Piratpartiets mötesplattform

Svara

Ämnesverktyg Sök i det här ämnet Visningsalternativ
  (#1) Gammal
exodus Inte uppkopplad

exoduss avatar

Reg.datum: Jan 2006
Standard RE: 2006-09-20: Styrelsemöte - 2006-09-23, 12:42

Det jag skulle vilje se också, om ni har tänkt ha detta så kontroversiella medlemsmöte på nätet, är en diskussion om forum är det rätta verktyget och om det är säkert att ta beslut via e-polls. Röstningen ska garanteras vara 100% säker och ska kunna kontrolleras efteråt. Utan detta blir erat prat mest tomt.

--------------------------------------------------------------------------------

Det är inte människans natur att världen ser ut som den gör, det är ett systemfel!

Svara med citat
  (#2) Gammal
Björn Felten Inte uppkopplad

Björn Feltens avatar

Länk: #58492
Standard RE: 2006-09-20: Styrelsemöte - 2006-09-23, 13:30

Citat:
Mab (2006-Sep-22)Jag är rädd att du övertolkar ditt mandat här.
Inte alls. Styrelsen och/eller två tredjedelar av medlemmarna kan också begära ett medlemsmöte, och om så är fallet, så finns det naturligtvis enbart fördelar med att kombinera dessa till ett och samma möte. Men i "mitt" möte är det endast de två punkter jag angav som skall avhandlas.

Som du mycket riktigt påpekar i en senare kommentar, så är ett medlemsmöte endast avsett att komplettera ett ordinarie årsmöte, och skall därför hållas så kort som möjligt.

Citat:
Har vår kassör formellt avgått?
Så stelbent kan man inte agera. Hur skall man då förfara om en styrelseledamot försvunnit genom exempelvis dödsfall? Skall man avkräva en postum avskedsansökan? Alla vet att kassören aldrig ens tillträtt sin post, det torde inte råda någon tvekan om att en avgång har skett.

Citat:
Här kan det vara klädsamt om du bifogar de stadgerevideringsförslag som du anser ska genomröstas.
Och det kommer jag naturligtvis att göra. På rätt plats och i rätt tid. Denna tråd och just nu är varken eller. Jag utgår ifrån att det kommer att skapas ett forum för detta medlemsmöte, med lämpliga trådar där de två frågorna kan ventileras.

--
Bad officials are elected by good citizens who do not vote.
-- George Jean Nathan (1882-1958)

Min gamla PP-blogg
Min nya blogg

Svara med citat
  (#3) Gammal

Björn Feltens avatar

Länk: #58497
Standard RE: 2006-09-20: Styrelsemöte - 2006-09-23, 13:41

Citat:
exodus (2006-Sep-23)Det jag skulle vilje se också, om ni har tänkt ha detta så kontroversiella medlemsmöte på nätet, är en diskussion om forum är det rätta verktyget och om det är säkert att ta beslut via e-polls. Röstningen ska garanteras vara 100% säker och ska kunna kontrolleras efteråt. Utan detta blir erat prat mest tomt.
Det där är ju helt och hållet en fråga om konsekvens. Vad medlemsmötet eventuellt kommer att besluta om, har inte den magnituden att det är rimligt kräva högre säkerhet än vad vårt forum medger.

Det är nu mest en fråga om att fylla ett antal tomma platser i styrelsen, samt förbereda tillrättandet av framför allt ett antal Moment 22 i våra stadgar, så att årsmötet sedan kan fastställa dessa ändringer.

Årsmötet kan även, om det så behagar, förklara hela eller delar av medlemsmötet som ogiltigt, men då har vi i alla fall försökt. Alternativet är att vänta ett och ett halvt år innan stadgeändringarna kan träda i kraft, och ett halvår innan vi får en kassör i partiet. Intetdera innebär särskilt attraktiva framtidsutsikter.

--

Min gamla PP-blogg
Min nya blogg

Svara med citat
  (#4) Gammal
Richie Inte uppkopplad

Richies avatar

Reg.datum: Dec 2005

Länk: #58496
Standard RE: 2006-09-20: Styrelsemöte - 2006-09-23, 13:41

Citat:
SM5POR (2006-Sep-23)Vi har/hade väl en wiki uppsatt någonstans, finns den kvar? Jag har glömt adressen...
Vi har (haft) flera wikis av varierande inofficialitet. Jag ska se om den Wikimodul som finns till Drupal fungerar, isf känns det lämpligt att använda den för att slippa ännu en uppsättning inlogg/lösenord (den hamnar då under hemsidans inloggningssystem). Om den är skit så lägger jag upp en ny MediaWiki (dvs samma som bl.a. Wikipedia använder) i nästa vecka.

Förresten, om nån har erfarenhet av Drupals Liquid Wiki-modul, PMa mig vad du tycker om den och gärna också varför (eller varför inte).

-- Old pirates never die, they just row faster
  Skicka ett meddelande via Skype™ till Richie  
Svara med citat
  (#5) Gammal
Mab Inte uppkopplad

Mabs avatar

Reg.datum: Apr 2006

Länk: #58498
Standard RE: 2006-09-20: Styrelsemöte - 2006-09-23, 13:48

Citat:
Björn Felten (2006-Sep-23)
Inte alls. Styrelsen och/eller två tredjedelar av medlemmarna kan också begära ett medlemsmöte, och om så är fallet, så finns det naturligtvis enbart fördelar med att kombinera dessa till ett och samma möte. Men i "mitt" möte är det endast de två punkter jag angav som skall avhandlas.
Det är inte "ditt" möte eftersom det inte är du som kallar till det. En del organisationer har en sådan lydelse att revisorn faktisk kallar själv till det extra mötet och då kan denne helt styra dagordningen, men så lyder inte vår stadga. Men om du menar att det endast var de två punkterna du tog upp som du ville ha med på mötet, och att du dessutom anser att styrelsen inte bör lägga till fler punkterän dessa till mötets dagordning så blir allt rätt utifrån stadgan. Men jag tror att det här är en semantisk avstickare utan reell betydelse, så vi kan nog släppa den därhän.

Citat:
Björn Felten (2006-Sep-23)
Så stelbent kan man inte agera. Hur skall man då förfara om en styrelseledamot försvunnit genom exempelvis dödsfall? Skall man avkräva en postum avskedsansökan? Alla vet att kassören aldrig ens tillträtt sin post, det torde inte råda någon tvekan om att en avgång har skett.
Jo, så stelbent ska man agera, om man inte tydligt i stadgan har definierat vad som räknas som avgång. Vilket vår stadga inte har. Vid dödsfall däremot existerar inte personen som juridisk individ längre, och kan därför inte inneha ett förtroendeuppdrag.

Den korrekta lösningen är att begära att en punkt om att entlediga partiets kassör från sitt uppdrag sätts upp på dagordningen, förslagsvis före punkten om fyllnadsval.

www.mab.nu
  Skicka ett meddelande via ICQ till Mab Skicka ett meddelande via MSN till Mab  
Svara med citat
  (#6) Gammal

Björn Feltens avatar

Länk: #58501
Standard RE: 2006-09-20: Styrelsemöte - 2006-09-23, 13:55

Citat:
SM5POR (2006-Sep-23)Vi har/hade väl en wiki uppsatt någonstans, finns den kvar? Jag har glömt adressen...
Jag är osäker på vilken som är den officiella. Antingen den här eller den här. Jag skulle tro att den förra är den mest kompletta, och därmed mest officiella.

--

Min gamla PP-blogg
Min nya blogg

Svara med citat
  (#7) Gammal

Björn Feltens avatar

Länk: #58507
Standard RE: 2006-09-20: Styrelsemöte - 2006-09-23, 14:13

Citat:
Mab (2006-Sep-23)Jo, så stelbent ska man agera,
Nej, det vara sig skall eller kan man. Om ett par år, när vi förhoppningsvis har lyckats fila av alla kantigheter och rätta till alla felaktigheter och brister i våra stadgar, då kan vi börja att stelbent följa dem.

Men just nu är det allra viktigaste, att vi skall se till vad som är bäst för partiet, och vad som bäst gynnar dess framtida utveckling. Och att bokstavstroget, slaviskt följa varje mening i de stadgar, som vi under stor tidspress hastade fram för ett halvår sedan, det gynnar definitivt inte partiet.

--

Min gamla PP-blogg
Min nya blogg

Svara med citat
  (#8) Gammal
Rick Falkvinge Inte uppkopplad

Rick Falkvinges avatar

Reg.datum: Dec 2005

Länk: #58508
Standard RE: 2006-09-20: Styrelsemöte - 2006-09-23, 14:17

Björn, jag saknar fortfararande dina kommentarer på mina frågor - jag behöver ett förtydligande på vad du avser?

Rick

Svara med citat
  (#9) Gammal
Multidisciplinär Inte uppkopplad

Multidisciplinärs avatar

Reg.datum: Jun 2006

Länk: #58512
Standard RE: 2006-09-20: Styrelsemöte - 2006-09-23, 14:46

Vill bara påpeka att ordet feminism (som ibland dryftas i samband med Piratpartiets ev. vidareutvekling) för många numera har en negativ politisk laddning, ungefär som Ohly's hjärtebarn "kommunism".

Personligen ser jag hellre att Piratpartiet, om vi t ex kommer omfamna frågor som berör mansdominansen bland väljare och medlemmar eller generellt inom IT-branschen, använder oss av begreppet "ekvivalism".

Var jag nördig nu?

Vi bör undvika få en av de traditionella ideologiska stämplarna på oss, de blir missvisande och skrämmer bort 50%.

<b>Multidisciplinär</b> - <i>Kompositör/Musiker/Design & IT</i><br>
<br>
Lyssna/ladda min musik på <a href="http://www.myspace.com/karlmcfaul" target="_blank">MySpace</a> (':D')<br>
Besök mig på min <a href="http://www.karlmcfaul.com" target="_blank">hemsida</a> (':hehe:')

Svara med citat
  (#10) Gammal

Björn Feltens avatar

Länk: #58515
Standard RE: 2006-09-20: Styrelsemöte - 2006-09-23, 15:07

Citat:
Rick Falkvinge (2006-Sep-23)Björn, jag saknar fortfararande dina kommentarer på mina frågor - jag behöver ett förtydligande på vad du avser?
Beträffande vad? Kalla till medlemsmöte, skapa ett forum för detta, med två huvudtrådar (eller fler om styrelsen så önskar) så skall jag förtydliga så mycket du önskar. Jag anser fortfarande att denna tråd inte är rätt plats.

--

Min gamla PP-blogg
Min nya blogg

Svara med citat
Svara
Ämnesverktyg Sök i det här ämnet
Sök i det här ämnet:

Avancerad sökning
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Liknande ämnen
Ämne Startat av Forum Svar Senaste inlägg
2006-07-26: Styrelsemöte Rick Falkvinge Styrelsens protokoll 7 2006-07-27 16:09
2006-04-10: Styrelsemöte (2 av 2) Rick Falkvinge Styrelsens protokoll 0 2006-04-10 21:08
2006-04-05: Styrelsemöte Rick Falkvinge Styrelsens protokoll 0 2006-04-05 22:05
2006-03-27: Styrelsemöte Rick Falkvinge Styrelsens protokoll 0 2006-04-05 22:03
2006-03-23: Styrelsemöte Rick Falkvinge Styrelsens protokoll 0 2006-03-24 19:59