Piratpartiets mötesplattform

Ämnesverktyg Sök i det här ämnet Visningsalternativ
  (#1) Gammal
Zizzler Inte uppkopplad

Reg.datum: Apr 2009
Standard RE: EU-valet, post mortem - 2009-06-08, 16:39

Bra:

1. http://valsedlar.piratpartiet.se/

Galet bra, jag är ny så ni kanske hade det förra gånge åxå? Oavsett så var det sjukt bra. Man tog sina distrikt men kunde ändå hålla kolla så att de anda blev belagda... Annars hade man kunna tagit fler sista dagen osv.

2. http://www.ameliatillbryssel.se/min-politik

Amelia är en ytterst klarsynt och skarp person, dessutom grym på att debattera. På hennes sida under "min-piolitik" finns det ett antal sak-frågor uppspaltade - Önskar jag hade jag sett dom tidigare än 2 dgr innan valet!

Dåligt:

1. Att vi missade att faktiskt får ut fler av de konkrekta argumenten som hör till och påverkas av integritetsfrågorrna - som tex. Amelias har på sin sida! Det MÅSTE vi göra bättre nästa år!

2. Vi skulle ha synkat webblänkar bättre och haft mer offeciell Youtube information tror jag. Enkla, snabba och övergripande länkar man kan skicka till kollegor och bekanta.

/Micke - Kalstad

/Zizzler

(#2) Gammal
rufflis Inte uppkopplad

Reg.datum: Jun 2009

Länk: #155656
Standard RE: EU-valet, post mortem - 2009-06-08, 17:05

Det som vi gjorde bra var tillgången till valsedlar, att det fanns ett journummer som fungerade samt att alla var så engagerade.

Det som var mindre genomtänkt var organiseringen kring bevakningen av vallokalerna. Förslagsvis hade man kunnat stråla samman nån timme innan de öppnade, dels för att vakna till o bli taggad och dels för att känna sig mindre ensam i sin uppgift.

Sen plockar jag upp två saker andra skrev här; att få med äldre samt att synas mer; En scarf samt keps i butiken vore perfekt, keps till till manliga i alla åldrar och en scarf till en äldre dam (som jag tex ). Det har man gärna på sig även under sommaren de mindre varma dagarna och jag kan inte tänka mig något mer propert än lila och vitt i en scarf. Dessutom kan den användas även till annat.

Elvy Sjögren Partimedlem i Flen

demokrati

(#3) Gammal
Dark2 Inte uppkopplad

Dark2s avatar

Reg.datum: Feb 2006

Länk: #155665
Standard RE: EU-valet, post mortem - 2009-06-08, 17:25

Det som var bra var att vi fick ut valsedlar till många ställen.

Det som var jättenegativt var inte vi inte stod vid vallokalerna och delade ut valsedlar. De flesta i Uppsala var på valvaken även fast lokalerna inte hade stängt. Personligen gick det UBER bra för mig den sista timmen. Osäkra som inte hade tänkt att gå att rösta är lätt att de röstar på oss när de har vår valsedel i handen.

(#4) Gammal
brelovich Inte uppkopplad

brelovichs avatar

Reg.datum: Jan 2006

Länk: #155676
Standard RE: EU-valet, post mortem - 2009-06-08, 17:46

Bra:

Mobila valstugor. Ger möjlighet att närvara på fler ställen och kan också vara en del i effektiv distribution av valsedlar och kampanjmaterial.

Piratpartiet Live. Den som vill veta vad som skrivs om Piratpartiet går till piratpartiet.se och inte till någon annan sajt.

Förbättras:

Vi behöver bli bättre på att placera Piratpartiets frågor i väljarnas vardag och förklara hur våra frågor hör hemma i deras plånbok, i skolan, i sjukvården, i miljödebatten och i samhällsekonomin. Dessa kopplingar finns, men behöver bli tydligare om vi ska nå fler väljargrupper. (Läs: De som inte kan rösta på oss för att vi inte har ett "komplett partiprogram") Det här är i alla fall vad jag tänker skriva mer om framöver. Ej att förväxla med att utöka partiprogrammet till att bli ett fullserviceparti.

Kommunikationen kring valsedelsdistributionen behöver ses över (åtminstone i Göteborg.) Blev väldigt många mejl med i princip samma information som skickades ut under sista veckan och det är väldigt få som blir glada av mejlbombning (funktionärer får i princip skylla sig själva, men övriga bör skonas.) Bättre funktioner för att följa upp vilka distributörer som fått valsedlar skulle inte heller skada.

[hr]
Heter numer Fredrik Moberg på forumet.

Blogg: syrrans granne - Politik
  Skicka ett meddelande via MSN till brelovich  
  (#5) Gammal
boz1965 Inte uppkopplad

boz1965s avatar

Länk: #155787
Standard RE: EU-valet, post mortem - 2009-06-08, 20:51

Citat:
brelovich (2009-Jun-08)Bra:

Mobila valstugor. Ger möjlighet att närvara på fler ställen och kan också vara en del i effektiv distribution av valsedlar och kampanjmaterial...

Tycker jag är en utmärkt idé. Några begagnade husvagnar från blocket, lite målarfärg och några snygga dekaler - och en MASSA engagerat folk.

ARRR, matey - make'em walk the plank! :w00t:

(#6) Gammal
AxelSvensson Inte uppkopplad

AxelSvenssons avatar

Länk: #155802
Standard RE: EU-valet, post mortem - 2009-06-08, 21:02

Positiva punkter:

* Bra uppslutning för distribution av valsedlar. Till nästa EU-val behöver vi inte tänka på detta men det är fortfarande viktigt inför riksdagsvalet.

* Positiv anda, alla hjälper alla.

Negativa punkter:

* Dålig närvaro av vallokalsvärdar. Fick höra detta när jag åkte runt vallokalerna och då var det inte riktat direkt mot PP eftersom de flesta partierna hade dålig närvaro. Många personer bestämmer sig i sista stund och vill nog fråga lite innan de gör sitt val. De kanske har bestämmt sig för PP men vill fråga om de olika ledamöterna.

* Våra frågor berör inte enbart de som använder Internet dagligen. Detta är absolut ingen negativ sak men tyvärr var vi inte lika bra på att nå ut till personer som inte nyttjar Internet så frekvent. Vi behöver bli bättre på att bredda vårt valunderlag och gärna försöka bredda partiets frågor kring kärnfrågorna.

He that will not reason is a bigot; he that cannot reason is a fool; he that dares not reason is a slave

William Drummond (1585–1649)

(#7) Gammal
mengedej Inte uppkopplad

Reg.datum: Sep 2006

Länk: #155860
Standard RE: EU-valet, post mortem - 2009-06-08, 22:16

I korthet från Kungsbacka, vi skall ha diskussion inom kort:

Bra:

Flygblad (foldrarna) i bra tid. Köttigt innehåll. Helt klart det mest gångbara att dela ut och lägga i brevlådor.

Affisher kom i en omgång av större format (A2?). Mycket bra. De andra Partierna hade samma storlek eller ännu större. Denna storlek är i stort sett det enda som går att använda utomhus.

Lokal budget (polistillstånd kostar etc..), bra med flexibilitet.

Dåligt:

Skippa mini-flygblad, och små affisher. Kostar pengar och syns lite.

Gigantiskt överflöd av valsedlar, kostnad vs. nytta?

(#8) Gammal
Mårten Fjällström Inte uppkopplad

Mårten Fjällströms avatar

Reg.datum: Feb 2006

Länk: #155864
Standard RE: EU-valet, post mortem - 2009-06-08, 22:20

Saker vi var fantastiskt bra på:

1. En lång och intensiv kampanj.

2. Få ut valsedlarna

Saker att bli bättre på:

1. Ha kraft att spurta sista veckan. Det hade vi inte i år, om vi kan planera så att vi har det 2010 vore det kanonbra.

2. Information internt. I takt med att vi växer behöver mer information skrivas ner och vara synlig. Valsedelsprocessen, vad KL/VL har för uppdrag och mandat, hur man hittar mer information om olika saker. Sånt helt enkelt.

"Med bevis finns inga hinder att döma så kallade muslimer i svenska domstolar, det sker dagligen. Terroristlagstiftningen gäller bara så kallade muslimer som är oskyldiga i lagens mening." - Jan Guillou

(#9) Gammal
drhex Inte uppkopplad

drhexs avatar

Reg.datum: Apr 2009

Länk: #155881
Standard RE: EU-valet, post mortem - 2009-06-08, 22:57

Pirateweb var utmärkt, att kunna sortera på postnummer och då lätt hitta folk i närheten av en viss vallokal att ringa och tjata på.

Vi behöver affischer där partinamnet framgår tydligare och flera olika att välja på. Gärna någon som bemöter "enfrågeparti"-anklagelsen.

Att orka få ut folk som värdar också. I vår kommun hann vi bara med distributörer och jag var den enda värden. Tror att det hjälper för att visa att vi är ett seriöst parti som består av vanligt folk vi också.

Tips och kanske till och med utbildningar om hur man bedriver valkampanj (ansöka om tilstånd för möten etc), vi är många som är gröna på detta!

/Joakim, KL Knivsta

Joakim Rosqvist, KL Knivsta

(#10) Gammal
SimonRosenqvist Inte uppkopplad

SimonRosenqvists avatar

Reg.datum: Jan 2006

Länk: #155886
Standard RE: EU-valet, post mortem - 2009-06-08, 23:07

(+)

* PP Live.

* Ricks intervju på valnatten med TV.

(-)

* Valsedelsdistributionen var bra, men kan bli ännu bättre.

* Organisationen på distrikts- och valkretsnivå behöver bli bättre.
  Skicka ett meddelande via Skype™ till SimonRosenqvist  

Ämnesverktyg Sök i det här ämnet
Sök i det här ämnet:

Avancerad sökning
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Liknande ämnen
Ämne Startat av Forum Svar Senaste inlägg
EU-valet post mortem brelovich Gamla trådar 7 2009-06-09 22:35
Vem läser din e-post? Christian Engström PP i media 0 2007-03-01 10:05
Post Mortem: positiv och negativ feedback Rick Falkvinge Funktionärer noterar (STÄNGD) 61 2006-09-26 23:55
Skumt fel på min e-post !! Urban Sundström Forumgruppen/teknisk support 4 2006-07-21 10:57