Piratpartiets mötesplattform

Svara

Ämnesverktyg Sök i det här ämnet Visningsalternativ
  (#1) Gammal
dansve Inte uppkopplad

Reg.datum: Feb 2009
Standard 2010-01-26 Ledningsgruppsmöte - 2010-01-26, 23:20

Protokoll fört vid Skypemöte i operativa kanalen tisdagen den 26 januari 2010.

1. Anna öppnar mötet

2. Rundan

Norr
Andreas Larsson får förlängt förtroende som distriktsledare. Inga motkandidater anmälda.

Väst
Göteborg jobbar vidare på integrering med kranskommuner. Piratfika i Partille på söndag. Vårvinterkampanj med flygbladsutdelning på lördag. Värmland har nyval av VL på gång, kandidattrådar uppe osv.

Syd
Jönköpings län har haft ett möte efter nyår. Stiltje i övrigt och förbereder UP Jönköpings årsmöte. Skåne Syd - Trellebort/Ystad kör kommungrejer. Lund i tidningar, TV om lokalpolitik. Helsingborg och Hans Donnerberg i Åstorp har varit i tidningarna. Vi kommer att inför lite arbetsgrupper och ledning på distriktsnivå efter modell riksnivå. Planerar en utbildningshelg i maj i distriktet för kandidaterna till riksdagen.

Media
pressmeddelande om Tjejsnack och kommenterade Bildts debattartikel, samt att Dexe med flera möttes på Tjejsnacket och pratade ihop sig

Kampanj
Preliminär kampanjplan
*Riksdagstexterna ska vara klara den 24/2
*Skickas till tryck 17/3
*Leveransdatum (?)
*Vårkampanj 15/5-5/6
*Mindre kampanj om FRA, med fokus på årsdagen.
*Riksdagskampanj 1/7-18/9
*(1/9 - förtidsröstning; 19/9 - valdagen)

Arbete med en kampanjhandbok till funktionärer pågår. Kommer ut under våren

Kompetens
Har lagt ut en forumtråd, så vi är officiellt igång - http://forum.piratpartiet.se/Topic194704-83-1.aspx

Medlemmar: Marie Andersson (Emma), Nikke Lindqvist, Göran Widham, Marcus Fridholm, Sophia Blomquist, Joakim Jardenberg
Göran och Emma ska träffas och strukturera gruppens arbete. Samordning med Kampanj och Media startas med ett afk möte på måndag 1 februari.

3. Distriktledarval

Kandideringsperioden är över och utfrågning pågår. Undantaget är norra distriktet eftersom Andeas Larsson fick förlängt förtroende utan omval eftersom motkandidater saknades.

4. Partiledarturné

Anna och Rick åker i månadsskiftet februari-mars och satsar på städer där ingen varit på ett tag. Med ingen menas Anna eller Rick. Preliminärt resrutt: Östersund, Sundsvall, Gävle, Västerås, Örebro, Skövde, Borås, Jönköping, Kalmar, Norrköping tror jag. Med reservation för ändringar.

Anders Hedberg föreslog att turnén skulle gå via kommuner som planerar kommunalvalskampanj för Piratpartiet. De har aktiva som vill lite mer.

Marie Axelsson före slog att Anna och Rick skulle promota sin turné med genom att göra en video och lägga upp den på Youtube

5. Processen för lokala plattformarna.

När blir det omröstning? Hinner/får vi komplettera/ändra i dom innan?
Rick Falkvinge: Lokala plattformarna är det Mårten som äger, men det viktigaste nu är att medlemmarna godkänner dem före den 31 januari. Därefter -- under förutsättning att medlemmarna har givit sitt go-ahead -- så tittar styrelsen på dem på mötet den 6-7 februari.

6. Hur hantera ”överhoppare” från andra partier

Diskuterades hur vi ska agera om vi får lokala mandat genom avhoppare från andra partier. Bra att sammanställa riktlinjer för tänkbara scenarion beroende på vilket parti personen i fråga lämnar. Förbereda pressmeddelanden är bra för snabba händelseförlopp.

Visade sin närvaro gjorde

Anna Troberg, Rick Falkvinge, Jacob Hallén, Stefan Flod, Jan Lindgren, Marie Axelsson, Björn Odlund, Victoria, Anders Hedberg, Jonas Sandberg, Andreas Larsson, Mattias Swing, Göran Widham, Johnny Olsson, Fredrik Holmbom, Mikke Svensson

Edit: La till Åstorp (på kartan...)
Edit: Fixade klickbar länk.

Svara med citat
  (#2) Gammal
Anders Hedberg Inte uppkopplad

Reg.datum: Jul 2006

Länk: #191699
Standard RE: 2010-01-26 Ledningsgruppsmöte - 2010-01-27, 09:09

Hans bor i Åstorp.

Svara med citat
  (#3) Gammal
piratcensur Inte uppkopplad

Reg.datum: Oct 2009

Länk: #191707
Standard RE: 2010-01-26 Ledningsgruppsmöte - 2010-01-27, 12:27

Citat:
Daniel Svensson (2010-Jan-26)

5. Processen för lokala plattformarna.

När blir det omröstning? Hinner/får vi komplettera/ändra i dom innan?
Rick Falkvinge: Lokala plattformarna är det Mårten som äger, men det viktigaste nu är att medlemmarna godkänner dem före den 31 januari. Därefter -- under förutsättning att medlemmarna har givit sitt go-ahead -- så tittar styrelsen på dem på mötet den 6-7 februari.
Om omröstningen ska ske via forumet så blir det kanske svårt i små kommuner där ingen forumaktiv finns. Ett förslag är att i Östergötland så röstar hela länets medlemmar om kommunerna ska gå till val.

Svara med citat
  (#4) Gammal
Peter Johansson Inte uppkopplad

Reg.datum: Aug 2009

Länk: #191719
Standard RE: 2010-01-26 Ledningsgruppsmöte - 2010-01-27, 14:27

Där har kommit några mycket oklara budskap ifrån styrelsen angående kommun och landstingsvalet.
Jag är säker på att i princip alla medlemmar i de län och kommuner där man ställer upp till val har givit sitt go a head.
Men det skulle också röstas igenom av kommun och läns medlemmarna på forumet där plats skulle tilldelas för det ändamålet. om ni skriver att det ska vara klart 31 januari och det är den 27 januari idag då är det lite besynnerligt.
Jag är säker på att ingen valplattform innehåller så extrema saker att det skulle behövas stoppas.
Man kan fortfarande stryka en sak och gå vidare på resten men i och med att styrelsen har "jumped the gun" och redan nu spridit till media vilka län och kommuner som ställer upp i lokal val och i princip alla har blivit intervjuade av media i någon form så anser jag att det skulle ge STOR negativ press för PP om man väljer att inte ställa upp i de regioner/kommuner som som tillkänna givits i media och det handlar också om antalet kandidater till listan. När man nu tillkänna givit att man ställer upp så anser jag att det måste ske även om antalet kandidater inte kommer upp till styrelsen krav. Allt annat är negativ publicitet för PP.

Hade man dock väntat med denna tillkänna givelse i april hade saker kunnat se annorlunda ut.
Om ingen plattform innehåller för extrema saker låt oss då hoppa vidare till att spika listorna.
Endast de Piratpartister boende i länet kommunen det berör får rösta på sina listor anser jag.

Peter Johansson
http://Pejj31.blogspot.com

Svara med citat
  (#5) Gammal
dansve Inte uppkopplad

Länk: #191723
Standard RE: 2010-01-26 Ledningsgruppsmöte - 2010-01-27, 14:51

Jag hoppas på en lösning enligt nedanstående. Omröstning via forum är dock riktigt illa eftersom det kommer att sänka deltagandet.

Citat från http://forum.piratpartiet.se/FindPost194532.aspx
Citat:
Daniel Svensson (2010-Jan-25)Eftersom vi behöver en chans att modifiera dokumenten för att det ska bli riktigt bra är min förhoppning att styrelsen lägger upp omröstningen med nedanstående alternativ eller liknande med samma innebörd.

Vill du att Piratpartiet ska kandidera till Västra Götalands Regionfullmäktige?

• Alternativ 1 - JA, och jag godkänner valplattform och strategi.

• Alternativ 2 - JA, och jag godkänner strategin men vill ha ändringar i valplattformen

• Alternativ 3 - JA, och jag godkänner valplattformen men vill ha ändringar i strategin

• Alternativ 4 - JA, men med ändringar i både valplattform och strategi

• Alternativ 5 - NEJ, jag vill inte att Piratpartiet kandiderar till Västra Götalands Regionfullmäktige
  •    
    Svara med citat
      (#6) Gammal
    Peter Johansson Inte uppkopplad

Reg.datum: Aug 2009

Länk: #191734
    Standard RE: 2010-01-26 Ledningsgruppsmöte - 2010-01-27, 17:26

Daniel Svensson.
    Du har säkert som jag skickat ut både strategi och plattform som utskick till medlemmarna både på remiss och för deras åsikter i det slutgiltiga förslaget.
    Har någon medlem kontaktat dig och sagt gå inte till val på detta för allt smör i småland eller något liknande.
    Är svaret Nej eller majoriteten har varit positiva då anser jag det bara är GO att inte ställa upp nu existerar inte speciellt när frågorna vi vill gå till val på finns hos media.

Det som jag anser står framför oss nu är att spika ordningen på listorna hur många elle få kandidater där kan tänkas finnas. Se min tidigare inlägg här för mer klargörande.

Peter Johansson
    http://Pejj31.blogspot.com

Svara med citat
      (#7) Gammal
    dansve Inte uppkopplad

Länk: #191744
    Standard RE: 2010-01-26 Ledningsgruppsmöte - 2010-01-27, 18:45

Citat:
    Peter Johansson (2010-Jan-27)Har någon medlem kontaktat dig och sagt gå inte till val på detta för allt smör i småland eller något liknande.
    Nix, inte en enda negativ har hört av sig.

Svara med citat
      (#8) Gammal
    Macco Inte uppkopplad

Maccos avatar

Reg.datum: Jan 2006

Länk: #191752
    Standard RE: 2010-01-26 Ledningsgruppsmöte - 2010-01-27, 19:53

ehm lite konstigt att ingne har hört av sig då er plattform inte kommer att vara genomförbar för 2 öre.. Skola är kommunalpolitik och journal,anmälningsplikt och sekretess är lagstadgade frågor som inte tillhör landstinget.

Efter att ha sållat bort dem så finns det inte nåt annat med....

men visst gå till val på de frågorna, men det är självmord för partiet.

Fd. PiratPartist
    Avgång: Jag kan inte stödja ett parti som inte är för skyddad integritet genom sekretess. Stöder man inte grova brottslingar som sprider sekretessmaterial så skall man inte rösta på dem.
    "Life is eternal for you, When you pass the gate of Hel, come to the end of the row, The Beast and the God conjoined"

Svara med citat
      (#9) Gammal
    dansve Inte uppkopplad

Länk: #191753
    Standard RE: 2010-01-26 Ledningsgruppsmöte - 2010-01-27, 20:04

Citat:
    Macco (2010-Jan-27)ehm lite konstigt att ingne har hört av sig då er plattform inte kommer att vara genomförbar för 2 öre.. Skola är kommunalpolitik och journal,anmälningsplikt och sekretess är lagstadgade frågor som inte tillhör landstinget.
    Efter att ha sållat bort dem så finns det inte nåt annat med....
    men visst gå till val på de frågorna, men det är självmord för partiet.
    Det är uppenbarligen en åsikt som andra inte delar.

Svara med citat
      (#10) Gammal
    Anders Hedberg Inte uppkopplad

Reg.datum: Jul 2006

Länk: #191754
    Standard RE: 2010-01-26 Ledningsgruppsmöte - 2010-01-27, 20:06

Problemet är nog inte valplattformar och strategier, där sliter vi nu med formuleringar som verkar gå framåt.

Problemet som framförts till mig är att vi inte känner till personerna som ställer upp på listorna och att de knappast känner varandra heller. Det folk vill rösta på är alltså de slutliga förslagen på vilka personer som ställer upp. I mindre utsträckning programmen. Här är folk rejält skeptiska helt enkelt.

Ett exempel - Skånes valsamarbete(?) som kom in i regionen 2002 sprack redan efter något år då det fanns i huvudsak två starka personligheter som drog åt olika håll. Sen dess har de stridit om miljoner i partistöd här nere i både tingsrätt och hovrätt.

Det har därför framförts förslag på att valbereda listorna och begränsa de till personer som tros kunna samarbeta och som folk har lite koll på. I motsats då till primärvalet där i stort sett okända individer kom med på listor där det fanns få lokalt boende kandidater, och andra lokalt kända personer inte kom med för att de bodde i distrikt med många rikskända personer.

(Fotnot - detta har inte diskuterats i partiledningen, men är det jag snappat upp som distriktsledare.)

Svara med citat
    Svara
    Ämnesverktyg Sök i det här ämnet
    Sök i det här ämnet:

Avancerad sökning
    Visningsalternativ

Regler för att posta
    Du får inte posta nya ämnen
    Du får inte posta svar
    Du får inte posta bifogade filer
    Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
    Smilies är
    [IMG]-kod är
    HTML-kod är av

Liknande ämnen
    Ämne Startat av Forum Svar Senaste inlägg
    2010-02-23 Ledningsgruppsmöte Mårten Fjällström Partiledningens protokoll 1 2010-02-23 23:26
    2010-02-16 Ledningsgruppsmöte Mårten Fjällström Partiledningens protokoll 2 2010-02-17 21:53
    2010-02-02 Ledningsgruppsmöte Mårten Fjällström Partiledningens protokoll 4 2010-02-05 16:16
    2010-01-19 Ledningsgruppsmöte Anders Hedberg Partiledningens protokoll 2 2010-01-19 23:51
    2010-01-12 Ledningsgruppsmöte Mårten Fjällström Partiledningens protokoll 0 2010-01-12 21:02