Piratpartiets mötesplattform

Svara

Ämnesverktyg Sök i det här ämnet Visningsalternativ
  (#1) Gammal
Jan-Erik Inte uppkopplad

Jan-Eriks avatar

Reg.datum: Oct 2014
Standard Voteringsordning i nuvarande personval - 2016-04-26, 20:15

Om jag tolkat voteringsordningen rätt ska partieldare väljas i voteringspass 1, vice partiledare i vp 2 och partisekreterare i vp 3.

Vi har två kandidater till partiledare (Magnus och mig). Det bör räcka med en omröstning i vp 1. Om jag inte skulle bli vald har vi tre kandidater till vice partiledare (MAB, C Magnus och mig), därmed behövs vp 2 för att välja bort en kandidat och vp 3 för att välja den siste. Under vp 3 väljs då också partisekreterare, men där har vi bara har en kandidat, Anton.

Är detta rätt tolkat, eller behöver voteringsordningen förtydligas på något sätt?
  Skicka ett meddelande via Skype™ till Jan-Erik  
Svara med citat
  (#2) Gammal
Henry Rouhivuori Inte uppkopplad

Henry Rouhivuoris avatar

Reg.datum: Feb 2006

Länk: #296260
Standard Sv: Voteringsordning i nuvarande personval - 2016-04-26, 20:43

Citat:
Ursprungligen postat av Jan-Erik Visa inlägg
Om jag tolkat voteringsordningen rätt ska partieldare väljas i voteringspass 1, vice partiledare i vp 2 och partisekreterare i vp 3.

Vi har två kandidater till partiledare (Magnus och mig). Det bör räcka med en omröstning i vp 1. Om jag inte skulle bli vald har vi tre kandidater till vice partiledare (MAB, C Magnus och mig), därmed behövs vp 2 för att välja bort en kandidat och vp 3 för att välja den siste. Under vp 3 väljs då också partisekreterare, men där har vi bara har en kandidat, Anton.

Är detta rätt tolkat, eller behöver voteringsordningen förtydligas på något sätt?
Om inte en av kandidaterna till vice får över 50% i första rundan så krävs det en runda till för val av vice.

Ekonomiansvarig

ingsoc.eu

Svara med citat
  (#3) Gammal
Andreas Bjärnemalm Inte uppkopplad

Andreas Bjärnemalms avatar

Reg.datum: Jan 2009

Länk: #296261
Standard Sv: Voteringsordning i nuvarande personval - 2016-04-27, 00:35

Valet till vice partiledare som enligt förslaget är förlagt till voteringspass 2 är en flervalsvotering. Jag ska uppdatera inlägget om voteringsordningen med info om det.

Mötesdeltagarna kan alltså rösta på alla kandidater de vill ska bli vice partiledare, den som fått flest röster av dem som kommer över 50% av rösterna blir vald.

Henry har alltså rätt. Ifall ingen av kandidaterna får över 50% av rösterna i voteringspass 2 kommer en andra votering i frågan att hållas under voteringspass 3.

Följande medlemmar gillar debattinlägget:
Henrik Brändén

Svara med citat
  (#4) Gammal
Andreas Bjärnemalm Inte uppkopplad

Andreas Bjärnemalms avatar

Reg.datum: Jan 2009

Länk: #296309
Standard Sv: Voteringsordning i nuvarande personval - 2016-05-02, 23:55

Citat:
Ursprungligen postat av Andreas Bjärnemalm Visa inlägg
Valet till vice partiledare som enligt förslaget är förlagt till voteringspass 2 är en flervalsvotering. Jag ska uppdatera inlägget om voteringsordningen med info om det.

Mötesdeltagarna kan alltså rösta på alla kandidater de vill ska bli vice partiledare, den som fått flest röster av dem som kommer över 50% av rösterna blir vald.

Henry har alltså rätt. Ifall ingen av kandidaterna får över 50% av rösterna i voteringspass 2 kommer en andra votering i frågan att hållas under voteringspass 3.
Jag får be om ursäkt, jag tänkte fel här.

Henry har fortfarande rätt, men jag hade fel i mitt påstående om att mötesdeltagarna kan rösta på hur många kandidater de vill, och att omröstningen är en flervalsvotering.

För att förtydliga. Det går alltså bara att rösta på en kandidat i valet till vice partiledare nu i voteringspass 2. Skulle det sen visa sig att ingen av kandidaterna fick över 50% av rösterna så kommer en ny votering att hållas i voteringspass 3, där den kandidat som fick lägst antal röster inte längre är med bland alternativen.

Skulle det även i voteringspass 3 visa sig att ingen kandidat fick mer än 50% av rösterna (eftersom vakant alltid finns med som ett alternativ finns det en möjlighet att det blir så) kommer en tredje omröstning att hållas i voteringspass 4, där mötet då får välja mellan den kandidat som fick flest röster i voteringspass 3 och vakant.

Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg Sök i det här ämnet
Sök i det här ämnet:

Avancerad sökning
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är