Piratpartiets mötesplattform

Svara

Ämnesverktyg Sök i det här ämnet Visningsalternativ
  (#1) Gammal
Offa Inte uppkopplad

Offas avatar

Reg.datum: Dec 2006
Standard Hjälp till med UP:s grafiska profil! - 2009-07-20, 23:55

Det är dags att utveckla den grafiska profilen. Jag kommer successivt posta utkast här och vill gärna höra kommentarer, önskemål och synpunkter, särskilt från personer med ansvarsområden som kommer låta dem arbeta med den grafiska profilen i framtiden (t.ex. ansvariga för hemsidan, presscenter eller butiken). Kommer ni på något redan nu som jag bör tänka på får ni gärna hojta!

Det enda som finns nu att gå efter är en liten sammanställning jag gjorde för egen räkning när jag arbetade med informationsfoldern. Det är väldigt simpelt och väldigt mycket som ska tilläggas.

Skicka ett meddelande via MSN till Offa  
Svara med citat
  (#2) Gammal
Charlemagne Inte uppkopplad

Reg.datum: Jul 2009

Länk: #163616
Standard RE: Hjälp till med UP:s grafiska profil! - 2009-07-21, 11:06

Jag har lite input till dig om den grafiska profilen... tänkte att jag likaväl kan börja min bana här på forumet med ett ämne jag kan relativt väl

Logotyperna har jag inga klagomål på, de verkar funka bra. Bara figuren med hatten finns i en fungerande svartvit version också, inte alltid färgskrivare fill att tillgå. ^^

Färgen gillar jag, orange ger dynamik. Den gröna vet jag inte hur bra den stämmer eftersom den inte syns mer än i RGB-koden.

Prickmönstret gillar jag dock inte, om jag får säga min mening Det blir lätt störande för ögat som letar efter mönster som egentligen inte finns. Bättre att ha färgfält istället.

Fonterna skulle kunna funka, även om jag skulle föredra en enklare form av brödtext än Century Gothic. Den nya fonten Calibri borde funka utmärkt där.

Proponis. Fabricati Diem. Pvnc

Svara med citat
  (#3) Gammal
Stefan Flod Inte uppkopplad
Förbundsordförande UP

Stefan Flods avatar

Reg.datum: Jan 2006

Länk: #163799
Standard RE: Hjälp till med UP:s grafiska profil! - 2009-07-22, 10:51

En fråga:

Citat:
Bell Gothic Std

Style: Black

Mellanrubriker:

BellGothic Std

Style: Black

14 pt

Brödtext:

Century Gothic

Style: regular

12 pt

Är dessa "fria". Dvs är dessa icke skyddade och går att finna i tex open office, Gimp osv?

Sedan saknar jag gröna remsor och var är "snirklarna" som finns i vår nya UP folder?

tel:0760-18 89 18
http://stefanflod.com/
  Skicka ett meddelande via Skype™ till Stefan Flod  
Svara med citat
  (#4) Gammal
Stillframe Inte uppkopplad

Stillframes avatar

Reg.datum: May 2009

Länk: #163926
Standard RE: Hjälp till med UP:s grafiska profil! - 2009-07-23, 09:50

BellGothic Std är ej någon "fri" font och kan vara lite kluriga att få tag på för alla. Century Gothic däremot finns i office m.m.

Är det BellGothic Std som texten till logotypen använder sig av?

Att ha Century Gothic som är en Sans-Serif som brödtext kan ju vara lite vågat ibland om det kan bli tal om längre texter.

Det ger dock en stilren och modern känsla vilket kan vara bra. Röstar nog även jag för Calibri i detta fallet. Century Gothic är så extremt luftig och kan bli svårläst i längre texter enligt mig.

Gillar remsorna som ger en skön varierande känsla men ändå är sammanhållna. Gröna remsor kanske inte behövs om det är tänkt att använda orange som primärfärgen vilket det borde bara.

Logotypen med huvudet är klockrent och jag älskar det. Simpelt, snyggt och träffande. men ja en svart vit version borde ju finnas till hands.

Prickmönstret är ingen favorit för mig heller men kan nog ändå bli snyggt i tryck. Att bara använda ringarna och linjerna som ett dekorelement kanske skulle räcka?

Svara med citat
  (#5) Gammal
Offa Inte uppkopplad

Offas avatar

Reg.datum: Dec 2006

Länk: #166604
Standard RE: Hjälp till med UP:s grafiska profil! - 2009-08-18, 21:57

Här kommer det senaste utkastet. Jag har lyssnat på alla kommentarer och tips och hoppas att detta är bättre.

Det är fortfarande mycket som måste läggas till, men just nu måste jag ha hjälp med färgerna. Vi har grön och orange som primärfärger, och jag tycker det vore bra med några stödfärger till dem. Några förslag finns i utkastet, men de kommer ändras snart eftersom de inte fungerar tekniskt. Jag funderar på tre ljusa färger, en blå, en lila och kanske någon grå eller beige. Kom med förslag!

Det är Impact som används i logotypen, men själv vill jag helst inte se den i våra texter eftersom det är samma som PP använder. Vill inte stå alltför nära dem i vår grafiska profil eftersom vi redan har praktiskt taget samma logga.
Bifogade filer
Filtyp: pdf Grafisk profil.pdf (628.4 KB, 140 visningar)

Skicka ett meddelande via MSN till Offa  
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg Sök i det här ämnet
Sök i det här ämnet:

Avancerad sökning
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Liknande ämnen
Ämne Startat av Forum Svar Senaste inlägg
§ 7. Antagandet av Ung Pirats grafiska profil Stefan Flod Styrelsemöte 04-12-2009 till 06-12-2009 i Uppsala 0 2009-11-29 19:01
Hjälp till att samla ord och uttryck infinite_emma Hjälp sökes 15 2009-10-21 20:58
Grafisk profil till Piratpartiet nemo Att göra (STÄNGD) 3 2007-11-10 18:15