Piratpartiets mötesplattform

Svara

Ämnesverktyg Sök i det här ämnet Visningsalternativ
  (#1) Gammal
maxxflow Inte uppkopplad

Reg.datum: Jan 2006
Standard RE: Anvnda ppen mjukvara - en viktig frga? - 2006-01-11, 20:27

Citat:
Jag tycker det handlar mer om möjligheten att bygga vidare på den mjukvara som finns.

Vad jag menade var att anledningen till att folk piratkopierar är att de vill ha program eller nåt annat som de annars hade vart tvungna att betala för.

Men om programmet vore släppt under en fri licens så kunde man ladda ner det helt gratis och lagligt, och dessutom få tillgång till koden så att man kan bygga vidare/modifiera/låna kod.

Svara med citat
  (#2) Gammal
cellofan Inte uppkopplad

Länk: #4962
Standard RE: Anvnda ppen mjukvara - en viktig frga? - 2006-01-12, 21:32

Citat:
maxxflow (2006-Jan-10)
Citat:
Open source skulle inte passa i alla fall, eftersom piratkopiering är en direkt konkurrent till fri mjukvara.

Du verkar ha fått allting om bakfoten.. Piratkopirerar du bara för kopieringens skull? Bara för att "vara olaglig"? Om det är anledningen så förstår jag inte varför du engagerar dig i ett parti som vill legalisera det.

Det jag menade var att piratkopiering är en konkurrent till fri mjukvara på ett sätt som jag kan förklara med ett exempel:

Kalle vill redigera en bild han har tagit med sin digitalkamera. Kalle hör att ska man redigera bilder så ska man använda Photoshop. Kalle är ingen inbiten pirat, så han går in på en sajt där de säljer programvara. Han ser att Photoshop kostar flera tusen. Kalle tycker inte att han har råd med så mycket pengar bara för att redigera en bild för skojs skull. Kalle pratar då med sin lokale warez-leverantör och får en kopia av Photoshop. Kalle tycker inte han gör något fel, för han hade ju ändå inte köpt ett lagligt ex av Photoshop. Adobe förlorar inga pengar, Kalle får redigera sin bild och alla är glada.

Eller?

Tänk om Kalle inte hade haft möjligheten att få en piratkopia av Photoshop. Han skulle antingen vara tvungen att betala för Photoshop eller klara sig utan Photoshop. Om han inte ville betala för Photoshop kanske tanken skulle slå honom att det kanske finns något annat program för bildredigering. Kanske skulle han hitta det billigare Paintshop Pro och köpt det istället, eller så skulle han köra gratisprogrammet The GIMP.

Alltså: Att Kalle hade möjligheten att få ett ex av Photoshop gratis gjorde att han inte stödde ett billigare alternativ. En piratkopia av Photoshop innebär en utebliven användare av the GIMP.

Eller ett annat kort exempel: Hur stort skulle inte Linux vara om alla som använde Windows var tvungna att betala för det?

Förstår du nu vad jag menar med att piratkopiering konkurrerar med fri programvara?

Och jag har aldrig påstått att jag är engagerad i Piratpartiet. Det är jag inte. Jag är bara medlem på forumet för att jag tycker det är intressant att diskutera upphovsrättsfrågor.

Svara med citat
  (#3) Gammal
John Nilsson Inte uppkopplad

John Nilssons avatar

Länk: #4976
Standard RE: Anvnda ppen mjukvara - en viktig frga? - 2006-01-12, 23:27

Citat:
cellofan (2006-Jan-12)Alltså: Att Kalle hade möjligheten att få ett ex av Photoshop gratis gjorde att han inte stödde ett billigare alternativ. En piratkopia av Photoshop innebär en utebliven användare av the GIMP.

Eller ett annat kort exempel: Hur stort skulle inte Linux vara om alla som använde Windows var tvungna att betala för det?

Det finns de som hävdar att varken The GIMP eller Linux har något större behov av användare. Dessa programvaror finns inte för att sälja, det finns för att vara bättre på olika vis.

Om kalle vore utvecklare så är det klart en annan fråga, men om han är det så är det inte priset som drar honnom till open source.

John Nilsson Svensk mästare i sär skrivning

Mail: john.nilsson@piratpartiet.se

Skicka ett meddelande via MSN till John Nilsson  
Svara med citat
  (#4) Gammal
hetzz Inte uppkopplad

Länk: #5213
Standard RE: Anvnda ppen mjukvara - en viktig frga? - 2006-01-13, 18:20

diskutionen om kalle känns lite offtopic må jag säga.

Själv ansåg jag att ditt exempel inte alls lät troligt och snarare gav bevis att det inte alls behöver va nån slags konkurrans.

Låt oss säga att det finns 2 program som är till för samma sak (PS och GIMP förslagsvis).

Om det skulle vara så otroligt så att GIMP skulle va en fullgod ersättare till PS så skulle man som användare ställas inför några olika alternativ:

1. köpa PS, va nöjd och slippa oroa sig för APB

2. Ladda ner PS, man kommer få samma produkt men man riskerar att hamna i en jobbig sits.

3. Använda GIMP, detta är ett vettigt alternativ som ger Kalle både ett vettigt program och ett obefläckat brottsregister.

Med dem jag pratat som försökt gå över till GIMP så har det överlag bara inneburit en kort period av GIMP men sen har de flesta glidit tillbaka till PS. De anser helt enkelt att GIMP inte är tillräckligt nära PS för att ersätta det.

Detta är iofs ett väldigt specifikt fall, som inte gäller hela Open source-världen. Men även de mest inbitna Open source förespråkarna jag talar med kan erkänna att Open Source faktiskt int alltid är det bästa alternativet. Visst i en perfekt värld... men så är det inte.

var bara tvungen att skriva av mig lite, innehåller troligen massor antagande och felaktigheter.
  Skicka ett meddelande via MSN till hetzz  
Svara med citat
  (#5) Gammal
cellofan Inte uppkopplad

Länk: #5334
Standard RE: Anvnda ppen mjukvara - en viktig frga? - 2006-01-14, 12:05

Och just därför konkurrerar piratkopierade Photoshop med the GIMP!

Om fler använde open source-program så skulle de naturligtvis bli bättre. Fler användare gör att fler är intresserade av att förbättra programmen, så fler kommer att hjälpa till med det, och utvecklarna blir mer motiverade. Då kanske the GIMP skulle bli så bra att många som idag betalar för Photoshop väljer att gå över till the GIMP, och kanske till och med är beredda att betala en slant för att utvecklingen ska gå vidare.

Problemet som jag ser det är att piratkopieringen cementerar monopol eftersom programvara då inte kan konkurrera genom ett lägre pris, om folk ändå kan få all programvara gratis. Så länge Photoshop är bättre än the GIMP och båda går att få gratis så är det klart att många väljer Photoshop. Om man däremot var tvungen att betala för Photoshop för att kunna använda det så skulle nog de flesta se sig om efter ett billigare alternativ.

GIMP vs. Photoshop är bara ett exempel bland många, t.ex:

Linux vs. Windows

OpenOffice vs. Microsoft Office

Blender vs. 3DStudio

MySQL/SAPDB/etc. vs. SQL Server/Oracle/etc.

Apache httpd vs. Internet Information Server

Svara med citat
  (#6) Gammal
Rick Falkvinge Inte uppkopplad

Rick Falkvinges avatar

Reg.datum: Dec 2005

Länk: #5353
Standard RE: Anvnda ppen mjukvara - en viktig frga? - 2006-01-14, 13:39

Citat:
Homy (2006-Jan-08)Men jag är lite orolig för att vi måste i såfall vara absolut på det klara med licenserna och sånt, ett bekymmer vi slipper annars.
Ska jag posta kvittona här?<UL><LI>Windows 2003 Small Business Server, Premium Edition</LI><LI>Visual C# 2003.Net (används för att utveckla ASP)</LI><LI>InstantASP.Net (det här forumet)</LI><LI>med mera, med mera</LI>[/list]
Vi kör betalda licenser rakt igenom. Vi är en sån stor och fet måltavla nu, att det bara vore onödigt att falla på sin egen arrogans, när vi faktiskt har ett viktigt budskap att få fram.

Svara med citat
  (#7) Gammal
radhus Inte uppkopplad

Länk: #5354
Standard RE: Anvnda ppen mjukvara - en viktig frga? - 2006-01-14, 14:03

Tar ni bort upphovsrätten tar ni väl även bort skillnaden mellan open source och closed source.

All källkod lär ju bli tillgänglig.

Svara med citat
  (#8) Gammal

John Nilssons avatar

Länk: #5362
Standard RE: Anvnda ppen mjukvara - en viktig frga? - 2006-01-14, 14:49

Citat:
radhus (2006-Jan-14)Tar ni bort upphovsrätten tar ni väl även bort skillnaden mellan open source och closed source.

All källkod lär ju bli tillgänglig.

Att sprida affärshemligheter kommer fortfarande vara olagligt vad jag har förstått.

Svara med citat
  (#9) Gammal
ubuntu Inte uppkopplad

Länk: #7672
Standard RE: Anvnda ppen mjukvara - en viktig frga? - 2006-01-29, 20:09

Det här är viktigt för mig. Dels för att jag är starkt för öppen mjukvara i alla fall där det finns möjligheten, jag är nämligen mycket mån om min frihet att göra vad jag vill med min dator och är starkt emot mjukvarupatent och annat. Här finns det ju dessutom speciella hänsyn att ta till:

Om man använder Microsofts mjukvaror - vare sig man betalar för dem eller inte - så stöder man ju ett av de företag som hårdast förespråkar stenhårda copyright-, patent- och antipiratlagar. Som vill ta bort all din frihet som användare och stenhårt kontrollera vad du får göra med din dator. Som har enormt djupa fickor som de använder för att på alla sätt inskränka användarens frihet, via lobbying, annonskampanjer, förmodligen rena mutor i alla fall i vissa länder.

Och ja, man stöder aktivt och offentligt oavsett om licenser betalas eller inte. Att det står ".aspx" i varje url är en klar signal till alla som vet det minsta att "här kör vi Windows". Det är samma sak som att ge sitt personliga godkännande.

Jag kom hit för att jag fick reda på att min elektroniska signatur inte räckte utan jag måste skicka in en på papper, vilket jag tänkte göra. Tills nu... jag kan inte ställa upp på detta. MS är mot allt som både partiet och ännu viktigare jag står för. Detta är oacceptabelt.

Ledsen, men det handlar både om trovärdighet och en långsiktig linje att hålla. Att bara bita ihop och acceptera saker är minst sagt ogenomtänkt och extremt kortsiktigt.

Postat från ett fritt operativsystem där ingen kan bestämma vad jag får och inte får göra. Inget DRM, inget CSS, inget Trusted Computing. Min dator, där jag kan se på, lyssna på och göra vad jag vill. Beställ din egen CD, helt gratis hemskickad!

Svara med citat
  (#10) Gammal

John Nilssons avatar

Länk: #7673
Standard RE: Anvnda ppen mjukvara - en viktig frga? - 2006-01-29, 20:30

Om du producerar ett script som fölustsfritt konverterar en InstantForum.NET-databas till något annat system så tror jag inte många skulle ha emot att byta. De som inte tycker OSS är viktigt är ju redan sjukttrötta på buggarna i detta systemet.

Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg Sök i det här ämnet
Sök i det här ämnet:

Avancerad sökning
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Liknande ämnen
Ämne Startat av Forum Svar Senaste inlägg
Gillar du att piratpartiet ska anvnda sig av knskvotering till riksdagskandidatlistan? Tommten Internopinion 57 2009-11-16 01:36
Främjandet av fri mjukvara laws of tradition Juridikgruppen (STÄNGD) 2 2006-08-02 18:03
Upphovsrätt och Mjukvara prohexa Kultur och upphovsrätt 3 2006-06-16 00:15
Mjukvara Ante Övriga "copyrightfrågor" (STÄNGD) 5 2006-02-03 13:04
Mjukvara intifada Djävulens Advokat 2 2006-01-06 09:34