Piratpartiets mötesplattform

Svara

Ämnesverktyg Sök i det här ämnet Visningsalternativ
  (#1) Gammal
HugeHedon Inte uppkopplad

Reg.datum: May 2009
Standard Sv: 2010-10-02: Styrelsemöte - 2010-10-03, 02:25

Citat:
Ursprungligen postat av klara Visa inlägg
Rick: Den som tiger samtycker inte alltid.
Jag får lust att diskutera och problematisera detta påstående. Du vet hur det brukar låta. Är man tyst så är man i någon mening ansvarig. Men du har säkert rätt, och jag skall inte lägga mig i ytterligare.

En låt eller film är som en fis; när den väl är släppt kan man inte kräva pengar av folk för att de njuter av den.
[-HugeHedon, 2010. Kampanjslogan. Valresultat blev inte särskilt bra.]

Svara med citat
  (#2) Gammal
SM5POR Inte uppkopplad

SM5PORs avatar

Reg.datum: Feb 2006

Länk: #238908
Standard Sv: 2010-10-02: Styrelsemöte - 2010-10-03, 03:01

Citat:
Ursprungligen postat av SimonRosenqvist Visa inlägg
De avvikelser som finns från budget är inte av arten att det inte motiverar en budgetjustering i oktober, utan ligger inom en budgets normala avvikelsegrad.
Blev det måhända ett "inte" för mycket i ovanstående mening? Jag skulle föreslå "är inte av arten att det motiverar en budgetjustering".

Anders Andersson

Svara med citat
  (#3) Gammal
Jan-Olof Ruuska Inte uppkopplad

Reg.datum: Feb 2010

Länk: #238944
Standard Sv: 2010-10-02: Styrelsemöte - 2010-10-03, 12:13

Av de 11 ordinarie ledamöterna saknades 4 stycken: Anna, Mikael, Mårten, Johanna.
Av de 3 suppleanterna, som skulle täckt upp för dessa, saknades samtliga: Göran, Anders, Christoffer.

Ordinarie:
  • Rickard Falkvinge, ordförande.
  • Anna Troberg, vice ordförande.
  • Christian Engström, vice ordförande.
  • Rickard Olsson, styrelsens sammankallande.
  • Mikael Nilsson, styrelsens sekreterare. FRÅNVARANDE
  • Mårten Fjällström, partisekreterare. FRÅNVARANDE
  • Anna Svensson, kassör. FRÅNVARANDE
  • Klara Tovhult.
  • Marit Deldén.
  • Simon Rosenqvist.
  • Johanna Julén. FRÅNVARANDE
Suppleanter:
  • Göran Widham. FRÅNVARANDE
  • Anders Nordin. FRÅNVARANDE
  • Christoffer Willenfort. FRÅNVARANDE
Jag undrar varför endast 7 styrelseledamöter detog i mötet och hur detta ska undvikas i framtiden.

Svara med citat
  (#4) Gammal
Richie Inte uppkopplad

Richies avatar

Reg.datum: Dec 2005

Länk: #238948
Standard Sv: 2010-10-02: Styrelsemöte - 2010-10-03, 12:39

Citat:
Ursprungligen postat av Jan-Olof Ruuska Visa inlägg
Jag undrar varför endast 7 styrelseledamöter detog i mötet och hur detta ska undvikas i framtiden.

I det specifika fallet beror det på att jag (och iofs flera med mig, men det var mitt ansvar) hade läst det förra årsmötesbeslutet slarvigt och bara mentalt noterat "medlemsmöte i november". Det uppdagades för bara en dryg vecka sedan att det faktiskt stod att mötet skulle hållas "före 2010-11-01". Följden blev att det blev bråttom att hålla ett styrelsemöte för att spika ett datum (för att hinna med kallelse osv) och pga den korta framförhållningen hade många svårt att komma ifrån, ens på telefon. Vi hade t.ex. två som fyllde jämna tiotal, ett par sjukdomar och ett par som måste arbeta på helgen.

Sedan kan jag säga att besluten diskuterats i en större grupp styrelsemedlemmar tidigare, så jag upplever inte att någon blev överkörd i och med de här besluten.

-- Old pirates never die, they just row faster
  Skicka ett meddelande via Skype™ till Richie  
Svara med citat
  (#5) Gammal
Jan-Olof Ruuska Inte uppkopplad

Reg.datum: Feb 2010

Länk: #238956
Standard Sv: 2010-10-02: Styrelsemöte - 2010-10-03, 13:01

Citat:
Ursprungligen postat av SimonRosenqvist Visa inlägg
10. Schema för styrelsemöten

Styrelsen beslutar:
att nästa möte ska hållas per telefon kl. 19:00 torsdagen den 14/10,
att uppdra till sammankallande att inom två veckors tid posta samtliga datum för resterande styrelsemöten.
Finns det någon grundrutin som innebär att ordinarie måste meddela till exempel minst en månad i förväg om de inte kan delta så att suppleanter kan tillfrågas tidigt och hinner se till att de kan vara med?

Svara med citat
  (#6) Gammal
Anders Hedberg Inte uppkopplad

Reg.datum: Jul 2006

Länk: #238960
Standard Sv: 2010-10-02: Styrelsemöte - 2010-10-03, 14:02

Citat:
Ursprungligen postat av Rick Falkvinge Visa inlägg
Fjällström hade en halvtid från partiet och en halvtid från Engström. Båda sades upp på grund av arbetsbrist när partiet går in i mellanvalsperioden. Det var mitt beslut att säga upp halvtiden från partiet, och styrelsen var informerad så långt det gick hela vägen. Jag har absolut inget att klaga på vad gäller Fjällströms arbetsinsats; det handlar bara om att jag inte kan motivera utgiften inför styrelsen och slutligen årsmötet när vi går in i mellanvalsperioden och dess medförande reduktion i administrativa behov.
Här är en motviering - Den löpande driften. När Mårten var borta på semster i somras haverade utbetalningarna till folk som lagt ut pengar. Jag hade flera samtal från personer som undrade när de skulle få tillbaka dessa. Bara att reda upp hälften av problemen med kvitton som redovisats felaktigt i ett ärende tog minst en dag för tre personer. Det är fortfarande inte klart vad jag vet.

Det största problemet är att det här är personer som lägger ner sin själ och fritid för partiet. Som måste försvara vare nedlagd timme och varje nedlagd krona för sambo och familj. När det inte funkar och de får skit för det hemma så ringer de och är rejält sura. Några har hotat med att strejka tills det löser sig. Funkar inte det här så har vi arga kommun, valkrets och distriktsledare.

Här är en annan motivering - byråkrati. Ledningsgruppens möten protokollförs bara när Mårten är där. Rick hatar byråkrati och pappersexercis mer än någon annan jag känner. Vilja och snabbhet skulle kunna vara Ricks ledord. Protokoll och stabilitet skulle kunna vara Mårtens. Båda de här sidorna behövs i alla företag. Tro mig, jag har sett fler företag startas och funka i två år, men det är alltid protokoll och stabilitet som saknats i de som gått under efter två år. Det är bara när båda de här sidorna finns representerade som den långsiktiga överlevnaden och tillväxten är möjlig. Sjökort, valmanifest och barnporrdebatten hade alla sin grund i sistaminutenpanik vilket enligt Hax ledde till interna bråk och tappade röster. Är det mer sistaminutenpanik vi vill ha eller är det mindre?

PP/CE kommer efter nyår att ha 5 erkänt duktiga debattörer och megafoner anställda. Ingen byråkrat. Det här är en obalans som hotar vår sak, verksamhet och framtid.

Svara med citat
  (#7) Gammal
Falathar Inte uppkopplad

Falathars avatar

Reg.datum: Jan 2006

Länk: #238966
Standard Sv: 2010-10-02: Styrelsemöte - 2010-10-03, 14:33

+1 på hedberg

Andreas Larsson
Styrelseledamot
andreas.larsson@piratpartiet.se
Falathar (skype-nick)
  Skicka ett meddelande via ICQ till Falathar Skicka ett meddelande via MSN till Falathar Skicka ett meddelande via Skype™ till Falathar  
Svara med citat
  (#8) Gammal
Stefan Flod Inte uppkopplad
Förbundsordförande UP

Stefan Flods avatar

Länk: #238968
Standard Sv: 2010-10-02: Styrelsemöte - 2010-10-03, 14:59

+1 på hedberg

tel:0760-18 89 18
http://stefanflod.com/
  Skicka ett meddelande via Skype™ till Stefan Flod  
Svara med citat
  (#9) Gammal
Leffelini Inte uppkopplad

Leffelinis avatar

Reg.datum: Jun 2009

Länk: #238972
Standard Sv: 2010-10-02: Styrelsemöte - 2010-10-03, 15:31

Citat:
Ursprungligen postat av Jan-Olof Ruuska Visa inlägg
Finns det någon grundrutin som innebär att ordinarie måste meddela till exempel minst en månad i förväg om de inte kan delta så att suppleanter kan tillfrågas tidigt och hinner se till att de kan vara med?
Inte vad jag känner till. Vi har vad jag vet aldrig kallat ett möte en månad i förväg. Däremot, min känsla, är att alla suppleanter (som är med i chatten och som får alla mail inklusive kallelsen) försöker vara med på alla möten oavsett om de får rösträtt eller inte.

Förslag på rutiner ser jag som positivt när det gäller just sådana saker. Vi har för lite rutiner i styrelsen generellt. Sen ska jag erkänna att jag inte har koll på om sådana rutiner finns i de nya stadgorna... har för mig att det står att styrelsemöten måste kallas en viss tid innan de ska hållas.

Marit Deldén - Vice Partiledare

Blogg: http://www.maritdelden.com/
  Skicka ett meddelande via Skype™ till Leffelini  
Svara med citat
  (#10) Gammal
SimonRosenqvist Inte uppkopplad

SimonRosenqvists avatar

Länk: #238974
Standard Sv: 2010-10-02: Styrelsemöte - 2010-10-03, 15:37

Citat:
Ursprungligen postat av SM5POR Visa inlägg
Blev det måhända ett "inte" för mycket i ovanstående mening? Jag skulle föreslå "är inte av arten att det motiverar en budgetjustering".
Du har helt rätt. Ska ändras.
  Skicka ett meddelande via Skype™ till SimonRosenqvist  
Svara med citat
Svara
Ämnesverktyg Sök i det här ämnet
Sök i det här ämnet:

Avancerad sökning
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer