Piratpartiets mötesplattform

Svara

Ämnesverktyg Sök i det här ämnet Visningsalternativ
  (#1) Gammal
nef Inte uppkopplad

nefs avatar

Reg.datum: Jan 2009
Standard RE: 2010-01-21 Extrainkallat styrelsemöte - 2010-01-22, 08:56

Citat:
Michael Anderson (2010-Jan-22)
Citat:
Björn Felten (2010-Jan-22)Hur tänker du nu? Får hon inte uttrycka vad hon tycker bara för att hon är styrelsemedlem och/eller kandidat? Trots att hon på intet sätt har sagt det i piratpartiets namn?
En del av problemet är just att hon aldrig klargjorde om hon talade för sig själv, eller för sig själv "inom partiet". När partiet som helhet har stämplats av nej-sägarna som att vi är "Partiet som vill ha allt gratis", så känns det inte rätt när medlemmar (och i synnerhet kandidater till Riksdagen), pratar med media och säger att dom kräver betalning för att göra intervju.
Fast nog måste du medge att det är svårt att klargöra sådant då uttalandena gjordes långt innan hon hade någon position i partiet, för att inte tala om att det skedde innan hon ens var medlem?

Macco har alltså tagit citaten från en SD-blogg som i sin tur tagit dem från bloggen där Anna skrev under pseudonymen Rosetta Sten...

Edit: ett litet förtydligande--Felten citerar alltså Macco som skrev lite mer än det som citerades. Läser du Maccos inlägg så går det nog upp för dig att det inte längre talas om den kickade kanditaten utom om vår vice partiledare.

"I am not young enough to know everything."
— Oscar Wilde

Svara med citat
  (#2) Gammal
Anna Troberg Inte uppkopplad

Anna Trobergs avatar

Reg.datum: Apr 2008

Länk: #191200
Standard RE: 2010-01-21 Extrainkallat styrelsemöte - 2010-01-22, 08:58

Citat:
Macco (2010-Jan-22)hmm
Kickar vi folk för sina åsikter som är olämpliga så skall vi väl fortfarande kicka dem?
Anna troberg på nån blogg:
"Bort med kungahuset och låt dem försörja sig som alla andra."
"Staten Israel idag är en jäkla skitstat som klampar omkring i Mellanöstern som en trotsig unge med behov att trycka till alla andra ungar i sandlådan."
Inter direkt imponerande och moget för en styrelsemedelm och en kandidat för piratpartiet att säga så...
Det första uttalande är skrivet innan jag hade en tanke på att bli piratpartist och det andra innan jag hade någon som helst officiell position inom partiet. Jag står förvisso fortfarande för båda, men om du kollar vad jag skrivit på bloggen sedan jag fick en officiell roll inom partiet, så kommer du att upptäcka att jag mycket sällan uttrycker någon stark åsikt i någon politisk fråga som inte rör piratfrågor. Som officiell representant för en organisation anser jag att man måste nyansera sig en smula.

Partiledare
Blogg: http:www.annatroberg.se
Mejl: anna.troberg@piratpartiet.se
Facebook: http://www.facebook.com/annatroberg1
Mobil: 0704-676 273

Svara med citat
  (#3) Gammal
maloki Inte uppkopplad

malokis avatar

Reg.datum: Mar 2009

Länk: #191201
Standard RE: 2010-01-21 Extrainkallat styrelsemöte - 2010-01-22, 09:07

Wroom, vackert när våra egna medlemmar går på SD's smutskastningskampanjer om oss...

Marie Axelsson, Riksdagskandidat
Läs min kandidatur text är
Kampanjsida
marie.axelsson@piratpartiet.se
#piratpartiet, #ungpirat, #karlstad, #gothenburg @ irc.piratpartiet.se

Svara med citat
  (#4) Gammal
duke_h3 Inte uppkopplad

Reg.datum: Jan 2009

Länk: #191210
Standard RE: 2010-01-21 Extrainkallat styrelsemöte - 2010-01-22, 11:09

Citat:
Rick Falkvinge (2010-Jan-21)
Citat:
duke_h3 (2010-Jan-21)Tråkigt nog så har jag en del anmärkningar här.
Det kan ju vara bra för medlemarna att veta att
Citat:
Eftersom händelsen rör personlig information utelämnas detaljer härom i det offentliga protokollet, men har givits till partiets revisorer för kännedom och granskning.
Är en ren lögn. Jag har inte mottagit någon som helt information om det aktuella ärende från en officiell källa. Dvs en styrelserepresentant. Jag har självklar hört en mass ryckten, men skulle man gå på dessa skulle vi inte kunna dricka vattnet pga klor.
Men René, tar du inte i så du spricker nu?
Vi hade mötet när Anna, Stefan och jag satt på ett café. Så fort mötet var över, så postade jag protokollet och åkte hem på pendeltåget för att göra det sista pappersarbetet vid min stora arbetsstation, inklusive att informera revisorerna om bakgrunden till beslutet. När jag hade kommit hem, så informerade jag revisorerna så som vi hade beslutat att göra. Det skickades 16:53, ungefär en timme efter mötet hade stängt.
Det där är väl inte riktigt skälig nivå att yttra sig med för en sådan sak och skriva under med "revisor", när det hade räckt att ringa och fråga om materialet är på väg och när det kommer?
Rick
Jo det är riktigt, att jag tog i en del. Detta eftersom jag blev en hel del arg över det hela. Kanske för utomstående oförklarlig anledning.

Men jag tycker att jag har skäl för det

Att peta någon från en lista är ett allvarligt beslut. Det är inte ett beslut som en styresle bara fattar sådär. Det upphäver den demokratiska processen, och på ett sätt overridar medlemmarnas rätt till inflytande. Det krävs synnerliga skäl för att så skall vara fallet, exempelvis valfusk. Oavsett hur välgrundat och uppenbart beslutet i sig är, så kan man och bör ha respekt för beslutet i sig. Ni väljer dessutom att hemligstämpla skälen för beslutet. Den enskilde medlemmen fråntas alltså möjligheten att granska styrelsen i det aktuella fallat, och vi är tillbaka på "trust us". Det är fullt möjligt att detta känns som en exersis i svensk gramatik för dig. Men för mig är det viktigt. Så som ni väljer att skriva i protokollet, och jag kan konstatera att det finns åtminstånde två pers som har justerat det så det borde finnas en bred enighet i styrelsen om det här. Är att revisorerna har fått den information som styrelsen har, i praktiken före eller under mötet. Man kan dessutom tolka in att de har haft en möjlighet att preliminärt yttra sig om den aktuella informationen till styrelsen men valt att inte göra det. Man har alltså valt att inhämta ett yttrande från revisorerna och styrelsen har vi tiden för beslutets fattande kännt till revisorernas preliminära åsikt. För mig är det att ge en väldigt skev bild av det inträffade.

Sen kan man iofs tycka att beslutet i sig är bra, och som piratpartist kan jag tycka att just Yvonne var efter den infromation jag har sett på nätet en synnerligen olämplig kandidat till riksdagen.

/Rene

Svara med citat
  (#5) Gammal
Gustav Nipe Inte uppkopplad

Gustav Nipes avatar

Reg.datum: Jan 2006

Länk: #191215
Standard RE: 2010-01-21 Extrainkallat styrelsemöte - 2010-01-22, 11:18

Jag tycker det är bra att styrelens tog tag i problemet direkt. Det var ett klokt beslut att få det undanstökat, annars hade det säkert legat som ett orosmoment tills nästa ordinarie möte.

Gustav Nipe

| gustav ((punkt)) nipe ((snabel-a)) piratpartiet .se |

Svara med citat
  (#6) Gammal
Marcus Borg Inte uppkopplad

Marcus Borgs avatar

Reg.datum: Oct 2009

Länk: #191219
Standard RE: 2010-01-21 Extrainkallat styrelsemöte - 2010-01-22, 12:41

Jag ser inte hur det kan vara så grovt att säga till en journalist att man vill ha betalt för en intervju. Om hon nu var så förkyld att hon verkligen inte ville ställa upp på en intervju är det väl inte hela världen. Hade varit en annan sagt om hon gått ut på t ex en blogg eller PPs forum och deklarerat att hon bara kommer att ställa upp på intervjuer mot betalning. Även om hon hade valt att bara ställa upp på intervjuer mot betalning ser jag inte hur det kan bryta mot PPs principprogram.

Många inom PP är positiva till Lissabonfördraget och det verkar inte vara något problem, jag tycker inte heller att man bör kastas ut ur partier eller vallistor för att man är positiv till Lissabonfördraget men vad är nästa steg om det är så lätt att bli bortplockat från PPs vallistor.

Svara med citat
  (#7) Gammal
Adrian Kristiansson Inte uppkopplad

Adrian Kristianssons avatar

Länk: #191221
Standard RE: 2010-01-21 Extrainkallat styrelsemöte - 2010-01-22, 13:01

Citat:
Marcus Borg (2010-Jan-22)Jag ser inte hur det kan vara så grovt att säga till en journalist att man vill ha betalt för en intervju. Om hon nu var så förkyld att hon verkligen inte ville ställa upp på en intervju är det väl inte hela världen. Hade varit en annan sagt om hon gått upp på t ex en blogg eller PPs forum och deklarerat att hon bara kommer att ställa upp på intervjuer mot betalning. Även om hon hade valt att bara ställa upp på intervjuer mot betalning ser jag inte hur det kan bryta mot PPs principprogram.
Många inom PP är positiva till Lissabonfördraget och det verkar inte vara något problem, jag tycker inte heller att man bör kastas ut ur partier eller vallistor för att man är positiv till Lissabonfördraget men vad är nästa steg om det är så lätt att bli bortplockat från PPs vallistor.
Bra skrivet Marcus!

Har det ens gjorts en utredning om hur mycket Yvonnes uttalande skadar partiet och finns det något som tyder på att hon även i framtiden skulle vara en last för sommarens valkampanj eller är beslutet bara tagit för att tysta de som beklagade sig eller för att motståndarna till kvoteringen inte skulle kunna säga "Vad var det vi sa?".

Det finns gott om medlemmar som inte delar partiets officiella syn i samtliga frågor och även vår högt aktade partiledare och gjort uttalanden i media som fått mig att reagera långt mycket mer än jag gjorde efter att ha läst artikeln om Yvonne. Det här är ett beslut som jag varken kan finna sunt eller förnuftigt på något sätt. Till sist så vill jag även påpeka att det inte går att ifrågasätta Yvonne utan att ifrågasätta om partiet verkligen är redo för riksdagen 2010 och med tanke på hur hela cirkusen med internvalet har gått till så börjar jag bli mer och mer säker kring hur svaret på frågan lyder.

Svara med citat
  (#8) Gammal
Macco Inte uppkopplad

Maccos avatar

Länk: #191223
Standard RE: 2010-01-21 Extrainkallat styrelsemöte - 2010-01-22, 13:17

Citat:
Björn Felten (2010-Jan-22)
Citat:
Macco (2010-Jan-22)Inte direkt imponerande och moget för en styrelsemedelm och en kandidat för piratpartiet att säga så...
Hur tänker du nu? Får hon inte uttrycka vad hon tycker bara för att hon är styrelsemedlem och/eller kandidat? Trots att hon på intet sätt har sagt det i piratpartiets namn?
Ser ingen skillnad på det och på vad motiveringne till olämpligheten i kandidatens falls.....

Tycker det är exakt samma och du bevisade just min poäng.

Fd. PiratPartist
Avgång: Jag kan inte stödja ett parti som inte är för skyddad integritet genom sekretess. Stöder man inte grova brottslingar som sprider sekretessmaterial så skall man inte rösta på dem.
"Life is eternal for you, When you pass the gate of Hel, come to the end of the row, The Beast and the God conjoined"

Svara med citat
  (#9) Gammal
dansve Inte uppkopplad

Reg.datum: Feb 2009

Länk: #191241
Standard RE: 2010-01-21 Extrainkallat styrelsemöte - 2010-01-22, 15:25

Citat:
JL (2010-Jan-22)Ett korrekt beslut, även om jag inte riktigt inser brådskan som motiverar det extra styrelsemötet.
Citat:
Jacob Hallén (2010-Jan-22)Om styrelsen agerar och fattar beslut får den kritik för det. Om styrelsen inte agerar och undviker att fatta beslut får den kritik för det. Det här partiet har för många baksätesförare som letar fel i stället för att konstruktivt föra partiet framåt.
...
Det vi allra mest behöver i Piratpartiet just nu är en positiv, konstruktiv anda, där medlemmarna kommer på möten och deltar i kampanjer på grund av att det är skoj, att vi har energi och harmoni i organisationen. Vi ska vara glada, positiva vinnare för att få medgång och det jag ser i den här debatten är surmagade misstänksamma förlorare. Är ni rädda för framgång eller vet ni inte hur man gör för att nå framgång?
Jag instämmer till fullo med Jacob, även om jag kortade ner citatet till det viktigaste. Jörgen har dock en god poäng. Styrelsen (Rick??) måste lära sig att ha lite is i magen. Genom att fatta väl förberedda beslut på ordinarie möten får vi en bättre process och styrelsen får lite arbetsro.

Svara med citat
  (#10) Gammal
Taura-Tierno Inte uppkopplad

Reg.datum: Jul 2009

Länk: #191252
Standard RE: 2010-01-21 Extrainkallat styrelsemöte - 2010-01-22, 17:22

Jag tycker inte att det är fel av styrelsen att plocka bort en kandidat från listan, om kandidaten av någon anledning ha visat sig vara olämplig. Däremot tycker jag att det vore bra att få veta vad kandidaten ifråga tycker om det. Dvs, är anledningarna hemliga på grund av att kandidaten vill det, att styrelsen vill det, eller för att man inte har pratat med kandidaten om det? Om det är det senare, så tycker jag att man borde gå ut med anledningen om/när kandidaten själv har sagt att det är ok, och annat fall meddela att det är överenskommet mellan kandidaten och styrelsen att det inte ska läggas ut officiellt. Är det kandidaten som vill det, så är det klart att det ska vara hemligt för att det är personlig information. Tycker kandidaten däremot att det är okej, så ser jag ingen anledning att inte gå ut med det.

Att det sedan blir en "cirkus" av hela valet tycker jag inte är konstigt. Jag tycker att det tenderar att bli "cirkusar" av ganska mycket om det finns gott om utrymme till att alltid öppet diskutera allt och ifrågasätta alla beslut, för det finns alltid folk som inte håller med. Och speciellt om man är öppen med vad för fel som har begåtts. Det hade väl knappast blivit någon cirkus om det från början var bestämt att partiledningen skulle bestämma listorna helt själva, och om dessa samtidigt inte avslöjat eventuella fel man gjort? Fast det alternativet hade ju inte varit bättre, för det.

Att allt sedan inte fungerat perfekt är ju inte konstigt heller, när iom att det är första valet. Skulle ha varit förvånande om inget hade gått lite snett någonstans.

Svara med citat
Svara
Ämnesverktyg Sök i det här ämnet
Sök i det här ämnet:

Avancerad sökning
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Liknande ämnen
Ämne Startat av Forum Svar Senaste inlägg
2010-03-14: Extrainkallat styrelsemöte Mikael Nilsson Styrelsens protokoll 80 2010-03-24 15:43
Styrelsemöte 7/3-2010 Andreas Käiväräinen Ung Pirat-avdelningen Piratnätet 1 2010-03-11 14:17
2010-02-10 Extrainkallat styrelsemöte Mikael Nilsson Styrelsens protokoll 327 2010-02-24 17:41
2010-02-15: Extrainkallat styrelsemöte Mikael Nilsson Styrelsens protokoll 38 2010-02-17 23:44
2010-01-17 Extrainkallat styrelsemöte Mikael Nilsson Styrelsens protokoll 13 2010-01-18 02:29