Piratpartiets mötesplattform

Svara

Ämnesverktyg Sök i det här ämnet Visningsalternativ
  (#1) Gammal
Jouni Snellman Inte uppkopplad

Reg.datum: Feb 2006
Standard RE: Medborgarrätt - respekt för medborgarna - 2007-06-29, 23:01

Vi behöver populism för att rädda politiken som håller på att bli en långtråkig kvinnosyssla. I Finland finns det män kvar bara på de ledande ministerposterna, medan resten - hela 12 av 20 - har getts åt kvinnor.

På EU-nivå är det självklart lite annorlunda. För att inte tala om Sydamerika och Chavez.

Svara med citat
  (#2) Gammal
Robobengt Inte uppkopplad

Robobengts avatar

Reg.datum: Apr 2006

Länk: #76554
Standard RE: Medborgarrätt - respekt för medborgarna - 2007-06-29, 23:05

Citat:
Jouni Snellman (2007-Jun-29)Vi behöver populism för att rädda politiken som håller på att bli en långtråkig kvinnosyssla. I Finland finns det män kvar bara på de ledande ministerposterna, medan resten - hela 12 av 20 - har getts åt kvinnor.

På EU-nivå är det självklart lite annorlunda. För att inte tala om Sydamerika och Chavez.
Va?

Flyter bra du korkknopp..
  Skicka ett meddelande via MSN till Robobengt  
Svara med citat
  (#3) Gammal
exodus Inte uppkopplad

exoduss avatar

Reg.datum: Jan 2006

Länk: #76561
Standard RE: Medborgarrätt - respekt för medborgarna - 2007-06-30, 12:41

Citat:
exodus (2007-Jun-29)Vad sägs om parollen "Maximalt skydd för privatlivet – minimalt skydd åt offentligheten!"

I vår representativa demokrati väljer folket sina ledare och organisatörer vart fjärde år. Dessa har fått förtroendet av folket att styra landet. Deras makt utgår från folket. Det är inte mer än rätt och naturligt att folket har större insyn i deras aktiviter. Men nu försöker våra representanter att lura oss att det riktiga och naturliga är att de har större insyn i folkets aktiviteter.

Men vilka är det som förskingrar mångmiljonbelopp, skapar monopol och sätter ockerpriser, håller varandra om ryggen och ger varandra toppjobb och lönsamma affärsuppgörelser? Är det gräsrötterna, det vanliga folket eller är det höga politiker och deras kompisar de mäktiga affärsmännen?

I länders hemlighetsstämplade dokument går att finna roten till mänsklighetens ondska, där står om lönnmord, konspirationer, hemliga experiment, störtandet av regeringar, krigsplaner och hemliga fängelser och tortyr. Vilka är det som startar krig? Vilka är det som fängslar och torterar oskyldiga människor? Är det folken eller dess representanter?

Slåss för en mer transparent demokrati så kommer medborgarrespekt att automatiskt växa fram. Medborgarrespekt är inget man bara kräver och sen får, det är något man tvingar fram genom aktiva handlingar och beslut.

--------------------------------------------------------------------------------

Det är inte människans natur att världen ser ut som den gör, det är ett systemfel!

Svara med citat
  (#4) Gammal
Freeman Inte uppkopplad

Länk: #76915
Standard RE: Medborgarrätt - respekt för medborgarna - 2007-07-07, 14:47

Citat:
Rick Falkvinge (2007-Jun-23)
Citat:
exodus (2007-Jun-22)Det var vad jag försökte med i september 2006. Piratpartiets idelogiska skuta har knappt styrfart och försöker navigera genom en dunkel dimma av snömos. Som tur är samlas allt fler i utkiksposten uppe i masten och ser tydligt vad som är bördigt land och vad som är grynnor.

Vackra ord. Tyvärr får jag känslan att många fortfarande inte förstår skillnaden mellan oss och Piratbyrån - vad det innebär att vara ett politiskt parti. Dina ord ovan ger resonans i den känslan.

En intresseorganisation, som t.ex. Byrån, premieras på renheten i sitt tänk, tydligheten i sin ideologi, klarheten i sina argument, och hur bra man klarar sig i debatter mot motståndarlägret.

Ett politiskt parti, som vi, premieras på två saker och bara två saker: hur många som förstår våra argument, och hur många som anser att våra argument är viktigare än andra partiers - så att det berör deras vardag. Det, och bara det.

Att gå ut och prata som parti om offentlighetsprincipen som huvudfråga är toksvårt. Dödfött, skulle jag vilja påstå. Det finns helt enkelt inte speciellt många som berörs i sin vardag av hur offentlighetsprincipen fungerar, eller inte fungerar. Faktum är att vi måste prata om saker som väljarna redan känner till och håller med om - det enda vi kan förklara för dem är varför det är viktigt, viktigare än skola-arbete-skatter-sjukvård, och det har vi ca 10 tvåstaviga ord på oss att göra. Mer uppmärksamhet än så får vi inte - motsvarande vad som registrerar när man tittar på en reklamskylt. Ett ögonkast. Inte mer.

Där en intresseorganisation som Byrån bedöms på kvalitet, så bedöms vi på kvantitet. Den skillnaden är milsvid och vital att förstå.
Delvis sant, men jag gillar inte vad du säger Rick. Vi ska absolut inte under några som helst omständigheter släppa "renheten i vårt tänkande". Eftersom vi är ett fåfrågeparti har vi lyxen att vara konkreta. Även om vi i praktiken vill ändra t.ex. offentlighetsprincipen så betyder inte det att vi måste prata om paragrafer i tryckfrihetsförordningen, det är ju löjligt. Det är en politik med konkreta förslag och en retorik som alla förstår vi ska föra. När våra ståndpunkter blir lika luddiga som valfläsk ser jag ingen handlingskraft i partiet.

Svara med citat
  (#5) Gammal
Freeman Inte uppkopplad

Länk: #79549
Standard RE: Medborgarrätt - respekt för medborgarna - 2007-08-22, 13:38

Jag förstår att mitt föregående inlägg är OT, men jag förväntar mig ett svar Rick.

Svara med citat
  (#6) Gammal
exodus Inte uppkopplad

exoduss avatar

Länk: #83305
Standard RE: Medborgarrätt - respekt för medborgarna - 2007-10-02, 18:00

Citat:
Freeman (2007-Aug-22)Jag förstår att mitt föregående inlägg är OT, men jag förväntar mig ett svar Rick.

Hur var det, medborgarrespekt? Det är ju bra om man åtminstone visade lite intresse för sina partikamraters åsikter.

--------------------------------------------------------------------------------

Det är inte människans natur att världen ser ut som den gör, det är ett systemfel!

Svara med citat
  (#7) Gammal
Christian Engström Inte uppkopplad

Christian Engströms avatar

Länk: #85147
Standard RE: Medborgarrätt - respekt för medborgarna - 2007-10-25, 14:51

Jag tolkar diskussionen i den här tråden som att vi tycker begreppet "medborgarrespekt" är för luddigt, i vart fall för att använda i principprogrammet. De två förslag till tillägg vi har i den här tråden är:

<blockquote>Staten ska respektera de mänskliga rättigheterna även i praktiken.</blockquote>och

<blockquote>Beslutsfattandet och förvaltningen i både Sverige och EU ska präglas av transparens och öppenhet. Svenska representanter i EU ska på alla sätt verka för att EU närmar sig den svenska offentlighetsprincipen.</blockquote>

Jag har lagt in dem i utkastet, tillsammans med formuleringarna från tråden "Nej till EU-konstitutionen"

Dessutom bytte jag titel på den sektionen i principprogrammet från "Medborgerliga rättigheter och friheter" till "Demokrati och medborgerliga fri- och rättigheter".

Jag la också till en mening som avslutning på det stycket:

<blockquote>Demokratins grundvalar ska värnas, både i Sverige och inom EU.</blockquote>

/Christian
EU-parlamentariker

Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg Sök i det här ämnet
Sök i det här ämnet:

Avancerad sökning
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Liknande ämnen
Ämne Startat av Forum Svar Senaste inlägg
B23. Motion om respekt av mänskliga rättigheter i utrikespolitiken Calandrella Motioner rörande principprogrammet och extern politik 23 2010-04-12 02:14
medborgarrätt - grundläggande rättigheter/friheter S_tigh Övrig piratpolitik 3 2009-06-17 13:25
Motion 04: Ovillkorlig respekt för människorätt Winston Smith Motioner 49 2009-03-07 16:25
Bo Strömstedt om JKs förslag om ny tryckfrihetsförordning: "JK brister i tilltro till medborgarna" Winston Smith PP i media 9 2007-11-19 19:52
Respekt för existerande rättigheter SM5POR Djävulens Advokat 24 2006-04-01 21:05