Piratpartiets mötesplattform

Svara

Ämnesverktyg Sök i det här ämnet Visningsalternativ
  (#1) Gammal
crossboy_kawaboy Inte uppkopplad

Reg.datum: Mar 2006
Standard Bredband - 2006-03-17, 15:48

Hejsan.

När ni ändå har som mål att nästan avskaffa upphovsrätten och tillåta kopiering, kan ni inte samtidigt då ha som en tredje punkt att öka bandbredden inom sveriges gränser rejält.

Främst fiber men även 24 mbit via tele. Som sagt, välfärden börjar vid 100 Mbit

/Kent

Ett kulturellt samhälle är ett samhälle där alla har rätt till all kultur. Utan begränsning efter storleken på plånboken.

Svara med citat
  (#2) Gammal
Tor Skude Inte uppkopplad

Tor Skudes avatar

Reg.datum: Jan 2006

Länk: #12310
Standard RE: Bredband - 2006-03-17, 16:46

När man, som bland annat Mika Sjöman, Medieansvarig, argumenterar för att den fria kulturen är en del av ett socialt medborgarskap så kan man nog nästan få in frågan om bredband för alla där också. Dock: Vi blir väldigt mycket "fildelarpartiet" om vi tar upp den frågan.

För övrigt så har jag faktiskt dålig koll på hur utbyggt sveriges bredbandsnät är. Jag har 10mbit, och snart möjlighet till 100mbit (i båda riktningarna) hemma, och det räcker ganska långt för mig. Men jag förstår att de flesta som har "bredband" idag nyttjar någon slags DSL-teknik, som inte ger riktigt de hastigheterna.

Men kan man verkligen hävda att sveriges bredbandsnät är eftersatt?

[HR] | 0702-748398 | tor@skude.se | Skype: torskude | Blogg: Soffsittarbloggen
  Skicka ett meddelande via ICQ till Tor Skude  
Svara med citat
  (#3) Gammal
Richie Inte uppkopplad

Richies avatar

Reg.datum: Dec 2005

Länk: #12317
Standard RE: Bredband - 2006-03-17, 17:05

Citat:
Tor Skude (2006-Mar-17)Men kan man verkligen hävda att sveriges bredbandsnät är eftersatt?
Jämfört med andra länder, knappast. Jämfört med elektrifieringen av landsbygden, definitivt. Fast där ser jag teknologier som EDGE och 3G som möjliga lösningar, för att inte tala om WiMax. Själv bor jag på vischan en dryg mil utanför Östersund och har haft fiber rätt upp i Mumindalen i över ett år.

Det som var tveksamt var ju nyss när staten ville hålla inne med bredbandsbidragen till kommunerna plus att hela utbyggnaden sköttes skitdåligt mtp hur Telia går efter och bygger ADSL på platser som redan fått subventionerat bredband därför att Telia inte hade några planer på att bygga ut där. Vi har alltså fått dubbel utbyggnad på en massa orter och ingen alls på övriga istället för att sprida gracerna så flera hade fått nån sorts uppkoppling.

-- Old pirates never die, they just row faster
  Skicka ett meddelande via Skype™ till Richie  
Svara med citat
  (#4) Gammal
sandos Inte uppkopplad

sandoss avatar

Länk: #12354
Standard RE: Bredband - 2006-03-17, 19:01

Citat:
Men kan man verkligen hävda att sveriges bredbandsnät är eftersatt?

Det tror jag verkligen inte man kan, vi är iaf i topppen med vår bredbandspenetration om än inte etta. Det betyder ju inte att man inte ska fortsätta att satsa på det och få oss ännu bättre, om det är något man tror på är nyttigt, vilket ju jag gör.

---<br>
sandos / John Bäckstrand
  Skicka ett meddelande via ICQ till sandos Skicka ett meddelande via MSN till sandos  
Svara med citat
  (#5) Gammal
John Nilsson Inte uppkopplad

John Nilssons avatar

Länk: #12576
Standard RE: Bredband - 2006-03-19, 16:51

Så mycket snabbare bredband behövs väl inte. Jo det är klart att snabbare är bättre, men det viktigaste för internet nu är inte bandbredd, det viktigaste är deltagande på lika vilkor.

Det vore mycket mer givande att arbeta för bredband med samma hastighet upp som ner, samt införande av IPv6, så att alla kan delta aktivt.

John Nilsson Svensk mästare i sär skrivning

Mail: john.nilsson@piratpartiet.se

Skicka ett meddelande via MSN till John Nilsson  
Svara med citat
  (#6) Gammal
Vidvinkel Inte uppkopplad

Reg.datum: Mar 2006

Länk: #12577
Standard RE: Bredband - 2006-03-19, 16:55

Vore det inte bättre att satsa på att få bredband till landsbyggden och norrland (Notera att jag inte är bosatt i någodera För demokratin. Intrenet åt alla. Fler möjligheter till jobb. och för att minska avfolkningen av norrland.. bara en tanke som flög förbi mig .. danke för mig

Svara med citat
  (#7) Gammal
Björn Felten Inte uppkopplad

Björn Feltens avatar

Länk: #12720
Standard RE: Bredband - 2006-03-20, 15:52

Citat:
crossboy_kawaboy (2006-Mar-17)Som sagt, välfärden börjar vid 100 Mbit
Jag instämmer! Detta faller rent av, i dagens läge, under rubriken Demokratiska Rättigheter.

Så varför inte gå hela steget ut och motionera om Gratis Bredband Åt Alla?

Att sätta upp ett antal hot-spots, som täcker större delen av landet, på det allmännas bekostnad, kostar på sin höjd en tia per skattebetalare och därefter en krona om året för underhåll. Vi skattebetalare har redan betalat en dryg miljard för allt fiber som grävts ner i allmän regi, för att inte tala om tiotals miljarder via våra teleräkningar, för det som bolagen grävt ner. Varför inte börja utnyttja detta fullt ut? Och här talar vi inget snål-BB typ ADSL-500 utan 108/108 i bästa fall.

--
Bad officials are elected by good citizens who do not vote.
-- George Jean Nathan (1882-1958)

Min gamla PP-blogg
Min nya blogg

Svara med citat
  (#8) Gammal
exodus Inte uppkopplad

exoduss avatar

Länk: #12749
Standard RE: Bredband - 2006-03-20, 18:28

[quote]Björn Felten (2006-Mar-20)
Citat:
crossboy_kawaboy (2006-Mar-17)Som sagt, välfärden börjar vid 100 Mbit Jag instämmer! Detta faller rent av, i dagens läge, under rubriken Demokratiska Rättigheter. Så varför inte gå hela steget ut och motionera om Gratis Bredband Åt Alla?

Sånt här gillar jag! Nu börjar jag se en ideologi formas, ett mål värt att kämpa för.

"Reclaim the Infrastructure" är en intressant tanke. Alla vill väl andas ren luft, dricka rent och billigt vatten, betala el till självkostnadspris osv?

--------------------------------------------------------------------------------

Det är inte människans natur att världen ser ut som den gör, det är ett systemfel!

Svara med citat
  (#9) Gammal
Richie Inte uppkopplad

Richies avatar

Reg.datum: Dec 2005

Länk: #12770
Standard RE: Bredband - 2006-03-20, 19:59

Citat:
exodus (2006-Mar-20)"Reclaim the Infrastructure" är en intressant tanke. Alla vill väl andas ren luft, dricka rent och billigt vatten, betala el till självkostnadspris osv?
Jo, men om alla ska flytta till Jämtland så blir det ju ganska trångt här uppe (andas ren luft, dricker källvatten ur kranen och betalar 20 öre/kWh :-).

Men allvarligt talat, jag är på. Enda problemet är de här nissarna som tjoar om att all radiostrålning ger dem paranoida mardrömmar, men man måste väl kanske inte använda just 802.11g+ utan kan köra på 3G-nätet. Det ska ju ändå byggas ut så kan de få klaga på yuppienallarna istället när vi surfar trådlöst. Skriv ihop lite snygga formuleringar och lägg in det som ett förslag till principprogrammet på årsmötet. Prova att knyta ihop det med tankarna på en kulturell allemansrätt så blir det smidigare att få med, rent retoriskt.

-- Old pirates never die, they just row faster
  Skicka ett meddelande via Skype™ till Richie  
Svara med citat
  (#10) Gammal
Jacob Boström Inte uppkopplad

Jacob Boströms avatar

Länk: #12781
Standard RE: Bredband - 2006-03-20, 21:35

http://www.sweden.gov.se/sb/d/2373/a/16360

Citat:
Den svenska regeringen anser att hushåll och företag i hela Sverige inom de närmaste åren bör få tillgång till infrastruktur för IT med hög överföringshastighet. Den politik som ligger till grund för detta beskrivs i IT-propositionen "Ett informationssamhälle för alla" (prop. 1999/2000:86). Utbyggnaden av bredband ska i första hand göras av marknaden. Staten har dock ett övergripande ansvar att se till att infrastrukturen finns tillgänglig i hela landet. Framför allt landsbygden, inklusive glesbygd, är de delar av Sverige där marknaden inte kommer att klara utbyggnaden på egen hand. Med landsbygd menas områden utanför orter med minst 3 000 invånare. I dessa områden bor cirka 30 procent av landets befolkning. För att uppmuntra och underlätta utbyggnaden har regeringen beslutat om en rad stöd, som i första hand öronmärkts för dessa områden. Utöver detta finns även ett generellt stöd till enskilda som har haft höga anslutningskostnader. Totalt har 5,25 miljarder kronor öronmärkts för dessa åtgärder mellan åren 2000 till 2006. Åtgärderna riktas mot alla delar av näthierarkin, som schematiskt kan delas in i fyra nivåer: stomnät, ortssammanbindande nät, områdesnät och accessnät.

Av de kommunikationsnät som idag är i användning (förutom telefonnätet) så är DOCSIS/kabel-tvnätet det med absolut högst marknadspenetration. Stora delar av nätet installerades av televerket under monopoltidens gladadagar. 2,7 Miljoner hushåll är i Sverige anslutna till kabel-tvnätet (av sveriges 3,8-4,4 miljoner hushåll totalt). Dessa hushåll kommer i slutet av 06, början av 07 med lätthet få levererat 100/100Mbit, då hårdvara (växlar, modem) med stöd för DOCSIS 3.0 lanserats. I praktiskaförsök har UPC(i holland) och Comhem(internt) fått 640Mbit nerströms per abonnent/hushåll.

I praktiken har kabel-tv operatören monopol i sitt eget nätavsnitt, men sålänge PTS ser till att konkurrans skapas/upprätthålls så kommer riktigt höga hastigheter vårt håll inom en snar framtid. Och då är förhoppningsvis det skattesubventionerade stamnätet/ortssammanbindandenätet så pass bra att '100Mbit:s välfärd' kan förverkligas.

Det fina är också att de som inte är kabelnätsanslutna, vilket är framförallt glesbygden, är de som redan sedan tidigare och vid framtida statlig-bredbandsutbyggnad kommer prioriterats.

Vad vi skulle kunna behöva är en 'Sydkoreansk kosta vad de kosta vill, alla ska ha fiber policy'. Kan bli lite dyrt däremot

Läs gärna http://sv.wikipedia.org/wiki/Euro-DOCSIS för mer kabel-tv/docsis information. Vilket är en artikel jag för övrigt skrivit

-------------------------------------------------------------------

Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg Sök i det här ämnet
Sök i det här ämnet:

Avancerad sökning
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Liknande ämnen
Ämne Startat av Forum Svar Senaste inlägg
Bredband och kreditupplysning Taura-Tierno Övrig diskussion 5 2010-01-22 11:45
Mobilt bredband Anders Strömgren Övrig diskussion 1 2009-04-11 20:14
Priser på bredband Ken Rabelius PP i media 0 2008-02-13 14:42
25 000 får gratis bredband Ken Rabelius PP i media 12 2007-12-19 01:11
Nu får skärgårdsdoktorn bredband Ken Rabelius Övrig diskussion 8 2006-10-04 18:03