Piratpartiets mötesplattform

Svara

Ämnesverktyg Sök i det här ämnet Visningsalternativ
  (#1) Gammal
Mikael Nilsson Inte uppkopplad

Mikael Nilssons avatar

Reg.datum: Jun 2006
Standard RE: 2010-02-10 Extrainkallat styrelsemöte - 2010-02-12, 16:22

Citat:
Leffelini (2010-Feb-12)Det är alltså INTE tal om att samma personer ska sitta i valberedningen imo. Jag sade även i tråden för protokollet emot att det skulle vara tillåtet. En valberedning ska vara oberoende från kandidering och uppfattningen att den bara skulle bestå av funktionärer förstår jag inte.
Nej, jag har uppfattat detta. Jag reagerade på

Citat:
Lokala funktionärer som antagligen kandiderar själva eller som har vänner som kandiderar. Att påtala den
uppenbara jävsituationen som bildas genom det känns nästintill onödigt.
Vad gäller att rapportera uppenbart olämpliga kandidater så är ju dessutom lokala funktionärer och lokala medlemmar helt likställda. Styrelsen kommer att lyssna på allt som rapporteras oavsett källa, så jag ser inte jävsproblemet.

Däremot skrev du i dagordningstråden att

Citat:
Att begära att en valberedning inte ska ha någon koppling till kandidaterna alls är en nästintill omöjlig tröskel
Och om det nu är ett jävsproblem att känna en kandidat så borde ju rimligen i praktiken varenda valberedning vara jävig.

Med detta vill jag alltså påpeka att jag inte får ihop hur du resonerar kring jäv. Därför får jag inte heller ihop invändningen om jäv vad gäller rapporteringen av uppenbart olämpliga kandidater.

Svara med citat
  (#2) Gammal
Richie Inte uppkopplad

Richies avatar

Reg.datum: Dec 2005

Länk: #193272
Standard RE: 2010-02-10 Extrainkallat styrelsemöte - 2010-02-12, 16:26

Citat:
Beelzebjörn (2010-Feb-12)EN fördel att inte särskilt många gitter logga in på PW för att leta upp en buggig omröstning (som i flera fall i primärvalet krävde otaliga inloggningar innan man blev klar - jag gillade tanken bakom metoden i primärvalet, men inte hur den tillämpades), och troligen ännu fler som inte ens vad vad PW är. Lokala funktionärer kan NÅ de här människorna, prata med dem och få feedback.
Det där är en väldigt giltig invändning. Omröstningen till lokalvalen är till stora delar omgjord (vi vågade inte sjösätta de ändringarna mitt under primärvalet eftersom de var rätt stora) så vi räknar med att de här valen kommer att flyta betydligt smidigare. För övrigt gäller din invändning även till viss del för valberedningar eftersom förslaget som lagts faktiskt innebär två medlemsomröstningar; en för att välja valberedning och en för att rösta på valberedningens förslag (och eventuella motförslag).

Vad det gäller att nå de lokala medlemmarna så hoppas vi att det ska lösas med nomineringskommitteerna.

-- Old pirates never die, they just row faster
  Skicka ett meddelande via Skype™ till Richie  
Svara med citat
  (#3) Gammal
MeinZombie Inte uppkopplad

Reg.datum: May 2009

Länk: #193273
Standard RE: 2010-02-10 Extrainkallat styrelsemöte - 2010-02-12, 16:41

Jag skulle vilja belysa det faktum att under omröstningarna till de lokala plattformarna deltog 13 personer i omröstningen för Östergötlands lokala val. På vårat möte där vi beslutade om att ha en valberedning kom det 17 personer. Jag kan nog tycka att det bevisar att vi har större förankring än vad PW omröstningar har.

Sen tycker jag inte att PW är bra nog för att hålla några omröstningar där. Det är på tok för buggit och jag vet många som valde att skita i primärvals omröstningen pga. att de tyckte att det blev för mycket arbete att lägga ner 2 timmar för att sätta sina 22 kandidater på plats.

Tyvärr är inte så många insatta i PW heller vilket gör att man tappar röster där också.

Jag tror inte att många fler kommer att delta i omröstningen nu och därför anser jag att en valberedning är ett bättre alternativ.

----------------------------------

Johan Hellberg

Ordförande Ung Pirat Söderköping

Revisor Ung Pirat Östra Distriktet

Mail: Johan.Hellberg@piratpartiet.se

Svara med citat
  (#4) Gammal

Länk: #193274
Standard RE: 2010-02-10 Extrainkallat styrelsemöte - 2010-02-12, 16:44

Citat:
Richie (2010-Feb-12)
Citat:
Beelzebjörn (2010-Feb-12)EN fördel att inte särskilt många gitter logga in på PW för att leta upp en buggig omröstning (som i flera fall i primärvalet krävde otaliga inloggningar innan man blev klar - jag gillade tanken bakom metoden i primärvalet, men inte hur den tillämpades), och troligen ännu fler som inte ens vad vad PW är. Lokala funktionärer kan NÅ de här människorna, prata med dem och få feedback.
Det där är en väldigt giltig invändning. Omröstningen till lokalvalen är till stora delar omgjord (vi vågade inte sjösätta de ändringarna mitt under primärvalet eftersom de var rätt stora) så vi räknar med att de här valen kommer att flyta betydligt smidigare. För övrigt gäller din invändning även till viss del för valberedningar eftersom förslaget som lagts faktiskt innebär två medlemsomröstningar; en för att välja valberedning och en för att rösta på valberedningens förslag (och eventuella motförslag).
Vad det gäller att nå de lokala medlemmarna så hoppas vi att det ska lösas med nomineringskommitteerna.
Det är ju dock inte tänlkt att hålla de omröstningarna i PW, just eftersom PW är så buggit

Johan Hellberg

Svara med citat
  (#5) Gammal

Mikael Nilssons avatar

Länk: #193275
Standard RE: 2010-02-10 Extrainkallat styrelsemöte - 2010-02-12, 16:49

Citat:
MeinZombie (2010-Feb-12)Jag tror inte att många fler kommer att delta i omröstningen nu och därför anser jag att en valberedning är ett bättre alternativ.
Jag har full förståelse för att många tycker att omröstningstekniken som användes var buggig.

Men jag kan inte se hur tekniska buggar ska vara ett skäl vare sig för eller emot valberedning? Om nu PW är problematiskt så är den uppenbara lösningen att antingen 1. Fixa PW eller 2. Rösta på annat sätt, precis som du själv föreslår. Det har ju liksom inte med valberedning att göra?

Sen förstår jag på Richie att de tekniska problemen med PW ska vara lösta. Det vore kanske bra om det kom upp en testversion så att folk kan bedöma själva?

Svara med citat
  (#6) Gammal
Rick Falkvinge Inte uppkopplad

Rick Falkvinges avatar

Länk: #193278
Standard RE: 2010-02-10 Extrainkallat styrelsemöte - 2010-02-12, 17:31

[quote]Mikael Nilsson (2010-Feb-12)
Citat:
Sen förstår jag på Richie att de tekniska problemen med PW ska vara lösta. Det vore kanske bra om det kom upp en testversion så att folk kan bedöma själva?
Alla som röstar i distriktsledarvalen ser den nya omröstningsversionen, som är markant enklare att använda (men har lite mindre lull-lull av typen bilder och sånt). Det fanns goda skäl att inte riskera primärvalet genom att börja experimentera med röstningsmekaniken under pågående val.

Svara med citat
  (#7) Gammal

Länk: #193279
Standard RE: 2010-02-10 Extrainkallat styrelsemöte - 2010-02-12, 17:34

Citat:
Mikael Nilsson (2010-Feb-12)
Citat:
MeinZombie (2010-Feb-12)Jag tror inte att många fler kommer att delta i omröstningen nu och därför anser jag att en valberedning är ett bättre alternativ.
Jag har full förståelse för att många tycker att omröstningstekniken som användes var buggig.
Men jag kan inte se hur tekniska buggar ska vara ett skäl vare sig för eller emot valberedning? Om nu PW är problematiskt så är den uppenbara lösningen att antingen 1. Fixa PW eller 2. Rösta på annat sätt, precis som du själv föreslår. Det har ju liksom inte med valberedning att göra?
Fast nu blandar du ihop två frågor
1: Att Pw är en problematisk plattform att hantera val på
2: Frågan om Valberedning är bättre eller inte

Det är inte på grund av problemen i Pw som en valberedning är bättre utan för att valberedningen i det här fallet är mer demokratisk än vad en omröstning skulle vara.

Jag anser att man har demokrati när flest personer deltar i processen.

Johan Hellberg

Svara med citat
  (#8) Gammal

Mikael Nilssons avatar

Länk: #193280
Standard RE: 2010-02-10 Extrainkallat styrelsemöte - 2010-02-12, 17:35

Citat:
MeinZombie (2010-Feb-12)Jag anser att man har demokrati när flest personer deltar i processen.
Jag ifrågasätter om fler kommer att delta i en valberedning än som kommer att rösta.

Svara med citat
  (#9) Gammal
piratcensur Inte uppkopplad

Reg.datum: Oct 2009

Länk: #193281
Standard RE: 2010-02-10 Extrainkallat styrelsemöte - 2010-02-12, 17:43

Citat:
Rick Falkvinge (2010-Feb-12)(men har lite mindre lull-lull av typen bilder och sånt)
Då förmodar jag att man inte behöver bild till lokalvalen i PW som man anmodas posta på forumet.
Lite mer info än namn och medlemsnummer borde det vara, typ ålder och hemort.

Svara med citat
  (#10) Gammal
Rick Falkvinge Inte uppkopplad

Rick Falkvinges avatar

Länk: #193283
Standard RE: 2010-02-10 Extrainkallat styrelsemöte - 2010-02-12, 17:44

Citat:
MeinZombie (2010-Feb-12)Det är inte på grund av problemen i Pw som en valberedning är bättre utan för att valberedningen i det här fallet är mer demokratisk än vad en omröstning skulle vara.
En valberedning är en sluten grupp som sätter sig i diskussioner utan insyn och bestämmer vilka som ska nomineras. I praktiken är det också alltid valberedningens förslag som går igenom. Jag kan svårligen använda det ordet i samma mening som "demokrati".

Valberedningar är de största dolda makthavarna som finns i någon organisation, och jag anser att vi bör sträva bort från dolda makthavare.

Svara med citat
Svara
Ämnesverktyg Sök i det här ämnet
Sök i det här ämnet:

Avancerad sökning
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Liknande ämnen
Ämne Startat av Forum Svar Senaste inlägg
2010-03-14: Extrainkallat styrelsemöte Mikael Nilsson Styrelsens protokoll 80 2010-03-24 15:43
Styrelsemöte 7/3-2010 Andreas Käiväräinen Ung Pirat-avdelningen Piratnätet 1 2010-03-11 14:17
2010-02-15: Extrainkallat styrelsemöte Mikael Nilsson Styrelsens protokoll 38 2010-02-17 23:44
2010-01-21 Extrainkallat styrelsemöte Rick Falkvinge Styrelsens protokoll 71 2010-01-28 08:22
2010-01-17 Extrainkallat styrelsemöte Mikael Nilsson Styrelsens protokoll 13 2010-01-18 02:29