Piratpartiets mötesplattform

Svara

Ämnesverktyg Sök i det här ämnet Visningsalternativ
  (#1) Gammal
Richie Inte uppkopplad

Richies avatar

Reg.datum: Dec 2005
Standard Sv: 2010-10-02: Styrelsemöte - 2010-10-05, 12:04

Citat:
Ursprungligen postat av IsakGerson Visa inlägg
Varför ingår inte primärvalssystemet och lokal organisering i valutvärderingen? Det har varit väldigt heta diskussioner om båda. Jag skulle vilja ha ett svar som är representativt för styrelsens åsikter angående relevansen av de båda punkterna.
Styrelsen har inte undantagit något område från valutvärderingens omfattning. Det är helt upp till den gruppen att välja område att fokusera på. Det vi gjorde var att vi tog fram några spontana förslag till att börja med och för att underlätta att komma igång med den diskussionen.

Styrelsen tänker inte försöka styra gruppens arbete genom att prioritera eller sätta vissa punkter som mer relevanta än andra.

-- Old pirates never die, they just row faster
  Skicka ett meddelande via Skype™ till Richie  
Svara med citat
  (#2) Gammal
Richie Inte uppkopplad

Richies avatar

Länk: #239316
Standard Sv: 2010-10-02: Styrelsemöte - 2010-10-05, 12:12

Citat:
Ursprungligen postat av Anders Hedberg Visa inlägg
Den utvecklingen mot lokala organisationer som kan försörja partiet med aktiva och även ekonomiskt bidra på det sätt som SD slutligen tog sig in i riksdagen på, bromsas med det här beslutet upp.
Jag ser det faktiskt inte alls så. Arbetet med lokala organisationer är just nu en strategisk fråga som ligger på styrelsens bord, inte en operativ fråga som isf skulle ha kunnat ligga på sekretariatets.

Om vi behöver hjälp att samordna lokala initiativ framöver är det mer naturligt för mig att vi söker det stödet hos Ung Pirat som har erfarenhet av att göra just det än att vi håller kvar en administratör på vårt kansli ifall behovet skulle uppstå.

Svara med citat
  (#3) Gammal
Richie Inte uppkopplad

Richies avatar

Länk: #239318
Standard Sv: 2010-10-02: Styrelsemöte - 2010-10-05, 12:19

Citat:
Ursprungligen postat av Peter Johansson Visa inlägg
uppmanar sittande styrelse att inte göra några anställningar eller sådana ekonomiska åtaganden att de låser fast den framtida styrelsen vid den.
Det är tyvärr inte styrelsens pengar, utan efter årsskiftet kommer alla löner i partiet att utgå från det lönekuvert för assistenter som vår MEP får från EU-parlamentet. En MEP har ett rätt starkt skydd i lagen som hindrar honom från att påverkas av yttre krafter; hur han ska rösta eller vad han ska göra med sina pengar.

Det är ett personligt mandat som Christian sitter på, men hittills har han varit tydlig med att han dels försöker uppfylla de löften han gick till val på och dels har han så gott han kunnat uppfyllt de önskemål som styrelsen haft vdg anställningar. Nu har läget ändrats, och så även Christians prioriteringar. Om han då väljer att anställa Amelia (som ju faktiskt var styrelsens första förslag till honom) så tänker inte jag kritisera det.

Svara med citat
  (#4) Gammal
willenfort Inte uppkopplad

willenforts avatar

Reg.datum: Nov 2008

Länk: #239322
Standard Sv: 2010-10-02: Styrelsemöte - 2010-10-05, 12:30

Citat:
Ursprungligen postat av Richie Visa inlägg
Jag ser det faktiskt inte alls så. Arbetet med lokala organisationer är just nu en strategisk fråga som ligger på styrelsens bord, inte en operativ fråga som isf skulle ha kunnat ligga på sekretariatets.

Om vi behöver hjälp att samordna lokala initiativ framöver är det mer naturligt för mig att vi söker det stödet hos Ung Pirat som har erfarenhet av att göra just det än att vi håller kvar en administratör på vårt kansli ifall behovet skulle uppstå.
håller inte riktigt med här. Beslutet att arbeta med lokala organisationer är strategiskt. Men det kommer krävas MYCKET operativt arbete för att genomföra det. Vist skall vi prata med UP som har erfarenhet men vi kommer med 99% sanolikhet behöva agera opperativt själva i relativt hög utsträckning.

--------------------------------
Christoffer Willenfort
Orggruppen
Energigruppen
0708-100 282

Svara med citat
  (#5) Gammal
Richie Inte uppkopplad

Richies avatar

Länk: #239336
Standard Sv: 2010-10-02: Styrelsemöte - 2010-10-05, 13:33

Citat:
Ursprungligen postat av willenfort Visa inlägg
håller inte riktigt med här. Beslutet att arbeta med lokala organisationer är strategiskt. Men det kommer krävas MYCKET operativt arbete för att genomföra det. Vist skall vi prata med UP som har erfarenhet men vi kommer med 99% sanolikhet behöva agera opperativt själva i relativt hög utsträckning.
Jag håller med om att det kommer att behövas mycket jobb, men jag tror att nästan allt av det jobbet kommer att ligga lokalt, nästan ingenting centralt. Det arbete som normalt brukar läggas centralt för att få samordningsvinster (hantering av bokföring, redovisning osv) kommer vi att ha automatiserat till mycket stor del.

Svara med citat
  (#6) Gammal
Jan-Olof Ruuska Inte uppkopplad

Reg.datum: Feb 2010

Länk: #239400
Standard Sv: 2010-10-02: Styrelsemöte - 2010-10-05, 18:26

+ 1 på Hedberg

http://vbulletin.piratpartiet.se/sho...0&postcount=16

I valet mellan mer "sistaminutenpanik" eller mer "byråkrati" så föredrar även jag mer byråkrati.

Jag menar också att det är nödvändigt att partiet centralt på alla sätt stöder och stöttar den lokala uppbyggnaden ute i kommunerna. Jag menar inte "samordningsvinster (hantering av bokföring, redovisning osv)".

Ställ istället frågan till de aktiva i kommunerna:

- Hur kan vi hjälpa er?

och var beredd att ge handledning i att bygga de lokala gemenskaperna. Att låta de aktiva i kommunerna klara sig själva bäst de kan ... ja varför gör man så?

Svara med citat
  (#7) Gammal
willenfort Inte uppkopplad

willenforts avatar

Reg.datum: Nov 2008

Länk: #239404
Standard Sv: 2010-10-02: Styrelsemöte - 2010-10-05, 18:39

Citat:
Jag håller med om att det kommer att behövas mycket jobb, men jag tror att nästan allt av det jobbet kommer att ligga lokalt, nästan ingenting centralt. Det arbete som normalt brukar läggas centralt för att få samordningsvinster (hantering av bokföring, redovisning osv) kommer vi att ha automatiserat till mycket stor del.
Det är svårt att skapa en lokal organisation från inget lokalt. Det är där jag tror att vi behöver centrala resurser som hjälper till att kickstarta i olika kommuner tills dess att de är självgående. Man kan säkert assistera från kommunerna i närheten men det kommer behövas centralt arbete.

--------------------------------
Christoffer Willenfort
Orggruppen
Energigruppen
0708-100 282

Svara med citat
  (#8) Gammal
Kjella Inte uppkopplad

Reg.datum: Mar 2009

Länk: #239408
Standard Sv: 2010-10-02: Styrelsemöte - 2010-10-05, 19:07

Citat:
Ursprungligen postat av Anders Hedberg Visa inlägg
Kort bara - Valsedlarna är inget problem till EU-valet, och vi behöver därför ingen organisation alls inför 2014 av den anledningen. Vinner vi EU-valet så kommer vi att ha tillräckligt med frivilliga att bära ut valsedlar till riksdagsvalet. (min cyniska bedömning). Men, det här är en vinna eller försvinna taktik. Allt satsas på ett kort, och om det fallerar och vi åker ut ur EU-parlamentet är piratpartiet och organisationen rökta i riksdag, lands och kommunval. Vi kommer att sakna ekonomiska möjligheter att driva saker vidare i detta läge. Om våra frågor ändå är aktuella 2014 eller om vi lyckats få de andra partierna att anamma våra frågor under de kommande 4 åren återstår att se.

I praktiken betyder det här att piratpartiet omvandlas till en lobbyorganisation nu.
I don't think there is much choice, politically or economically. If PP goes out of the 2014 EU elections as "Junilistan 2014" then I don't think the national election can be saved, it is usually far tougher. In 2018 and 2019 the elections are in "wrong" order and all is much harder.

Currently the party can survive on assistant pay from the MEPs, UPs funding and the Gold Pirate system and I don't think the membership numbers UP had last year will be repeated any time soon. It's enough to make it to 2014, but not further.

Basically I think that if 2014 should be a giant failure, then there has to be a complete rethink of whether PP should exist as a political party or a lobby group, at least if the result is below 2.5% and no "partistöd". Three attempts (-06, -10 and -14), eight years will be the "wear out" point for most people.

I'm not sure what you mean by lobby organization. The Pirate Party must not stop talking to regular people and just talk to politicians and other influential people as most lobby organizations do. But it has to be cheap and light in cost and rely mostly on people talking.

Obviously people have to get refunds on expenses they make and be certain they get them in reasonable time. But it's not wrong to remind people that 2011-2013 are not election years and spending should be lower. The party needs people to make loud noises and get media and public attention and if the local communities do the same locally they should be funded.

It's easy in such times to spend too much on "introvert" activities by PP mostly for PP members/activists. Community building is important, but it's not just a social club. A lot of people have said that PP "disappeared" after the EU election, being visible in the public mind is most important. It's only if the back end becomes too thin and that really is a blocker to being seen that more money should be put in it.

Svara med citat
  (#9) Gammal
IsakGerson Inte uppkopplad

IsakGersons avatar

Reg.datum: Apr 2009

Länk: #239454
Standard Sv: 2010-10-02: Styrelsemöte - 2010-10-05, 23:31

Citat:

Det uppstår väldigt ofta intressekonflikter mellan Ung Pirats ledning (ledning i vid bemärkelse i båda fallen) och Piratpartiets ledning (som den i piratfrågor i vintras, där vi båda var inblandade). Precis som det märks här brukar Piratpartiet ha ett stort behov av att satsa kortsiktigt, ett behov som inte delas med Ung Pirat. Det finns även ett flertal i Piratpartiets topp som uttalat sig om t.ex. att de har noll förtroende för Ung Pirat, och att de anser att Ung Pirat saknar existensberättigande p.g.a. att de gör för lite nytta.

Med det i bakgrunden skulle jag vilja ge dig rådet att inte be Ung Pirat om att sköta grovgörat. Ung Pirat är en egen fristående organisation som visserligen har liknande mål, men ofta ser andra vägar till målen. Och med tanke på att mer kända gestalter för Piratpartiet flertalet gånger uttryckt förakt för Ung Pirat och att Ung Pirat väldigt sällan involveras i partiets beslutsprocesser, är Ung Pirat inte skyldiga Piratpartiet någonting.

---

Scienta donum scienta est, unde vendi non potest

Svara med citat
  (#10) Gammal
agnesson Inte uppkopplad
Ansvarig forumgruppen

agnessons avatar

Reg.datum: Apr 2006

Länk: #239520
Standard Sv: 2010-10-02: Styrelsemöte - 2010-10-06, 13:04

Citat:
Ursprungligen postat av IsakGerson Visa inlägg
Det uppstår väldigt ofta intressekonflikter mellan Ung Pirats ledning (ledning i vid bemärkelse i båda fallen) och Piratpartiets ledning (som den i piratfrågor i vintras, där vi båda var inblandade). Precis som det märks här brukar Piratpartiet ha ett stort behov av att satsa kortsiktigt, ett behov som inte delas med Ung Pirat. Det finns även ett flertal i Piratpartiets topp som uttalat sig om t.ex. att de har noll förtroende för Ung Pirat, och att de anser att Ung Pirat saknar existensberättigande p.g.a. att de gör för lite nytta.

Med det i bakgrunden skulle jag vilja ge dig rådet att inte be Ung Pirat om att sköta grovgörat. Ung Pirat är en egen fristående organisation som visserligen har liknande mål, men ofta ser andra vägar till målen. Och med tanke på att mer kända gestalter för Piratpartiet flertalet gånger uttryckt förakt för Ung Pirat och att Ung Pirat väldigt sällan involveras i partiets beslutsprocesser, är Ung Pirat inte skyldiga Piratpartiet någonting.
Jag vill bara poängtera att Isak Gerson inte har någon förtroenderoll inom förbundet Ung Pirat, han är däremot en väldigt aktiv medlem och är väl insatt i båda organisationerna. Att Isaks åsikter stämmer överens med förbundsstyrelsens är inte nödvändigtvis sant. Och i de fall där åsikterna skiljer sig så åt är det Isak som har fel, inte förbundsstyrelsen.

Sitter i partiledningen med ansvar för lokala föreningar

Arbetar som lokal assistent åt Amelia Andersdotter i Sverige

Svara med citat
Svara
Ämnesverktyg Sök i det här ämnet
Sök i det här ämnet:

Avancerad sökning
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer