Piratpartiets mötesplattform

Svara

Ämnesverktyg Sök i det här ämnet Visningsalternativ
  (#1) Gammal
Paulsrud Inte uppkopplad

Paulsruds avatar

Reg.datum: Feb 2006
Standard Intresseanmälan till studiecirklar - 2009-11-01, 19:49

Mailutskick - Samarbete med Studieförbundet Vuxenskolan

Intresseanmälan till studiecirklar i vår.

Under hösten har Ung Pirat inlett ett samarbete med Studieförbundet Vuxenskolan (SV). Syftet är att samordna större utbildningssatsningar för våra medlemmar och underlätta för alla lokalavdelningar att starta egna samarbeten.

För att komma igång med samarbetet presenterar vi nu två stycken förslag på studiecirklar som ni har möjlighet att hålla för just er lokalavdelning med hjälp och ledning av SV.

Den ena studiecirkeln heter "Föreningskunskap". Den handlar om, som namnet antyder, hur en förening fungerar, hur man kan arbeta i den, ge inspiration till utveckling av arbetsformer i styrelsen och innehåller mötestekniker för att hålla bättre möten.

Är man intresserad av kursen "Föreningskunskap" kan man välja om man vill hålla en vanlig lokal studiecirkel eller om man är intresserad av att samla personer ifrån fler lokalavdelningar runtomkring till en regional helgkurs. Personer ifrån förbunds- eller distriktsstyrelsen kan gärna hålla en föreläsning till studiecirkeln om ni önskar det.

Den andra studiecirkeln är "Politikerskolan". Politikerskolan är också som det låter, en skola för den kanske blivande politikern. Funderar du på att ställa upp i riksdagsval eller kommunval nästa år? Eller vill du veta mer hur om hur en kommun fungerar, lära dig mer om retorik och genomgå en mediaträning? Då är denna kursen kanske något för dig.

Politikerskolan har idag det upplägg som jag bifogar - här kan man givetvis göra justeringar utifrån era önskemål om innehåll.

Studieplaner för båda dessa kurser, och information om SV (mer info på http://www.sv.se bifogas här i forumet.

Vill ni i er lokalavdelning hålla i någon av dessa studiecirklarna svara då på detta mail!

Senaste svarsdatum är 1 dec och preliminär planerad start för studiecirklarna 15 feb.

Intresseanmälan och eventuella frågor skickas till mig, Emil Paulsrud, på emil.paulsrud@piratpartiet.se

EDIT: Jag inser att jag kanske var en smula otydlig. Det som behövs är alltså folk ifrån lokalavdelningarna i Ung Pirat, som om intresse finns är beredda att i samarbete med Vuxenskolan avdelning på lokalnivå se till att en studiecirkel blir av.
Bifogade filer
Filtyp: pdf marknadsföring av SV mot org.marknad.pdf (62.8 KB, 142 visningar)
Filtyp: pdf föreningskunskap.pdf (43.7 KB, 211 visningar)
Filtyp: pdf Politikerskolan.pdf (282.9 KB, 179 visningar)

Emil Paulsrud

Svara med citat
  (#2) Gammal
of_darkness Inte uppkopplad

Reg.datum: Jun 2006

Länk: #177568
Standard RE: Intresseanmälan till studiecirklar - 2009-11-01, 23:14

Citat:
Paulsrud (2009-Nov-01)Mailutskick - Samarbete med Studieförbundet Vuxenskolan

Intresseanmälan till studiecirklar i vår.

Under hösten har Ung Pirat inlett ett samarbete med Studieförbundet Vuxenskolan (SV). Syftet är att samordna större utbildningssatsningar för våra medlemmar och underlätta för alla lokalavdelningar att starta egna samarbeten.

För att komma igång med samarbetet presenterar vi nu två stycken förslag på studiecirklar som ni har möjlighet att hålla för just er lokalavdelning med hjälp och ledning av SV.

Den ena studiecirkeln heter "Föreningskunskap". Den handlar om, som namnet antyder, hur en förening fungerar, hur man kan arbeta i den, ge inspiration till utveckling av arbetsformer i styrelsen och innehåller mötestekniker för att hålla bättre möten.

Är man intresserad av kursen "Föreningskunskap" kan man välja om man vill hålla en vanlig lokal studiecirkel eller om man är intresserad av att samla personer ifrån fler lokalavdelningar runtomkring till en regional helgkurs. Personer ifrån förbunds- eller distriktsstyrelsen kan gärna hålla en föreläsning till studiecirkeln om ni önskar det.

Den andra studiecirkeln är "Politikerskolan". Politikerskolan är också som det låter, en skola för den kanske blivande politikern. Funderar du på att ställa upp i riksdagsval eller kommunval nästa år? Eller vill du veta mer hur om hur en kommun fungerar, lära dig mer om retorik och genomgå en mediaträning? Då är denna kursen kanske något för dig.

Politikerskolan har idag det upplägg som jag bifogar - här kan man givetvis göra justeringar utifrån era önskemål om innehåll.

Studieplaner för båda dessa kurser, och information om SV (mer info på http://www.sv.se bifogas här i forumet.

Vill ni i er lokalavdelning hålla i någon av dessa studiecirklarna svara då på detta mail!

Senaste svarsdatum är 1 dec och preliminär planerad start för studiecirklarna 15 feb.

Intresseanmälan och eventuella frågor skickas till mig, Emil Paulsrud, på emil.paulsrud@piratpartiet.se

Bara för att klargöra -Kommer någon av dessa utbildningar innebära kostnader för de lokalvdelningar som vill hålla någon av dessa kurser? För det framgick inte av din post.

Kontakt (e-post föredras):robert.nyberg@piratpartiet.se
Tel och sms:0763082850

Svara med citat
  (#3) Gammal
J. C. Inte uppkopplad

Reg.datum: Oct 2008

Länk: #177577
Standard RE: Intresseanmälan till studiecirklar - 2009-11-01, 23:43

Är studiecirklarna enbart för UP-medlemmar eller kan man bjuda in PP-medlemmar också? Kanske det till och med är helt öppet för alla som vill?

Svara med citat
  (#4) Gammal
Mab Inte uppkopplad

Mabs avatar

Reg.datum: Apr 2006

Länk: #177615
Standard RE: Intresseanmälan till studiecirklar - 2009-11-02, 07:06

Citat:
Jimmy Callin (2009-Nov-01)Är studiecirklarna enbart för UP-medlemmar eller kan man bjuda in PP-medlemmar också? Kanske det till och med är helt öppet för alla som vill?

Det är upp till lokalavdelningen som arrangerar cirkeln

www.mab.nu
  Skicka ett meddelande via ICQ till Mab Skicka ett meddelande via MSN till Mab  
Svara med citat
  (#5) Gammal
Paulsrud Inte uppkopplad

Paulsruds avatar

Länk: #177616
Standard RE: Intresseanmälan till studiecirklar - 2009-11-02, 08:33

Citat:
of_darkness (2009-Nov-01)

Bara för att klargöra -Kommer någon av dessa utbildningar innebära kostnader för de lokalvdelningar som vill hålla någon av dessa kurser? För det framgick inte av din post.

Jag har inte det helt klart för mig just nu. Som jag förstod det, så kan det uppkomma en viss kostnad. Dock ska det inte vara något som skall belasta en budget nämnvärt, samt att förbundet möjligtvis kommer att åsidosätta en budgetpost om det uppkommer något. Men jag ska ta reda på detta och se till att det kommer mer info så snart som möjligt.

Citat:
Jimmy CallinÄr studiecirklarna enbart för UP-medlemmar eller kan man bjuda in PP-medlemmar också? Kanske det till och med är helt öppet för alla som vill?
Ja, det är som Mab säger. Det är t.o.m kanske önskvärt att PP-medlemmar som t.e.x planerar att bli kommunpolitiker i höst tar kursen "Politikerskolan".

Emil Paulsrud

Svara med citat
  (#6) Gammal
Paulsrud Inte uppkopplad

Paulsruds avatar

Länk: #177625
Standard RE: Intresseanmälan till studiecirklar - 2009-11-02, 09:32

Svaret på frågan om kostnader är, citat från Eva på vuxenskolan:

Citat:
De kostnader som kan uppstå är ledararvoden, när vi behöver plocka in ledare utifrån. Det kan då bli en liten deltagaravgift som jag har för mig att ni pratade om att kunna stå för centralt. Det handlar inte om några stora pengar.

Emil Paulsrud

Svara med citat
  (#7) Gammal
of_darkness Inte uppkopplad

Reg.datum: Jun 2006

Länk: #177741
Standard RE: Intresseanmälan till studiecirklar - 2009-11-02, 15:38

Citat:
Paulsrud (2009-Nov-02)Svaret på frågan om kostnader är, citat från Eva på vuxenskolan:

Citat:
De kostnader som kan uppstå är ledararvoden, när vi behöver plocka in ledare utifrån. Det kan då bli en liten deltagaravgift som jag har för mig att ni pratade om att kunna stå för centralt. Det handlar inte om några stora pengar.

Okeej, för ingen av föreningarna här i länet har några konton eller pengar än så.

Kontakt (e-post föredras):robert.nyberg@piratpartiet.se
Tel och sms:0763082850

Svara med citat
  (#8) Gammal
Paulsrud Inte uppkopplad

Paulsruds avatar

Länk: #177787
Standard RE: Intresseanmälan till studiecirklar - 2009-11-02, 18:35

Citat:
of_darkness (2009-Nov-02)
Citat:
Paulsrud (2009-Nov-02)Svaret på frågan om kostnader är, citat från Eva på vuxenskolan:

Citat:

Okeej, för ingen av föreningarna här i länet har några konton eller pengar än så.

Det är nog inte ett problem, då SV har mycket verksamhet i Stockholm. Men som sagt, vi kommer försöka stödja så mkt som möjligt centralt om det behövs.

Emil Paulsrud

Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg Sök i det här ämnet
Sök i det här ämnet:

Avancerad sökning
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Liknande ämnen
Ämne Startat av Forum Svar Senaste inlägg
Studiecirklar @nders Utbildning och folkbildning 6 2009-10-09 00:15
Apropos studiecirklar Zazie Ung Pirat - allmänt 0 2008-01-10 22:25
Sista chansen för intresseanmälan till Ung Pirat förbundskongressen! Stefan Flod Ung Pirat - allmänt 3 2007-07-03 01:22
Studiecirklar Mårten Fjällström Allmän information och frågor 4 2006-11-17 01:57
Studiecirklar of_darkness Allmän information och frågor 1 2006-10-14 16:45