Piratpartiets mötesplattform

Ämnesverktyg Sök i det här ämnet Visningsalternativ
  (#1) Gammal
joonicks Inte uppkopplad

joonickss avatar

Reg.datum: May 2009
Standard RE: Assistenter till Christian (och Amelia) - 2009-06-09, 04:20

Citat:
Alexmcfire (2009-Jun-08)Perfekt då borde Tyskland få med någon som bisittare åt Svenska Piratpartiet.

+1

(#2) Gammal
Vraid Inte uppkopplad

Reg.datum: Jan 2006

Länk: #155974
Standard RE: Assistenter till Christian (och Amelia) - 2009-06-09, 05:37

Det är ungefär 15 månader kvar till riksdags och kommunalval.

15 månader att satsa allt inom Sverige, använda våra resurser för att utvidga organisationen, bilda opinion och förbereda samt genomföra valet.

Under den tiden har vi också letat fram en eller flera lämpliga assistenter från andra EU-länder. Tyskland och Frankrike låter som en lämplig början, då många av EUs beslut härrör just därifrån.

Då har vi alltså 4 år att arbeta internationellt, tills 2014 då nästa riksdagsval och EU-val inträffar. Där finns det plats för många assistenter, långvariga och kortvariga, utan att vi lägger mindre energi på de svenska valen.

(#3) Gammal
schwene88 Inte uppkopplad

Reg.datum: May 2009

Länk: #155986
Standard RE: Assistenter till Christian (och Amelia) - 2009-06-09, 07:18

Tycker idén om ett piratcenter är en mycket bra idé och jag är villig att arbeta ideelt med detta bortsett från mat och husrum då. Och då slipper vi ju anställa en städerska om vi istället hjälps åt alla som är på besök och den som är ansvarig för lokalen. Visst vi behöver även pengarna inför riksdagsvalet nästa år men ett center skulle göra mycket för att sprida vårt budskap både i sverige och resten utav världen, så på grund utav detta är jag lite kluven i denna frågan. Appropå asistenter så är det en bra idé att få med i alla fall en från antingen tyskland eller frankrike och en från varje ifall vi nu får två mandat detta kan visa att vi står enade i denna frågan och att vi alla bryr oss även över landsgränserna(är det inte det EU kämpar för?)

(#4) Gammal
pettter Inte uppkopplad

Reg.datum: Jul 2008

Länk: #156008
Standard RE: Assistenter till Christian (och Amelia) - 2009-06-09, 09:35

Efter att ha funderat en stund så har jag följande förslag (beslutet tas ju av ledamoten, självklart):

Medan vi har ett mandat (det verkar hittills på personrösterna som om det är CE som får detta):

I ett första skede (fram till riksdagsvalet i Sverige) så ges anställning till en assistent från tyska Piratenpartei, Amelia, samt eventuellt en eller flera till (lämpligtvis en kanslist/sekreterare av något slag, det lär behövas. Mab?), lokaliserade till Bryssel. Utöver Brysselfolket så anställs även Rick som kontaktperson/motsv. i Sverige.

Med riksdagsvalet avklarat (och då förhoppningsvis ett piratparti i riksdagen) kan de pengar som frigjorts från Ricks anställning (han lär ju sitta som riksdagsledamot) användas till att driva ett "piratcenter" i Bryssel enligt ovan beskriven modell, förutsatt att dessa pengar kan användas på detta sätt. Det lär finnas en snårskog av EU-regler att ta sig igenom.

När/om vi får ytterligare ett mandat för Amelias del kan även piratcentret realiseras tidigare. Om ytterligare en utländsk bisittare anställs är mitt förslag att en fransman får chansen i första hand.

Sammanfattningsvis är min åsikt att EU-pengar i första hand skall användas till EU-kampanjande. Ricks situation är ju lite speciell, och därför tycker jag det är motiverat att han får en anställning som han kan hålla sig flytande på.

Låter det vettigt?

(#5) Gammal
Darkstar Inte uppkopplad

Reg.datum: Jun 2009

Länk: #156009
Standard RE: Assistenter till Christian (och Amelia) - 2009-06-09, 09:37

Citat:
Jimmy Callin (2009-Jun-09)Själv skulle jag gärna se att en av assistensplatserna erbjöds till Erik Josefsson.

Skrev ner lite kort om det här: http://illinoise.se/2009/06/09/anstalla-erik-josefsson/

+1

Christoffer Fjellner kommer väl in för M. Men tycker verkligen vi ska ta hjälp av de kunskaper och kontakter Erik skaffat sig, speciellt om han själv inte kan fortsätta där nere. Han har ju verkligen hjälpt oss (och saken) genom att "vissla" högt.

/Darkstar (member PP)

(#6) Gammal
TeirdeZ Inte uppkopplad

TeirdeZs avatar

Reg.datum: Apr 2006

Länk: #156037
Standard RE: Assistenter till Christian (och Amelia) - 2009-06-09, 10:35

Det kan vara ett bra förslag att anställa en tysk, fransk, Erik Josefsson, ung pirat, tredjenamn, eller vem som helst. Huvudsaken är att den politiska sekreteraren kan underlätta för parlamentarikern att utföra sitt arbete.

Amelia Andersdotter, Europaparlamentariker för Piratpartiet 2009-2014.

Fråga om ni fattar det som sker i vad ni ser, plåga er och skratta åt er del i detta spel
spana, det viktigt!, ty ni bör innan ni dör ana att man riktigt har er roll under kontroll

-Virus, Sture Lönnerstrand, 1960 (omslaget, baksidan)

(#7) Gammal
Anders Troberg Inte uppkopplad

Reg.datum: May 2008

Länk: #156063
Standard RE: Assistenter till Christian (och Amelia) - 2009-06-09, 11:21

Dålig idé. Medhjälparna ska vara folk som ledamöterna känner och vet att de kan arbeta bra med, inte politiska revirmarkeringar.

/Anders Troberg

(#8) Gammal
Jocce Hedberg Inte uppkopplad

Jocce Hedbergs avatar

Reg.datum: Apr 2009

Länk: #156112
Standard RE: Assistenter till Christian (och Amelia) - 2009-06-09, 12:20

Citat:
pettter (2009-Jun-09)

I ett första skede (fram till riksdagsvalet i Sverige) så ges anställning till en assistent från tyska Piratenpartei, Amelia, samt eventuellt en eller flera till (lämpligtvis en kanslist/sekreterare av något slag, det lär behövas. Mab?), lokaliserade till Bryssel. Utöver Brysselfolket så anställs även Rick som kontaktperson/motsv. i Sverige.

Får inte Amelia observatörstatus i EU tills dess att Lissabonfördraget besultats om? Hon får nog en slant för den posten också ska du se; bara ovisst om den "permanenta" posten blir realitet. Så att ha Amelia som assistent är väl förmodligen möjligt med opraktiskt om hon ändå tar sig ner till Bryssel via dessa kanaler istället?!

"When I am sick, I stop being sick and be awesome instead, true story!"

The one and only Barney

(#9) Gammal
pettter Inte uppkopplad

Reg.datum: Jul 2008

Länk: #156127
Standard RE: Assistenter till Christian (och Amelia) - 2009-06-09, 12:48

Citat:
Jocce Hedberg (2009-Jun-09)
Citat:
pettter (2009-Jun-09)

Får inte Amelia observatörstatus i EU tills dess att Lissabonfördraget besultats om? Hon får nog en slant för den posten också ska du se; bara ovisst om den "permanenta" posten blir realitet. Så att ha Amelia som assistent är väl förmodligen möjligt med opraktiskt om hon ändå tar sig ner till Bryssel via dessa kanaler istället?!

Om jag har förstått sakerna rätt så kommer inte Amelia att få åka ner med observatörsstatus förrän Lissabonfördraget är ratificierat och klart, dvs. när/om Irland haft en ny folkomröstning, och de övriga kvarvarande länderna ratificierat fördraget i sina repektive parlament.

Om observatörssstatusen erhålls på direkten så är det ju klart att hon åker i den befattningen.

(#10) Gammal
TeirdeZ Inte uppkopplad

TeirdeZs avatar

Reg.datum: Apr 2006

Länk: #156139
Standard RE: Assistenter till Christian (och Amelia) - 2009-06-09, 13:16

Det som kan vara praktiskt är om jag blir Christians assistent tills dess att vi vet om jag ska ned till Bryssel enligt Lissabon.

Det kommer förmodligen nämligen vara svårare för mig att ta mig in i arbetet i bryssel om jag inte varit där sedan starten.

Men det gäller i så fall bara max 6 månader, för efter det vet jag om jag ska vara där eller inte, och om inte är deet ju inte värre än att jag åker hem. Liksom.

Amelia Andersdotter, Europaparlamentariker för Piratpartiet 2009-2014.

Fråga om ni fattar det som sker i vad ni ser, plåga er och skratta åt er del i detta spel
spana, det viktigt!, ty ni bör innan ni dör ana att man riktigt har er roll under kontroll

-Virus, Sture Lönnerstrand, 1960 (omslaget, baksidan)

Ämnesverktyg Sök i det här ämnet
Sök i det här ämnet:

Avancerad sökning
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Liknande ämnen
Ämne Startat av Forum Svar Senaste inlägg
Assistenter åt Amelia Andersdotter i Bryssel och i Sverige Mab Allmän information och frågor 36 2010-02-07 17:48
Amelia till Umeå, nu på onsdag Gismya 28. Västerbottens län 4 2009-06-02 13:04
Expressen: Amelia, 21, är på väg till Bryssel Glith PP i media 16 2009-05-29 19:59
Amelia Andersdotter kommer till Jönköping Anders Grandt Arkiv Ung Pirat Jönköping 9 2009-05-21 12:50