Piratpartiets mötesplattform

Svara

Ämnesverktyg Sök i det här ämnet Visningsalternativ
  (#1) Gammal
Captain Kidd Inte uppkopplad

Captain Kidds avatar

Reg.datum: Jun 2006
Standard Botemedel mot "Det gör inget om dom övervakar allt jag gör, för jag gör inget olagligt" - 2009-06-08, 01:46

Jag satt och pratade med brorsan idag, om övervakningssamhället och riskerna med det.

Han sa hela tiden "Ja men jag gör inget olagligt, så om dom kollar mina mail och var jag är gör faktiskt inget...".

Jag blev så less på hans naiva synsätt, och jag ville visa hur ett övervakningssamhälle kunde se ut. Så senare när var vi ute och åkte bil stannade jag vi varje busshållplats och sa med monoton röst "Var god titta in i busskuren för ögonscanning... tack ha en trevlig dag", och tvingade han att visa ansiktet i bilrutan"

Och vid varje nytt stadsområde vi åkte in i bytte jag till en ny reklam-radiokanal (som han hatar) och sa "välkommen till västra Staden, musiken du lyssnar på ägs av Sony Music".

Efter ett tag sa han att om vi ska hålla på så här blir det ändå inget roligt att vara ute, så då kan vi lika gärna åka hem. Då frågade jag han om han skulle gilla att det var så i verkligheten, jämt... då blev han tyst

Svara med citat
  (#2) Gammal
The_Doctor Inte uppkopplad

The_Doctors avatar

Reg.datum: May 2009

Länk: #155412
Standard RE: Botemedel mot "Det gör inget om dom övervakar allt jag gör, för jag gör inget olagligt" - 2009-06-08, 08:44

Tillåt mig dra en parallell som exempel.

På 1970-talet hade vi IB-affären här i Sverige. Här är lite info från Wikipedia för dom som inte känner till IB-affären. Alla Piratpartister borde naturligtvis känna till vad IB-affären var, för det IB (Informationsbyrån) påminner ändå en hel del om FRA och vad FRA gör.

Citat:
Informationsbyrån (IB) var en hemlig svensk underrättelseorganisation inom försvaret som bland annat hade till syfte att insamla information om kommunister och andra personer som kunde vara säkerhetsrisker.
Vad IB gjorde var alltså att samla information om kommunister och andra personer av intresse. Det som gjorde att dessa personer övervakades berodde inte på att dom var kriminella eller gjorde någonting olagligt. Det var ren åsiktsregistrering det handlade om, och detta har naturligtvis ingenting att göra i en demokrati. Det har också vid senare granskning av IB kommit fram att de personer som var registrerade hade svårigheter att få (vissa) jobb. Och i flertalet fall blivit nekade jobb utan att ens veta varför.

Just detta kan även ske med hjälp av bland annat FRA's massavlyssning och Datalagringsdirektivet, och det kan vara DU som drabbas. Utan att veta om det.

[hr]

"Those who would sacrifice freedom for security deserve neither."

- Benjamin Franklin

"Steal and steal and steal some more and give it to all your friends and keep on stealin'."

- Trent Reznor condemning the prizing of "Year Zero" by Universal Music Group - the parent company of Nine Inch Nail's record label

"Isn't it enough to see that a garden is beautiful without having to believe that there are fairies at the bottom of it too?"

- Douglas Noël Adams, Författare av "Liftarens guide till galaxen" och radikal ateist om tron på Gud

Svara med citat
  (#3) Gammal
HermitoZ Inte uppkopplad

HermitoZs avatar

Reg.datum: Jun 2008

Länk: #155967
Standard RE: Botemedel mot "Det gör inget om dom övervakar allt jag gör, för jag gör inget olagligt" - 2009-06-09, 03:48

Jag hade en polare som sa precis samma sak att "jag gör ju inget olagligt".

Ungefär såhär gick diskussionen:

Jag: Får jag isåfall installera en webkamera i ditt rum som streamar live på nätet?

Kompis: Javisst, men jag kommer självklart att tejpa för linsen.

Jag: Men då vill du ju inte ha kameran där.

Kompis: Nej.

Jag: Vad gör du om jag förbjuder dig från att tejpa för linsen?

Kompis är tyst.

Se kameran som staten som övervakar dig på nätet och afk, och att tejpen är kryptering som faktiskt är olagligt på vissa ställen.

Varför inte se till att kameran aldrig kommer upp?

Svara med citat
  (#4) Gammal
Mattias P Andersson Inte uppkopplad

Reg.datum: Jun 2009

Länk: #158182
Standard RE: Botemedel mot "Det gör inget om dom övervakar allt jag gör, för jag gör inget olagligt" - 2009-06-13, 22:13

Nått som biter på lite äldre är att fråga om de kommer ihåg forna sovjet eller öst-tyskland. Och fråga dem om det var samhällen som de tycker är idealiska för en fungerande demokrati. Kina kan ges som exempel på en nuvarande svag demokrati.

Sen att förstå att ifall FRA's avlyssning skulle vara 99% säker för att fastställa en eventuell terrorist så skulle man kunna säga att på ca 10 miljoner som vi är nära i befolkning i Sverige så skulle de kunna peka ut och säga "Nån av de här 100 000 människorna är terroristen". För att bedriva efterspaningar så kommer någon alltid att bli utsatt för den även om man är fullständigt oskyldig, det är där problemet ligger.

Svara med citat
  (#5) Gammal
Darkwand Inte uppkopplad

Darkwands avatar

Reg.datum: Apr 2009

Länk: #163924
Standard RE: Botemedel mot "Det gör inget om dom övervakar allt jag gör, för jag gör inget olagligt" - 2009-07-23, 09:38

Jag skiter väl i om någon annan vill bli övervakad, jag vill det inte och jag ska få ha det valet i ett fritt och öppet samhälle.

Demokratin är till för medborgarna, inte en fras att smälla i huvudet på Diktaturer i TV4:s morgonsoffa!

Internet får inte bli ett styrt bibliotek heller...

"Svenska folkbibliotek har sedan ett antal år tillbaka sorterat ut samtliga Bigglesböcker med hänvisning till att innehållet kan uppfattas som rasistiskt"

Svara med citat
  (#6) Gammal
leogardan Inte uppkopplad

Reg.datum: Jun 2006

Länk: #166315
Standard RE: Botemedel mot "Det gör inget om dom övervakar allt jag gör, för jag gör inget olagligt" - 2009-08-16, 13:45

Information wants to be free!

Let's promote its liberties!

Svara med citat
  (#7) Gammal
Jep Inte uppkopplad

Reg.datum: Oct 2006

Länk: #166804
Standard RE: Botemedel mot "Det gör inget om dom övervakar allt jag gör, för jag gör inget olagligt" - 2009-08-20, 14:06

Citat:
The_Doctor (2009-Jun-08)Tillåt mig dra en parallell som exempel.

På 1970-talet hade vi IB-affären här i Sverige.

... och det är ju en ödets ironi att journalisten som avslöjade InformationsByrån numera är ett av piratrörelsens hatobjekt.

Svara med citat
  (#8) Gammal
Qer Inte uppkopplad

Qers avatar

Reg.datum: Jan 2008

Länk: #166814
Standard RE: Botemedel mot "Det gör inget om dom övervakar allt jag gör, för jag gör inget olagligt" - 2009-08-20, 15:44

Citat:
Jep (2009-Aug-20)... och det är ju en ödets ironi att journalisten som avslöjade InformationsByrån numera är ett av piratrörelsens hatobjekt.

Jag högaktar Guillou för vad han gjorde i samband med IB-affären och hoppas att det är det han kommer bli ihågkommen för, men jag hoppas att nån ser till att jag inte blir farlig för samhället om jag blir lika fossiliserad som gammal...

...hmm. Jag borde dock ännu ha åtminstone nåt friskt decennie på mig. Bäst att göra det bästa av det.

Honey, I'm hooooome!

Svara med citat
  (#9) Gammal
minata Inte uppkopplad

minatas avatar

Reg.datum: Jan 2006

Länk: #166816
Standard RE: Botemedel mot "Det gör inget om dom övervakar allt jag gör, för jag gör inget olagligt" - 2009-08-20, 16:21

Jan Guillou är stark motståndare till FRA.

Det var härligt när Guillou drämde till Karl Sigfrid(M) för hans svek i FRA-frågan (två gånger) när upphovsrätten diskuterades januari 2008.

Jan Guillou är stark förespråkare för en upphovsrätt på samma sätt som vänsterhjältarna Pierre Ström och Mikael Wiehe.

Med en knapp majoritet sade Vänsterpartiet ja till "Fri Fildelning", kongressen 2008. Socialdemokraterna röstade i februari 2009 för ett JA till IPRED.

Stora delar av vänstern står upp för upphovsrätt!

De röd-gröna säger nej till FRA - bevis - trepartimotionen från de röd-gröna som snart behandlas i utskottet (hösten 2009).

Svara med citat
  (#10) Gammal
Ingi Inte uppkopplad

Ingis avatar

Reg.datum: Sep 2009

Länk: #168029
Standard RE: Botemedel mot "Det gör inget om dom övervakar allt jag gör, för jag gör inget olagligt" - 2009-09-01, 11:40

Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg Sök i det här ämnet
Sök i det här ämnet:

Avancerad sökning
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Liknande ämnen
Ämne Startat av Forum Svar Senaste inlägg
Inget sex i i-phone Martin Ekdahl Övrig diskussion 0 2010-02-26 13:09
inget tinos 3. Uppsala län, 0 2009-06-03 03:16
"Vi har inget att välja på" Davisx3m PP i media 0 2009-05-15 17:12
Men jag har ju inget att dölja! Ken Rabelius PP i media 2 2008-06-25 22:28
Inget att dölja, alltså publicera allt! Bo Leuf Integritet och privatliv 1 2007-05-25 02:58