Piratpartiets mötesplattform

Svara

Ämnesverktyg Sök i det här ämnet Visningsalternativ
  (#1) Gammal
Sunnan Inte uppkopplad

Reg.datum: Jan 2006
Standard RE: Droppa extremismen, tack. - 2006-01-13, 18:24

OT, men:

Citat:
(kommer inte ihåg hennes EXAKTA formulering)
Alla dessa kön, kan jag inte bara få vara Sunnan?

Svara med citat
  (#2) Gammal
Berner Inte uppkopplad

Berners avatar

Länk: #5256
Standard RE: Droppa extremismen, tack. - 2006-01-13, 21:09

Haft problem med detta eller?

"It doesn't require a majority to prevail, but rather an irate, tireless minority keen to set brush fires to people's minds."
—Samuel Adams

Light travels faster than sound. This is why some people appear bright until you hear them speak...

Svara med citat
  (#3) Gammal
Johannes Åman Pohjola Inte uppkopplad

Johannes Åman Pohjolas avatar

Länk: #5298
Standard RE: Droppa extremismen, tack. - 2006-01-14, 01:32

Jag tycker att Piratpartiets "extremism" är bra. Men innan vi diskuterar det, bör vi klargöra vad som egentligen menas med extremism - alla i min direkta IRL-omgivning som jag diskuterat partiprogrammet med har tyckt att det är skitbra, en majoritet kan tänka sig att rösta på partiet och samtliga stödjer det. Inte för att de nödvändigtvis håller med om varenda liten formulering i programmet, men för att hela grejen är så uppfriskande. I alla Aftonbladet-polls där det frågas om folk kan tänka sig att rösta på partiet, får vi förkrossande stor majoritet. Det kanske bara är jag (och de som orkar rösta på Aftonbladet) som har konstiga referensramar, men jag kan ju bara tala utifrån mina egna erfarenheter.

Här gäller det att hålla tungan rätt i mun, och komma ihåg att extremism inte är något absolut, man kan inte vara extrem i största allmänhet. Extrem är man i förhållande till något annat. Extremismen ni talar om kanske innebär just att vi är extrema i förhållande till det rådande politiska klimatet, diskursens ordningar, etablissemanget, kalla det vad ni vill; snarare än att vi skulle vara extrema i förhållande i förhållande till vad folk verkligen är intresserade av att rösta på?

En sak vi inte får glömma är att Sverige har väldigt många människor som i dagsläget inte röstar och skiter i politik. Jag vill inte skriva folk på näsan, men jag skulle tro att det beror på att man helt enkelt har insett det vi alla vet innerst inne - att yrkespolitik bara är en massa tjafs och att det inte spelar någon roll vilka man röstar på, det blir ungefär samma skit iallafall.

Piratpartiet har potentialen att ändra allt detta - Piratpartiet driver en fråga som bryter av mot den gråa sörja som är svensk yrkespolitik av idag, en fråga som inte bara engagerar människor från alla politiska läger, utan även (och detta är kanske det centrala i mitt resonemang) engagerar människor som ställer sig helt utanför politiken, därför att de kan se att vår politik skulle föra med sig omedelbara vinster för deras del på ett sätt som inga andra partiet kan skryta med.

Dessa är de människor som jag tror att Piratpartiet har mest stöd att hämta från, och det är med dessa människors hjälp som jag tror att vi inte bara kan kamma hem den där riksdagsstolen utan även få de etablerade partierna att vakna ur sin dvala när de ser att vi kan engagera människor som de inte kan få igång ens vart fjärde år. Men jag är rädd att ju mer av vår extremism vi försakar, desto mer av vårt stöd från de opolitiska tappar vi. Ju mer vi kompromissar och tassar på tå och filar bort våra vassa kanter, desto mer kommer vi att framstå som ett parti i mängden, som slickar uppåt och bara tomsnackar. Ju mer vi anstränger oss för att framstå som "seriösa" i den bemärkelse politiskt intresserade människor använder ordet, desto mindre seriösa kommer vi att framstå för de opolitiska.

Edit: hittade ett stavfel

---

/Johannes Åman Pohjola, stormufti Uppsala Kommun

you are welcome to compile kopimi and play with it as much as you like

Svara med citat
  (#4) Gammal
frags Inte uppkopplad

Länk: #5315
Standard RE: Droppa extremismen, tack. - 2006-01-14, 09:09

Håller med föregående talare. Tänk också på att piratpartiet redan på förhand är dömt att ses som ett extremistparti, så man kan säga att lite hårda tag i partiprogrammet är att uppfylla väljarnas förväntningar.

Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg Sök i det här ämnet
Sök i det här ämnet:

Avancerad sökning
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är