Piratpartiets mötesplattform

Svara

Ämnesverktyg Sök i det här ämnet Visningsalternativ
  (#1) Gammal
majs Inte uppkopplad

Reg.datum: Jun 2006
Standard Varför är inte ex. postnummerregister och lantmäteridata fritt tillgängliga för alla? - 2012-06-23, 17:24

Jag har på sistone lagt märke till något som förbryllar mig. I Sverige verkar det omöjligt att få tag på något så simpelt som en förteckning över alla postnummer i landet utan att punga ut med en massa pengar. På postnummerservice.se kan man uppenbarligen köpa en postnummerlista för det smått vansinniga priset 3500 kr. (engångskostnad). Ska man ha periodvisa uppdateringar på detta så blir det mångdubbelt dyrare...

Samma sak verkar gälla för diverse andra saker som lantmäteridata.

Såvitt jag förstått har båda dessa saker till stor del tagits fram med våra gemensamma skattepengar, så jag blir väldigt fundersam när de säljer data som vi egentligen redan har betalat för. Hur kan de ta betalt för postnummerlistan, en sådan borde ju inte ens kunna upphovsrättsskyddas?

Jag tycker i alla fall att det verkar underligt. Har jag missuppfattat något? Vad tycker ni?

Svara med citat
  (#2) Gammal
AndersLindbäck Inte uppkopplad

AndersLindbäcks avatar

Reg.datum: Jun 2009

Länk: #277041
Standard Sv: Varför är inte ex. postnummerregister och lantmäteridata fritt tillgängliga för alla? - 2012-06-23, 19:08

Det har ansetts att myndigheter skall tjäna pengar på att sälja sådana data.

Nyligen ändrade sig SMHI gällande detta:

http://www.idg.se/2.1085/1.452982/comments

Skälet till det är PSI-direktivet från EU.

http://sv.wikipedia.org/wiki/PSI-lagen

Ordförande PP Västmanland. Blogg: http://kunskapssamhallet.se/
Mitt vita rena mjöl och andras smutsiga fingrar gör degen oätlig.
Upphovsrättsmonopol är ingen äganderätt utan en statlig garanterad nyttjanderätt med extremt lång tidsbegränsad rätt att bestämma över verket.

Svara med citat
  (#3) Gammal
SM5POR Inte uppkopplad

SM5PORs avatar

Reg.datum: Feb 2006

Länk: #277363
Standard Sv: Varför är inte ex. postnummerregister och lantmäteridata fritt tillgängliga för alla? - 2012-07-22, 01:40

Citat:
Ursprungligen postat av majs Visa inlägg
På postnummerservice.se kan man uppenbarligen köpa en postnummerlista för det smått vansinniga priset 3500 kr. (engångskostnad). Ska man ha periodvisa uppdateringar på detta så blir det mångdubbelt dyrare...
Om postnummerdatabasen sällan eller aldrig förändrades, så skulle det inte behöva kosta så mycket att bara tillhandahålla den, men de ändringar som görs leder potentiellt till en hel del arbete för landets alla företag för att de skall hålla sina kundregister och liknande aktuella. Då är det mest rationella att lägga merparten av detta arbete på en underleverantör (Postnummerservice AB) som sammanställer och förmedlar alla uppgifter om ändringar. 3.500 kr är närmast en struntsumma för ett företag som annars måste anställa en person att regelmässigt göra samma arbete (eller riskera att kundregistret med 500 poster efter några år blivit delvis inaktuellt).

Citat:
Samma sak verkar gälla för diverse andra saker som lantmäteridata.
Priserna ser kanske likartade ut, men till skillnad från Postnummerservice AB är Lantmäteriet en myndighet med flera uppdrag inom den offentliga förvaltningen. Grunden för hur priserna sätts är därför något olika i de båda fallen, och bör diskuteras var för sig.

Citat:
Såvitt jag förstått har båda dessa saker till stor del tagits fram med våra gemensamma skattepengar, så jag blir väldigt fundersam när de säljer data som vi egentligen redan har betalat för.
Att det i någon nämnvärd grad skulle vara skattemedel som används för utveckling av postnummersystemet betvivlar jag; även på myndigheten Postverkets tid var nog huvudregeln att verksamheten skulle vara självbärande genom försäljning av distributionstjänster, och i dag torde det vara ett ännu hårdare hållet krav gentemot Posten AB. Om brevbärarna skall få mer i lön går portot upp, inte skattesatsen.

Med Lantmäteriet är det som sagt annorlunda, men jag har inte studerat den myndighetens budget och finansieringsprinciper, så jag vet inte åt vilket håll pengarna rinner. I och med att Lantmäteriet har ett antal offentliga uppdrag (som till exempel att föra register över landets alla fastigheter) så är det rimligt att denna del av verksamheten finansieras med allmänna medel, medan produktion av turistkartor och liknande bör betalas av kartköparna (alternativt frivilliga sponsorer; turistnäringen gynnar ju indirekt en massa andra företag på orten). Det finns säkert stora gråzoner där gränser är svåra att dra; turistkartorna bygger ju till stor del på samma databaser som används i den kommunala markplaneringen.

Jag vill dock hävda att den valda finansieringsformen för att bygga upp stora databaser betyder ganska litet för på vilka villkor man tillhandahåller utdrag ur dessa databaser (vilket såväl tryckta kartor som digitala filer med lantmäteridata eller postnummer är). I konceptet "affärsdrivande verk" ingår att verket både får och bör vara självbärande, dvs verksamheten skall i första hand bekostas av dem som utnyttjar den. Detsamma gäller inom det privata näringslivet, av det enkla skälet att det där inte finns någon offentlig budget att tigga anslag från.

Att vi "redan har betalat" för produktionen via skatten är därför ett vilseledande argument; på samma sätt skulle man kunna säga att ett privat bokförlag redan har fått betalt för en ny bokutgåva genom överskottet från en tidigare tryckning, men det håller ju inte ekonomiskt.

Citat:
Hur kan de ta betalt för postnummerlistan, en sådan borde ju inte ens kunna upphovsrättsskyddas?
Kanske för att Postnummerservice AB inte alls tar betalt för informationen i postnummerlistan utan för tjänsten att ständigt hålla den uppdaterad? Om det är någonting vi brukar hävda i PP, så är det väl att man inte måste beväpna sig med statligt garanterade monopol för att kunna tjäna pengar på att tillhandahålla tjänster med mervärde?

Juridiskt sett kan faktiskt något sådant som postnummerlistan skyddas av ensamrätt, men då inte av den egentliga upphovsrätten (eftersom listan saknar verkshöjd) utan av det så kallade katalogskyddet i 49 § upphovsrättslagen. Skyddet gäller bara i 15 år efter framställandet, men för något som uppdateras lika ofta som postnummerregistret saknar den begränsningen praktisk betydelse (det är knappast många som i dag vill ha en postnummerkatalog från 1996).

Katalogskyddet är dock historiskt sett ett påfund i den svenska upphovsrättslagen, och även om det numera ses som vårt sätt att implementera det internationella skyddet för databaser, så är det tveksamt i vad mån EU-rätten accepterar gamla svenska kriterier på vad som kan skyddas. Det finns åtminstone en dom rörande Svenska Spels bruk av matchlistor från engelsk ligafotboll som tycks ställa höga krav på att en databas skall ha varit primärt avsedd för försäljning för att åtnjuta något skydd.

Kort sagt, jag betraktar upphovsrättslagstiftningen som betydelselös för det slag av tjänster som Postnummerservice AB erbjuder. Då finner jag Lantmäteriets förhållande till upphovsrätten av större intresse; kan man verkligen säga att i princip helt och hållet datorritade kartor uppnår verkshöjd, eller är kartorna bara ännu en sammanställning av en mängd uppgifter som är skyddad i högst 15 år..?

Anders Andersson

Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg Sök i det här ämnet
Sök i det här ämnet:

Avancerad sökning
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg