Piratpartiets mötesplattform

Ämnesverktyg Sök i det här ämnet Visningsalternativ
  (#1) Gammal
RUTROS Inte uppkopplad

RUTROSs avatar

Reg.datum: Apr 2009
Standard RE: Nyhetsbrev 2009-12-28 - 2009-12-29, 13:45

Citat:
Gammelpiraten (2009-Dec-29)Oavsett vad som är korrekt eller inte angående patent så måste texten göras begriplig och finnas tillgänglig på en mycket lättfattad nivå. Annars är frågan tämligen meningslös att ha med som en valfråga. Och observera att journalister inte är så duktiga på att skriva korrekt avseende frågeställningarna. Vanligtvis blir det rejäla förvanskningar.
Det är extremt svårt att övertyga en intelligent Svensson om att patent är av ondo. Ungefär samma svårighetsgrad som att övertyga att jorden var rund när alla trodde den var platt.
Du har naturligtvis rätt. Dessutom kommer politiska partier inte att tveka en sekund med att styra debatten mot just 3dje frågan, patentens avskaffande. Har redan hört Peter Ericsson framhålla att han också är kritiska till integritet upphovrätt, fildelning osv, men avskaffa patenten vill dom inte och det vill inte 95% av sympatisörerna heller.

Kul med jämförelsen om jorden. I vårt fall baseras referenserna på republikanska ekonomer som generellt tycker att ett statligt sanktionerat monopol är av ondo och gör allt för att bevisa att så är fallet. Vi har ju nyligen sett vad dessa krafter förmår i fråga om sjukhusreformen. Någon hjälp av fysikens lagar är inte i sikte!

Opinionen ser vad som sker i Sverige. Opinionsundersökningen visade att 67% av sympatisörerna är ombord vad gäller att mjukvarupatenten inte är nödvändiga. Det borde man ta fasta på!

http://www.svensktnaringsliv.se/mult...d_P_19685a.pdf

Detta ställningstagande kommer att försvåra chanserna till en riksdagsplats genom att trovärdigheten också i de viktiga frågorna ifrågasätts.

Intressant är att varken läkare utan gränser eller de andra aktivisterna driver frågan om att avskaffa patent, man tycks vara medvetna om att de läkemedel man kämpar om att göra mer tillgängliga, utvecklats tack vare patenten i i-länderna.

Fd Partimedlem
Ett parti vars patentpolitik vill göra 40 000 av våra mest nyskapande utvecklingsingenjörer arbetslösa kan jag inte försvara även om resten är bra.

(#2) Gammal
Björn Mattsson Woodstock Illinois Inte uppkopplad

Reg.datum: Jan 2010

Länk: #188743
Standard RE: Nyhetsbrev 2009-12-28 - 2010-01-01, 22:42

Hej Rick,
Efter ha läst ditt mycket intressanta beskrivning om patent och dess anvöndbarhet eller snarare brist på, skrev jag detta svart till min kompiss Arto, som är broder till Asko Saarinen.
Hi,
It was an absolutely delightful and insightful description of the patent system. You know that I have many time stated that the only way a small company can stay ahead of the "big boys" is by not patent its innovation and instead use trade secret as its only way to avoid being killed by legal challenges to its patent applied innovations. This is the sad fact that big corporations love to challenge patents as they get deeper insight in the invention despite their claim of invocation of their own for the challenge. They also have deep pocket so the time delay is of no consequence for them.
Very, very interesting. We have the exact same scenario here in the US in all forms of research, from military, automobile, agriculture, medical and pharma via government-paid research funding to universities and specialized institutes that then can be obtained for little or no expense. My knowledge in the life in a large corporation is somewhat limited, but my own experience at Ashland Oil and its Chemical Division more based on corporate bureaucracy and gamesmanship than on efforts for the betterment and future of the corporated entity you are paid to do.
I wish we had a Pirate party here also that would challenge both the Dems and Repub for some forward looking thinking.
Thank your brother for sharing this very insightful description and also express my gratitude to this Rick Falkvinge at the Pirate Party.

Thanks again,

Björn

PS Jag såg att vågra insändarsvar var de vanliga kyckling deltagarnas svar som inte kan se eller tänka utanför sin egen kub eller rede DS
DS

(#3) Gammal
Guest

Länk: #189500
Standard RE: Nyhetsbrev 2009-12-28 - 2010-01-06, 17:47

Patentens grundtanke var att skydda uppfinnare och kapitalsvaga mot stora industrier. Tanken patent som skyddsform är det inget fel på, dagens tillämpning är dock en annan fråga.

Ett förslag vore att när man skaffar ett patent så försvinner skyddet inom några månader om inga klara försök till kommersialisering gjorts (för småföretag och privatpersoner kan en längre tidsfrist gälla). Detta skulle hindra så kallade skyddsmattor och att patent används för att bromsa utveckling.

(#4) Gammal
Winston Smith Inte uppkopplad

Winston Smiths avatar

Reg.datum: Jun 2006

Länk: #189503
Standard RE: Nyhetsbrev 2009-12-28 - 2010-01-06, 18:36

Citat:
Anonymous (2009-Dec-29)nu bli jag faktisk lite irriterad över din okunnighet i europas historia...(jag är östtysk,därför mitt okunnighet i svenska språket...),hur fan kan du kalla skrå-och gilleväsen för "närings- och utvecklingsfientlig"?
I modern svenska används uttryck som "skråtänkande" när man pratar om tendenser till protektionism, oligopol och liknande inom en viss bransch. Det är inte forna tiders hantverkare m.m. som man avser då.

(#5) Gammal
Guest

Länk: #189532
Standard RE: Nyhetsbrev 2009-12-28 - 2010-01-06, 23:40

Citat:
Winston Smith (2010-Jan-06)
Citat:
Anonymous (2009-Dec-29)nu bli jag faktisk lite irriterad över din okunnighet i europas historia...(jag är östtysk,därför mitt okunnighet i svenska språket...),hur fan kan du kalla skrå-och gilleväsen för "närings- och utvecklingsfientlig"?
I modern svenska används uttryck som "skråtänkande" när man pratar om tendenser till protektionism, oligopol och liknande inom en viss bransch. Det är inte forna tiders hantverkare m.m. som man avser då.
... och vilken är branschen??

(#6) Gammal
Winston Smith Inte uppkopplad

Winston Smiths avatar

Reg.datum: Jun 2006

Länk: #189540
Standard RE: Nyhetsbrev 2009-12-28 - 2010-01-07, 00:27

Citat:
Anonymous (2010-Jan-06)
Citat:
Winston Smith (2010-Jan-06)I modern svenska används uttryck som "skråtänkande" när man pratar om tendenser till protektionism, oligopol och liknande inom en viss bransch. Det är inte forna tiders hantverkare m.m. som man avser då.
... och vilken är branschen??
Jag menade inte en viss unik bransch utan en bransch vilken som helst. Hur som helst så tror jag att skrå väcker trevligare associationer på tyska än på svenska.

(#7) Gammal
Guest

Länk: #189748
Standard RE: Nyhetsbrev 2009-12-28 - 2010-01-09, 13:26

Har personen ifråga, eller är densamme ej inehavare av ett eget patent så är och förbliver allt förmedlande i ärendet struntprat.

med vänlig hälsning Peter Knutas
peter.knutas@comhem.se

(#8) Gammal
Guest

Länk: #189910
Standard RE: Nyhetsbrev 2009-12-28 - 2010-01-11, 10:48

Hej!

Mycket bra artiklar alla tre. Kanske en idée kan vara att begränsa patenträtten till t.ex. 2-5 år därför att idag tar mycket kortare tid att ta fram nya "produkter". Annars avskaffa det imorgon dag, som Ni skriver.

Mvh/Leif Baginski

(#9) Gammal
virablatira Inte uppkopplad

Reg.datum: Jun 2010

Länk: #214442
Standard Sv: Nyhetsbrev 2009-12-28 - 2010-06-07, 22:12

Beklagar om jag drar upp en gammal tråd men jag hittade en artikel som berör det som Rick skrivit om. Den publicerades i tidningen Uppfinnaren & Konstruktören i slutet av förra året och där intervjuas bland andra en uppfinnare.

Han avslutar lite ironiskt med att säga att han tycker det är dåligt att vi inte kan skydda våra svenska patent i ett land USA men samtidigt hjälper vi dem med upphovsrättproblem.

Har gjort en PDF av artikeln som går att hämta här:

http://rapidshare.com/files/396407210/U_K_2009-06_Innovation___Immaterialr__tt.pdf.html

Det finns en fortsättning på denna artikel i följande nummer som jag kan skanna och lägga upp om det finns intresse.

Ämnesverktyg Sök i det här ämnet
Sök i det här ämnet:

Avancerad sökning
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är

Liknande ämnen
Ämne Startat av Forum Svar Senaste inlägg
Nyhetsbrev 2009-09-27 Rick Falkvinge Allmän information och frågor 13 2009-11-28 13:14
Nyhetsbrev 2009-10-13 Rick Falkvinge Allmän information och frågor 11 2009-10-20 19:54
Nyhetsbrev 2009-09-19 Rick Falkvinge Allmän information och frågor 13 2009-09-21 17:48
Nyhetsbrev 2009-02-09 Rick Falkvinge Allmän information och frågor 25 2009-02-17 07:33
Nyhetsbrev 2009-02-03 Rick Falkvinge Allmän information och frågor 11 2009-02-11 00:46