Piratpartiets mötesplattform

Svara

Ämnesverktyg Sök i det här ämnet Visningsalternativ
  (#1) Gammal
J. C. Inte uppkopplad

Reg.datum: Oct 2008
Standard RE: 2009-07-01:Styrelsemöte - 2009-07-16, 22:25

"Styrelsen diskuterade frågan om att avsätta medel till en social aktivitet för funktionärer under sensommaren.

Styrelsen beslöt att inte avsätta särskilda medel till en sådan aktivitet."

Visst är det intressant att få veta beslutet, men minst lika intressant hade beslutsmotiveringen varit. Är det för mycket begärt att få med det i protokoll framöver?

Svara med citat
  (#2) Gammal
Richie Inte uppkopplad

Richies avatar

Reg.datum: Dec 2005

Länk: #163101
Standard RE: 2009-07-01:Styrelsemöte - 2009-07-16, 22:31

Citat:
Jimmy Callin (2009-Jul-16)Visst är det intressant att få veta beslutet, men minst lika intressant hade beslutsmotiveringen varit. Är det för mycket begärt att få med det i protokoll framöver?
Som jag minns det (vi var alla verkligen helt slut efter mötet) så tyckte vi helt enkelt att vi inte skulle hinna göra nåt bra redan nu i sommar precis när många aktiva skulle försvinna på semestrar.

-- Old pirates never die, they just row faster
  Skicka ett meddelande via Skype™ till Richie  
Svara med citat
  (#3) Gammal
klara Inte uppkopplad

klaras avatar

Reg.datum: Jun 2008

Länk: #163102
Standard RE: 2009-07-01:Styrelsemöte - 2009-07-16, 22:32

Citat:
Richie (2009-Jul-16)
Citat:
Jimmy Callin (2009-Jul-16)Visst är det intressant att få veta beslutet, men minst lika intressant hade beslutsmotiveringen varit. Är det för mycket begärt att få med det i protokoll framöver?

Som jag minns det (vi var alla verkligen helt slut efter mötet) så tyckte vi helt enkelt att vi inte skulle hinna göra nåt bra redan nu i sommar precis när många aktiva skulle försvinna på semestrar.

Jag kan skriva under på det.

Svara med citat
  (#4) Gammal
Henry Rouhivuori Inte uppkopplad

Henry Rouhivuoris avatar

Reg.datum: Feb 2006

Länk: #163104
Standard RE: 2009-07-01:Styrelsemöte - 2009-07-16, 22:42

Citat:
pettter (2009-Jul-16)Nog för att 45k inte är extremt när det gäller vad Falkvinge skulle tjänat om han inte hade partiledartjänsten, men vad fanns det för skäl till att det absolut inte gick att ha en lägre lön? Mindre högar ger fler högar, och fler som kan ägna sig åt partiarbete på heltid, utan att behöva bry sig om hur den egna finansiella situationen ser ut (slippa ta lån i alla fall).

Visst, partiet har mer pengar nu än vad vi hade för ett halvår sedan, men fortfarande så är det inte som om vi har det gott ställt. Alltså: Rick: Varför var det helt omöjligt att ha en lägre lön än 45k i månaden?
Nå, 17500 euro ligger utrymmet på från EU.

Plus 4200 till ett kansli.

http://www.europarl.se/view/sv/svens...atpartiet.html

edit: Jag ser gärna att det sparas pengar till nästa valrörelse. Minst 500 000 kronor måste det finnas på kontot 1 januari 2010!

Ekonomiansvarig

ingsoc.eu

Svara med citat
  (#5) Gammal
J. C. Inte uppkopplad

Reg.datum: Oct 2008

Länk: #163105
Standard RE: 2009-07-01:Styrelsemöte - 2009-07-16, 22:44

Citat:
Richie (2009-Jul-16)
Citat:

Okej, det kan jag köpa

Men det var lite mer generellt jag främst tänkte. Skulle det inte kunna vara praxis att behöva skriva med en motivering till alla beslut i protokollet?

Svara med citat
  (#6) Gammal
J.H. Inte uppkopplad

Reg.datum: Jul 2009

Länk: #163109
Standard RE: 2009-07-01:Styrelsemöte - 2009-07-16, 23:01

Klara:

Ang. att redovisa röstningar, vore det inte naturligt att transparens i beslutsprocessen var en självklarhet i en organisation som har just krav på detsamma i principförklaringen?

Svara med citat
  (#7) Gammal
Falathar Inte uppkopplad

Falathars avatar

Reg.datum: Jan 2006

Länk: #163111
Standard RE: 2009-07-01:Styrelsemöte - 2009-07-16, 23:02

jag håller med callin, en motivering till varför styrelsen valde att besluta som den gjorde vore bra att ha med.

Andreas Larsson
Styrelseledamot
andreas.larsson@piratpartiet.se
Falathar (skype-nick)
  Skicka ett meddelande via ICQ till Falathar Skicka ett meddelande via MSN till Falathar Skicka ett meddelande via Skype™ till Falathar  
Svara med citat
  (#8) Gammal
JorgenL Inte uppkopplad

JorgenLs avatar

Reg.datum: Aug 2006

Länk: #163112
Standard RE: 2009-07-01:Styrelsemöte - 2009-07-16, 23:08

Citat:
J.H. (2009-Jul-16)Klara:

Ang. att redovisa röstningar, vore det inte naturligt att transparens i beslutsprocessen var en självklarhet i en organisation som har just krav på detsamma i principförklaringen?
Att redovisa röstningar fyller ingen större funktion, eftersom det normala i en styrelse är att efter röstningen är gjord så ställer sig alla bakom beslutet, såvida man inte gör en protokollsanteckning där man reserverar sig.

Och då ser du ändå vilka det var som var emot.

Dessutom knölar det väl sannolikt till arbetsformerna om man ska hålla på med rösträkning i varenda liten fråga. Det normala är att rösträkning bara görs när nån explicit begär det.
  Skicka ett meddelande via Skype™ till JorgenL  
Svara med citat
  (#9) Gammal
J.H. Inte uppkopplad

Reg.datum: Jul 2009

Länk: #163113
Standard RE: 2009-07-01:Styrelsemöte - 2009-07-16, 23:12

Citat:
JL (2009-Jul-16)
Citat:
J.H. (2009-Jul-16)Klara:

Att redovisa röstningar fyller ingen större funktion, eftersom det normala i en styrelse är att efter röstningen är gjord så ställer sig alla bakom beslutet, såvida man inte gör en protokollsanteckning där man reserverar sig.

Och då ser du ändå vilka det var som var emot.

Dessutom knölar det väl sannolikt till arbetsformerna om man ska hålla på med rösträkning i varenda liten fråga. Det normala är att rösträkning bara görs när nån explicit begär det.

Jag tycker PP borde ligga i framkant vad gäller transparens, om en fråga går till votering så är det intressant. Votering kommer väl bara i fråga om en acklamation inte ger ett entydigt svar?

Om det ändå vore så att varje fråga gick till votering så tycker jag 'knöligheten' i att räkna 10 ledamöters röster och redovisa dem i protokollet ter sig liten jämfört med partiets ambitioner i övrigt.

Svara med citat
  (#10) Gammal
Mikael Nilsson Inte uppkopplad

Mikael Nilssons avatar

Reg.datum: Jun 2006

Länk: #163114
Standard RE: 2009-07-01:Styrelsemöte - 2009-07-16, 23:16

Ang medlen till funktionärsmöte: styrelsen hade ingen gemensam motivering, även om en rad synpunkter togs upp. Beslutet var ett enkelt "nej". Det var inte möjligt för mig som sekreterare att redogöra på ett vettigt sett för vad enskilda ledamöter tyckte.

Sen ska det väl klargöras att ingen var emot att en sådan träff anordnades, tvärtom tror jag de flesta gillade idén. Det handlade mer om att skjuta till en extra budgetpost just exakt nu som det sades nej till.

Extrapengarna till Rick (10-15k) skulle alltså komma från partiets kassa.

Mötet varade 14.00-20.00, typ. Frågorna som bordlades skulle helt omöjligt ha hunnits med den kvällen. Som ni ser kommer de att tas upp igen, och det blir lättare att beta av frågor nu med månadsvisa möten.

Vad gäller transparens - jag är personligen öppen för olika varianter på öppenhet vad gäller omröstningarna (och svarar gärna på vad jag har röstat för). Jag har rådgjort en del med Mårten om hur protokollet ska skrivas, och det är ganska uppenbart att en praxis behöver växa fram som gör att folk får den insyn som behövs.

Men jag tror att det är ett misstag att tro att det viktiga steget för öppenhet är att redovisa omröstningarna. Det viktiga är att beslutsunderlag kommer ut för diskussion och att protokollen blir tillräckligt fylliga.

Svara med citat
Svara
Ämnesverktyg Sök i det här ämnet
Sök i det här ämnet:

Avancerad sökning
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Liknande ämnen
Ämne Startat av Forum Svar Senaste inlägg
2009-10-03 Styrelsemöte Björn Odlund Styrelsens protokoll 97 2009-11-19 00:37
2009-09-07 Styrelsemöte Mårten Fjällström Styrelsens protokoll 16 2009-09-14 10:48
styrelsemöte 2009-07-18 Falathar Ung Pirat-avdelningen Piratnätet 0 2009-07-18 13:40
Styrelsemöte 2009-06-18 eCo Ung Pirat Borlänge 0 2009-06-20 23:37
2009-06-02: styrelsemöte Mårten Fjällström Styrelsens protokoll 7 2009-06-09 22:36