Piratpartiets mötesplattform

Svara

Ämnesverktyg Sök i det här ämnet Visningsalternativ
  (#1) Gammal
Peter Johansson Inte uppkopplad

Reg.datum: Aug 2009
Standard Sv: Styrelsemöte juni 2012 AFK i Uppsala - 2012-07-03, 08:25

Här kommer några av mina synpunkter på det som diskuterats i tråden.
Apropå konton till lokala föreningar, jag förstår styrelsens synpunkter med att avsluta alla konton där det inte verkar finnas någon aktivitet.

Här tror jag att det bästa är att skynda långsamt vi i Helsingborg planerar också att starta en lokal förening men jag personligen har inga planer på att göra detta före 2013 vilket jag tycker fortfarande är lite tidigt, min personliga uppfattning är att det bästa hade varit att starta en efter sommaren 2013 då kan jag motivera styrelse medlemmarna med vettiga arbetsuppgifter inför valet 2014. Att starta en tidigare än 2013 anser jag onödigt.

Men jag kan hålla med att har man inte startat en slutet av 2013 början av 2014 då är chansen ganska liten att man gör det också.

Apropå antalet kandidater till riksdags listan verkar antalet ersättare vid 15 platser vara något högt. Jag har svårt att tro att dessa 15 platser kräver en inblandning av 60 personer, utan jag tror mer att det är 3 ersättare per distrikt alltså cirka 15-18st till alltså cirka 30-35 pers normalt.

Peter Johansson
http://Pejj31.blogspot.com

Svara med citat
  (#2) Gammal
Henry Rouhivuori Inte uppkopplad

Henry Rouhivuoris avatar

Reg.datum: Feb 2006

Länk: #277099
Standard Sv: Styrelsemöte juni 2012 AFK i Uppsala - 2012-07-03, 10:29

Citat:
Ursprungligen postat av Peter Johansson Visa inlägg
Apropå antalet kandidater till riksdags listan verkar antalet ersättare vid 15 platser vara något högt. Jag har svårt att tro att dessa 15 platser kräver en inblandning av 60 personer, utan jag tror mer att det är 3 ersättare per distrikt alltså cirka 15-18st till alltså cirka 30-35 pers normalt.
Om vi nu skall fördjupa oss på 15 riksdagsmandat; så fördelas de på följande vis om vårt valresultat är jämnt som det var i euvalet.

Stockholms län 3 mandat.
Stockholms kommun 2 mandat.
10 mandat från 10 valkretsar.

Antalet ersättare blir då 3+3+10*3 = 36. Alltså 51 platser totalt.

Huruvida någon tror på något, ställt mot vallagen, så litar jag nog mer på vallagen.

Ekonomiansvarig

ingsoc.eu

Svara med citat
  (#3) Gammal
Peter Johansson Inte uppkopplad

Reg.datum: Aug 2009

Länk: #277116
Standard Sv: Styrelsemöte juni 2012 AFK i Uppsala - 2012-07-04, 23:14

Citat:
Ursprungligen postat av Henry Rouhivuori Visa inlägg
Om vi nu skall fördjupa oss på 15 riksdagsmandat; så fördelas de på följande vis om vårt valresultat är jämnt som det var i euvalet.

Stockholms län 3 mandat.
Stockholms kommun 2 mandat.
10 mandat från 10 valkretsar.

Antalet ersättare blir då 3+3+10*3 = 36. Alltså 51 platser totalt.

Huruvida någon tror på något, ställt mot vallagen, så litar jag nog mer på vallagen.
Jag tror inte du har sakligt fel utan jag har bara svårt att förstå vad alla dessa 51 personer skall göra i riksdagen om man har 15 platser och varje riksdagsledamot har 1 ersättare då blir det 30st men de kallas väl bara in när någon får förhinder eller? Vad har då de övriga 21 personerna för någon funktion?

Jag tror att vi kommer att ha distriktslistor nästa gång också så då kan det ju bli så att man får mandat ifrån valkrets där man inte har någon person representation men att det då spiller över till person 1 eller 2 på listan och ger den personen det mandatet.

Peter Johansson
http://Pejj31.blogspot.com

Svara med citat
  (#4) Gammal

Henry Rouhivuoris avatar

Länk: #277117
Standard Sv: Styrelsemöte juni 2012 AFK i Uppsala - 2012-07-04, 23:27

1:a 2:a 3:e ersättare.

Jag är helt på det klara att sålänge ingen ledamot slutar så behövs inte ens 1:a ersättarna.

Jag tycker dock att vi skall ha en rikslista som styrelsen föreslår, även om jag tidigare förordat distriktslistor. Med en rikslista så är det väl bara bättre ju fler namn som står på valsedeln. Möjligen kan textens storlek vara till nackdel då väljaren har svårare att se namnen, men mitt förslag till lokala kandidater i början på valsedeln utan att på den valsedeln minska antalet rikskandidater är ett finurligt förslag som används där lokala kandidater finns och som uppfyller de kriterier som ställs upp vilka bör vara stramare än för rikskandidaterna.

Ekonomiansvarig

ingsoc.eu

Svara med citat
  (#5) Gammal
Tommten Inte uppkopplad

Reg.datum: Nov 2008

Länk: #277463
Standard Sv: Styrelsemöte juni 2012 AFK i Uppsala - 2012-07-29, 13:23

Angående punkt 14. Piratpartiets EU-vallistor
Citat:
Ursprungligen postat av Henrik Brändén Visa inlägg
Ett alternativt förslag till instruktion lades under mötet fram av Henrik Brändén (protokollets bilaga 1). Rick Falkvinge yrkade att i Henriks förslags stycke med numrering 2 ska all text efter kolon strykas.

Henriks och Ricks förslag avseende stycket med numrering 2 ställdes mot varandra, och efter votering bifölls Henriks förslag till skrivning. Därefter bifölls instruktionen i sin helhet.

Mot beslutet reserverade sig Rick Falkvinge, Emil Isberg och Anton Nordenfur. Protokollsanteckning har gjorts av Torbjörn Wester, Fredrik Strandin, Henrik Brändén och Marit Deldén.
Så här ser punkt 2 ut.
Citat:
2) För alla platser ska valberedningen vinnlägga sig om att leta reda på kandidater som sammantaget visar den mångfald som ryms i partiet och samhället: Kompetenta män och kvinnor ska hittas så att listan kan varvas könsmässigt, samtidigt som den ska ha en bra geografisk spridning (de flesta län bör vara representerade), ha god åldersmässig spridning, samt innehålla människor med en mångfald av olika yrken, olika ursprung, mm.
Det här är anmärkningsvärt. Speciellt pga partiets tidigare gräl om kvotering och eftersom punkt 2 går emot medlemsbeslutet ifrån 2010 som kom till följd av detta, som uttryckligen säger att beslutet ska tolkas som att vi INTE ska kvotera i fortsättningen.

Här är medlemsbeslutet
(C25-001) att Piratpartiet ska alltid, om inte stadgar eller på medlemsmöte taget beslut säger något annat, följa de principer om diskriminering som återfinns i vårt principprogram när partiet tillsätter tjänstemän, håller proval, eller direktval till förtroendeuppdrag, eller likande typ av tillsättning.

Specifikt skall detta beslut tolkas att det är strikt förbjudet att kvotera någon pga, kön, etniskt ursprung, religiös tillhörighet, ekonomisk situation, val av operativsystem etc. Detta är också ett krav som skall ställas på organisationer som söker stödmedlemskap i partiet då så är tillämpligt.
Jag vill fråga dom styrelsemedlemmar som röstade igenom det här beslutet som går emot medlemsbeslutet. Hur fan tänkte ni?
Hur gick diskusssionen när Rick Falkvinge, Emil Isberg och Anton Nordenfur som reserverade sig inte lyckades övertyga er andra?

Senast redigerad av Tommten den 2012-07-29 klockan 13:44.

Svara med citat
  (#6) Gammal
Anton Nordenfur Inte uppkopplad

Anton Nordenfurs avatar

Reg.datum: Nov 2008

Länk: #277466
Standard Sv: Styrelsemöte juni 2012 AFK i Uppsala - 2012-07-29, 17:41

(jag talar för mig själv och inte för styrelsen i sin helhet)

Det främsta motargumentet (som jag minns det) var att vi enligt tidigare beslut skulle basera listoförslaget på tidigare års listoförslag, vilket använde kvotering. Det ansågs därför att det inte bröt mot medlemsbeslutet, utan att det hamnade i en gråzon.

Ett annat argument jag ansåg försvarbart var att det vi beslutade vid mötet inte direkt var en del av ett val, utan snarare var någonting som beslutade hur valberedande skulle agera. Med andra ord: om valberedande aktivt skulle nyttja kvotering skulle det vara att bryta mot medlemsbeslutet, men det är okej för styrelsen att rekommendera valberedande att nyttja kvotering.

Jag håller fast vid att styrelsen bröt mot medlemsbeslutet, därav min reservation. Däremot ser jag det inte som en enorm katastrof att styrelsen gjorde det, eftersom det inte rör sig om skapandet av en EU-vallistor utan en rekommendation till valberedande angående EU-vallistorna (jag hoppas däremot att valberedningen inte också bryter mot medlemsbeslutet, men det är bortom min eller styrelsens kontroll).

aki

Partistyrelsen 2012-2017
Partiorganisatör 2014-2016
Partisekreterare 2016-2017
Revisor 2018-nutid

Ingenting jag skriver ska betraktas som ett formellt uttalande från mig som revisor, förutsatt att jag inte explicit skriver det. Fråga om du är osäker.

Bloggar på antonnordenfur.com och är krönikör på frihetssmedjan.se.
  Skicka ett meddelande via Skype™ till Anton Nordenfur  
Svara med citat
  (#7) Gammal
TeirdeZ Inte uppkopplad

TeirdeZs avatar

Reg.datum: Apr 2006

Länk: #277467
Standard Sv: Styrelsemöte juni 2012 AFK i Uppsala - 2012-07-29, 17:50

Men jag ställer mig frågan till hur listorna ska sättas om man inte får använda några urvalskriterier för kandidaterna. Ska vi ha ett prov för eventuella kandidater innan listorna sätts, och den som får bäst resultat på provet blir kandidat (en ren kompetensbedömning)? Vad ska det provet baseras på, i sådana fall, och vem ska utforma provet? Eller bedöms kompetensen av yrkeserfarenhet - i sådana fall inom vilket yrke? Antalet examina man har från universitetet- premierar vi vissa ämnen? Eller är det tänkt att vi ska ha primärval, så att den egentligen kompetensen som mäts är den som utgörs av förmågan att få partikamrater att rösta fram en som kandidat i primärval?

Om vi har vetskapen att visa utformningar av listan med avseende på könsmässig, geografisk och yrkesmässig spridning bland kandidaterna ger bättre utsikter att nå ett bättre valresultat, ska vi bortse från den vetskapen och använda andra bedömningskriterier? Vad säger det i sådana fall om kompetensen hos oss som organisation, när vi bortser från tidigare, kända erfarenheter utvecklade under lång tid och över många valkampanjer?

Amelia Andersdotter, Europaparlamentariker för Piratpartiet 2009-2014.

Fråga om ni fattar det som sker i vad ni ser, plåga er och skratta åt er del i detta spel
spana, det viktigt!, ty ni bör innan ni dör ana att man riktigt har er roll under kontroll

-Virus, Sture Lönnerstrand, 1960 (omslaget, baksidan)

Svara med citat
  (#8) Gammal

Henry Rouhivuoris avatar

Länk: #277468
Standard Sv: Styrelsemöte juni 2012 AFK i Uppsala - 2012-07-29, 18:11

När det gäller valsedeln till europaparlamentsvalet 2014 så ser jag självklart att våra två parlamentariker hamnar högst upp, förutsatt att de ställer upp för nästa mandatperiod. Något annat vore att minska partiets chans att bli omvalt.

Ekonomiansvarig

ingsoc.eu

Svara med citat
  (#9) Gammal
TeirdeZ Inte uppkopplad

TeirdeZs avatar

Reg.datum: Apr 2006

Länk: #277469
Standard Sv: Styrelsemöte juni 2012 AFK i Uppsala - 2012-07-29, 18:33

Citat:
Ursprungligen postat av Henry Rouhivuori Visa inlägg
När det gäller valsedeln till europaparlamentsvalet 2014 så ser jag självklart att våra två parlamentariker hamnar högst upp, förutsatt att de ställer upp för nästa mandatperiod. Något annat vore att minska partiets chans att bli omvalt.
Men det är ju en form av kvotering baserad på yrkestillhörighet, vilket medlemsmötet ställt sig emot. Varför är det så mycket viktigare att låta bli att respektera medlemsmötet i detta fall än i andra fall?

Amelia Andersdotter, Europaparlamentariker för Piratpartiet 2009-2014.

Fråga om ni fattar det som sker i vad ni ser, plåga er och skratta åt er del i detta spel
spana, det viktigt!, ty ni bör innan ni dör ana att man riktigt har er roll under kontroll

-Virus, Sture Lönnerstrand, 1960 (omslaget, baksidan)

Svara med citat
  (#10) Gammal

Henry Rouhivuoris avatar

Länk: #277470
Standard Sv: Styrelsemöte juni 2012 AFK i Uppsala - 2012-07-29, 19:45

Citat:
Ursprungligen postat av TeirdeZ Visa inlägg
Men det är ju en form av kvotering baserad på yrkestillhörighet, vilket medlemsmötet ställt sig emot. Varför är det så mycket viktigare att låta bli att respektera medlemsmötet i detta fall än i andra fall?
Är medlemsmötets beslut atomiskt, skall man fråga sig. Alltså att det inte får förekomma någon kvotering alls, vilket ju det blir oavsett hur man fastställer listan förutom den rena slumpen. Medlemsmötets beslut om absolut ingen kvotering kan inte följas i praktiken.

Ekonomiansvarig

ingsoc.eu

Svara med citat
Svara
Ämnesverktyg Sök i det här ämnet
Sök i det här ämnet:

Avancerad sökning
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer