Piratpartiets mötesplattform

Ämnesverktyg Sök i det här ämnet Visningsalternativ
  (#1) Gammal
Marguerite Koos Inte uppkopplad

Marguerite Kooss avatar

Reg.datum: Jun 2009
Standard Valsedlar och valmyndigheten - 2009-06-07, 12:23

Vi ansvarar för att leverera valsedlar till tre vallokaler i Stockholm. Vi var där klockan 7 och sedan nu vid 11 tiden. I två av vallokalerna låg vi bredvid stället fast jag satt dom i stället på morgonen. När jag påtalade detta så sa den första, att bara dom "etablerade" som fått mer än 1 % skulle stå i stället. Jag opponerade mig och fotade saken OCH han ringde till någon... VIPS så fick vi stå i stället *LER*

Men jag ringde ändå till valmyndigheten, samtidigt som han ringde. Och den tanten sa att varje kommun fick bestämma detta själva bara våra valsedlar fanns på samma plats, hon sa att vi inte kunde kräva att bli placerade i stället!!!! (men det sa jag inte till killen som just placerat oss i stället)

Konstigt att dom FÅR särbehandla dom etablerade!

Inget är omöjligt

(#2) Gammal
admeup Inte uppkopplad

Länk: #155292
Standard RE: Valsedlar och valmyndigheten - 2009-06-08, 00:38

Synd att vissa gör på detta sättet. Jag själv var på 2 vallokaler och där hade man placerat pp's valsedlar fint o prydligt bland resterande partiets valsedlar!

(#3) Gammal
Marcus Dahlman Inte uppkopplad

Marcus Dahlmans avatar

Reg.datum: Jun 2006

Länk: #155312
Standard RE: Valsedlar och valmyndigheten - 2009-06-08, 00:58

Nästa EU-val blir det inget problem... 7%!!!!!!!!!!!!!

Wheeeeeeeeeeeeeee!!!!!

----------------------
Vice Valkretsledare, Bohuslän

Who Wills, Can
Who Tries, Does
Who Loves, Lives
(Anne McCaffrey, 1978)

(#4) Gammal
AxelSvensson Inte uppkopplad

AxelSvenssons avatar

Länk: #155808
Standard RE: Valsedlar och valmyndigheten - 2009-06-08, 21:10

Till nästa EU-val är detta inget problem men väl till riksdagsvalet nästa år. Jag stötte på detta problem själv i en vallokal i Partille kommun. Chefen på plats hävdade att de inte fick placera oss i stället. Ringde till kommunen, de undersökte saken och jag fick till svar att det visst inte var något problem att stå i stället, bara allt var snyggt och i ordning.

Jag misstänker att det har gått ut fel budskap i utbildningen för valförrättare. De upplyses om att de ansvarar för att fylla på med förtryckta valsedlar i stället. Alla valsedlar skall vara samlade men inte behöver finnas i stället. Detta tolkar kanske en del som att ej förtryckta valsedlar skall finnas i stället vilket alltså är felaktigt...

He that will not reason is a bigot; he that cannot reason is a fool; he that dares not reason is a slave

William Drummond (1585–1649)

(#5) Gammal
Knorre Inte uppkopplad

Reg.datum: Jan 2009

Länk: #156633
Standard RE: Valsedlar och valmyndigheten - 2009-06-10, 10:06

Rimligen sätter vi press på Valmyndigheten NU så att de ger klara direktiv lagom till valet 2010.

Uppdaterat: Jag har kontaktat Valmyndigheten för klargörande. Återkommer när jag får svar.

(#6) Gammal
Tor Skude Inte uppkopplad

Tor Skudes avatar

Reg.datum: Jan 2006

Länk: #156640
Standard RE: Valsedlar och valmyndigheten - 2009-06-10, 10:36

Jag kan inte annat än instämma, vi borde söka en dialog med valmyndigheten så att de kan ta fram ett rimligt regelverk - och verkligen se till att det följs.

I Östergötland har vi bara haft minimala problem med valsedlarna. I de lokaler jag distribuerade till funkade det över förväntan - jag fick lämna en extra bunt som personalen lovade att fylla på med vid behov. De gjorde alltså mer än vad de måste, väldigt schysst.

[HR] | 0702-748398 | tor@skude.se | Skype: torskude | Blogg: Soffsittarbloggen
  Skicka ett meddelande via ICQ till Tor Skude  
  (#7) Gammal
Knorre Inte uppkopplad

Länk: #157174
Standard RE: Valsedlar och valmyndigheten - 2009-06-11, 11:47

Jag har fått svar från Valmyndigheten:

Citat:
Tyvärr är inte frågan så enkel. Det finns nämligen ingen tydlighet i lagstiftningen när det gäller placering av valsedlar och därför kan Valmyndigheten i sitt utbildningsmaterial inte heller säga "Såhär måste det se ut!"

Se kap 8 vallagen

http://www.val.se/det_svenska_valsys...ndex.html#no10

Följden blir att det kan se olika ut. Vår rekommendationer har dock varit tydliga till kommunerna:

- Vi har uppmanat vanämnden i varje kommun ta upp frågan och besluta om hur det ska se ut i kommunen så att det inte blir upp till varje vallokal/röstningslokal att bestämma.

- Vi har uppmanat kommunerna att alla partiers valsedlar ska få stå i samma valsedelsställ eftersom detta är mest logiskt för väljarna och partierna.

Dock får vi inte bestämma hur kommunerna ska göra.

Alltså, en ny medborgarrättspunkt som PP bör driva är en lagändring för klara och tydliga bestämmelser hur valsedelsplaceringen ska ske.

(#8) Gammal
Kjella Inte uppkopplad

Reg.datum: Mar 2009

Länk: #157234
Standard RE: Valsedlar och valmyndigheten - 2009-06-11, 13:14

Citat:
Tor Skude (2009-Jun-10)I de lokaler jag distribuerade till funkade det över förväntan - jag fick lämna en extra bunt som personalen lovade att fylla på med vid behov. De gjorde alltså mer än vad de måste, väldigt schysst.

Veldig fint at de gjorde det, men hvis partiet skal foreslå noen endringer i valgloven burde de ikke være sånn? Jeg forstår at man ikke vil trykke opp millioner av stemmesedler til Kalle Anka-partiet, men har partiet fått trykt og levert valgsedler burde valgpersonalet få ansvar for å fylle på så langt lagret rekker. Om lagret går tomt skal de likevel ikke ha noe ansvar for å skaffe flere. Det skulle jo vært minimalt med jobb å ta vare på 2-3 partier (PP, FI, SD) ekstra slik som nå til EU-valget. Da kunne piratpartiet konsentrert seg mer om politikk i stedet for å organisere valgsedler.

(#9) Gammal
Knorre Inte uppkopplad

Länk: #157296
Standard RE: Valsedlar och valmyndigheten - 2009-06-11, 16:10

Om jag har fattat det rätt så måste man redan registrera valsedlarna och trycka dem via Valmyndighetens försorg. Det borde vara en smal sak att istället för att valsedlarna skickas till funktionärer, så skickas de till vallokalerna direkt. Även om 100 andra partier vill ställa upp, så kommer tryckkostnaden ändå att sålla bort de mest oseriösa. Sedan ska vallagen säga att valsedlarna ska placeras i samma ställ, kanske gärna i alfabetsordning så att det inte är något godtycke.

Ämnesverktyg Sök i det här ämnet
Sök i det här ämnet:

Avancerad sökning
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Liknande ämnen
Ämne Startat av Forum Svar Senaste inlägg
Valmyndigheten: Alla partiers valsedlar ska ha likvärdig placering Leo Europaparlamentsval 2009 0 2009-05-30 11:08
Följ rösträkningen på Valmyndigheten Joakim Holgersson PP i media 42 2006-09-20 23:11
Valmyndigheten proudly presents Rick Falkvinge 5. Östergötlands län, 3 2006-04-26 22:55
Brev från Valmyndigheten Rick Falkvinge Att göra (STÄNGD) 24 2006-02-01 17:35
Signaturer till valmyndigheten. Siljelind 21. Värmlands län 0 2006-01-16 13:25