Piratpartiets mötesplattform

Svara

Ämnesverktyg Sök i det här ämnet Visningsalternativ
  (#1) Gammal
Fetrock Inte uppkopplad

Fetrocks avatar

Reg.datum: May 2009
Standard RE: Piratpartiet i Kommuner och landsting/regioner år 2010? - 2009-05-15, 09:23

Tåjäveln läker så sakta...dags att svara här då kanske!

Varför ska Piratpartiet vara representerat lokalt?

- Om PP enbart innehar platser i riksdagen kan partiet komma att ses som ett "Stockholmsparti" & det är nog enbart negativt.

Med lokala mandat knyts hela landet samman & våra väljare känner sig betydligt mer delaktiga i partiets arbete på riksnivå.

- PP kommer helt klart plocka röster även under kommunalval, vore bortkastat att inte utnyttja dessa väljares val.

- Med en organiserad lokalanknytning kan partiets alla medlemmar vara med & påverka, kommunala ledamöter kommer kunna bistå även centralt med kunskap & erfarenheter.

- Med kommunalt förankrade ledamöter ökar möjligheterna att få ut partiets budskap, nu tror jag inte att landets kommunfullmäktige kommer att översvämmas av frågor som PP arbetar för/mot men som "vågparti" kommer vi förhoppningsvis kunna påverka när en sådan fråga dyker upp.

- Att arbeta lokalt i t.ex kommunfullmäktige är en otroligt bra erfarenhet & en "skola" för vidare partipolitiskt arbete.

Vi får inte glömma bort att de etablerade partierna har decennier av erfarenhet & PP får inte bli omkullsprugna & marginaliserade p.g.a oerfarenhet.

- Med fullmäktigearbete ökar möjligheterna till en fungerande lokal organisation, något som såklart är otroligt viktigt när det ska börja valarbetas.

Om organisationen redan finns behöver man inte först skapa en fungerande organisation!

- PP´s kommunala ledamöter fungerar som reklampelare & finns alltid nära väljaren, är en eller flera personer som bor i samma kommun & "kan" sin landsdel betydligt bättre än vad man gör centralt.

- En viss decentralisering ökar möjligheterna att ses som ett "riktigt" parti.

Ska allt arbete (och det är mycket arbete!) skötas & administreras centralt måste partiet ha en rejält stor arbetsgrupp.

- Mandat till riksdagen vinns inte i Stockholm allena, därför måste partiet kännas som "mitt parti där jag bor, arbetar & lever" vare sig man bor i Vilhelmina eller Åseda.

Stockholmsskräcken är tyvärr utbredd i svea rike!

- Idag är PP sett som ett typiskt "enfrågeparti".

Men vem vet hur partiet kommer att utvecklas framöver?

Att ta sig till riksdagen är förvisso en bedrift i sig men att sitta kvar efter en mantadperiod är en än större bedrift!

För de etablerade partierna är det en räddning att man ännu inte kan rösta elektroniskt.

För Piratpartiet bara en fråga om tid.

Blogg:http://collinstamjv.zmn.se/blogg.html

Svara med citat
  (#2) Gammal
Kaysow Inte uppkopplad

Kaysows avatar

Länk: #147807
Standard RE: Piratpartiet i Kommuner och landsting/regioner år 2010? - 2009-05-15, 12:24

I sammanfattning så kan PP gott och väl föra vår politik på alla nivåer, även om de största frågorna måste upp till Rosenbad.

-------------------------------------------------------------------

"Ungdomar är en svår grupp att nå."

-Fredrik Reinfeldt, Maj 2009

Svara med citat
  (#3) Gammal
dansve Inte uppkopplad

Reg.datum: Feb 2009

Länk: #147811
Standard RE: Piratpartiet i Kommuner och landsting/regioner år 2010? - 2009-05-15, 12:36

@Fetrock

Det är många som håller med om vad du säger. Vad som saknas är dock tydliga riktlinjer för hur vi ska jobba lokalt och framför allt hur vi applicerar vårt program i lokala och regionala frågor.

Svara med citat
  (#4) Gammal
Fetrock Inte uppkopplad

Fetrocks avatar

Länk: #147989
Standard RE: Piratpartiet i Kommuner och landsting/regioner år 2010? - 2009-05-15, 22:35

Japp Daniel, där håller jag med dig till fullo.

Så...vad gör vi nu?

NÄR gör vi det (bör väl ske...igår?) & sist men inte minst...vilka gör det?

Ha en BRA helg!

//

För de etablerade partierna är det en räddning att man ännu inte kan rösta elektroniskt.

Svara med citat
  (#5) Gammal
Fetrock Inte uppkopplad

Fetrocks avatar

Länk: #147990
Standard RE: Piratpartiet i Kommuner och landsting/regioner år 2010? - 2009-05-15, 22:38

Ja "våra" frågor ska självklart drivas där de kan göra skillnad/nytta!

Så UPP med dom till Rosenbadet!

Men lite beredning med lokalanknytning skadar aldrig....tror jag...

FAN klockan är redan 23.40 & allt man gjort denna afton är glott på seg film & spånat PP politik...jag som skulle fixa Nobelpriset & allt! =O)

Svara med citat
  (#6) Gammal
Peter Sjöberg Inte uppkopplad

Länk: #148811
Standard RE: Piratpartiet i Kommuner och landsting/regioner år 2010? - 2009-05-18, 22:27

Citat:
megaman (2009-May-05)Mycket avgöras på kommunal nivå, från övervakning av medborgare, korruption, samt kontakter med EU med mera.
För egen del tror jag kommunvalet blir det viktigaste.Då det är långt till Bryssel

Blir det på hemmaplan vi måste börja räta ut leden vad gäller punkt 3 på agendan.

Tänk på att dagens politik har utbildat många ,många volontärer och små föreningar.

<<<bor själv i <<<<kramfors,där arbetet började för 20 år sedan,och mäniskor förföljs och trackaseras av

kommun och samhälle dagligen......dygnet runt !

PETER...
  Skicka ett meddelande via AIM till Peter Sjöberg  
Svara med citat
  (#7) Gammal
Fetrock Inte uppkopplad

Fetrocks avatar

Länk: #149288
Standard RE: Piratpartiet i Kommuner och landsting/regioner år 2010? - 2009-05-20, 09:18

Peter - Ja man samlar sina (partiets) styrkor enklast på kommunal nivå.

Alltså gäller det att få ner partiet på just kommunalnivån, i min kommun har vi klart tillräckligt med medlemmar för att göra det utan större problem (förutom det organisatoriska) men jag kan tänka mig att det finns kommuner i riket med ytterst få medlemmar & där kan det bli svårare.

Men svårt betyder väl egentligen bara att det kan ta lite längre tid! =O)

Svara med citat
  (#8) Gammal
Tommten Inte uppkopplad

Reg.datum: Nov 2008

Länk: #150625
Standard RE: Piratpartiet i Kommuner och landsting/regioner år 2010? - 2009-05-24, 15:43

Ett krav för att UP ska få landstingsbidrag är på en del ställen att PP har landstingsmandat i det landstinget.

Stoppa övervakning på skolor borde passa bra som kommunpolitik.
  Skicka ett meddelande via MSN till Tommten Skicka ett meddelande via Skype™ till Tommten  
Svara med citat
  (#9) Gammal
willenfort Inte uppkopplad

willenforts avatar

Reg.datum: Nov 2008

Länk: #151860
Standard RE: Piratpartiet i Kommuner och landsting/regioner år 2010? - 2009-05-28, 14:37

Skall nämna att orggruppen håller på att studera olika allternativ för att skapa eller inte skapa lokala organisationer med tanke på att ställa upp i lokala val. vi (Iallafall jag) kommer att följa denna tråden och ta med mig goda ideer.

Om ngn här är intreserad av att delta så säg till. vi behöver alltid fler bra huven i orgruppen.

/C

--------------------------------
Christoffer Willenfort
Orggruppen
Energigruppen
0708-100 282

Svara med citat
  (#10) Gammal
Fetrock Inte uppkopplad

Fetrocks avatar

Länk: #155513
Standard RE: Piratpartiet i Kommuner och landsting/regioner år 2010? - 2009-06-08, 12:04

EUVALET ÄR ÖVER - NU SIKTAR VI PÅ 2010!

Nu är EU valet över & med facit i hand kan vi bara konstatera att vi, alla som arbetat för en seger i PP´s namn, gjort ett enormt arbete!

7,1% är STORT!

Lokalt har piraterna också gått starkt på många platser i landet.

I min egen kommun, Upplands Bro, fick Piratpartiet hela 9,0% vilket gör partiet större än både C, KD & V.

Detta bådar gott inför det kommande valet 2010.

Min åsikt är den att PP med automatisk självklarhet ska ställa upp inte bara till riksdagen utan också till kommunfullmäktige.

Varför kanske ni undrar, vad har PP för anledning att sitta i KF?

Piratpartiet har väl inga lokala frågor?

Både ja & nej.

På en lokalnivå kan t.ex övervakningsfrågor av publika platser komma upp.

Datasäkerhet för medborgarnas uppgifter, m.m.

Den största anledningen att ställa upp i ett kommunalval torde ändå vara den att PP inte får bli ett "Stockholmsparti".

Utan input från landets alla delar kommer partiet bli koncentrerat till just huvudstaden.

Erfarenheter, kunskap & inte minst valarbete är saker som finns lokalt & måste finnas lokalt.

Detta måste ett moderparti värna & arbeta för att bibehålla.

Utan ett grannlaga arbete på gräsrotsnivå riskerar man att ganska snabbt dränera moderpartiet.

Friskt blod/ideér o.s.v. plockas från landets alla delar, sverige är inte Stockholm allena utan mycket större än så, faktiskt!

Därför är det av största vikt att vi pirater sätter igång med vårt valarbete redan nu, om 15 månader är det nämligen landsting, kommun & riksdagsval.

Ta kontakt med er kommunledare eller dylikt & anmäl DITT intresse för att till att börja med arbeta FÖR att PP ställer upp lokalt!

MEDBORGARRÄTT ELLER FEL - DU GÖR SKILLNAD

PIRATPARTIET MOT 2010!

Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg Sök i det här ämnet
Sök i det här ämnet:

Avancerad sökning
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Liknande ämnen
Ämne Startat av Forum Svar Senaste inlägg
Vilka konkreta frågor driver Piratpartiet inför valet 2010? erik78se Internopinion 2 2009-11-22 22:08
Kommer du rösta på Piratpartiet i riksdagsvalet 2010? agnesson Internopinion 4 2009-10-13 23:58
Piratpartiet som vågmästare 2010 minata Övrig piratpolitik 14 2008-06-23 21:06
Kommuner och landsting/regioner Henry Rouhivuori Övrig piratpolitik 0 2007-08-06 01:06
DVD-regioner vs svensk lag gufo Kultur och upphovsrätt 14 2006-08-27 10:46