Piratpartiets mötesplattform

Svara

Ämnesverktyg Sök i det här ämnet Visningsalternativ
  (#1) Gammal
dansve Inte uppkopplad

Reg.datum: Feb 2009
Standard Sv: 2010-10-02: Styrelsemöte - 2010-11-03, 19:45

Citat:
Ursprungligen postat av Richie Visa inlägg
Jag såg framför mig ett relativt enkelt möte där i det väntade utfallet en enda votering skulle ske - vilka övergångsregler som skulle användas. Även med familj och jobb borde man kunna ta sig fem minuter under en helg för att kryssa i en ruta på forumet. Vad man skulle välja skulle man kunna läsa sig till i god tid innan.
Eftersom förslag kan inkomma och förändras under pågående möte faller möjligheten att läsa in sig direkt. Om man jobbar med annat än kontorsarbete är det dessutom inte alls säkert att man får en chans att komma åt en dator under den tid en votering hålls öppen.

Citat:
Även styrelsens agerande kommer att bli föremål för utvärderingen, t.ex. hur vi hanterade "barnporr-gate" osv. Jag ser den operativa ledningen som att de ska utföra styrelsens instruktioner, på delegerat mandat från styrelsen (som styrelsen i sin tur fått från årsmötet). Det betyder att en mycket stor del av ansvaret för den operativa ledningens agerande ligger på styrelsen (egentligen allt ansvar utom i de hypotetiska fall då ledningen agerar i strid med styrelsens intentioner). Det känns då som en jävssituation för styrelsen ensam att utse gruppen varför vi bad ledningen att ta fram ett förslag. Det var helt enkelt ett sätt att balansera den makten lite så inte ledningen eller styrelse ensam valde grupp.
Jag förstår ditt resonemang men delar inte synen på styrelseansvaret. Eftersom styrelsen oftast överlämnar uppdrag med ingen eller mycket vaga direktiv till ledningen finns det inte mycket som kan falla tillbaka.

Med tanke på hur mycket det är som ska utredas borde vi kanske ha två av varandra oberoende grupper som utvärderar styrelse resp. operativt arbete separat?

Citat:
Sedan valde vi också att ge gruppen mandat att lägga till medlemmar efter eget huvud, för att ytterligare dela makten (men notera att ansvaret för det hela fortfarande ligger hos styrelsen, dit gruppen också fortlöpande ska rapportera om sitt framåtskridande).
Den delen av beslutet ställer jag mig faktiskt mycket skeptisk till. Inte för att jag misstror de utvalda utan för att jag inte har en aning om vilka personer de skulle kunna tänka sig att lyfta in. Att ge dem möjlighet att själva föreslå ytterligare personer men överlåta beslutet åt styrelsen hade varit en bättre lösning.

Svara med citat
Svara
Ämnesverktyg Sök i det här ämnet
Sök i det här ämnet:

Avancerad sökning
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är