Piratpartiets mötesplattform

Svara

Ämnesverktyg Sök i det här ämnet Visningsalternativ
  (#1) Gammal
agnesson Inte uppkopplad
Ansvarig forumgruppen

agnessons avatar

Reg.datum: Apr 2006
Standard RE: 2009-08-10: Styrelsemöte - 2009-08-14, 19:00

Citat:
RikMatts (2009-Aug-14)

Demokrati behöver tydligen ett högsta råd som är bra för att kompensera så att det inte blir för demokratiskt. Så i Iran, så ock i Piratpartiet.

Om vi visste att antalet röstande av våra medlemmar vore upppåt 80-90% hade styrelsen troligen inte behövt sista ordet, vilket jag anser att de gör idag. Att få in fel personer, trots en medlemsomröstning, kan vara slutet för partiet.

Sitter i partiledningen med ansvar för lokala föreningar

Arbetar som lokal assistent åt Amelia Andersdotter i Sverige

Svara med citat
  (#2) Gammal
agnesson Inte uppkopplad
Ansvarig forumgruppen

agnessons avatar

Länk: #166244
Standard RE: 2009-08-10: Styrelsemöte - 2009-08-15, 18:11

Citat:
Riksdagsvalsedlar:

styrelsen beslutade

ATT styrelsen går till beslut i frågan.

ATT partiet använder fem listor, en för varje distrikt.

ATT styrelsen ger partiledningen i uppdrag att genomföra ett provval inom här satta parametrar. Partiledningen får själv avgöra praktiska detaljer kring provvalet som styrelsen inte utfärdat instruktion om.

ATT styrelsen meddelar att den senare ämnar fastställa slutliga valsedlar med provvalet som grund.

ATT fri kandidering används bland alla medlemmar, och att alla som får kandidera också har rösträtt i provvalet. Provvalet ska gå till så att alla med rösträtt får sätta ihop en helt egen röstsedel med (upp till) 22 namn. Den som önskar, kan också lista (upp till) fem namn som han/hon inte önskar se på valsedeln. De ihopsatta valsedlarna vägs sedan samman med Condorcet eller någon annan ansedd hellistevärdering till resultatlista eller resultatlistor från provvalet.

ATT den algoritm som används för resultatgenerering utifrån provvalets rådata skall publiceras före provvalet.

Vem eller vilka yrkade dessa förslag?

Jag kan se två scenarior där svarta-fåret-rösten kommer användas. Antingen för att visa sitt missnöje mot de som har beslutat om ordningen, dvs ni i styrelsen. Eller i det fall där man vill taktikröst. Det kommer innebär en vit röst, på den kandidaten som man vill ska finnas högt upp på listan, och fem svarta röster på de personer som konkurrerar med honom/henne.

Sitter i partiledningen med ansvar för lokala föreningar

Arbetar som lokal assistent åt Amelia Andersdotter i Sverige

Svara med citat
  (#3) Gammal
Mikael Nilsson Inte uppkopplad

Mikael Nilssons avatar

Reg.datum: Jun 2006

Länk: #166268
Standard RE: 2009-08-10: Styrelsemöte - 2009-08-15, 21:55

Jag röstade för förslaget med minuspoäng.

Min analys har dock fokuserat på andra delar av processen med riksdagsvalsedlarna och jag måste erkänna att jag inte reflekterade speciellt över de tänkbara negativa konsekvenserna av att möjliggöra minusröster.

Jag delar inte mabs oro (här: http://ungpirat.blogspot.com/2009/08...et-svarta.html) för att detta kommer att användas för mobbning, eftersom jag inte kan föreställa mig att enskilda medlemmars röster publiceras. Tvärtom förväntar jag mig full sekretess. Kanske behöver detta förtydligas av styrelsen.

Resten av mabs kritik har jag dock stor förståelse för - att förstärka negativa energier i partiet är helt onödigt, och dessutom riskerar minusrösterna att resultera i att populära men icke-PK personer hamnar utanför listan. Jag är inte säker på att "minst kontroversiell" är ett bra kriterium för en riksdagsledamot, och jag vill inte heller att folk börjar bli försiktiga med att uttala sig av rädsla för att få minusröster.

Så, jag har personligen inte något starkt behov av att se den här konstruktionen. Jag skulle dock gärna vilja höra några argument för den innan jag säger att jag tycker den bör ändras.

Med det sagt: det är med stigande förvåning och en stor portion besvikelse jag ser hur en saklig kritik av beslutet om "minuspoängen" i provvalet har övergått i en destruktiv syndabocksjakt.

Jag vänder mig kraftigt emot den destruktiva tonen i både mabs blogginlägg om saken och agnessons kommentar ovan. Kraven på att hitta syndabockar för styrelsebeslut istället för att fokusera på att komma med konstruktiva motförslag och arbeta för att beslutet ändras är ett utmärkt sätt att döda både engagemang och öppenhet i partiet.

Jag har full förståelse för den som inte hann sätta sig in i underlaget till beslutet (http://forum.piratpartiet.se/Topic167750-485-1.aspx) och komma med kritik och motförslag innan mötet istället för efteråt. Men att utnyttja tillfället till att komma med illa dolda utpressningsförsök ("ändra beslutet annars får ni minusröster!") för att få sin vilja igenom tycker jag faktiskt är att gå över anständighetens gräns.

Sätt gärna upp mig på er minuslista (om den nu genomförs) om ni vill. Kritisera gärna beslutet. Ogilla mina ställningstaganden som styrelseledamot. Byt ut mig så fort som möjligt. Men lägg för allt i världen energin på att förbättra besluten genom saklig debatt istället för genom utpressning.

Svara med citat
  (#4) Gammal
Richie Inte uppkopplad

Richies avatar

Reg.datum: Dec 2005

Länk: #166274
Standard RE: 2009-08-10: Styrelsemöte - 2009-08-16, 01:20

Citat:
Mikael Nilsson (2009-Aug-15)Jag röstade för förslaget med minuspoäng.
Jag också. Jag räknade självklart med, och är fortfarande övertygad om, att en minuspoäng bara räknade bort en annan angiven pluspoäng, att de alltså viktas vid rösttillfället och räknas som om någon annan helt enkelt inte röstade på den personen, inte att de ligger bredvid och räknas eller redovisas separat.

I övrigt vill jag klargöra en punkt vad gäller att ta fram formerna för riksdagslistorna - jag tror helt enkelt att vi inte hinner ta det på medlemsmötet. Det är inte ens kallat ännu och ingen vet när det blir av. Däremot måste vi, om vi räknar bakåt, få igång kandideringarna snart för att ha gott om tid för kampanjer och val innan vi måste lämna in namnen till Valmyndigheten. Vi har gjort det med andan i halsen i sista sekunden och det har gått bra hittills, men vi kan inte lita på turen varje gång.

Om ni verkligen vill påverka den processen, så föreslå bra metoder eller kom med konstruktiv kritik mot den som föreslagits. Jag tror fullt och fast att partiledningen kommer att lyssna på er om ni har väl underbyggda idéer.

-- Old pirates never die, they just row faster
  Skicka ett meddelande via Skype™ till Richie  
Svara med citat
  (#5) Gammal
Rick Falkvinge Inte uppkopplad

Rick Falkvinges avatar

Länk: #166297
Standard RE: 2009-08-10: Styrelsemöte - 2009-08-16, 11:13

Eftersom jag satte ihop förslaget, så tror jag lite bakgrundsinformation är betjänt.

När demokratin började, så fanns det inte praktiska möjligheter att räkna röster på något annat sätt än att man fick rösta på ett alternativ av många, och det alternativet som fick flest röster vann (s.k. pluralitetsomröstning). Det var ungefär 100 år sedan och sedan dess har det forskats otroligt mycket på hur man konstruerar ett system, som bäst möjligt gör att resultatet överensstämmer med de väljandes faktiska preferenser.

Ett system där man får välja ett alternativ fungerar bra om, och bara om, det finns exakt två alternativ att välja på. I alla andra fall så får man ett resultat som i olika grad avviker från de röstandes faktiska åsikter.

Det enda sättet att få en fullständig korrelation mellan de röstandes åsikter och slutresultatet, när man har en lista med alternativ, är att alla röstande får rangordna alla alternativ. I klartext -- om vi hade 105 kandidater, vilket vi kan anta bara för att illustrera, så skulle samtliga röstande få rangordna allihop, om man skulle kräva ett perfekt resultat. Det blir ganska opraktiskt.

Därför letar man efter approximationer i stället, approximationer som är praktiskt görbara, men som är mindre trubbiga än pluralitetsomröstning. En sådan approximation är att man sätter ihop delar av listan på 105 namn, de delar man själv vill, och så hamnar övriga namn på nollvikt. I det här fallet skulle man få sätta namn på de 22 översta och de 5 nedersta platserna på en 105 namn lång lista, där de nedersta fem var delad 101:e plats, platser 23-100 var delad 23:e plats, och 1-22 var rangordnade. Fast man skulle bara behöva fylla i de platser man ville -- det är bättre med en halvifylld röst än ingen alls.

Sedan viktas alla enskilda listor ihop till ett slutligt valresultat.

Det handlar alltså inte primärt om att straffa ut någon, utan om att försöka maximera korrelationen mellan de röstandes faktiska åsikter och slutresultatet, och givetvis skulle inte sådana "minusröster" redovisas separat. De är ju en integrerad del av en röstning.

Svara med citat
  (#6) Gammal
Richie Inte uppkopplad

Richies avatar

Länk: #166301
Standard RE: 2009-08-10: Styrelsemöte - 2009-08-16, 11:32

En sak slog mig i samband med att personvalet infördes här i landet så försvann också den gamla möjligheten att stryka kandidater från valsedlarna. Om man gör en sökning på personval stryka så ser man vad folk tycker om den reformen...

Några korta citat:

Citat:
Om vi ska kalla det personval borde vi återinföra möjligheten att stryka namn på listan, som vi fick göra före riksdagsvalet 1998.
Citat:
Införandet av personvalet och slopandet av möjligheten att stryka ut, är nog en av de mest skadliga reformerna vi sett i detta land.
Citat:
Möjligheten att stryka någon kandidat från ett partis lista försvann i och med införandet av personvalet. Det är en möjlighet som bör återinföras.

-- Old pirates never die, they just row faster
  Skicka ett meddelande via Skype™ till Richie  
Svara med citat
  (#7) Gammal
Mab Inte uppkopplad

Mabs avatar

Länk: #166407
Standard RE: 2009-08-10: Styrelsemöte - 2009-08-17, 02:06

Citat:
Mikael Nilsson (2009-Aug-15)

Jag har full förståelse för den som inte hann sätta sig in i underlaget till beslutet (http://forum.piratpartiet.se/Topic167750-485-1.aspx) och komma med kritik och motförslag innan mötet istället för efteråt. Men att utnyttja tillfället till att komma med illa dolda utpressningsförsök ("ändra beslutet annars får ni minusröster!") för att få sin vilja igenom tycker jag faktiskt är att gå över anständighetens gräns.

Sätt gärna upp mig på er minuslista (om den nu genomförs) om ni vill. Kritisera gärna beslutet. Ogilla mina ställningstaganden som styrelseledamot. Byt ut mig så fort som möjligt. Men lägg för allt i världen energin på att förbättra besluten genom saklig debatt istället för genom utpressning.

Jag förutsätter att det är mig du anser syssla med utpressning? Det är givetvis ett sätt att se det. Själv ser jag det som att jag är öppen med mina åsikter, även när de får negativa konsekvenser för andra. Gissningsvis kommer du inte bli ett dugg gladare av mitt uppföljande blogginlägg: http://ungpirat.blogspot.com/2009/08...a-kameler.html Men det är jag beredd att köpa eftersom jag anser att det jag säger är konstruktivt och givande för partiets självreflektion.

Hade jag siktat på riksdagen nästa år däremot hade jag givetvis hållit käften om min kritik för att inte riskera att få några svarta kameler.

www.mab.nu
  Skicka ett meddelande via ICQ till Mab Skicka ett meddelande via MSN till Mab  
Svara med citat
  (#8) Gammal
SimonRosenqvist Inte uppkopplad

SimonRosenqvists avatar

Reg.datum: Jan 2006

Länk: #166424
Standard RE: 2009-08-10: Styrelsemöte - 2009-08-17, 10:43

Jag har en fråga angående valsystemet. I praktiken får alltså varje medlem 22 röster för medlemmar, och 5 röster mot medlemmar. Stämmer det?
  Skicka ett meddelande via Skype™ till SimonRosenqvist  
Svara med citat
  (#9) Gammal
Mikael Nilsson Inte uppkopplad

Mikael Nilssons avatar

Reg.datum: Jun 2006

Länk: #166453
Standard RE: 2009-08-10: Styrelsemöte - 2009-08-17, 14:59

Simon:

I teorin är det bara en rangordning av kandidaterna, inte en uppdelning i plus- och minusröster. Men i praktiken så kommer det att uppfattas som minusröster.

Mab, det var ett bra blogginlägg som jag i stora stycken håller med.

Den föreslagna metoden innebär alltså att man får ett formulär med 24 fack. Sina favoriter placeras i fack 1-22, därefter kan man placera fem i fack 24, resten hamnar i fack 23. Det algoritmen ser är att du föredrar 1an före tvåan, tvåan före trean , alla i fack 23 före de i fack 24, osv.

Det blir alltså en komplett rangordning av alla kandidater. Från algoritmens perspektiv så är det ett lika starkt påstånde att man föredrar ettan framför tvåan som att man föredrar de i fack 23 före de i fack 24. Det är alltså inte poäng som sätts utan bara en rangordning.

Jag hävdar att man inte alls behöver approximera en total rangordning. Tvärtom är populära rankningsmetoder deignade så att man bara ranka några få kandidater, resten kan man lämna orankade utan att algoritmen lider skada. Effekten blir bara att man då inte bidrar till att rangordna övriga sinsemellan. Så det är inget skäl i sig.

Däremot måste vi ställa oss frågan om vi *vill* mäta negativa energier, om vi tycker att det är en faktor vi vill ta med i värderingen av kandidater. Vill vi inte det så ska minusrösterna bort.

Svara med citat
  (#10) Gammal
SimonRosenqvist Inte uppkopplad

SimonRosenqvists avatar

Reg.datum: Jan 2006

Länk: #166456
Standard RE: 2009-08-10: Styrelsemöte - 2009-08-17, 15:15

Finns det inte risk för att minusrösterna bidrar till ett oproportoneligt valresultat, eftersom alla kampanjar för att få stöd, men ingen kampanjar för att bli "struken"?

Om alla kampanjar för att åtminstone få ett visst stöd, samtidigt som de mest kända kandidaterna får de flesta av minusrösterna, så kommer fördelningen av minusröster vara oproportoneligt stor i toppen av listan (jämfört med plusrösterna). Man kan därmed föreställa sig att mellanpopulära kandidater gynnas framför starkt populära sådana. Om syftet är att bättre åskådliggöra väljarnas åsikter kan detta te sig kontraproduktivt.

Jag förstår att det inte är minusröster i formell mening, men kommer det inte bli så i praktiken?
  Skicka ett meddelande via Skype™ till SimonRosenqvist  
Svara med citat
Svara
Ämnesverktyg Sök i det här ämnet
Sök i det här ämnet:

Avancerad sökning
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Liknande ämnen
Ämne Startat av Forum Svar Senaste inlägg
2009-10-03 Styrelsemöte Björn Odlund Styrelsens protokoll 97 2009-11-19 00:37
2009-09-07 Styrelsemöte Mårten Fjällström Styrelsens protokoll 16 2009-09-14 10:48
styrelsemöte 2009-07-18 Falathar Ung Pirat-avdelningen Piratnätet 0 2009-07-18 13:40
Styrelsemöte 2009-06-18 eCo Ung Pirat Borlänge 0 2009-06-20 23:37
2009-06-02: styrelsemöte Mårten Fjällström Styrelsens protokoll 7 2009-06-09 22:36