Piratpartiets mötesplattform

Svara

Ämnesverktyg Sök i det här ämnet Visningsalternativ
  (#1) Gammal
AndersLindbäck Inte uppkopplad

AndersLindbäcks avatar

Reg.datum: Jun 2009
Standard Hur fixa valstuga ? - 2010-05-14, 15:23

Det är många som ställer upp i både lokalvalen och riksdagsvalen och därmed ser att det vore bra att skaffa någon sorts valstuga inför valet.

Jag har kollat lite på det och tittat på följande alternativ:

• friggebod - ofta väldigt dyr ca 15000 och då tillkommer byggkostanden
  • lekstuga - ofta rätt liten men man kan få en hyfsad stor för 6500 kr med ståhöjd. http://www.blocket.se/stockholm/Aret...8.htm?ca=9&w=2
  • husvagn - tyvärr dyra även om det går att få en mossig husvagn från 60-talet för kanske 5000 kr.
Till det kommer väl polistillstånd och så markhyra till kommunen för att få stå på kommunens mark - så det kan bli rätt dyrt såvitt jag kan se.

Så hur ordnar ni det hos er ? Blir det någon valstuga och hur fixar ni det ?

Ordförande PP Västmanland. Blogg: http://kunskapssamhallet.se/
Mitt vita rena mjöl och andras smutsiga fingrar gör degen oätlig.
Upphovsrättsmonopol är ingen äganderätt utan en statlig garanterad nyttjanderätt med extremt lång tidsbegränsad rätt att bestämma över verket.

Svara med citat
  (#2) Gammal
Henry Rouhivuori Inte uppkopplad

Henry Rouhivuoris avatar

Reg.datum: Feb 2006

Länk: #212042
Standard Sv: Hur fixa valstuga ? - 2010-05-14, 15:32

Här i Borås hyrde vi en husvagn till valkampanjen 2009. Det krävdes tillstånd för att stå på torget.

Om de etablerade partierna har egna stugor eller hyr, vet jag inte.

Svara med citat
  (#3) Gammal
willenfort Inte uppkopplad

willenforts avatar

Reg.datum: Nov 2008

Länk: #212060
Standard Sv: Hur fixa valstuga ? - 2010-05-14, 22:58

Tänk på att det viktigaste med attt fixa en valstuga är INTE att fixa den fysiska stugan. Det viktigaste är att fixa folk som håller den öppen mellan minst 10.00 till 19.00 VARJE vardag och lördag. Från det att den är på plats tills dess att valet är över.

en stängd valstuga ger ett väldigt negativt intryck och förlorar röster. så starta inte det projektet utan att kunna avsluta det.

Min erfarenhet från 2006 är att det krävs en kärna på 10-12 pers som jobbar mycket + 10-20 pers som kan jobba lite för att hålla en valstuga öpen och intressant under en hel valkampanj.

som ett billigare alternativ så kan man packa 2-3 väskor fulla med valmatreal + kläder och skicka ut folk till där de andra valstugorna är . då slipper man utgifterna och måste inte fixa ett hårt schema.

Svara med citat
  (#4) Gammal
Johan mlg Karlsson Inte uppkopplad

Johan mlg Karlssons avatar

Reg.datum: Mar 2009

Länk: #212106
Standard Sv: Hur fixa valstuga ? - 2010-05-15, 12:51

Sedan finns det också ett mellanting. En matta på marken, ett bord, och ett par roll-ups eller flaggor (jag kan fixa bra pris på båda) för att avskärma. Billigt, och går att montera ner när man inte är där.

Svara med citat
  (#5) Gammal
JPAnderson Inte uppkopplad

JPAndersons avatar

Reg.datum: May 2009

Länk: #212110
Standard Sv: Hur fixa valstuga ? - 2010-05-15, 13:50

Citat:
Ursprungligen postat av Henry Rouhivuori Visa inlägg
Här i Borås hyrde vi en husvagn till valkampanjen 2009. Det krävdes tillstånd för att stå på torget.

Om de etablerade partierna har egna stugor eller hyr, vet jag inte.
Vissa kommuner i Värmland lottar ut valstugor till partierna. (Alltså tillhandahåller kommunen ett x antal)

Ledamot av valberedningen.
Tidigare; Ledamot av partistyrelsen 2012-2014, Sekreterare för Piratpartiet Värmland

Bloggar som Värmlandspiraten
Partimail | Facebook | Twitter
  Skicka ett meddelande via MSN till JPAnderson Skicka ett meddelande via Skype™ till JPAnderson  
Svara med citat
  (#6) Gammal
dansve Inte uppkopplad

Reg.datum: Feb 2009

Länk: #213164
Standard Sv: Hur fixa valstuga ? - 2010-05-24, 20:34

PP Trollhättan/Norra Älvsborg kommer troligen att köpa en gammal husvagn för 2000 kr. Tror att det är ett kostnadsmässigt svårslaget alternativ.

Svara med citat
  (#7) Gammal
Mårten Fjällström Inte uppkopplad

Mårten Fjällströms avatar

Reg.datum: Feb 2006

Länk: #216362
Standard Sv: Hur fixa valstuga ? - 2010-06-24, 13:26

Den Uppsala hade 2009 var en begagnad friggebod inköpt på blocket, mycket billigare än att köpa en ny.

"Med bevis finns inga hinder att döma så kallade muslimer i svenska domstolar, det sker dagligen. Terroristlagstiftningen gäller bara så kallade muslimer som är oskyldiga i lagens mening." - Jan Guillou

Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg Sök i det här ämnet
Sök i det här ämnet:

Avancerad sökning
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är