Piratpartiets mötesplattform

Svara

Ämnesverktyg Sök i det här ämnet Visningsalternativ
  (#1) Gammal
Henry Rouhivuori Inte uppkopplad

Henry Rouhivuoris avatar

Reg.datum: Feb 2006
Standard Sv: 2011-03-14 Styrelsemöte - 2011-03-15, 20:29

Citat:
Ursprungligen postat av Leffelini Visa inlägg
3. Mötet avslutas eftersom styrelsen hade för få närvarande för att vara beslutsmässiga.
Det vore olyckligt att inte partiet går till omval på grund av sådant här. Jo styrelsen sägs ta beslut om slutliga listor och ett uppdaterat code of conduct.

Jag räknar med att partiledningen genomför omvalen baserat på tidigare styrelsebeslut om styrelsen fortsätter ha detta problem.

Ekonomiansvarig

ingsoc.eu

Svara med citat
  (#2) Gammal
Leffelini Inte uppkopplad

Leffelinis avatar

Reg.datum: Jun 2009

Länk: #260330
Standard Sv: 2011-03-14 Styrelsemöte - 2011-03-16, 07:58

Det finns en genomgång av närvaro som Staffan Jonsson har gjort: https://spreadsheets.google.com/a/st...=0&output=html

och det finns en bloggpost på ämnet som Emil Isberg har skrivit: http://emil.isberg.eu/2011/02/18/pir...oters-narvaro/

Värt att notera är att detta möte ännu inte är inlagt i spreadsheet och Emils blogg är skrivet 18 februari och är såvitt jag vet inte uppdaterat med närvaron sedan dess. Det kanske finns fler också som jag inte sett men dessa är de jag kom på direkt på rak arm att de finns.

Tidigare har vi använt oss av telefonmöten, men vi har nu fasat över till att använda Skype där vi har voice-möten. Vilket blir samma sak men betydligt billigare för partiet och dessutom mer praktiskt för många ledamöter. Win-win.

Jag håller inte med om att det är fel på stadgarna. Stadgarna dikterar att (under nuvarande förhållanden innan Leif avgick) vi måste vara 6 personer som röstar för något för att det ska gå igenom. Detta betyder att vi måste vara 6 personer för att vara behöriga/beslutsmässiga. I en styrelse på 13 personer. Det tycker inte jag är för mycket begärt. I så fall skulle jag hellre se en stadgeändring som säger att en ledamot med X% frånvaro automatiskt avsätts och att det lyses fyllnadsval.

Att ha majoritetsbeslut ser jag som ett problem just när vi är så få. Säg att vi skulle vara fem personer och tre röstade för och två emot. Det betyder att vi i en styrelse skulle kunna fatta viktiga beslut om PPs organisation och politik på att bara tre personer håller med varandra. Att försäkra sig om att sex personer tycker samma sak är ett slags skydd att det förhoppningsvis kommer ha stöd senare. Så för min del får gärna den delen av stadgan vara kvar men att det kommer in folk i styrelsen som inser att det är ett arbete som kräver något av en och att om man inte närvarar visst många procent av mötena efter si och så många månader så åker man ut ur styrelsen.

När det gäller omvalen har jag uppmärksammat styrelsen om detta problem. Jag vet i dagsläget faktiskt inte hur vi så fall skulle tackla det.

Marit Deldén - Vice Partiledare

Blogg: http://www.maritdelden.com/
  Skicka ett meddelande via Skype™ till Leffelini  
Svara med citat
  (#3) Gammal
Sven Petersson Inte uppkopplad
Avstängd användare

Reg.datum: Dec 2008

Länk: #260342
Standard Sv: 2011-03-14 Styrelsemöte - 2011-03-16, 08:53

Hu så hemsk!

”Ids inte kulturen” har nu genomsyrat Piratpartiet på alla nivåer.

”Ids inte” sprider sig i styrelsen; ledamöterna ids inte närvara på styrelsemötena.

”Ids inte” har genomsyrat valutvärderingsgruppen; gruppen ids inte producera någon valutvärderingsrapport.

”Ids inte” finns bland kandidaterna för regionfullmäktigeomvalet i Västra Götaland; kandidaterna ids inte svara på frågor.

”Ids inte” har genomsyrat partimedlemmarna; partimedlemmarna ids inte delta i de rådgivande omröstningarna för manifestet för omvalet i Västra Götaland.

Skulle det förvåna någon om Piratpartiets sympatisörer inte ids gå och rösta på Piratpartiet i de kommande omvalen, eller om de går och röstar på något annat parti, säg ett parti i vilket man ids?

Svara med citat
  (#4) Gammal
of_darkness Inte uppkopplad

Reg.datum: Jun 2006

Länk: #260482
Standard Sv: 2011-03-14 Styrelsemöte - 2011-03-17, 14:35

Citat:
Ursprungligen postat av Leffelini Visa inlägg
I en styrelse på 13 personer. Det tycker inte jag är för mycket begärt. I så fall skulle jag hellre se en stadgeändring som säger att en ledamot med X% frånvaro automatiskt avsätts och att det lyses fyllnadsval.

Ja det låter som ganska vettigt, för det ger en konsekvens till den som har för hög frånvaro, dock skall man om man insänder läkarintyg få det mötet strykt från %satsen.

Ev oxå infoga ett avtal om en mindre penningbot för den som inte i tid meddelar frånvaro. precis som när man missar tandläkare tid. men detta är högst ev. men kan vara värt att iaf. fundera över.

Kontakt (e-post föredras):robert.nyberg@piratpartiet.se
Tel och sms:0763082850

Svara med citat
Svara
Ämnesverktyg Sök i det här ämnet
Sök i det här ämnet:

Avancerad sökning
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer