Piratpartiets mötesplattform

Svara

Ämnesverktyg Sök i det här ämnet Visningsalternativ
  (#1) Gammal
fristedt Inte uppkopplad

fristedts avatar

Reg.datum: Dec 2008
Standard RE: 3. Stockholm läns landsting - 2010-02-03, 21:47

Jag röstar nej.

Valplattformen är föredömligt kort och koncis men känns ändå yvig och impulsiv. Den ligger i flera stycken en bra bit bort från det jag uppfattar som Piratpartiets grunder, t ex som det är uttryckt på hemsidan:

Delad kultur - balansera upphovsrätten så att både skapare och nyttjare gynnas.
Fri kunskap - ersätt patent med något som bättre främjar innovation.
Skyddat privatliv - skydda människor från godtycklig och kränkande övervakning.

----

Samtidigt på en annan plats: http://blog.fristedt.org/

Peter Fristedt

Stockholm

Svara med citat
  (#2) Gammal
Daniel Flöijer Inte uppkopplad

Daniel Flöijers avatar

Reg.datum: Jun 2006

Länk: #192359
Standard RE: 3. Stockholm läns landsting - 2010-02-04, 09:05

Oavsett vad jag tycker i de olika frågorna så måste jag säga nej. Jag tycker liksom flera tidigare skrivit att ett par av punkterna är för långt ifrån partiets kärnfrågor.

Svara med citat
  (#3) Gammal
PP-black sheep Inte uppkopplad

Reg.datum: Jun 2009

Länk: #192370
Standard RE: 3. Stockholm läns landsting - 2010-02-04, 12:35

Det var jag som tog initiativet till att försöka få till ett landstingsval i Stockholm

För drygt en vecka sedan sändes det ut ett upprop till alla 9000 medlemmar i Stockholm om att hjälpa till att skriva ihop en valplattform och det var 8st som hörde av sig och har skrivit det som nu finns att läsa. Till 90% är det en kopia av vad som de andra landstingen skrev, några delar tog vi bort eftersom det redan finns lagar som säkrar skyddet av typ, tonårsaborter. Några saker la vi till.

Eftersom vi var medvetna om att det vi skrev inte skulle hinna med en intern debatt, är vi medvetna om att det kommer att bli en del förändringar innan vi är klara. Alla som bor i Stockholm är välkomna att titta in och bidra till förbättringar av valplattformen http://piratepad.net/MQCpGPLupC

Resultatet blir inte bättre än det man bidrar med!

Länken ovan verkar inte alltid fungera, så klipp in den istället

Svara med citat
  (#4) Gammal
PP-black sheep Inte uppkopplad

Reg.datum: Jun 2009

Länk: #192374
Standard RE: 3. Stockholm läns landsting - 2010-02-04, 13:14

Citat:
Krippa (2010-Feb-02)Det här kändes nästan ok.
Det jag har problem med är det här med mer resultatdriven finansiering av vården, det verkar fullkomligt uppåt väggarna.
Låt mig förklara:
När man kommer till vården idag kastas man in på ett löpande band i en fabrik, och innan man vet ordet av har man åkt ut i andra ändan och då ungefär börjar frågorna, som man hade velat ställa till sin läkare, ta form i ens huvud.
Mer resultatdriven finansiering kan bara förvärra den situationen.
Vill man korta vårdköerna finns det bara ett vettigt sätt vad jag kan se: att anställa mer vårdpersonal och ha fler/större avdelningar på sjukhusen, kanske t.o.m. fler sjukhus. Och det kostar som bekant pengar. Vill vi slåss för det kan jag ställa upp men jag vet inte vad andra pirater tycker...
Krippa problemet är att man i dag snällt får ställa sig i kö och vänta, man hamnar inte på ett löpande band! Idag finns både operationssalar och läkare som kan genomföra operationen problemet är att efterbehandling av patienten kostar. Och idag har politikerna satt en budget på sjukhuset som inte får överskridas, så då minskar man inflödet och du för långa köer till operationer. Under en period var operationer resultatorienterade (betalt per operation) och då hade vi inga köer!
Så frågan är egentligen om man skall kvalitetsmål (betalt efter insats) eller budgetmål (ger bra kostnadskontroll men leder till köer) som styrmedel ?

Svara med citat
  (#5) Gammal
arkhanari Inte uppkopplad

arkhanaris avatar

Reg.datum: Feb 2010

Länk: #192396
Standard RE: 3. Stockholm läns landsting - 2010-02-04, 16:53

Jag måste upprepa min åsikt om att Piratpartiet kommer att bli alltmer ointressant ju fler åsikter det tillgodogör sig. Jag sympatiserar med detta parti då vi just nu ser en totalitär och paternalistisk tendens i många länder i världen där man försöker övervaka medborgarna - och samtliga partier från höger till vänster är med på detta. Om nu Piratpartiet börjar ta ställning i detaljfrågor och har åsikter i politisk styrning av minsta detalj kan jag lika gärna rösta på ett annat parti som ligger nära mina åsikter. Idag i Sverige är den politiska skalan hyfsat välrepresenterad förutom med ett riktigt liberalt parti på riksdagsnivå. Med alla dessa åsiktsprogram så blir Piratpartiet bara ett till socialliberalt parti i mitten av svensk politik. Koncentrera er istället på statens övervakning - punkt.

Jag hoppas verkligen att vi i Piratpartiet stannar upp och tänker efter vad som är viktigast - politiskt inflytande på alla politiska nivåer; eller inflytande på riksnivå i syfte att stoppa statens övervakning av medborgare.

Svara med citat
  (#6) Gammal
junkmoss Inte uppkopplad

Länk: #192402
Standard RE: 3. Stockholm läns landsting - 2010-02-04, 19:02

Det strider inte mot principprogramet så det får bli Ja

Man kan inte få alla saker som man vill från ett och samma parti utan man måste se till helheten.

det var några bra saker som ligger i partiets utkant som föräldraträffar som jag kan intyga att det är en super ide

Är faktiskt pedagog på BVC och vi har fört fram den här synpunkten till ansvariga men ingen respons, I vissa landsting har man den här verksamheten i det tysta (inte riktigt officiel) och erfarenheten väldigt possitiva

Svara med citat
  (#7) Gammal
kvantumspektral Inte uppkopplad

Länk: #192403
Standard RE: 3. Stockholm läns landsting - 2010-02-04, 19:12

Jag håller inte med i alla detaljer som vi har i vår rikspolitik
och det finns detaljer här som kanske sticker ut men man måste se till helheten och man kan väl jobba vidare på det här landstingsprogramet.

Jag tycker den här gruppen skall ha en eloge till initiativet sen har dom inte hållit på mer än en vecka

Att våra DL'ar inte har fått ändan ur vagnen är bedrövligt

Om jag förstått det rätt så är det Hans Alvenkrona som tog initiativet och är inte ens KL !!
Nu kandiderar han till DL så jag tänker rösta på honom och hoppas att fler gör det så vi får lite fart på den här skutan.

Svara med citat
  (#8) Gammal
Macco Inte uppkopplad

Maccos avatar

Reg.datum: Jan 2006

Länk: #192411
Standard RE: 3. Stockholm läns landsting - 2010-02-04, 21:09

Citat:
junkmoss (2010-Feb-04)Det strider inte mot principprogramet så det får bli Ja
Man kan inte få alla saker som man vill från ett och samma parti utan man måste se till helheten.
det var några bra saker som ligger i partiets utkant som föräldraträffar som jag kan intyga att det är en super ide
Är faktiskt pedagog på BVC och vi har fört fram den här synpunkten till ansvariga men ingen respons, I vissa landsting har man den här verksamheten i det tysta (inte riktigt officiell) och erfarenheten väldigt possitiva
Kul då kunde du ha trätt fram med mig innan vi la upp detta för att diskutera just ditt yrke.....(eller vårt yrke som pedagoger).
Problemet är bara att det är en crashcourse av KBT vänligt material och metoder som fungerar på "normala" barn men inte på de som verkligen behöver pedagogisk hjälp.(de barn jag jobbar med), du kunde ju ha trätt fram så vi kunde få diskutera vart vi skulel ha dessa utbildningar, för de passar inte riktigt in i xVC.

en del av verksamheten ligger inom VC hos de flesta landsting. Sedan har ju HAB uppdraget att utbilda föräldrar om det skulle behövas.

Fd. PiratPartist
Avgång: Jag kan inte stödja ett parti som inte är för skyddad integritet genom sekretess. Stöder man inte grova brottslingar som sprider sekretessmaterial så skall man inte rösta på dem.
"Life is eternal for you, When you pass the gate of Hel, come to the end of the row, The Beast and the God conjoined"

Svara med citat
  (#9) Gammal
Macco Inte uppkopplad

Maccos avatar

Reg.datum: Jan 2006

Länk: #192412
Standard RE: 3. Stockholm läns landsting - 2010-02-04, 21:17

Citat:
kvantumspektral (2010-Feb-04)
Att våra DL'ar inte har fått ändan ur vagnen är bedrövligt
Ja det kna jag hålla med om att det är... Men vi har inte haft DL på några månader och i praktiken har vi ingen nu heller förens det väljs en ny. Det är en ledningsgrupp som är DL nu.

Citat:
Om jag förstått det rätt så är det Hans Alvenkrona som tog initiativet och är inte ens KL !!
Nu kandiderar han till DL så jag tänker rösta på honom och hoppas att fler gör det så vi får lite fart på den här skutan.

Det där var ju faktisikt saning med en rejäl modifikation!

Både Jag, hans och anders forsgren är KL, men anders forsgren är KL1 för att ha någon som är det i PW.
Vi är en ledningsgrupp inom huddinge kommun (inte stockholm stad!).Ja han här driftvillig och driver saker, det är hans yrke.

Men ingen av de som har skrivit de här plattformarna har någon som helst koppling till verkligheten, dock. Och det gäller alla plattformar PP har just nu. Det har inte varit någon diskussion med yrkesprofs om vilka problem som kan finnas i just deras yrken som vi kan ta upp, utan man har visionerat fram att man kan ändra på vad som helst, hur som helst utan att ta hänsyn till hur det i praktiken fungerar i tex vården.

Fd. PiratPartist
Avgång: Jag kan inte stödja ett parti som inte är för skyddad integritet genom sekretess. Stöder man inte grova brottslingar som sprider sekretessmaterial så skall man inte rösta på dem.
"Life is eternal for you, When you pass the gate of Hel, come to the end of the row, The Beast and the God conjoined"

Svara med citat
  (#10) Gammal
Ärk Inte uppkopplad

Länk: #192431
Standard RE: 3. Stockholm läns landsting - 2010-02-05, 01:07

Risken finns att många valarbetare kommer känna sig illa till mods om det kommer frågor från allmänheten angående piratpartiet och landstingsvalet, eftersom det inte direkt finns någon konsensus angående den politik som beskrivs i valplattformen. Jag vet att jag ivarjefall inte kommer att känna mig bekväm med situationen då det känns ganska mycket som att 'köpa grisen i säcken' eftersom valplattformen är inne på rena vänster-höger-frågor som andra redan påpekat. Varför riskera att upprepa Sverigedemokraternas misstag och få dålig publicitet genom att "misslyckas" i den lokala politiken. Låt istället breddningen av piratpartiets politik mogna fram under kommande mandatperiod så att vi självsäkert och kraftfullt kan ta plats i lokalpolitiken 2014.

Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg Sök i det här ämnet
Sök i det här ämnet:

Avancerad sökning
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Liknande ämnen
Ämne Startat av Forum Svar Senaste inlägg
Stockholm läns landsting - Valplattform dansve Stockholms län 2010 5 2010-03-14 13:10
Uppsala läns landsting dansve Uppsala län 2010 0 2010-02-14 23:32
6. Östergötlands läns landsting dansve Lokalval 2010: Valplattformar 1 2010-02-06 20:08
4. Västmanlands läns landsting dansve Lokalval 2010: Valplattformar 1 2010-02-06 20:04
2. Uppsala läns landsting dansve Lokalval 2010: Valplattformar 1 2010-02-06 19:56