Piratpartiets mötesplattform

Svara

Ämnesverktyg Sök i det här ämnet Visningsalternativ
  (#1) Gammal
David "Duzchip" Wallin Inte uppkopplad

David "Duzchip" Wallins avatar

Reg.datum: Jan 2006
Standard RE: Styrelse? - 2006-01-03, 02:45

Saken är mest juridisk att folk under 18år inte får fatta viktiga beslut.

Så viktiga positioner måste innhas av folk som är myndiga.

------------------------------------------------------------------------------------<br><br>Representant för Skånes Nordöstra Valkrets<br>Organisatör Malmös Valkrets (Temporärt)<br>http://skanenordost.piratpartiet.se<br>0709 - 28 83 78 :: Slackchip@Skype<br>david.wallin@piratpartiet.se<br><br>------------------------------------------------------------------------------------

Svara med citat
  (#2) Gammal
Afzelius Inte uppkopplad

Länk: #789
Standard RE: Styrelse? - 2006-01-03, 04:11

När ni snackar styrelse här så undrar jag om ni har någon ansvarig för nordvästra Skåne?

Det krävs ingen utbildning i politik, det är bara att läsa tidningen, så bildar du dig uppfattningar om saker och ting. Läs opinionssidorna, som det brukar kallas.

------------------------------------------------------<br>
Basta ya! El pueblo unido jamais sera vencido!<br>
------------------------------------------------------

Svara med citat
  (#3) Gammal
Richard Ainz Inte uppkopplad

Länk: #878
Standard RE: Styrelse? - 2006-01-03, 08:40

Substyrelse torde ha geografiskt ansvar/valkretsar.

I övrigt anser jag att förslaget är tillräckligt bra.

Glöm inte att Ni skall ha en interimstyrelse som fattar beslut tills dess att medlemmarna väljer ordinarie styrelse. Jämför lagstiftning för ekonomisk förening. Finns mycket man kan tolka/tillämpa parallellt ur det.

Jag kommer att tjata om detta tills några resultat syns eftersom det är FANIMEJ det viktigaste de närmaste veckorna.

-----------------------

Piratpartiets inofficiella Wiki

http://piratpartiet.hwaccess.net

Svara med citat
  (#4) Gammal
moller.ch Inte uppkopplad

Länk: #912
Standard RE: Styrelse? - 2006-01-03, 09:32

Är ni säkra på att ni vill ha en partiledare? Jag skulle tycka det var bättre om vi hade en ordförare som förde våran talan, men inte hade mer bestämmandemakt än alla andra. En person kan inte ha rätt hela tiden, därför tycker jag inte det är en bra idée att lägga så mycket ansvar på bara en person...

/Möller
  Skicka ett meddelande via MSN till moller.ch  
Svara med citat
  (#5) Gammal
zigge Inte uppkopplad

Länk: #921
Standard RE: Styrelse? - 2006-01-03, 09:43

Hummmm... om jag inte mins fel så MÅSTE man vara 14ÅR fyllda för att vara medlem i ett politiskt parti. Men det va så längen sedan jag höll på med politik så det kan ha blivit ändringar.

men för att få någon trovärdighet så bör man ha personer som är minst 18ÅR som ansikte utåt

Svara med citat
  (#6) Gammal
Richard Ainz Inte uppkopplad

Länk: #922
Standard RE: Styrelse? - 2006-01-03, 09:47

Instämmer fullt ut.

Åldersgränsen är för övrigt 13. Min dotter har varit med i MSU sedan hon blev det.

-----------------------

Piratpartiets inofficiella Wiki

http://piratpartiet.hwaccess.net

Svara med citat
  (#7) Gammal
Grillman Inte uppkopplad

Grillmans avatar

Länk: #957
Standard RE: Styrelse? - 2006-01-03, 10:44

Berner: låter kanon de där =)
  Skicka ett meddelande via MSN till Grillman  
Svara med citat
  (#8) Gammal
Jonas Inte uppkopplad

Jonass avatar

Länk: #1079
Standard RE: Styrelse? - 2006-01-03, 12:26

Det är lätt att måla upp en bild av det perfekta partiet och dess ungdomsorganisation när "allt är som det ska". Det kommer att ta fruktansvärt många hundra om inte tusen timmar i anspråk och när det kommer till kritan är det faktiskt människor som måste göra det. Med i beräkningarna måste man också ta folks olika åsikter. Det är en fin tanke att allt arbete skall utföras på gräsrotsnivå och sedan mynna ut i något som liknar organisation och ledning. Jag säger inte att det inte går men det är långt ifrån det mest tidsparande tillvägagångssättet.

Skapa en interimstyrelse (vilket jag iofs förutsätter att det redan finns), fatta beslut (ni kommer inte bli älskade av alla men förhoppningsvis de flesta), ta ut en riktning och sätt skutan i rörelse. Allt annat går att ändra med tiden. Skriv stadgarna på så vis att de med enkelhet kan ändras vid det första årsmötet. Finns det tid över kan man hjälpa andra att på lokal nivå bygga upp en organisation. Med fördel efter regler skapade av styrelsen.

Det är absolut inte fel av (interim)styrelsen att ge sig ut och träffa "folket" för att sondera terrängen och känna av läget.

Jag har varit med och gjort detta inom en hobbyorganisation. De två första försöken gick ut på att låta ALLA vara med och bestämma. Att vi gjorde ett tredje försök talar sitt eget språk om hur bra de tidigare föll ut. Vi (6 personer) träffades och pratade om vad som försökts, vad som hänt och det slutade med att vi skapa ett förbund. Det är 9 månader till valet, låt inte 1 miljon pirater vara med att bestämma om precis allt. Hjälp dom att hjälpa sig själva.
  Skicka ett meddelande via ICQ till Jonas Skicka ett meddelande via MSN till Jonas  
Svara med citat
  (#9) Gammal
Hydrogen Inte uppkopplad

Hydrogens avatar

Länk: #1101
Standard RE: Styrelse? - 2006-01-03, 12:40

Alla som sitter i riksdagen idag har verkligen inte bara läst sociologi/beetendevetenskap/juridik/humanoria... Många är naturutbildade.

/Sebastian Györik //Sebban på IRC
  Skicka ett meddelande via MSN till Hydrogen  
Svara med citat
  (#10) Gammal
Mr Chantek Inte uppkopplad

Länk: #1103
Standard RE: Styrelse? - 2006-01-03, 12:42

Det är inte bara politik man bör vara insatt i. Det är hur man jobbar i en styrelse och berorende på vilket uppdrag man har.

Dessutom så bör man kunna driva ett styrelsemöte eller medlemsmöte. Men sånt kan man lära sig. Det finns säkert massor med människor som kan sådan i partiet.

Man vill ju inte ha ett sådant strul som det var tex. i Fi.
  Skicka ett meddelande via MSN till Mr Chantek  
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg Sök i det här ämnet
Sök i det här ämnet:

Avancerad sökning
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Liknande ämnen
Ämne Startat av Forum Svar Senaste inlägg
Hantering av avhopp i en styrelse, styrelse omorganiserar sig själv. of_darkness Ung Pirat - allmänt 4 2009-12-03 00:55
20. Val av styrelse Rick Falkvinge Årsmöte 7-8 mars 2009 33 2009-03-07 16:28
09. Val av styrelse Rick Falkvinge Årsmöte den 27 april 2008 2 2008-04-27 14:00
11: Val av styrelse Rick Falkvinge Årsmöte den 21-22 april 2007 7 2007-04-21 18:06
§5. Val av styrelse Balder Lingegård Konstituerande årsmöte GBG 10/4 43 2006-04-11 02:02