Piratpartiets mötesplattform

Svara

Ämnesverktyg Sök i det här ämnet Visningsalternativ
  (#1) Gammal
John Nilsson Inte uppkopplad

John Nilssons avatar

Reg.datum: Jan 2006
Standard RE: Öppen källkod och öppna standards - 2007-05-27, 21:10

Citat:
Rick Falkvinge (2007-May-27)Jag tyckte om den synpunkten, men jag förstår inte på vilket sätt vi inte redan har den. Vi säger att (den kommersiella) upphovsrätten ska vara ett kommersiellt distributionsmonopol, punkt. "Allt ickekommersiellt inhämtande, användande, förädlande och spridning ska uttryckligen uppmuntras." Vad är det som fattas?

Säger vi verkligen "distributionsmonopol"? Då saknas egentligen inget. Men kommersiellt användande och förädlande hamnar ju lite i en gråson eftersom vi explicit nänmer ickekommersiellt dito.

John Nilsson Svensk mästare i sär skrivning

Mail: john.nilsson@piratpartiet.se

Skicka ett meddelande via MSN till John Nilsson  
Svara med citat
  (#2) Gammal
Rick Falkvinge Inte uppkopplad

Rick Falkvinges avatar

Reg.datum: Dec 2005

Länk: #74713
Standard RE: Öppen källkod och öppna standards - 2007-05-27, 21:34

Citat:
John Nilsson (2007-May-27)Säger vi verkligen "distributionsmonopol"? Då saknas egentligen inget. Men kommersiellt användande och förädlande hamnar ju lite i en gråson eftersom vi explicit nänmer ickekommersiellt dito.

Det är kanske kommersiellt användande som behöver förtydligas, i så fall. Vi säger att grundregeln är att ett bearbetat verk inte omfattas av orginalverkets skydd, ens kommersiellt, och att alla undantag (som t.ex. översatta böcker) måste vara uttryckligen uppräknade.

Svara med citat
  (#3) Gammal
Mårten Fjällström Inte uppkopplad

Mårten Fjällströms avatar

Reg.datum: Feb 2006

Länk: #75659
Standard RE: Öppen källkod och öppna standards - 2007-06-13, 16:22

Citat:
Hugi Ásgeirsson (2007-May-28)
Citat:
Rick Falkvinge (2007-May-27)
Citat:
John Nilsson (2007-May-27)Säger vi verkligen "distributionsmonopol"? Då saknas egentligen inget. Men kommersiellt användande och förädlande hamnar ju lite i en gråson eftersom vi explicit nänmer ickekommersiellt dito.

Det är kanske kommersiellt användande som behöver förtydligas, i så fall. Vi säger att grundregeln är att ett bearbetat verk inte omfattas av orginalverkets skydd, ens kommersiellt, och att alla undantag (som t.ex. översatta böcker) måste vara uttryckligen uppräknade.

Det är förövrigt ett förslag vi har fått lite skit för. Svensk lag ser nästan aldrig ut så - med uttryckligen uppräknade undantag.

Jag tror att det anses stridande mot juristers sinne för estetik, men en lite sökning hittade jag ett exempel på en lag med en del uppräknade undantag:

Citat:
Lag (1997:323) om statlig förmögenhetsskatt

3 § Vid beräkning av den skattepliktiga förmögenheten skall

som tillgång tas upp

[...]

4. aktie i ett aktieslag som är inregistrerat vid börs i det

land där aktiebolaget är hemmahörande samt marknadsnoterad

aktie i ett aktiebolag som är hemmahörande i Sverige om ett

aktieslag i bolaget den 29 maj 1997 var eller senare har varit

inregistrerat vid svensk börs med undantag för huvuddelägares

aktie,

5. aktie i ett aktieslag som inte är marknadsnoterat i det land

där aktiebolaget är hemmahörande med undantag för

huvuddelägares aktie i ett aktiebolag i vilket finns ett

aktieslag som är marknadsnoterat,

6. annan sådan delägarrätt som avses i 48 kap. 2 § första

stycket inkomstskattelagen än aktie om delägarrätten inte är

marknadsnoterad samt andel i handelsbolag med undantag för

andel i juridisk person till den del den juridiska personen är

skattskyldig,

[...]

8. livförsäkring med undantag för

a) pensionsförsäkring samt

b) livförsäkring som enbart avser olycks- eller sjukdomsfall

eller dödsfall senast vid 70 års ålder och som inte är

återköpsbar,

9. rätt till livränta eller därmed jämförlig utbetalning med

undantag för
rätt till

a) utbetalning på grund av försäkring,

b) utbetalning på grund av tidigare anställning samt

c) underhållsbidrag,

10. kontobehållning med undantag för behållning på

pensionssparkonto,

[...]

13. lösöre med undantag för

a) inre lösöre för personligt bruk,

b) yttre lösöre för personligt bruk till den del det enskilda

föremålets värde understiger 10 000 kronor,

c) fordon som avses i 2 kap. 2 § första stycket

vägtrafikskattelagen (2006:227) samt

d) lösöre som är deponerat på museum eller liknande inrättning,

Hela lagtexten. inklusive alla förtydliganden av undantagen

Så det används tydligen när det behövs. Nu ska ju iofs förmögenhetsskatten skrotas så den kanske inte kommer vara bästa exemplet i framtiden.

"Med bevis finns inga hinder att döma så kallade muslimer i svenska domstolar, det sker dagligen. Terroristlagstiftningen gäller bara så kallade muslimer som är oskyldiga i lagens mening." - Jan Guillou

Svara med citat
  (#4) Gammal
steelneck Inte uppkopplad

Länk: #76276
Standard RE: Öppen källkod och öppna standards - 2007-06-25, 03:07

Citat:
Rick Falkvinge (2007-May-27)

Jag tyckte om den synpunkten, men jag förstår inte på vilket sätt vi inte redan har den. Vi säger att (den kommersiella) upphovsrätten ska vara ett kommersiellt distributionsmonopol, punkt. "Allt ickekommersiellt inhämtande, användande, förädlande och spridning ska uttryckligen uppmuntras." Vad är det som fattas?

Jag begränsar mig inte bara till "ickekommersiellt". Jag ser inget som helst positivt i att upphovsrätten trampar in på äganderättens område som den gör i detta fall när användningen av ett exemplar i annans ägo är upphovsmannens ensamrätt, detta oavsett om vi talar om fysiska eller juridiska personer. Det är också en form av lagstiftande i den privata sfären - vad jag tillåts exekvera helt privat i min dator, användande av redan publicerad information som är i min _ägo_. Det tenderar också att "smitta" till alla sorters verk som digitaliseras och publiceras i DRM-format.

Upphovsrättslagen är tillämplig på verk som görs offentliga. Dit bör inte räknas "för eget bruk", och det gör inte så heller för alla andra sorters verk än just datorprogram. Det är också olyckligt att försöka göra skillnad på olika sorters verk i almännhet, varför? Jo, därför att det vi talar om är det immateriella, dvs. något vi varken se eller ta på, ett verk kan ta sig många olika former i realiserad form, trots att det är samma verk vi talar om.

Alltså, frihet 0 för alla, inte bara ickekommersiellt.

Vad som är kommersiellt och inte kan också skapa tämligen luriga gränsdragningsproblem, i synnerhet när man talar om datorprogram. Glöm inte att många helt fria program som uppfyller alla kriterier för att kallas för fria även av RMS, i allra högsta grad är synnerligen skapade i kommersiella syften. IBM spenderar inte mångmiljonsummor på utvecklande av fria program för att de läste GNU-manifestet och bestämde sig att de inte gillar kapitalism, tvärt om. Det handlar ofta om att göra sina komplementprodukter maximalt billiga. Om flygresor till Mallorca blir väldigt billiga, så kommer efterfrågan på hotellrum på Mallorca att öka, och därmed priset. IBM förvandlas sakta mer och mer till världens största IT-konsult vid sidan av hårdvarutillverkning, och de vinner stort på denna enkla strategi, både som tillverkare och konsult. Så fria program kan mycket väl vara kommersiella, finns ingen som hels motsättning mellan fritt och kommersiellt, bara väldigt olika affärsmodeller.

Svara med citat
  (#5) Gammal
John Nilsson Inte uppkopplad

John Nilssons avatar

Länk: #76277
Standard RE: Öppen källkod och öppna standards - 2007-06-25, 03:27

Citat:
steelneck (2007-Jun-25)Alltså, frihet 0 för alla, inte bara ickekommersiellt.

Jag tror vi är överens om den punkten. Men vi får som sagt nog förtydliga det hela.

John Nilsson Svensk mästare i sär skrivning

Mail: john.nilsson@piratpartiet.se

Skicka ett meddelande via MSN till John Nilsson  
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg Sök i det här ämnet
Sök i det här ämnet:

Avancerad sökning
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Liknande ämnen
Ämne Startat av Forum Svar Senaste inlägg
Öppen källkod och Beatles Mårten Fjällström PP i media 7 2009-09-11 13:02
Aftonbladet: Öppen källkod är för bra Mårten Fjällström PP i media 4 2008-12-15 19:43
Vår syn på öppen källkod Mab Piratstudenterna i Uppsala 3 2008-03-25 15:40
"Vista säkrare än XP och öppen källkod" Ken Rabelius PP i media 7 2008-01-26 09:04
Förvaltningen som kör öppen källkod Ken Rabelius PP i media 0 2007-04-30 14:17