Piratpartiets mötesplattform

Svara

Ämnesverktyg Sök i det här ämnet Visningsalternativ
  (#1) Gammal
MeinZombie Inte uppkopplad

Reg.datum: May 2009
Standard RE: 2010-02-10 Extrainkallat styrelsemöte - 2010-02-12, 17:51

Citat:
Mikael Nilsson (2010-Feb-12)
Citat:
MeinZombie (2010-Feb-12)Jag anser att man har demokrati när flest personer deltar i processen.
Jag ifrågasätter om fler kommer att delta i en valberedning än som kommer att rösta.
Nej, men valberedningen bereder enbart ett förslag till medlemmarna i Östergötland att rösta på, alla kan ju ha egna listor som ställs mot valberedningens. Valberedningens förslag är ju inte förankrat förens en medlemsomröstning sagt ja till den.

Och eftersom styrelsen förslag är att alla nomineringar och själva omröstningen ska hållas i PW, tror jag att fler kommer delta på omröstningen som inte sker i pw.

----------------------------------

Johan Hellberg

Ordförande Ung Pirat Söderköping

Revisor Ung Pirat Östra Distriktet

Mail: Johan.Hellberg@piratpartiet.se

Svara med citat
  (#2) Gammal
Beelzebjörn Inte uppkopplad

Beelzebjörns avatar

Reg.datum: Jul 2008

Länk: #193290
Standard RE: 2010-02-10 Extrainkallat styrelsemöte - 2010-02-12, 17:54

Så definition av valberedning är alltså 'sluten och odemokratisk grupp', och ingenting i sinnevärlden kan alltså vara en valberedning som arbetar med förankring och transparens?

Varför har vi en valberedning inför valet av styrelseledamöter?

Svara med citat
  (#3) Gammal
Mikael Nilsson Inte uppkopplad

Mikael Nilssons avatar

Reg.datum: Jun 2006

Länk: #193291
Standard RE: 2010-02-10 Extrainkallat styrelsemöte - 2010-02-12, 17:55

Citat:
Beelzebjörn (2010-Feb-12)Så definition av valberedning är alltså 'sluten och odemokratisk grupp', och ingenting i sinnevärlden kan alltså vara en valberedning som arbetar med förankring och transparens?
För att årsmötet har bestämt det?

Svara med citat
  (#4) Gammal

Mikael Nilssons avatar

Länk: #193293
Standard RE: 2010-02-10 Extrainkallat styrelsemöte - 2010-02-12, 17:56

Citat:
MeinZombie (2010-Feb-12)
Citat:
Citat:
MeinZombie (2010-Feb-12)Jag anser att man har demokrati när flest personer deltar i processen.
Jag ifrågasätter om fler kommer att delta i en valberedning än som kommer att rösta.
Nej, men valberedningen bereder enbart ett förslag till medlemmarna i Östergötland att rösta på, alla kan ju ha egna listor som ställs mot valberedningens. Valberedningens förslag är ju inte förankrat förens en medlemsomröstning sagt ja till den.
Och eftersom styrelsen förslag är att alla nomineringar och själva omröstningen ska hållas i PW, tror jag att fler kommer delta på omröstningen som inte sker i pw.
Men alltså, nu är du ju tillbaks vid att argumentet för valberedning är att fler kommer att rösta, eftersom omröstningen inte sker i PirateWeb. Du sa nyss att det inte var ditt argument.

Svara med citat
  (#5) Gammal

Länk: #193292
Standard RE: 2010-02-10 Extrainkallat styrelsemöte - 2010-02-12, 17:56

Citat:
Rick Falkvinge (2010-Feb-12)
Citat:
MeinZombie (2010-Feb-12)Det är inte på grund av problemen i Pw som en valberedning är bättre utan för att valberedningen i det här fallet är mer demokratisk än vad en omröstning skulle vara.
En valberedning är en sluten grupp som sätter sig i diskussioner utan insyn och bestämmer vilka som ska nomineras. I praktiken är det också alltid valberedningens förslag som går igenom. Jag kan svårligen använda det ordet i samma mening som "demokrati".
Valberedningar är de största dolda makthavarna som finns i någon organisation, och jag anser att vi bör sträva bort från dolda makthavare.
Att valberedningens förslag är det som alltid går igenom, köper jag inte. Jag har sett allt för många valberedningar slås ner mot medlemmars förslag.
En valberedning är inte det bästa sättet, men jag tycker att det är bättre än PW omröstningar där väldigt få deltar.
Demokrati är (som sagt) för mig när flest människor deltar i processen.

Johan Hellberg

Svara med citat
  (#6) Gammal
Beelzebjörn Inte uppkopplad

Beelzebjörns avatar

Reg.datum: Jul 2008

Länk: #193295
Standard RE: 2010-02-10 Extrainkallat styrelsemöte - 2010-02-12, 17:58

Citat:
Citat:
Beelzebjörn (2010-Feb-12)Så definition av valberedning är alltså 'sluten och odemokratisk grupp', och ingenting i sinnevärlden kan alltså vara en valberedning som arbetar med förankring och transparens?
För att årsmötet har bestämt det?
Var finns tråden där styrelsen protesterar/resonerar kring detta och ber att få tillsättas på demokratiskt vis?

Svara med citat
  (#7) Gammal
Leffelini Inte uppkopplad

Leffelinis avatar

Reg.datum: Jun 2009

Länk: #193294
Standard RE: 2010-02-10 Extrainkallat styrelsemöte - 2010-02-12, 17:58

Ska jag tolka det som att du/ni anser att årsmötet då har beslutat om något som i sig är odemokratiskt och slutet? Att trots ett årsmötesbeslut så är valberedningen fortfarande odemokratiskt på samma sätt som att medlemsvalda valberedningar också är odemokratiska enligt dig/er? (dumt att nämna namn så jag vänder mig till alla och ingen)

Marit Deldén - Vice Partiledare

Blogg: http://www.maritdelden.com/
  Skicka ett meddelande via Skype™ till Leffelini  
Svara med citat
  (#8) Gammal

Länk: #193296
Standard RE: 2010-02-10 Extrainkallat styrelsemöte - 2010-02-12, 17:59

Citat:
Citat:
MeinZombie (2010-Feb-12)
Citat:
Citat:
Men alltså, nu är du ju tillbaks vid att argumentet för valberedning är att fler kommer att rösta, eftersom omröstningen inte sker i PirateWeb. Du sa nyss att det inte var ditt argument.
Enligt styrelsen ska kandidering, nominering och omröstningen hållas i Pw, eftersom att Pw inte är stabilt anser jag att man inte bör hålla en omröstning där.

Att vi vill ha en valberedning är för att vi anser det vara den bästa lösningen i det här läget.

Johan Hellberg

Svara med citat
  (#9) Gammal
piratcensur Inte uppkopplad

Reg.datum: Oct 2009

Länk: #193298
Standard RE: 2010-02-10 Extrainkallat styrelsemöte - 2010-02-12, 18:04

Citat:
MeinZombie (2010-Feb-12)Enligt styrelsen ska kandidering, nominering och omröstningen hållas i Pw, eftersom att Pw inte är stabilt anser jag att man inte bör hålla en omröstning där.
Pirateweb är nu stabilt och där är valdeltagandet högre än på forumet.
Jag vill själv välja vilka personer och vilken ordning, då suger en valberedning hårt.

Svara med citat
  (#10) Gammal

Mikael Nilssons avatar

Länk: #193300
Standard RE: 2010-02-10 Extrainkallat styrelsemöte - 2010-02-12, 18:06

Citat:
MeinZombie (2010-Feb-12)Att vi vill ha en valberedning är för att vi anser det vara den bästa lösningen i det här läget.
En valberedning måste ju också sluta med en medlemsomröstning. Jag undrar därför om du kan motivera varför en valberedning är bättre än att ha en listbaserad omröstning på samma sätt (om man nu tycker att PirateWeb är problemet)?

Svara med citat
Svara
Ämnesverktyg Sök i det här ämnet
Sök i det här ämnet:

Avancerad sökning
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Liknande ämnen
Ämne Startat av Forum Svar Senaste inlägg
2010-03-14: Extrainkallat styrelsemöte Mikael Nilsson Styrelsens protokoll 80 2010-03-24 15:43
Styrelsemöte 7/3-2010 Andreas Käiväräinen Ung Pirat-avdelningen Piratnätet 1 2010-03-11 14:17
2010-02-15: Extrainkallat styrelsemöte Mikael Nilsson Styrelsens protokoll 38 2010-02-17 23:44
2010-01-21 Extrainkallat styrelsemöte Rick Falkvinge Styrelsens protokoll 71 2010-01-28 08:22
2010-01-17 Extrainkallat styrelsemöte Mikael Nilsson Styrelsens protokoll 13 2010-01-18 02:29