Piratpartiets mötesplattform

Svara

Ämnesverktyg Sök i det här ämnet Visningsalternativ
  (#1) Gammal
Henry Rouhivuori Inte uppkopplad

Henry Rouhivuoris avatar

Reg.datum: Feb 2006
Standard Sv: Styrelsemöte juni 2012 AFK i Uppsala - 2012-06-25, 23:38

Citat:
Ursprungligen postat av Henrik Brändén Visa inlägg
Jag hoppas att vi alla tycker det är bra att frågan om lokala föreningar lösts, och att det numera finns så gott som enighet om att det är i lokala föreningar som lokal verksamhet ska bedrivas och lokal ekonomi hanteras och beslutas. Därmed ska också det tidigare systemet med lokala budgetar inom den centrala partiorganisationens ekonomi avvecklas.
Underbart. Visst kunde man hylla den monolitiska organisationstrukturen vid tidpunkten då partiets bildades och den var en förutsättning för att hinna delta i 2006 års riksdagsval.

Vi har nu efter valåren 2009-2010 tid på oss att ändra orgen till att passa för deltagande i lokala val på ett helt annat sätt än det första försök som gjordes 2010. Riksorganisationen blir med detta mer anpassad till att sköta rikstäckande val såsom till EU och till riksdagen.

Ekonomiansvarig

ingsoc.eu

Svara med citat
  (#2) Gammal
AndersLindbäck Inte uppkopplad

AndersLindbäcks avatar

Reg.datum: Jun 2009

Länk: #277058
Standard Sv: Styrelsemöte juni 2012 AFK i Uppsala - 2012-06-26, 10:02

Citat:
För det första kan jag konstatera att motionen enligt sin titel handlar om partistöd efter valet 2010. De donationer vi diskuterar skedde före valet 2010. Man kan därför hävda att beslutet inte har bäring på styrelsens beslut om fördelning av lokala medel.
Det stämmer inte - större delen av pengarna som ligger på västerås/västmanland har inkommit efter valet 2010.

Dels är det en stor utgift som aldrig en person valde att begära ersättning för och efterskänkte efter valet 2010 och dels är det överskott från ett parley vi hade 2011.

Citat:
För det andra kan det möjligen trots detta vara rimligt att mena att styrelsens beslut strider om inte mot bokstaven så andemeningen i medlemsmötets beslut. Detta kan lösas på två sätt. (1) Genom att kommande höstmöte upphäver det beslut från 2010, som togs i en helt annan situation än dagens. (2) Genom att de medel som inte tas i anspråk av förening som kommer från donationer fonderas för att senare kunna tas i anspråk av förening som verkar inom det landsting, i vars område donationen skett.
Motionen 2010 skrev med med tanken på att det var underförstått att de konton som fanns i lokala organisationerns namn skulle finnas kvar även om det bildades lokala föreningar.

Så mitt förslag till styrelsen är:
1. Låt pengarna ligga kvar på kontona.
2. När det bildas lokala föreningar så får de använda kontot och eventuella besparingar.
3. Skicka inga nya pengar till kontona.

Jag har svårt att se att det finns ett skriande behov av att stänga ner kontona. Förhoppningen är väl att få igång lokala föreningar i alla delar av landet så därmed så ser jag inte anledningen till att man så fort måste stänga ner kontona ?

Det är inte gratis och öppna bankkonto för förening så varför lägga på dem de startkostnaderna när det redan finns existerande konton och det görs reklam för att bidrag kan skickas till dessa konton ?

Ordförande PP Västmanland. Blogg: http://kunskapssamhallet.se/
Mitt vita rena mjöl och andras smutsiga fingrar gör degen oätlig.
Upphovsrättsmonopol är ingen äganderätt utan en statlig garanterad nyttjanderätt med extremt lång tidsbegränsad rätt att bestämma över verket.

Svara med citat
  (#3) Gammal
JPAnderson Inte uppkopplad

JPAndersons avatar

Reg.datum: May 2009

Länk: #277060
Standard Sv: Styrelsemöte juni 2012 AFK i Uppsala - 2012-06-26, 17:08

Citat:
Ursprungligen postat av AndersLindbäck Visa inlägg
Det stämmer inte - större delen av pengarna som ligger på västerås/västmanland har inkommit efter valet 2010.

Dels är det en stor utgift som aldrig en person valde att begära ersättning för och efterskänkte efter valet 2010 och dels är det överskott från ett parley vi hade 2011.
Varför inte då ta tag i saken och försöka få igång en lokalförening för Västerås/Västmanland, så är saken löst

Citat:
Motionen 2010 skrev med med tanken på att det var underförstått att de konton som fanns i lokala organisationerns namn skulle finnas kvar även om det bildades lokala föreningar.

Det är inte gratis och öppna bankkonto för förening så varför lägga på dem de startkostnaderna när det redan finns existerande konton och det görs reklam för att bidrag kan skickas till dessa konton ?
Som co-signer till originalmotionen i fråga så kan iaf jag säga att jag delar inte din uppfattning om någon underförstådd tanke med den annat än att vi som ställde upp i lokala val ville ha kontroll över eventuella lokala partistöd. Donationer till valkampanjerna etc. tog inte den motionen upp öht.

Vidare så kan jag meddela att det är faktiskt gratis att öppna ett rent föreningskonto (alltså ett bankkonto utan tillägg som internetbank osv.), de enda kraven (både hos Swedbank och Nordea) är att man presenterar fullständiga stadgar och ett styrelsebeslut på att tex. ordförande och kassör har rätt att teckna och nyttja kontot. Mycket smidigt!

Ledamot av valberedningen.
Tidigare; Ledamot av partistyrelsen 2012-2014, Sekreterare för Piratpartiet Värmland

Bloggar som Värmlandspiraten
Partimail | Facebook | Twitter
  Skicka ett meddelande via MSN till JPAnderson Skicka ett meddelande via Skype™ till JPAnderson  
Svara med citat
  (#4) Gammal

AndersLindbäcks avatar

Länk: #277062
Standard Sv: Styrelsemöte juni 2012 AFK i Uppsala - 2012-06-26, 19:10

Citat:
Ursprungligen postat av JPAnderson Visa inlägg
Varför inte då ta tag i saken och försöka få igång en lokalförening för Västerås/Västmanland, så är saken löst
Jag har försökt. Det är inte alls lätt då bara en enda av de andra som ställde upp för partiet i valet 2010 i västmanland kan och har sagt ja till att ställa upp.

jag är inte varken KL eller VL så har ingen möjlighet att kontakta andra medlemmar än de jag känner direkt. Så det är svårt för att inte säga omöjligt att få igång en förening just nu då inga aktiviteter sker och det är väldigt långt till nästa val.

Jag jobbar på att få partiledningen och kasta ut vår VL så att jag kan ta över och göra något men vi får se vad som händer.

Citat:
Som co-signer till originalmotionen i fråga så kan iaf jag säga att jag delar inte din uppfattning om någon underförstådd tanke med den annat än att vi som ställde upp i lokala val ville ha kontroll över eventuella lokala partistöd. Donationer till valkampanjerna etc. tog inte den motionen upp öht.
Donationer nämndes explicit i motionen så din minnesbild behöver nog friskas upp lite. Ett tips läs Henriks inlägg ovan i denna tråden - där står vad som beslutades.

Den underförstådda andemeningen i den motionen var faktiskt att vi skulle återanvända den ekonomiska plattform som fanns så man lokalt inte behövde ha egen administration utan denna kunde centreras och göras mer effektiv.

Så återigen så tycker jag att styrelsen inte på något sätt motiverat varför existerande konton skall läggas ner och varför lokala föreningen inte kan återanvända de konton som finns ?

PS Enligt Nordeas hemsida så finns två konton för föreningar - båda kostar pengar att öppna. Kan du visa på en länk till någon sida där det står att det går att öppna konto utan kostnad för föreningen och som kan använda för att betala räkningar ?

Upphovsrättsmonopol är ingen äganderätt utan en statlig garanterad nyttjanderätt med extremt lång tidsbegränsad rätt att bestämma över verket.

Svara med citat
  (#5) Gammal

JPAndersons avatar

Länk: #277065
Standard Sv: Styrelsemöte juni 2012 AFK i Uppsala - 2012-06-26, 19:58

Ett tips! Om du saknar möjlighet att kontakta/göra utskick till andra pirater i dina hemtrakter och inte får någon hjälp av VL så kan du ju vända dig till den lokala samordnaren (LS) i ledningen, bl.a. därför han finns

Jodå, jag är helt enig i Henriks inlägg ovan.
Men jag pratar om originalmotionen som du, jag och några andra presenterade för vårmötet 2010. Den senare motionen som röstades igenom var helt och hållet Mikael Nilssons "kompromiss" och inget jag hade någon aktiv del i att ta fram.
Min minnesbild är således alldeles på det klara kring diskussionerna som ledde fram till originalmotionen.

Vad gäller föreningskonton, jag var i kontakt med Nordeas kundtjänst för ett tag sedan och de uppgav att det fanns regelrätta bankkonton för föreningar utan kostnad. Lokala avvikelser kunde dock förekomma, därav bara info på deras hemsida om de två alternativ du nämner (som är paketerbjudanden).
Vad gäller Swedbank så har bl.a. UP Kil ett kostnadsfritt föreningskonto hos dem, så där finns det garanterat.
Övriga banker har jag dock ingen koll på i dagsläget.

Tidigare; Ledamot av partistyrelsen 2012-2014, Sekreterare för Piratpartiet Värmland

Skicka ett meddelande via MSN till JPAnderson Skicka ett meddelande via Skype™ till JPAnderson  
Svara med citat
  (#6) Gammal

AndersLindbäcks avatar

Länk: #277067
Standard Sv: Styrelsemöte juni 2012 AFK i Uppsala - 2012-06-26, 21:21

Citat:
Ett tips! Om du saknar möjlighet att kontakta/göra utskick till andra pirater i dina hemtrakter och inte får någon hjälp av VL så kan du ju vända dig till den lokala samordnaren (LS) i ledningen, bl.a. därför han finns

Jodå, jag är helt enig i Henriks inlägg ovan.
Men jag pratar om originalmotionen som du, jag och några andra presenterade för vårmötet 2010. Den senare motionen som röstades igenom var helt och hållet Mikael Nilssons "kompromiss" och inget jag hade någon aktiv del i att ta fram.
Min minnesbild är således alldeles på det klara kring diskussionerna som ledde fram till originalmotionen.
Nja läser du bakgrunden till motionen - som då överensstämmer med mikaels förslag så står det i orginalmotionen som du ställde dig bakom - (jag har fetstilat det viktiga i bakgrunden till motionen)

Citat:

Bakgrund

Idag är det styrelsen som bestämmer över Piratpartiets pengar - och då även allt partistöd som då kan komma in lokalt. Det gör att det kommer bli oerhört mycket detaljstyrning om Piratpartiets styrelse måste vara med och fatta beslut om hur lokalt insamlade pengar skall spenderas så därför har vi skrivit denna motion om att det är den lokal organisationen som skall äga och förvalta de lokala resurserna.

För att ha råd att betala de lokala valsedlarna, då partiet centralt inte kommer ge ersättning för detta, diskuteras det idag att ingå avtal med sponsorer där pengarna betalas tillbaka om vi kommer in och då får ersättning från valmyndigheten för valsedelsutgifterna. Piratpartiet har därför satt upp lokala bankkonton där medlemmar kommer att kunna donera och låna ut pengar för lokala valkampanjer. Det är oerhört viktigt att dessa pengar betalas tillbaka till de som lånat ut dessa pengar och att det är upp till den lokala organisationen att fritt förfoga över dessa pengar.
Så det stod även med i orginalmotionen att donationer skulle bestämmas över av lokala organisationen.

Dvs mikaels förbättring av motionen var för att yrkandena skulle bättre överenstämma med vad bakgrunden till motionen var.

Så jag skulle vilja hävda att styrelsens beslut om att ta pengarna från lokala organisationers konton bryter mot stämmobeslutet.

När det gäller bankkonton så tog då även beslut om att de skulle anordnas centralt för lokala organisationer räkning. Att ta bort dem strider även det mot stämmobeslutet och måste beslutas på ett nytt medlemsmöte.

Svara med citat
  (#7) Gammal

JPAndersons avatar

Länk: #277079
Standard Sv: Styrelsemöte juni 2012 AFK i Uppsala - 2012-06-28, 11:32

Citat:
Nja läser du bakgrunden till motionen - som då överensstämmer med mikaels förslag så står det i orginalmotionen som du ställde dig bakom - (jag har fetstilat det viktiga i bakgrunden till motionen)
Let´s agree to dissagree, shall we?

Vi är helt enkelt inte överens om andemeningen, innehållet eller diskussionerna kring uppkomsten av den motionen eller dess lagda förslag inför medlemsmötet.
Mycket av den motionen handlade dock om en oro från den lokalt engagerade (i kommun-/landstingsval) kontra dåvarande styrelse kring lokala satsningar, eventuella partistöd och kontrollen över dessa som sagt.
Vi ska inte heller glömma att detta skedde i samma veva som en ganska hetsig diskussion pågick kring skapandet av lokala föreningar.

Vad gäller styrelsens beslut i frågan så har den tolkat det hela som att den inte är i strid med något stämmobeslut.
Men vill du driva ärendet vidare så är det självklart helt i din rätt att göra så, tex. under nästkommande medlemsmöte.

Senast redigerad av JPAnderson den 2012-06-28 klockan 12:14.
Svara med citat
  (#8) Gammal

AndersLindbäcks avatar

Länk: #277080
Standard Sv: Styrelsemöte juni 2012 AFK i Uppsala - 2012-06-28, 13:26

Citat:
Let´s agree to dissagree, shall we?

Vi är helt enkelt inte överens om andemeningen, innehållet eller diskussionerna kring uppkomsten av den motionen eller dess lagda förslag inför medlemsmötet.
Ok, men själva andemeningen bakom varför du initierade förslaget är rätt ointressant utan vad som är intressant är varför vi andra skrev på motionen och varför besluten togs på mötet. Jag skrev på den för vad som stog i motionen. Eftersom orginalmotionen var dåligt skriven (eftersom du uppenbarligen avsåg annat än vad som stog i den ) så känns det bra att mikaels förbättringar av den vann i omröstningen eftersom de bättre omfattar vad som stod i motionens bakgrundstext.

Citat:
Vad gäller styrelsens beslut i frågan så har den tolkat det hela som att den inte är i strid med något stämmobeslut.
Men vill du driva ärendet vidare så är det självklart helt i din rätt att göra så, tex. under nästkommande medlemsmöte.
Jag är inte säker på att alla i styrelsen vid beslutet kände till detta stämmobeslut på mötet och därför kan det mycket väl hända att de ändrar sig om de själva läser in sig i frågan.

Svara med citat
  (#9) Gammal
Henrik Brändén Inte uppkopplad

Henrik Brändéns avatar

Reg.datum: Oct 2010

Länk: #277082
Standard Sv: Styrelsemöte juni 2012 AFK i Uppsala - 2012-06-28, 17:51

Citat:

Jag gick genom alla lokala budgetar i PW inför styrelsens beslut, och där finns inga större inkomster för V-manland under 2011, och någon donation efter valet synns inte heller. (Att någon låter bli att kräva en utgift innebär ju fö inte att några pengar uppstår, bara att befintliga pengar låter bli att gå åt.) Fanns det allvarliga fel i vårt beslutsunderlag måste vi naturligtvis undersöka det, men jag sitter superupptagen ett par veckor framåt. Låt oss höras lite senare i sommar, och reda ut hur Västmanlands lokala medel ser ut!

Henrik Brändén, Uppsala
Bloggar på Henrik B och Henrik Brändén, Molekylärbiolog

Svara med citat
  (#10) Gammal
LoveMee Inte uppkopplad

LoveMees avatar

Reg.datum: Feb 2010

Länk: #277089
Standard Sv: Styrelsemöte juni 2012 AFK i Uppsala - 2012-06-30, 14:54

Justerat
//Nathalie Ylitalo
  Skicka ett meddelande via Skype™ till LoveMee