Piratpartiets mötesplattform

Svara

Ämnesverktyg Sök i det här ämnet Visningsalternativ
  (#1) Gammal
dansve Inte uppkopplad

Reg.datum: Feb 2009
Standard Piratpartiet i Kommuner och landsting/regioner år 2010? - 2009-05-02, 01:32

Jag vet att det är långt kvar till valet 2010 men även att vi har mycket att diskutera om vi ska kunna göra något vettigt på andra nivåer än EU:s parlament och Sveriges riksdag. Ämnet har varit uppe tidigare så jag börjar med att länka till tre trådar som berör ämnet. Hittar ni fler så posta länkar.

I Ideologi & Politik läs här

I Uppsala läns forum läs här

Lite ekonomi från Henry läs här

Ang. valsedlar från Henry läs här

Frågan har lyfts även i Jönköping

Innan folk på allvar börjar flagga för sitt intresse för att kandidera lokalt bör det finnas lite riktlinjer för hur våra mandat ska användas. Även om det givetvis kommer att finnas frågor som är unika för respektive område tror jag inte att det blir bra om det saknas en gemensam valplattform att utgå ifrån.

Svara med citat
  (#2) Gammal
Billy Gellerstedt Inte uppkopplad

Billy Gellerstedts avatar

Reg.datum: Apr 2008

Länk: #144111
Standard RE: Piratpartiet i Kommuner och landsting/regioner år 2010? - 2009-05-03, 00:19

Jag har svårt att se hur vi skulle göra någon nytta i komunfullmäktige då den församligen inte är lagstiftande.. dock kan det vara bra o vara där o utbilda politikerna.. men samtidigt så känns det som fel saker o sitta så långt nere i stegen.. lite eller inget som beslutas där påverkas av våran hållning..

Dock skulle väl en sak vara att man driver på för o köra på Open source lösningar när det gäller IT o liknande saker i kommunen / länet osv.. men det är väl också allt jag kan se just nu..

+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+

A pirate I was meant to be, trim the sails and roam the sea!

+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+

Svara med citat
  (#3) Gammal
dansve Inte uppkopplad

Länk: #144685
Standard RE: Piratpartiet i Kommuner och landsting/regioner år 2010? - 2009-05-05, 08:21

Jag har laddat hem protokollen från Vänersborgs samtliga fullmäktigesammanträden under 2008. Jag kommer i första hand att granska varje protokoll för att se om där finns ärenden som faller direkt under vårt program. I andra hand för att få lite idéer om vilka ärenden som tangerar våra frågor.

Min gissning är dock att resultatet kommer vara magert eftersom våra frågor knappt finns på dagordningen bland de etablerade partierna. Återkommer med en analys om några dagar.

Svara med citat
  (#4) Gammal
Gabriel Sjölund Inte uppkopplad

Gabriel Sjölunds avatar

Reg.datum: Dec 2008

Länk: #144703
Standard RE: Piratpartiet i Kommuner och landsting/regioner år 2010? - 2009-05-05, 09:29

Jag håller inte med om att det skulle finnas litet mer än att utbilda politiker att göra. De tidigare så vanliga och utbredda "Ipredia"-zonerna som biblioteken stått för kan arbetas för att bibehållas. Likaså så kan man arbeta för minskad kontroll i skolor vad gäller kameraövervakning mm. Man kan också arbeta för att implementera Open Source-lösningar i förvaltning och skola. Jag vet inte vad jag har för täckning i vårt politiska program som det ser ut idag för detta men det känns som bra saker att arbeta för, om inte annat.

Gabriel Sjölund
Valkretsledare Östergötland
Primärvalskandidat
http://pirat.funderar.se

Svara med citat
  (#5) Gammal
megaman Inte uppkopplad

megamans avatar

Reg.datum: Mar 2007

Länk: #144705
Standard RE: Piratpartiet i Kommuner och landsting/regioner år 2010? - 2009-05-05, 09:41

Mycket avgöras på kommunal nivå, från övervakning av medborgare, korruption, samt kontakter med EU med mera.

Svara med citat
  (#6) Gammal
dansve Inte uppkopplad

Länk: #144735
Standard RE: Piratpartiet i Kommuner och landsting/regioner år 2010? - 2009-05-05, 11:14

Frågan har lyfts även gällande Jönköping

Svara med citat
  (#7) Gammal
dansve Inte uppkopplad

Länk: #145782
Standard RE: Piratpartiet i Kommuner och landsting/regioner år 2010? - 2009-05-08, 10:27

Jag har lagt in ett par nya länkar i min första post. För att göra det översiktligt kommer jag att fortsätta fylla på där om jag hittar fler trådar på samma ämne.

Svara med citat
  (#8) Gammal
Fetrock Inte uppkopplad

Fetrocks avatar

Reg.datum: May 2009

Länk: #145800
Standard RE: Piratpartiet i Kommuner och landsting/regioner år 2010? - 2009-05-08, 11:04

Självklart att PP ska vara ett alternativ även vid de stundande kommunalvalen 2010.

Jag tror att PP kan få många röster ute i kommunerna, vad ska de annars användas till?

När man valarbetar gör men det över hela skalan, begränsar man sig till riksdagen kan många bli ointresserade eftersom många känner sig totalt främmande för vad som försigår i Rosenbad/riksdagshuset på Helgeandsholmen...

Lokalt/kommunalt behöver PP finnas med som en motkraft lika mycket som en enande kraft för väljarna, alltså de som väljer att rösta på PP.

Personligen ser jag fram emot ett PP alternativ i kommunfullmäktige, har suttit på otaliga KF som moderat & vet att PP kan göra skillnad i en rad frågor, för att inte nämna som "vågmästare".

Sedan, PP har en unik möjlighet att göra politik intressant för den halva miljonen förstagångsväljare vi har 2010, en möjlighet vi f-n inte får slösa bort!

Thats my opinion...

För de etablerade partierna är det en räddning att man ännu inte kan rösta elektroniskt.

För Piratpartiet bara en fråga om tid.

Blogg:http://collinstamjv.zmn.se/blogg.html

Svara med citat
  (#9) Gammal
dansve Inte uppkopplad

Länk: #145807
Standard RE: Piratpartiet i Kommuner och landsting/regioner år 2010? - 2009-05-08, 11:45

Citat:
Fetrock (2009-May-08)Självklart att PP ska vara ett alternativ även vid de stundande kommunalvalen 2010.

... snipp snipp...

Personligen ser jag fram emot ett PP alternativ i kommunfullmäktige, har suttit på otaliga KF som moderat & vet att PP kan göra skillnad i en rad frågor, för att inte nämna som "vågmästare".

Det vore guld värt om du kunde posta lite förslag på frågor där vi kan vara aktiva med vår nuvarande inriktning.

Svara med citat
  (#10) Gammal
Fetrock Inte uppkopplad

Fetrocks avatar

Reg.datum: May 2009

Länk: #146043
Standard RE: Piratpartiet i Kommuner och landsting/regioner år 2010? - 2009-05-08, 23:46

Hell Daniel & andra!

Låt mig återkomma när det inte varit TVÅ VM matcher i hockey, installering av trådlöst & bruten tå...d.v.s. om nån dag. ok?

För de etablerade partierna är det en räddning att man ännu inte kan rösta elektroniskt.

För Piratpartiet bara en fråga om tid.

Blogg:http://collinstamjv.zmn.se/blogg.html

Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg Sök i det här ämnet
Sök i det här ämnet:

Avancerad sökning
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Liknande ämnen
Ämne Startat av Forum Svar Senaste inlägg
Vilka konkreta frågor driver Piratpartiet inför valet 2010? erik78se Internopinion 2 2009-11-22 23:08
Kommer du rösta på Piratpartiet i riksdagsvalet 2010? agnesson Internopinion 4 2009-10-14 00:58
Piratpartiet som vågmästare 2010 minata Övrig piratpolitik 14 2008-06-23 22:06
Kommuner och landsting/regioner Henry Rouhivuori Övrig piratpolitik 0 2007-08-06 02:06
DVD-regioner vs svensk lag gufo Kultur och upphovsrätt 14 2006-08-27 11:46