Piratpartiets mötesplattform

Svara

Ämnesverktyg Sök i det här ämnet Visningsalternativ
  (#1) Gammal
MMN-o Inte uppkopplad

MMN-os avatar

Reg.datum: Jan 2006
Standard Blipirat.nu när servrarna är nere - 2011-07-29, 14:35

Kom igen, nu har det gått flera dagar att fixa "elfelet".

I Västerbottens Kuriren har vi idag en insändare med blipirat.nu länkat och det är helt omöjligt att bli medlem genom den adressen idag och sedan åtminstone onsdag.

Jag har personligen skrivit ihop ett någorlunda bra formulär som man kan slänga upp på random php-stödjande server och som sparar alla anmälningar, som man sedan får gå igenom manuellt när allt är igång igen.

blipirat.nu bör pekas till 85.11.25.67 för att detta formulär ska komma igång - eller att någon omedelbums bör slänga upp källkoden för det jag skrivit på någon annan server.
http://blipirat.nu/source.tgz är källkoden tillgänglig på (om man t.ex. ändrar i sin hosts-fil så att domänen pekar mot 85.11.25.67)

For fuck's sake, ska det ta såhär lång tid att fixa? Betalar PP något för sin serverhosting nu? Ifall det är så tycker jag detta ska styras upp omedelbart och oavsett vad MÅSTE budget läggas på redundans (vilket jag förutsatte redan var gjort).

Be gärna om hjälp när det är såhär stora problem - det finns alltid folk som kan hjälpa i nöd även om man inte kan ta på sig stora ideella uppgifter över tid.

----
Bloggar som MMN-o
Kandiderar till riksdag, landsting (Västerbotten) och kommun (Umeå) för Piratpartiet.

Svara med citat
  (#2) Gammal
Johan mlg Karlsson Inte uppkopplad

Johan mlg Karlssons avatar

Reg.datum: Mar 2009

Länk: #266998
Standard Sv: Blipirat.nu när servrarna är nere - 2011-07-29, 17:23

Ja, det är ett elfel. Strömmen gick och det var fixat efter ett par minuter. Problemet är att sedan måste någon knappa in diskkrypto. Vilket betyder att vi antingen måste ha lokal access till hallen eller en fungerande kvm-switch.

Lokal access har vi, fast alla som har tillgång till att meka med pryttlarna är sådär 200 mil från hallen.

KVM-switch har vi också, men ubuntu har vart smart nog att sätta konsoll-upplösningen till 1600 * 1200 pixlar, vilket är mer än switchen pallar med. Om någon kan lista ut hur i helvete man fixar det vore det guld.

Angående att vi måste styra upp och lägga på redundans så jobbas det på. Ungefär vid nyår så tog en mer eller mindre ny grupp människor över driften av burkarna och vi har jobbat som djur med att styra upp redundans och att få skiten att fungera. Men det tar tid innan vi fått klart allting. Vi har planer på att ha trippelredundanta servrar, dubbla serverhallar med mera, men det tar tid att bygga eftersom vi har så galet mycket mer tjänster än man först kan ana.

Får vi inte upp pirateweb igenom inom jättesnart så ska jag försöka se till att blipirat.nu blir ompekad. Som det är nu så ägs den inte av PP utan av någon funktionär, så vi har inte riktigt helt koll på den.

Det här är min signatur. Its my sig.

Svara med citat
  (#3) Gammal
Zash Inte uppkopplad

Zashs avatar

Reg.datum: Feb 2006

Länk: #267008
Standard Sv: Blipirat.nu när servrarna är nere - 2011-08-01, 00:36

Citat:
Ursprungligen postat av Johan mlg Karlsson Visa inlägg
KVM-switch har vi också, men ubuntu har vart smart nog att sätta konsoll-upplösningen till 1600 * 1200 pixlar, vilket är mer än switchen pallar med. Om någon kan lista ut hur i helvete man fixar det vore det guld.
http://superuser.com/questions/66428...ntu-9-10#66464

Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg Sök i det här ämnet
Sök i det här ämnet:

Avancerad sökning
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg