis överens med nidbilden av en typisk "kapitalist" (alltså, rika, själviska och högmodiga, om man ska tro på sossarna). Gammelmedia kommer att snubbla över sina egna vinklingar när de sedan hittar fler pirater med vänsterbakgrund och helt plötsligt börjar kalla oss smygkommunister. Det skulle ju vara synd om vi inte fick se cornfalkeslicenserade journalister vimsa bort sig när de misslyckas med att förstå piratfrågornas brist på sammankoppling med höger/vänster-skalan - särskilt om det bara var för att vi hymlade med våra personliga åsikter.

Chef för Ung Pirats Organisationsutvecklingsgrupp, Ledamot i Ung Pirats förbundsstyrelse

(#5) Gammal
Gatzu Inte uppkopplad

Gatzus avatar

Reg.datum: Jan 2006

Länk: #154709
Standard RE: Uttalandet "ultrakapitalist" upprör - 2009-06-06, 20:42

Spela roll, Rick har rätt att uttrycka sig fritt och inte vara en mellanmjölks politiker som alla andra mjäkiga människor vi har i riksdan. Jag är själv starkt åt höger med en fri marknad och att staten ska sluta blanda sig i nonstop i allting den kan bara för att den vill verka göra något. Visst kontroll och en statsmakt är bra i många fall men i Sverige och Europa har det verkligen gått överstyr...

uttalandet verkar dessutom verkligen vara klippt ur sitt sammanhang, piratpartiet spänner vitt över vänster/höger skalen, vi kan ses som liberalistiska digitala kommunist kapitalister ^^ och lite mer saker.

Never argue with an idiot, first they drag you down to their level and then they win by experience.

(#6) Gammal
Bomshankar Inte uppkopplad

Reg.datum: Jan 2009

Länk: #154714
Standard RE: Uttalandet "ultrakapitalist" upprör - 2009-06-06, 20:50

Vad är det för samhälle som Falkvinge vill ha?

Hur ser ett ultrakapitalistiskt samhälle ut?

Han tycker tydligen att Moderaterna inte är tillräckligt kapitalistiska "halvmjäkiga social-liberaler"

Personligen tycker jag det låter ruskigt med ett samhälle där den råa kapitalismen får härja fritt. Jag tror att det skulle bli ett samhälle där laglöshet, miljöförstöring, ingen omsorg om gamla och sjuka och ett cyniskt utnyttjande av människor för högsta möjliga profit råder.

Har Falkvinge något exempel på ett samhälle som närmat sig hans ideal, "ultrakapitalism"?

Skulle det varit Riksdagsval i morgon vet jag inte om jag skulle vågat rösta på en person som vill ha ett ultrakapitalistisk samhälle.

Som tur är tror jag varken Christian, Amelia eller Mab vill kalla sig eller är "ultrakapitalistiska och än mindre är det.

Bom

(#7) Gammal
Anders Troberg Inte uppkopplad

Reg.datum: May 2008

Länk: #154733
Standard RE: Uttalandet "ultrakapitalist" upprör - 2009-06-06, 21:54

Klantigt uttalande, då det är som gjort för att ryckas ur sitt sammanhang. Kom ihåg, media är bara din vän så länge som de kan tjäna på det. Det här kan mycket väl kosta oss ett mandat, alldeles i onödan.

Den provokativa stilen var bra i ett uppbyggnadsskede, och är fortfarande bra i vissa sammanhang, men nu behöver vi en partiledare med en trygg och trovärdig framtoning, och då skadar sådana rubriker. Rick, överlåt provocerande uttalanden till folk som är tillräckligt långt bort för att partiet ska ha plausible deniability, fria vildhjärnor utan formell position i partiet som tex jag.

/Anders Troberg

(#8) Gammal
Blod-Svente Inte uppkopplad

Reg.datum: Jun 2006

Länk: #154752
Standard RE: Uttalandet "ultrakapitalist" upprör - 2009-06-06, 23:19

Citat:
Miles (2009-Jun-06)Jag tycker inte alls vi ska "försöka undvika sådana här uttalanden". Vi skäller ju på riksdagspartierna för deras drakoniska partipiskor och brist på allvar i yttrandefrihetsdebatten, ska vi då sälja ut våra värderingar för att få ett par PK-poäng? Nej, vi har blivit kända för att leva som vi lär, och det ska även gälla våra frågor om den öppna debatten.
Instämmer till fullo. Det är ju precis detta vi står för. Rätten att ha vilka jävla åsikter som helst. Å framförallt försvarar jag dom som uttrycker icke-PK åsikter. Vilka dom än e. Jag tyckte Rick va tydlig om att de va hans åsikter. Å inte partiets. Vilket e en viktig skillnad. PP samlar ALLA - från vänster till höger - som gillar ett ÖPPET samhälle.

Å som jag sa i en tidigare postning: jag tror faktiskt att publiciteten ett sånt här uttalande ger åstadkommer mer positivt än negativt för PP. Jag uttalade mej tidigare skeptiskt till Ricks å Christians försvar av uthängandet av valfunktionären som ville slänga valsedlar. Å rent principiellt står jag fast vid den kritiken. Men rent taktiskt tror jag att det kan ha varit rätt.

Här blir det dock lite motsägelsefullt. Ska man vara alltid vara ärlig eller ska man spela me i det politiska spelet? Fan vet. Jag har hursomhelst fortfarande fortroende för att Rick vet va han gör. Å jag tror hans engagemang e äkta.

(#9) Gammal
JPAnderson Inte uppkopplad

JPAndersons avatar

Reg.datum: May 2009

Länk: #154754
Standard RE: Uttalandet "ultrakapitalist" upprör - 2009-06-06, 23:22

Nu ska vi inte vara så himla negativa... Rick har kallat sig många saker OCH?!

Det finns en hel del människor inom partiet som MÅSTE sluta jämföra oss med gammelpartierna.... Vi är en folkrörelse med en otroligt karismatisk ledare och vi har inte samma behov av att upprätthålla en fasad om oss själva, vilket de etablerade har.

Folk ser igenom sådana billiga försök av media att utmåla honom till något han inte är, oavsett vad han själv kallar sig.

Rick är också en privatperson, glöm inte detta, och har rätt till en personlig åsikt om sig själv... eller?

Ledamot av valberedningen.
Tidigare; Ledamot av partistyrelsen 2012-2014, Sekreterare för Piratpartiet Värmland

Bloggar som Värmlandspiraten
Partimail | Facebook | Twitter
  Skicka ett meddelande via MSN till JPAnderson Skicka ett meddelande via Skype™ till JPAnderson  
  (#10) Gammal
Blod-Svente Inte uppkopplad

Reg.datum: Jun 2006

Länk: #154765
Standard RE: Uttalandet "ultrakapitalist" upprör - 2009-06-06, 23:41

Citat:
Anders Troberg (2009-Jun-06)Klantigt uttalande, då det är som gjort för att ryckas ur sitt sammanhang. Kom ihåg, media är bara din vän så länge som de kan tjäna på det. Det här kan mycket väl kosta oss ett mandat, alldeles i onödan.
Nä. Det kan det inte. No way, Anders. Helt OK att ha synpunkter på det. Men nåt mandat kostar det inte. No way.

Citat:
Den provokativa stilen var bra i ett uppbyggnadsskede, och är fortfarande bra i vissa sammanhang, men nu behöver vi en partiledare med en trygg och trovärdig framtoning, och då skadar sådana rubriker. Rick, överlåt provocerande uttalanden till folk som är tillräckligt långt bort för att partiet ska ha plausible deniability, fria vildhjärnor utan formell position i partiet som tex jag.
Jag tycker vi ska skilja på vad man säger att man tycker som person å vad man säger att partiet tycker. Å det fixar Rick tycker jag. Jag tycker det vore lika OK me en ultrakommunist som driver våra frågor på ett bra sätt.

Ämnesverktyg Sök i det här ämnet
Sök i det här ämnet:

Avancerad sökning
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Liknande ämnen
Ämne Startat av Forum Svar Senaste inlägg
Forumtråd på BBC upprör Winston Smith PP i media 5 2010-01-01 19:33
"PP-ledaren kallar sig ultrakapitalist" GoldenMew PP i media 28 2009-06-07 17:06
Vilken EU-kandidat segrar med bästa uttalandet för miljön? targetgamer PP i media 1 2009-06-04 23:44
Nätblockad upprör på departement Henry Rouhivuori PP i media 1 2009-02-05 07:52
Lagen om datalagring upprör Winston Smith PP i media 2 2008-12-14 03:17