Piratpartiets mötesplattform

Svara

Ämnesverktyg Sök i det här ämnet Visningsalternativ
  (#1) Gammal
Rick Falkvinge Inte uppkopplad

Rick Falkvinges avatar

Reg.datum: Dec 2005
Standard RE: 2010-02-15: Extrainkallat styrelsemöte - 2010-02-15, 23:45

Citat:
Hanna Dönsberg (2010-Feb-15)Det är bra att ni handlat så snabbt i ärendet, men jag skulle som medlem önska att ni visar på EXAKT vilken påverkan manipulationen haft på primärvalet, och att ni "raderar" alla otillbörliga röster som inkommit.
Till att börja med vet vi inte hur mycket, om ens något, som är manipulerat. Det som går att konstatera är dels att att personen har fått 53 röster på sig där han är förstakandidat, två där han är andrakandidat, tre där han är tredjekandidat och inga där han är fjärdekandidat. Det är ett mönster som saknar all statistisk sannolikhet -- det uppträder helt enkelt inte.

Normalt är snarare Anna Trobergs fördelning:
Position - Antal röster
1 - 140
2 - 202
3 - 116
4 - 56
5 - 26
6 - 35
7 - 17
8 - 20
9 - 17

etc.

Det går inte att se vilka röster som kommer från vilken person. I och med det går det inte heller att se vilka röster som, om några, är manipulerade, och därför kan de inte sorteras bort.

Mini gjorde en ny valresultatsberäkning där de 53 rösterna ovan var bortplockade, alltså ett riktigt worst case där vi helt garanterat tog bort ett antal legitima röster också (vi vet ju inte hur många som är giltiga), och såg då att det inte påverkade valsedlarna i någon betydande omfattning. Enstaka kandidater mitt på valsedeln bytte plats med varandra, men ingen kom in i eller ut ur riksdagsgruppen. Till exempel hamnade Klara Tovhult och Mårten Fjällström på delad placering i den simuleringen i stället för Klara först, men eftersom de är i olika distrikt och på olika listor, så gjorde det ingen listskillnad. Samma sak med Jan Lindgren och Rickard Olsson. Samma sak med Ella Brodin och Olof Bjarnason.

Eftersom ett absolut worst case inte gjorde någon praktisk skillnad, så var det bättre att låta saker bero (efter att personen hade avsagt sig sin egen plats, vilken naturligtvis var en klar konsekvens av de rösterna).

Utöver det vet vi att 41 medlemmar, som medlemsregistrerats på det aktuella IP-numret, har röstat i primärvalet. Vi vet inte hur många, om några, av dessa som är ickepersoner. (Medlemsservice har strukit lejonparten av dem nu.)

Vi vet också att medlemmar registrerats i en stadig men svag ström från IP-numret ifråga med start den 24 augusti 2009, bedömningsvis fem medlemmar i veckan, utöver personens eget medlemskap som registrerades den 20 maj 2009. Vi vet inte om eller varför några är ogiltiga (men jag ser att Medlemsservice har strukit de flesta nu). Av dessa har sedan 41 röstat i primärvalet.

Men som sagt, att eftersom en simulering av ett absolut worst case inte gav någon praktisk listskillnad, så gjordes bedömningen att det var bättre att låta resten stå oförändrat.

Svara med citat
  (#2) Gammal
Carl Johan Rehbinder Inte uppkopplad

Reg.datum: Nov 2009

Länk: #194020
Standard RE: 2010-02-15: Extrainkallat styrelsemöte - 2010-02-16, 01:20

Tack för det tydliga och pedagogiska klargörandet, Rick.

Det är inte utan att jag blir lite osäker när sånt här kan hända. Hur gick det till, hur kunde det ske, vad blir konsekvenserna, hur upptäcktes det, och har vi fler såna här mullvadar begravda i leden...?

Men i och med att ni uppenbarligen handlade snabbt och effektivt verkar ju ordningen återställd, och t.o.m. förbättrad.

Det hela scenariot påminner mig tyvärr lite väl mycket om det jag nämnde i telefon till dig Rick - inte en datamanipulation, men att vi kan få in torpeder från andra partier i den "inre cirkeln", personer som vinner vårt förtroende men som visar sig vara något helt annat, som manipulerar analogt, om man säger så, inifrån.
Det är också en högst tänkvärd och realistisk risk.
Liknande scenarion har redan hänt tidigare, och kan naturligtvis hända igen.

Med andra ord - vi bör fortsätta vara vaksamma.

Det här är ingen lekstuga längre. Vi i Piratpartiet är faktiskt ett allvarligt hot mot det politiska etablissemanget.
Det innebär i praktiken att fler och fler kan ha intresse i att skada oss.

Och det kan vara dags att inse det.

Svara med citat
  (#3) Gammal
RikMatts Inte uppkopplad

RikMattss avatar

Reg.datum: Sep 2006

Länk: #194040
Standard RE: 2010-02-15: Extrainkallat styrelsemöte - 2010-02-16, 08:28

Jag hoppas att vederbörande stannar kvar i partiet, för han verkar ju ha gjort en hel del bra grejor också.

----------------------------------------------------------------
Jag blev och är Bengt Jonsson.

blogg: http://viktualiebrodern.wordpress.com

Svara med citat
  (#4) Gammal
willenfort Inte uppkopplad

willenforts avatar

Reg.datum: Nov 2008

Länk: #194046
Standard RE: 2010-02-15: Extrainkallat styrelsemöte - 2010-02-16, 09:03

Det skulle kännas bra om vi kunde lägga ut rådate och mer teknisk genomgång på exakt hur ni simmulerat.
speciellt de ett utdrag på de poster där medlemmen är förstaval så man kan leta efter statistiska samband.

Det kan finnas saker som Styrelsen inte ser som kan påverka och vi har många bra kodare och matematiker i partiet.

"many eyes makes bugs shallow"

Övriga kommentarer/tankar om detta är att vi måste styra upp kontrollen av våra medlemmar ett steg till.
Denna gången så kördes allting från samma IP men en "skickligare" person skulle utan problem kunna regga "medlemmar" från lite olika håll under ett par månader utan att det upptäcks. och samla på sig en 100-200 röster. det är ett underlag som räcker för att vikta om i princip vilket val som helst. i dagens läge (200 röster hade varit nog för att hamna bland de 10 översta i valet.)

/C

--------------------------------
Christoffer Willenfort
Orggruppen
Energigruppen
0708-100 282

Svara med citat
  (#5) Gammal
Mikael Nilsson Inte uppkopplad

Mikael Nilssons avatar

Reg.datum: Jun 2006

Länk: #194056
Standard RE: 2010-02-15: Extrainkallat styrelsemöte - 2010-02-16, 10:02

Citat:
willenfort (2010-Feb-16)Det skulle kännas bra om vi kunde lägga ut rådate och mer teknisk genomgång på exakt hur ni simmulerat.
speciellt de ett utdrag på de poster där medlemmen är förstaval så man kan leta efter statistiska samband.
Det är fritt fram att grotta runt efter konstigheter i röstlistan:

http://data.piratpartiet.se/Data/Dis....aspx?PollId=2

Det jag gjorde var alltså att jag plockade bort alla röster med personen som etta (av vilka säkert inte ALLA var ogiltiga, bara vissa), och körde min kvadrupelverifierade schulze-kod på resten av rösterna, och jämförde sedan med rårankingen här http://forum.piratpartiet.se/Topic193883-56-1.aspx. Jag lägger gärna upp schulze-programmet om någon litar på min implementation.

Svara med citat
  (#6) Gammal
willenfort Inte uppkopplad

willenforts avatar

Reg.datum: Nov 2008

Länk: #194057
Standard RE: 2010-02-15: Extrainkallat styrelsemöte - 2010-02-16, 10:15

Citat:
Mikael Nilsson (2010-Feb-16)
Citat:
willenfort (2010-Feb-16)Det skulle kännas bra om vi kunde lägga ut rådate och mer teknisk genomgång på exakt hur ni simmulerat.
Det är fritt fram att grotta runt efter konstigheter i röstlistan:
http://data.piratpartiet.se/Data/Dis....aspx?PollId=2
Det jag gjorde var alltså att jag plockade bort alla röster med personen som etta (av vilka säkert inte ALLA var ogiltiga, bara vissa), och körde min kvadrupelverifierade schulze-kod på resten av rösterna, och jämförde sedan med rårankingen här http://forum.piratpartiet.se/Topic193883-56-1.aspx. Jag lägger gärna upp schulze-programmet om någon litar på min implementation.
Efter den manglingen det stackars programmet fick i förra tråden så är i alla fall jag benägen att lita på det.

Men vi skulle behöva medlemsnummer på medlemmen i fråga för att kunna utföra testerna. (Det finns säkert ngnstans i forumet men jag mins inte i dagen läge.)

stort tack Mini
/C

--------------------------------
Christoffer Willenfort
Orggruppen
Energigruppen
0708-100 282

Svara med citat
  (#7) Gammal
Mikael Nilsson Inte uppkopplad

Mikael Nilssons avatar

Reg.datum: Jun 2006

Länk: #194059
Standard RE: 2010-02-15: Extrainkallat styrelsemöte - 2010-02-16, 10:21

Citat:
willenfort (2010-Feb-16)
Men vi skulle behöva medlemsnummer på medlemmen i fråga för att kunna utföra testerna. (Det finns säkert ngnstans i forumet men jag mins inte i dagen läge.)
stort tack Mini
/C
Finns här: http://www.piratpartiet.se/primarvalskandidater

(vill som sagt inte locka google hit).

Svara med citat
  (#8) Gammal
Rick Falkvinge Inte uppkopplad

Rick Falkvinges avatar

Länk: #194070
Standard RE: 2010-02-15: Extrainkallat styrelsemöte - 2010-02-16, 11:13

För den som undrar hur det blev uppenbart att ett val hade manipulerats, så var det alltså en tvådelad insikt:

- medlemsservice som precis hade upptäckt ett stort antal fejkmedlemmar som hade registrerats av en person precis innan DL-valets röstlängd bestämdes

- röstlängden för DL-valet Stockholm där man ser röster avlagda från medlem #65649, #65650, #65651, #65652, #65653 och så vidare upp till #65659, och även från andra block med medlemsnummer i serie på samma sätt -- ett mönster som inte förekommer i verkligheten

Det var alltså när jag förberedde kod för att skicka valresultatet till partisekreteraren efter valets stängning som jag tittade på röstlängden och upptäckte det där. Därefter var det grävande.

Svara med citat
  (#9) Gammal
piratcensur Inte uppkopplad

Reg.datum: Oct 2009

Länk: #194084
Standard RE: 2010-02-15: Extrainkallat styrelsemöte - 2010-02-16, 13:40

Jag kan konstatera att medlemmen obemärkt lyckades fuska in sig till riksdagslistan.

Om inte den medlemmen hade manipulerat DL-valet, så hade den medlemmen stått med på valsedeln i riksdagsvalet och kanske också högt placerad på valsedeln till stockholms läns landsting.

Svara med citat
  (#10) Gammal
Richie Inte uppkopplad

Richies avatar

Länk: #194087
Standard RE: 2010-02-15: Extrainkallat styrelsemöte - 2010-02-16, 13:52

Citat:
piratcensur (2010-Feb-16)Jag kan konstatera att medlemmen obemärkt lyckades fuska in sig till riksdagslistan.
Det har framkommit uppgifter som, om de är sanna, betyder att röstningen i primärvalet inte manipulerades på samma sätt som DL-valet. Jag kan, av hänsyn till de inblandade, inte gå in på detaljer, men det är mer åt "uppmuntra alla man känner att regga medlemmar och rösta"-hållet än "skapa icke-existerande medlemmar som jag själv röstar med"-hållet.

Det enda som står helt klart är att vi har att göra med en personlig tragedi där en person som gjort mycket gott för piratrörelsen nu mår mycket dåligt pga det han har gjort.

-- Old pirates never die, they just row faster
  Skicka ett meddelande via Skype™ till Richie  
Svara med citat
Svara
Ämnesverktyg Sök i det här ämnet
Sök i det här ämnet:

Avancerad sökning
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Liknande ämnen
Ämne Startat av Forum Svar Senaste inlägg
2010-03-14: Extrainkallat styrelsemöte Mikael Nilsson Styrelsens protokoll 80 2010-03-24 15:43
Styrelsemöte 7/3-2010 Andreas Käiväräinen Ung Pirat-avdelningen Piratnätet 1 2010-03-11 14:17
2010-02-10 Extrainkallat styrelsemöte Mikael Nilsson Styrelsens protokoll 327 2010-02-24 17:41
2010-01-21 Extrainkallat styrelsemöte Rick Falkvinge Styrelsens protokoll 71 2010-01-28 08:22
2010-01-17 Extrainkallat styrelsemöte Mikael Nilsson Styrelsens protokoll 13 2010-01-18 02:29