Piratpartiets mötesplattform

Ämnesverktyg Sök i det här ämnet Visningsalternativ
  (#1) Gammal
Anders Troberg Inte uppkopplad

Reg.datum: May 2008
Standard RE: Uttalandet "ultrakapitalist" upprör - 2009-06-07, 06:20

Citat:
Nä. Det kan det inte. No way, Anders. Helt OK att ha synpunkter på det. Men nåt mandat kostar det inte. No way.

Vi ligger på gränsen, och det här har pissat av en hel del medlemmar som kommer från vänster. Pissat av dem rejält.

Citat:
Jag tycker vi ska skilja på vad man säger att man tycker som person å vad man säger att partiet tycker. Å det fixar Rick tycker jag. Jag tycker det vore lika OK me en ultrakommunist som driver våra frågor på ett bra sätt.

Naturligtvis har man rätt att ha åsikter som person, men när man talar i en officiell roll så får man faktiskt hålla tyst om dem. Man kan inte räkna med att media förstår skillnaden, och då får man sådana rubriker som vi sett nu.

Man måste inte säga allt bara för att man kan. Ibland kan man spela smart också.

/Anders Troberg

(#2) Gammal
Bomshankar Inte uppkopplad

Reg.datum: Jan 2009

Länk: #154843
Standard RE: Uttalandet "ultrakapitalist" upprör - 2009-06-07, 09:38

Citat:
Gatzu (2009-Jun-06)Spela roll, Rick har rätt att uttrycka sig fritt och inte vara en mellanmjölks politiker som alla andra mjäkiga människor vi har i riksdan. Jag är själv starkt åt höger med en fri marknad och att staten ska sluta blanda sig i nonstop i allting den kan bara för att den vill verka göra något. Visst kontroll och en statsmakt är bra i många fall men i Sverige och Europa har det verkligen gått överstyr...

uttalandet verkar dessutom verkligen vara klippt ur sitt sammanhang, piratpartiet spänner vitt över vänster/höger skalen, vi kan ses som liberalistiska digitala kommunist kapitalister ^^ och lite mer saker.

Visst har Rick rätt att uttala sig fritt, men han ska ju representera medlemmarna. Hur många av Piratpartiets medlemmar vill bli representerad av en "ultrakapitalist"?

Slutar han inte att kalla sig "ultrakapitalist" kommer Piaratpartiet marginaliseras. Jag är fullständigt övertygad av att Rick inser att det inte är bra reklam med rubriker som "Piratpartiets ledare Ultrakapitalist". Men han har inte tillräckligt med stake att erkänna att det var en tabbe. Där är jag även besviken på Christian, när Amelia gjorde en tabbe, skrev Christian vad han tyckte, men när Rick klantar till är Christian sin vana trogen och hålller tyst. Eller är du också "ultrakapitalist" Christian? Tycker du det var ett bra uttalande?

Amelia har mer stake än både Rick och Christian tillsammans. Utan de kloka Ung Piraterna hade jag aldrig varit med eller röstat på Pirat Partiet. Förhoppningsvis efter valet kommer de sunda ungdomarna ta över efter de impotenta (menar inte sexuellt) gubbarna. (Själv är jag 54 årig gubbe)

P.s Att se att den nuvarande kapitalismen har gjort sitt behöver man inte vara siare för att förstå D.s

Bom

(#3) Gammal
Nicholas Miles Inte uppkopplad

Nicholas Miless avatar

Reg.datum: Jun 2008

Länk: #154944
Standard RE: Uttalandet "ultrakapitalist" upprör - 2009-06-07, 13:05

Rick har alltid varit ödmjuk och erkänt sina misstag när han gjort fel, jag tycker inte det visar på brist på "stake" att han inte ber om ursäkt för sina åsikter. Det här var en personlig intervju som handlade om Rick själv, det var INTE en analys av partiets värdegrunder. Vi kanske tappar några röster på att TT börjat profilera sig som en del av kvällspressen, men i det långa loppet hade vi förlorat ännu mer på att ha en partiledare som sålt sig till PK-polisen. I slutändan är det TT som förverkar sitt förtroendekapital och inte vi. Vi har inte bockat för gammelmedia förr, jag tycker inte vi ska börja ny heller.

Chef för Ung Pirats Organisationsutvecklingsgrupp, Ledamot i Ung Pirats förbundsstyrelse

(#4) Gammal
Mock Alien Inte uppkopplad

Reg.datum: Feb 2006

Länk: #154990
Standard RE: Uttalandet "ultrakapitalist" upprör - 2009-06-07, 14:47

Jag är inte partimedlem.

Jag tror inte att Rick blev felciterad utan att vara ultrakaptalist är hans åsikt.(han kommer från högerblocket så det vore konstigt annars)

Nu har pp ingen åsikt i fördelningspolitik men den är illa maskerad då varje form av positiva rättigheter (att staten skall hjälpa: dvs ha utgifter) skyfflas undan (negativa rättigheter är inga problem).

jag är själv en mjäkig socialliberal.

dock så verkar amelia har med vänster åsikter så om man får in båda i parlamenten så kommer de nog komplettera varandra.(både höger blocket och vänsterblocket (även om liberalismen inte riktigt passar in på skalan men ni förstår säkert endå)

(#5) Gammal
Davisx3m Inte uppkopplad

Reg.datum: Apr 2006

Länk: #156263
Standard RE: Uttalandet "ultrakapitalist" upprör - 2009-06-09, 16:22

http://forum.piratpartiet.se/Topic158711-23-1.aspx

...

-------------------------------------------------
David Bergström
Ordförande i Ung Pirats östra distrikt.
KL i Strängnäs kommun
VL i Södermanlands Län
Msn: Yuriswe@hotmail.com
Mob Nummer: 0709308570
  Skicka ett meddelande via MSN till Davisx3m  
  (#6) Gammal
anderserk Inte uppkopplad

anderserks avatar

Reg.datum: Sep 2006

Länk: #156308
Standard RE: Uttalandet "ultrakapitalist" upprör - 2009-06-09, 17:28

Vad kan man säga om detta.

Först kan man konstatera att det tydligen ansågs mera effektivt att lyfta fram "ultrakapitalist"-grejen ur Fokusartikeln än "digital kommunist" - grejen -- Dissarna bedömde kanske att detta skulle ha störst chans att tas på allvar, i Ricks fall, svårt att värdera vad som generellt skulle framstå som mest "far out" .

Visst finns det en poäng i kombinationen av de två uttrycken iofs. Les extremes ses touches (ytterligheterna berör varandra). Det går inte att säga om en shareware-ekonomi är höger eller vänster. Sen kanske "ultraliberal och anarkistisk" kanske varit ganska träffande om man vill leka med extremerna.

Men det kanske vi ska ligga lågt med, ovasett vad vi tycker - man kan välja att uttrycka sej på olika sätt utan att göra avkall på sin uppriktighet och rakhet. Jag förstår att Rick gillar att "skruva till det" dock, som i denna grej.

VI har alla en uppgift att utveckla både vårt tänkande och vårt språk (hitta ett gemensamt sådant), för vilka vi är och vart vi är på väg..

Det är bara å jobba på :-)

---------------------------------------------------------------------------------------------------

Stoppa storebror - bygg det äkta kunskaps- och upplevelsesamhället! Och gör om EU (www.eukritik.se)
  Skicka ett meddelande via Skype™ till anderserk  
  (#7) Gammal
Anders Troberg Inte uppkopplad

Reg.datum: May 2008

Länk: #156329
Standard RE: Uttalandet "ultrakapitalist" upprör - 2009-06-09, 18:00

Vi verkar hamna cirka 0,5% från ett mandat till (kräver cirka 7,75%). Kan det här uttalandet ha kostat oss 0,5%? Jag tror det, baserat på en informell koll i omgivningen.

Folk reagerar mer på det som irriterar dem än det som tilltalar dem. När de läser ett sådant uttalande så blir vänsterfolket pissed för "ultrakapitalist", högerfolket för "digital kommunist" och ingen blir glad.

Otaktiskt, otimat och skadligt.

/Anders Troberg

Ämnesverktyg Sök i det här ämnet
Sök i det här ämnet:

Avancerad sökning
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Liknande ämnen
Ämne Startat av Forum Svar Senaste inlägg
Forumtråd på BBC upprör Winston Smith PP i media 5 2010-01-01 19:33
"PP-ledaren kallar sig ultrakapitalist" GoldenMew PP i media 28 2009-06-07 17:06
Vilken EU-kandidat segrar med bästa uttalandet för miljön? targetgamer PP i media 1 2009-06-04 23:44
Nätblockad upprör på departement Henry Rouhivuori PP i media 1 2009-02-05 07:52
Lagen om datalagring upprör Winston Smith PP i media 2 2008-12-14 03:17