Piratpartiets mötesplattform

Svara

Ämnesverktyg Sök i det här ämnet Visningsalternativ
  (#1) Gammal
samface Inte uppkopplad

samfaces avatar

Reg.datum: Jan 2008
Standard RE: 2010-02-10 Extrainkallat styrelsemöte - 2010-02-22, 21:08

Citat:
Rick Falkvinge (2010-Feb-21)
Citat:
samface (2010-Feb-19)Här ser jag en tendens till ett något upp och nervänt tänk för relationen mellan det demokratiska beslutsorganet och den operativa ledningen. Det kan inte vara meningen att det demokratiska beslutsorganet ska sätta ramar för en annars total handlingsfrihet för ledningen, snarare att ledningen ges total handlingsförlamning med undantag för det demokratiska beslutsorganets direktiv.
Här är dina tankar inte i linje med resten av organisationen, och då är det du som behöver ändra dig tills en eventuell framtida tidpunkt där resten av organisationen ändras till dina tankar.
Håller med om Leffelinis undran om vilka "resten av organisationen" är.

Citat:
Det är exakt meningen att den operativa ledningen ges full handlingsfrihet inom fattade rambeslut.
Låt mig förtydliga: Styrelsens uppgift bör vara att säga "det här FÅR ledningen göra" snarare än "det här FÅR INTE ledningen göra", dvs allt ledningen gör måste kunna härledas till ett styrelsebeslut som gett ledningen den handlingsfriheten. Det är helt enkelt inte rimligt med någon annan utgångspunkt då yttersta ansvaret för verksamheten alltjämt ligger hos styrelsen, inte ledningen.

Nu är det dessutom så det ser ut i partiet idag. Även om partiledningen getts en enorm handlingsfrihet i partiet så är det ändå en handlingsfrihet som utgår från att styrelsen gett partiledningen den handlingsfriheten, inte för att styrelsen varit återhållsam med vad partiledningen inte får göra.

Citat:
(Du har aldrig fått ett samtal från TT som vill ha en kommentar, va? Vad hade du tänkt dig att ledaren skulle göra i en sådan situation, säga "vänta två veckor så ska jag kalla på ett rådsmöte?")
Det vore naturligtvis mindre genomtänkt av styrelsen att inte ens ge ledningen möjligheten att uttala sig i media utan att först rådslå med något medlemsråd. Jag ser dock inte hur något av vad jag sagt skulle förespråka en så snäv handlingsfrihet för partiledningen.

--
Sammy Nordström
Avgående ledamot i Piratpartiets styrelse

Blogg: Bloggsam.se

Svara med citat
  (#2) Gammal
Anders Hedberg Inte uppkopplad

Reg.datum: Jul 2006

Länk: #195063
Standard RE: 2010-02-10 Extrainkallat styrelsemöte - 2010-02-22, 23:32

Citat:
samface (2010-Feb-22)Låt mig förtydliga: Styrelsens uppgift bör vara att säga "det här FÅR ledningen göra" snarare än "det här FÅR INTE ledningen göra", dvs allt ledningen gör måste kunna härledas till ett styrelsebeslut som gett ledningen den handlingsfriheten. Det är helt enkelt inte rimligt med någon annan utgångspunkt då yttersta ansvaret för verksamheten alltjämt ligger hos styrelsen, inte ledningen.
Här är ett annat perspektiv:

All delegering bygger på ett förtroende, regler i all ära, men har man inte förtroende för varandra kommer det inte att fungera. Ska jag ta något exempel från min värld (läs småföretag) så tillsätter styrelsen en VD som man har förtroende för. Inte den som aldrig fått en P-bot. Den dan man inte har förtroende för varandra så måste någon bytas ut. Likaså för mellanchefer och medarbetare ända ner till lägsta nivån. Eller skolor och spelet mellan lärare och elever. Föräldrar och barn. Politiker och de som röstar på dem. Där måste också finnas ett förtroende, annars funkar det inte.

Förtroende är inte något man får. Det är något man förtjänar.

Det här är nästan kärnan i att växa som organisationer, och det är oerhört svårt. Jag menar OERHÖRT svårt. Att våga låta någon göra saker som jag själv är ansvarig för. Huga. Och låta de misslyckas ibland även om man själv får ta smällen

Svara med citat
  (#3) Gammal
Rick Falkvinge Inte uppkopplad

Rick Falkvinges avatar

Reg.datum: Dec 2005

Länk: #195067
Standard RE: 2010-02-10 Extrainkallat styrelsemöte - 2010-02-22, 23:52

Citat:
Anders Hedberg (2010-Feb-22)Den dan man inte har förtroende för varandra så måste någon bytas ut. Likaså för mellanchefer och medarbetare ända ner till lägsta nivån.
Precis. Det här är mycket viktigare än all byråkrati i hela världen.

Svara med citat
  (#4) Gammal
Rick Falkvinge Inte uppkopplad

Rick Falkvinges avatar

Reg.datum: Dec 2005

Länk: #195066
Standard RE: 2010-02-10 Extrainkallat styrelsemöte - 2010-02-22, 23:52

Citat:
samface (2010-Feb-22)Låt mig förtydliga: Styrelsens uppgift bör vara att säga "det här FÅR ledningen göra" snarare än "det här FÅR INTE ledningen göra"
Det är iofs bra att du förtydligar, men jag läste exakt samma sak förra gången, och det är helt felaktigt både ur vår organisations synpunkt och i allmänhet för den här sortens organisation. Det fungerar på McDonalds och liknande ställen.

Vi opererar under "default permit", inte "default deny". Styrelsen begränsar partiledaren bara i termer av mätbara resurser som budget och så vidare, och ger uppdrag som ska utföras. Där styrelsen inte givit uttryckliga begränsningar, så både kan, ska, bör och förväntas ledningen agera utan att fråga först.

Citat:
dvs allt ledningen gör måste kunna härledas till ett styrelsebeslut som gett ledningen den handlingsfriheten. Det är helt enkelt inte rimligt med någon annan utgångspunkt då yttersta ansvaret för verksamheten alltjämt ligger hos styrelsen, inte ledningen.
Rimlighetsbedömningen faller på att yttersta ansvaret ligger på medlemmarna genom årsmötet, och inte på styrelsen. Det är alltså fel i sak. Styrelsen är också stadgebunden att utse en partiledare som ska leda det operativa arbetet, och ge partiledaren så mycket befogenheter som behövs. Man kan argumentera för att både default permit och default deny skulle kunna lösa den uppgiften.

Hur som helst är det här mer en fråga om filosofi, default permit vs. default deny, och din filosofi stämmer inte med de styrelsebeslut eller årsmötesbeslut som fattats. Du är naturligtvis fri att försöka ändra på det, men jag utgår från att du också accepterar det modus operandi som vi arbetar under i dagsläget.

(Om inte så för att du själv tar många initiativ som du inte frågat först om, så du arbetar redan efter de principer jag försöker berätta att vi arbetar efter.)

Vi har nämligen inställningen att man aldrig kan förutse alla scenarion vid en instruktionsgivning, och därför fungerar inte "default deny". Vad hade hänt om styrelsen hade glömt att säga att ledningen får ordna demonstrationer? Eller något annat på "listan"? Det går i all enkelhet inte att arbeta så. När man anställer någon, vare sig det är en partiledare, distriktsledare eller polsek, så får den personen grova arbetsuppgifter och grova mål att uppfylla. Men man undviker extremt noga att detaljstyra hur arbetet ska göras. Sådan mikrostyrning av dåliga chefer är föremål för hur många förlöjliganden som helst av kontorsmiljöserier...

Dessutom är vi allihop såpass smarta att det vore dumt att begränsa allas kapacitet efter det som en styrelse kan komma på går att göra. Det är därför vi har trepiratersregeln -- för att släppa loss vår kapacitet och entusiasm. Tänk på att jag är personligen ansvarig för det som folk gör under trepiratersregeln: hade du själv klarat det ansvaret, med inställningen att allt agerande måste vara godkänt på förhand?

Svara med citat
  (#5) Gammal
samface Inte uppkopplad

samfaces avatar

Länk: #195075
Standard RE: 2010-02-10 Extrainkallat styrelsemöte - 2010-02-23, 01:31

@Rick och Anders

Liknelsen med VD:ar och företag är trasig och fel. Vi är en ideell organisation som verkar för demokratiska värderingar, inte McDonalds eller något annat storföretag vars syfte är att växa och vara så ekonomiskt lönsam som möjligt. Vi har medlemmar som är med för att visa oss sitt ideologiska stöd, inte ägare som investerat och kräver avkastning. Vi har funktionärer som ställer upp med sin arbetsinsats utan lön på ren ideologisk övertygelse, inte anställda som bara gör sitt jobb mot betalning. Och framförallt, vi har inga chefer, bara särskilt ansvarstagande funktionärer som inte kan mer än tacka och ta emot för den hjälp man får. Det är dags man börjar visa lite ödmjukhet inför detta och slutar tala om hur det går till i företag.

I företag köper man sig demokratiska rättigheter genom ägarandelar, i en ideell organisation finns det inget sätt att köpa sig rättigheter. Istället handlar det uteslutande om att engagera sig för att vara med och påverka. Det är genom sitt engagemang och arbetsinsats man skapar resultat och är en tillgång. Belöningen är erkännande. Och som jag pratat om tidigare, erkännande handlar om mer än bara en klapp på axeln. Det handlar om att få förtroende och inflytande. Som organisationen är utformad idag med sin företagsinspirerade struktur ger mer engagemang bara mer ansvar och krav utan att återgäldas med något som helst ökat förtroende eller inflytande. Det är en trasig modell som omöjligt kommer kunna hålla i längden.

--
Sammy Nordström

Svara med citat
  (#6) Gammal
samface Inte uppkopplad

samfaces avatar

Länk: #195077
Standard RE: 2010-02-10 Extrainkallat styrelsemöte - 2010-02-23, 01:48

Citat:
Rick Falkvinge (2010-Feb-22)Vi opererar under "default permit", inte "default deny". Styrelsen begränsar partiledaren bara i termer av mätbara resurser som budget och så vidare, och ger uppdrag som ska utföras. Där styrelsen inte givit uttryckliga begränsningar, så både kan, ska, bör och förväntas ledningen agera utan att fråga först.
Fel. Styrelsen må ha gett partiledningen den handlingsfrihet du talar om, dock är det ändå kommet ur styrelsens beslut och är således inte "default". För övrigt ser jag inte att man ska bara för att man kan. Det är mycket man kan som man inte bör, t.ex. röka och utsätta sig för risken att få cancer, eller ta viktiga beslut för en hel organisation utan att förankra.

--
Sammy Nordström

Svara med citat
  (#7) Gammal
Björn Odlund Inte uppkopplad

Björn Odlunds avatar

Reg.datum: Jan 2006

Länk: #195157
Standard RE: 2010-02-10 Extrainkallat styrelsemöte - 2010-02-23, 18:58

Justeras.

Björn Odlund, Borås

Svara med citat
  (#8) Gammal
Ravenna Inte uppkopplad

Ravennas avatar

Reg.datum: Aug 2006

Länk: #195247
Standard RE: 2010-02-10 Extrainkallat styrelsemöte - 2010-02-24, 17:41

Citat:
samface (2010-Feb-23)
Citat:
Rick Falkvinge (2010-Feb-22)Vi opererar under "default permit", inte "default deny". Styrelsen begränsar partiledaren bara i termer av mätbara resurser som budget och så vidare, och ger uppdrag som ska utföras. Där styrelsen inte givit uttryckliga begränsningar, så både kan, ska, bör och förväntas ledningen agera utan att fråga först.
Fel. Styrelsen må ha gett partiledningen den handlingsfrihet du talar om, dock är det ändå kommet ur styrelsens beslut och är således inte "default". För övrigt ser jag inte att man ska bara för att man kan. Det är mycket man kan som man inte bör, t.ex. röka och utsätta sig för risken att få cancer, eller ta viktiga beslut för en hel organisation utan att förankra.
Ledningen HAR den handlingsfriheten inom de ramar som styrelsen har satt upp. Det är default att ledningen har handlingsfrihet inom de grova gränser som har dragits.

Om du har ett problem med att vi arbetar med att man får ta egna initiativ på alla nivåer i organisationen, så föreslår jag att du skriver en motion till årsmötet om att inskränka det arbetssättet till det byråkratiska sökande efter godkännande som du tycks förorda. Men jag tror inte att du skulle få någon större framgång med att driva den motionen - att vi har handlingsfrihet inom ramar och utrymme till att ta initiativ är nämligen någonting oerhört värdefullt och jag möter nästan dagligen uppskattning inom organisationen för att vi har just den här handlingsfriheten och den handlingskraft som det medför.

Att försöka vrida situationen till att vi idag måste söka tillstånd till höger och vänster innan vi får agera på olika nivåer är verkligen att försöka hamra in den fyrkantiga klossen i det runda hålet. Det är helt enkelt verklighetsfrämmande. Vi har idag trepiratersregeln, en handlingsfrihet inom ramar, och en flexibel och handlingskraftig organisation. Den har förbättringsmöjligheter, men att försöka få det till att vi idag opererar inom principen att allt som inte uttryckligen getts tillåtelse till är otillåtet, det är verklighetsfrämmande.

Vill du ha en sådan organisation, så är det årsmötet du får försöka övertyga. Idag arbetar vi med handlingsfrihet inom ramar.

"I företag köper man sig demokratiska rättigheter genom ägarandelar, i en ideell organisation finns det inget sätt att köpa sig rättigheter. Istället handlar det uteslutande om att engagera sig för att vara med och påverka."

Man skulle kanske kunna säga att man köper sig demokratiska rättigheter med tid i den modell som du målar upp? Vilket, till syvende och sist, är samma sak. Att lägga ner 2 heldagar på att reda land och rike runt för att delta på ett medlemsmöte är också en form av investering, både i tid och pengar.

Ravennas blogg: http://ravennasblogg.blogspot.com/
http://www.Vangrind.se, min författarsajt där jag har publicerat en fantasyroman som e-bok och print-on-demand i syfte att sprida den fritt på Internet. :cool:
  Skicka ett meddelande via ICQ till Ravenna  
Svara med citat
Svara
Ämnesverktyg Sök i det här ämnet
Sök i det här ämnet:

Avancerad sökning
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Liknande ämnen
Ämne Startat av Forum Svar Senaste inlägg
2010-03-14: Extrainkallat styrelsemöte Mikael Nilsson Styrelsens protokoll 80 2010-03-24 15:43
Styrelsemöte 7/3-2010 Andreas Käiväräinen Ung Pirat-avdelningen Piratnätet 1 2010-03-11 14:17
2010-02-15: Extrainkallat styrelsemöte Mikael Nilsson Styrelsens protokoll 38 2010-02-17 23:44
2010-01-21 Extrainkallat styrelsemöte Rick Falkvinge Styrelsens protokoll 71 2010-01-28 08:22
2010-01-17 Extrainkallat styrelsemöte Mikael Nilsson Styrelsens protokoll 13 2010-01-18 02:29