Piratpartiets mötesplattform

Svara

Ämnesverktyg Sök i det här ämnet Visningsalternativ
  (#1) Gammal
Rick Falkvinge Inte uppkopplad

Rick Falkvinges avatar

Reg.datum: Dec 2005
Standard RE: 2010-01-21 Extrainkallat styrelsemöte - 2010-01-21, 23:57

Citat:
duke_h3 (2010-Jan-21)Tråkigt nog så har jag en del anmärkningar här.
Det kan ju vara bra för medlemarna att veta att
Citat:
Eftersom händelsen rör personlig information utelämnas detaljer härom i det offentliga protokollet, men har givits till partiets revisorer för kännedom och granskning.
Är en ren lögn. Jag har inte mottagit någon som helt information om det aktuella ärende från en officiell källa. Dvs en styrelserepresentant. Jag har självklar hört en mass ryckten, men skulle man gå på dessa skulle vi inte kunna dricka vattnet pga klor.
Men René, tar du inte i så du spricker nu?

Vi hade mötet när Anna, Stefan och jag satt på ett café. Så fort mötet var över, så postade jag protokollet och åkte hem på pendeltåget för att göra det sista pappersarbetet vid min stora arbetsstation, inklusive att informera revisorerna om bakgrunden till beslutet. När jag hade kommit hem, så informerade jag revisorerna så som vi hade beslutat att göra. Det skickades 16:53, ungefär en timme efter mötet hade stängt.

Det där är väl inte riktigt skälig nivå att yttra sig med för en sådan sak och skriva under med "revisor", när det hade räckt att ringa och fråga om materialet är på väg och när det kommer?

Rick

Svara med citat
  (#2) Gammal
SimonRosenqvist Inte uppkopplad

SimonRosenqvists avatar

Reg.datum: Jan 2006

Länk: #191179
Standard RE: 2010-01-21 Extrainkallat styrelsemöte - 2010-01-22, 00:00

Bra beslut, och snabbt handlat. +1.
  Skicka ett meddelande via Skype™ till SimonRosenqvist  
Svara med citat
  (#3) Gammal
JorgenL Inte uppkopplad

JorgenLs avatar

Reg.datum: Aug 2006

Länk: #191180
Standard RE: 2010-01-21 Extrainkallat styrelsemöte - 2010-01-22, 00:26

Ett korrekt beslut, även om jag inte riktigt inser brådskan som motiverar det extra styrelsemötet.

I nuläget ser jag inga andra ändringar som verkar behöva göras, men nog hade det väl varit bättre att ta beslutet som planerat, på ett ordinarie styrelsemöte, så bråttom var det väl inte?

Jag tror att vi som kritiserat och önskat att mittlistan justeras hade kunnat vänta om vi fått beskedet att det skulle prövas på det ordinarie mötet. Tillvägagångssättet riskerar att generera en dålig praxis och dålig beredning av beslutsunderlag om principiellt viktiga saker som fastställandet av listorna tas på hastigt inkallade extra styrelsemöten.

I just det här fallet tror jag nu iofs inte att det ställt till med någon skada, men jag tycker det kan vara nåt att tänka på för framtiden.
  Skicka ett meddelande via Skype™ till JorgenL  
Svara med citat
  (#4) Gammal
Jacob Hallén Inte uppkopplad

Reg.datum: Jun 2009

Länk: #191182
Standard RE: 2010-01-21 Extrainkallat styrelsemöte - 2010-01-22, 00:37

Om styrelsen agerar och fattar beslut får den kritik för det. Om styrelsen inte agerar och undviker att fatta beslut får den kritik för det. Det här partiet har för många baksätesförare som letar fel i stället för att konstruktivt föra partiet framåt.

- I fallet med struken kandidat har styrelsen agerat med omsorg om partiet. Det borde vara tydligt för envar att det är det enda motivet. Personligen tycker jag att beslutet var rätt.

- Att göra en lista med 25 personer - någon kom på att 15 inte var tillräckligt och utökade det med 10. Rund och bra siffra och något man bedömde att man hade kapacitet att klara. Jag tycker att det är märkligt att ifrågasätta en sådan detalj. Det stjäl bara tid och energi från det som är viktigt.

- Att kräva att information efter ett styrelsemöte ska vara revisorer tillhanda innan protokollet läggs ut (och inom timmar) är att överskatta sin egen betydelse för organisationen. Verksamheten kommer alltid först. Pappersarbetet ska utföras men om verksamheten inte genomförs så är pappersarbetet meningslöst.

Jag tycker att ni som har framfört kritik i det här fallet har varit ute i ogjort väder. Spar er kritik till tillfällen då det verkligen är befogat. Annars riskerar ni att har ropat "vargen kommer" så många gånger att folk slutar lyssna.

Det vi allra mest behöver i Piratpartiet just nu är en positiv, konstruktiv anda, där medlemmarna kommer på möten och deltar i kampanjer på grund av att det är skoj, att vi har energi och harmoni i organisationen. Vi ska vara glada, positiva vinnare för att få medgång och det jag ser i den här debatten är surmagade misstänksamma förlorare. Är ni rädda för framgång eller vet ni inte hur man gör för att nå framgång?

Svara med citat
  (#5) Gammal
Björn Felten Inte uppkopplad

Björn Feltens avatar

Länk: #191190
Standard RE: 2010-01-21 Extrainkallat styrelsemöte - 2010-01-22, 05:47

Citat:
Jacob Hallén (2010-Jan-22)Jag tycker att ni som har framfört kritik i det här fallet har varit ute i ogjort väder. Spar er kritik till tillfällen då det verkligen är befogat. Annars riskerar ni att har ropat "vargen kommer" så många gånger att folk slutar lyssna.
Jag kan inte annat än instämma, Jacob.

De flesta gamla partister vet säkert att jag alltid varit snar (alltför snar enligt många) med att kritisera styrelsen i många frågor. Men i just denna fråga så är jag oerhört imponerad över hur fingertoppskänsligt styrelsen har agerat. Jag funderade själv länge på hur i hela fridens namn styrelsen skulle kunna lösa denna fråga, men kan bara säga att de klarade av det hela långt över min förväntan.

Kudos Rick, Anna och alla ni andra i styrelsen!

//före detta revisorn Björn Felten

--
Bad officials are elected by good citizens who do not vote.
-- George Jean Nathan (1882-1958)

Min gamla PP-blogg
Min nya blogg

Svara med citat
  (#6) Gammal

Björn Feltens avatar

Länk: #191191
Standard RE: 2010-01-21 Extrainkallat styrelsemöte - 2010-01-22, 05:56

Citat:
Rick Falkvinge (2010-Jan-21)Det håller på att formas en extremt kompetent grupp vars primära uppgift mellan nu och den 19 september kommer att vara att hjälpa riksdagskandidaterna med allt mellan medieframtoning och knyppling.
Knyppling? How come?

--

Min gamla PP-blogg
Min nya blogg

Svara med citat
  (#7) Gammal
Macco Inte uppkopplad

Maccos avatar

Länk: #191193
Standard RE: 2010-01-21 Extrainkallat styrelsemöte - 2010-01-22, 07:00

hmm

Kickar vi folk för sina åsikter som är olämpliga så skall vi väl fortfarande kicka dem?

Anna troberg på nån blogg:
"Bort med kungahuset och låt dem försörja sig som alla andra."

"Staten Israel idag är en jäkla skitstat som klampar omkring i Mellanöstern som en trotsig unge med behov att trycka till alla andra ungar i sandlådan."

Inter direkt imponerande och moget för en styrelsemedelm och en kandidat för piratpartiet att säga så...

Fd. PiratPartist
Avgång: Jag kan inte stödja ett parti som inte är för skyddad integritet genom sekretess. Stöder man inte grova brottslingar som sprider sekretessmaterial så skall man inte rösta på dem.
"Life is eternal for you, When you pass the gate of Hel, come to the end of the row, The Beast and the God conjoined"

Svara med citat
  (#8) Gammal

Björn Feltens avatar

Länk: #191195
Standard RE: 2010-01-21 Extrainkallat styrelsemöte - 2010-01-22, 07:18

Citat:
Macco (2010-Jan-22)Inte direkt imponerande och moget för en styrelsemedelm och en kandidat för piratpartiet att säga så...
Hur tänker du nu? Får hon inte uttrycka vad hon tycker bara för att hon är styrelsemedlem och/eller kandidat? Trots att hon på intet sätt har sagt det i piratpartiets namn?

--

Min gamla PP-blogg
Min nya blogg

Svara med citat
  (#9) Gammal
willenfort Inte uppkopplad

willenforts avatar

Reg.datum: Nov 2008

Länk: #191196
Standard RE: 2010-01-21 Extrainkallat styrelsemöte - 2010-01-22, 07:56

Angående revisorns informerande elelr inte informerande.

rene har helt rätt i sak. Nu tror jag inte att Styrelsen menade ngt illa med uttalandet. men om man inte har informerat revisorerna så ska man inte skriva att man informerat revisorerna för det ger fel intryck då man läser protokollet.

står det "men har givits till partiets revisorer för kännedom och granskning." så gör iallafall jag tolkningen att revisorerna har fått infon INNAN styrelsemötet och därmed kunnat komentera fallet (iallafall översiktligt innan styrelsemötet.)

Om man däremot skriveer tex "men skall så snabbt som möjligt givas till partiets revisorer för kännedom och granskning"

Så vet man att revisorerna inte har kommenterat i förväg men kan komma att komentera i framtiden.

Så inte är det andra citatet mer sanningsenligt det ger även medlemmarna bättre underlag för ev beslut.

Så kalla mig gärna en nittpicker men försök och sätt rätt tempus i protokollen, vi har faktiskt ingen tidsmaskin i partiet

/C

--------------------------------
Christoffer Willenfort
Orggruppen
Energigruppen
0708-100 282

Svara med citat
  (#10) Gammal
Michael Anderson Inte uppkopplad

Michael Andersons avatar

Reg.datum: May 2009

Länk: #191197
Standard RE: 2010-01-21 Extrainkallat styrelsemöte - 2010-01-22, 08:00

Citat:
Björn Felten (2010-Jan-22)Hur tänker du nu? Får hon inte uttrycka vad hon tycker bara för att hon är styrelsemedlem och/eller kandidat? Trots att hon på intet sätt har sagt det i piratpartiets namn?
En del av problemet är just att hon aldrig klargjorde om hon talade för sig själv, eller för sig själv "inom partiet". När partiet som helhet har stämplats av nej-sägarna som att vi är "Partiet som vill ha allt gratis", så känns det inte rätt när medlemmar (och i synnerhet kandidater till Riksdagen), pratar med media och säger att dom kräver betalning för att göra intervju.

"I'm going to blow them off the face of the earth with the fury of God's own thunder."
- President Josiah 'Jed' Bartlet
  Skicka ett meddelande via MSN till Michael Anderson Skicka ett meddelande via Skype™ till Michael Anderson  
Svara med citat
Svara
Ämnesverktyg Sök i det här ämnet
Sök i det här ämnet:

Avancerad sökning
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Liknande ämnen
Ämne Startat av Forum Svar Senaste inlägg
2010-03-14: Extrainkallat styrelsemöte Mikael Nilsson Styrelsens protokoll 80 2010-03-24 15:43
Styrelsemöte 7/3-2010 Andreas Käiväräinen Ung Pirat-avdelningen Piratnätet 1 2010-03-11 14:17
2010-02-10 Extrainkallat styrelsemöte Mikael Nilsson Styrelsens protokoll 327 2010-02-24 17:41
2010-02-15: Extrainkallat styrelsemöte Mikael Nilsson Styrelsens protokoll 38 2010-02-17 23:44
2010-01-17 Extrainkallat styrelsemöte Mikael Nilsson Styrelsens protokoll 13 2010-01-18 02:29