Piratpartiets mötesplattform

Svara

Ämnesverktyg Sök i det här ämnet Visningsalternativ
  (#1) Gammal
morr Inte uppkopplad

morrs avatar

Reg.datum: Mar 2009
Standard RE: Piratpartiet i Kommuner och landsting/regioner år 2010? - 2009-06-13, 22:54

ex på kommunala frågor:

Kultur

Bibliotek

Videoövervakning

Bredbandsutbyggnad

Öppna nätverk

Open source

Men frågan är ju, som har nämnts tidigare här, ska man driva frågorna hårt i någon form av vågmästarroll? INGA andra kommunpolitiker driver ju partifrågor på någon högre nivå. De som sitter där är ju chefen på ICA och Bosse på meken, de röstar ju i de flesta frågor som DE vill inte som partiet har inskrivet i sin ideologi.

Ska våra representanter få rösta i övriga frågor efter eget huvud så länge de har pp-tänk i hjärtat (medborgerliga och medmänskliga rättigheter).

Oavsett vad som bestäms så tror jag att det måste bestämmas något. För vare sig vi ställer upp i kommunalval eller ej så kan vi mycket väl bli inröstade ändå. Se på SD förra valet.

Tänk på hur du röstar: skyddat privatliv och delad kultur eller skyddad kultur och delat privatliv.

"Folk som säger att politik är tråkigt har aldrig engagerat sig i #piratpartiet - jag längtar efter tråkigt!" /Joshen
"JAG är piratpartiet och ryktet om min död är överdriven. Eller som vi säger på fackspråk: Go fuck yourself!" /KP

Svara med citat
  (#2) Gammal
fno Inte uppkopplad

fnos avatar

Reg.datum: Jun 2006

Länk: #158199
Standard RE: Piratpartiet i Kommuner och landsting/regioner år 2010? - 2009-06-13, 23:21

Att lägga kostsamma förslag utan att ha kostnadstäckning är populistiskt. Utan att blanda sig in i fördelningspolitik ser jag inte hur man kan föra lokal politik på en seriös nivå.

Ett måste för lokalpolitiska program är att inkludera ekonomi som ger 100% täckning för våra frågor, med avseende på skatteförändringar alternativt specifika budgetförändringar.

Svara med citat
  (#3) Gammal
Kreutner Inte uppkopplad

Reg.datum: Jun 2009

Länk: #158474
Standard RE: Piratpartiet i Kommuner och landsting/regioner år 2010? - 2009-06-14, 23:00

Jag skulle kunna tänka mig att ställa upp som kommunal representant i min lilla håla. Jag tror att den rätta vägen att gå är att följa partiprogramet och dom "stora frågorna" när det är möjligt och sedan låta varje kommun gå sin egen väg vad gäller lokala frågor.

När det kommer till fördelningspolitiken är det lämpliga frågor att inte ha någon egen åsikt om utan precis som på andra nivåer använda dessa för att förhandla med när det kommer till ärenden som rör våra huvudfrågor...

Svara med citat
  (#4) Gammal
tiger114 Inte uppkopplad

tiger114s avatar

Reg.datum: May 2009

Länk: #158526
Standard RE: Piratpartiet i Kommuner och landsting/regioner år 2010? - 2009-06-15, 06:32

Jag tror vi kan göra mycket i kommunerna runt om i landet även om vi inte är lagstiftare....tänk på stödet vi har runt om i landet i alla kommuner (titta på val.se)

I Boden jag kommer ifrån så fick Piratpartiet 7,8% och blev 4:e största parti och skulle ha som det ser ut idag 2 mandat.

Jag tycker att vi inte kan svika våra sympatisörer genom att inte ställa upp i kommunval....Piraterna behövs på alla plan.

Det som kan se annorlunda ut är ju plattformen som måste ses över när det gäller kommun valet så den diskussionen behöver vi ha igång nu på en gång.

Jag är övertygad om att vi kommer göra succé val runt om i landet i kommun valen

Svara med citat
  (#5) Gammal
johannesson77 Inte uppkopplad

Länk: #158878
Standard RE: Piratpartiet i Kommuner och landsting/regioner år 2010? - 2009-06-16, 12:19

Citat:
Fetrock (2009-May-08)Självklart att PP ska vara ett alternativ även vid de stundande kommunalvalen 2010.

Jag tror att PP kan få många röster ute i kommunerna, vad ska de annars användas till?

När man valarbetar gör men det över hela skalan, begränsar man sig till riksdagen kan många bli ointresserade eftersom många känner sig totalt främmande för vad som försigår i Rosenbad/riksdagshuset på Helgeandsholmen...

Lokalt/kommunalt behöver PP finnas med som en motkraft lika mycket som en enande kraft för väljarna, alltså de som väljer att rösta på PP.

Personligen ser jag fram emot ett PP alternativ i kommunfullmäktige, har suttit på otaliga KF som moderat & vet att PP kan göra skillnad i en rad frågor, för att inte nämna som "vågmästare".

Sedan, PP har en unik möjlighet att göra politik intressant för den halva miljonen förstagångsväljare vi har 2010, en möjlighet vi f-n inte får slösa bort!

Thats my opinion...

Exakt min mening. Även om vi inte skulle ha så mycket att göra i ett kommunfullmäktige är ett PP alternativ där som kan föra våra idéer och kunskap en mycket god idé.
  Skicka ett meddelande via MSN till johannesson77  
Svara med citat
  (#6) Gammal
Frallan Inte uppkopplad

Länk: #160172
Standard RE: Piratpartiet i Kommuner och landsting/regioner år 2010? - 2009-06-23, 11:48

Citat:
MMN-o (2009-Jun-09)Här är min första (skrivna) input i ämnet:

Citat:
Pirater till kommunerna härnäst?

Mattias Bjärnemalm diskuterar hur riksdagslistorna ska se ut. Att överlåta till distrikten att bestämma listorna tycker jag låter som en bra idé, vilket ger en lokal prägel men inte utesluter “kändisröster” heller.

Personligen ligger dock kommunvalet närmast hjärtat. Att få möjlighet att diskutera piratpolitik i kommunfullmäktige vore en väldigt betydelsefull del av den grogrund Piratpartiet behöver för att föra in Sverige i informationssamhället.

“Vad kan pirater göra i kommunen?” är den vanligaste frågan jag får på detta. Så låt oss ta en stund att fundera på detta, skriva ner det i ett slags manifest och ställa upp med det till 2010 års nationella val. Mina omedelbara förslag är:

* Open source till skolor och kommunverksamhet! (jämför rikspolitiken för öppen källkod)

* Avskaffning av nätfilter/-censur i kommunala anslutningar. (Umeå kommun är i alla fall hemska)

* Främja [lokal] amatörkultur, för ett bredare, mer diversifierat kulturliv.

* Arbeta för införande/upprätthållande av sund övervakningspolicy.

* Se över möjligheter för en öppnare och effektivare dokumenthantering (format samt tillgänglighet).

Vilka andra pirater i Sverige tycker att Piratpartiet ska in på kommunnivå? Riksdagsvalet är mycket viktigare för många än EU-, kommun- och landstingsvalet. Det innebär att färre proteströstar på ett mindre parti som Piratpartiet och hellre lägger sitt förtroende i de stora vallöften [som sällan upprätthålls]. Därför kan vi förlora på att lägga allt krut till riksdagen, när även kommunpirater skulle kunna göra en oerhörd skillnad!

Ni som kämpar med riksdagsvalet, go go go! Jag ställer t.ex. gärna upp som riksdagskandidat. Däremot har jag tänkt lägga mitt engagemang på att arbeta fram en piratpolitik för kommunerna. De som vill hjälpa till, hör av er till mig så internetar vi lite.

Mitt först inlägg i ämnet på forumet.

Av dina punkter är följande Piratpartifrågor:

* Avskaffning av nätfilter/-censur i kommunala anslutningar. (Umeå kommun är i alla fall hemska)

* Arbeta för införande/upprätthållande av sund övervakningspolicy.

Följande går med skohorn och glidmedel attt peta in som piratparti frågor, vi kan verka för att altenativen synligörs men besluten skall tas på goda ekonomiska och förvaltningstekniska grunder och inte på vem som skrivit koden:

* Open source till skolor och kommunverksamhet! (jämför rikspolitiken för öppen källkod)

* Se över möjligheter för en öppnare och effektivare dokumenthantering (format samt tillgänglighet).

Till sist har detta över huvudtaget inte med PP att göra det är normal politik starta ett lokalt kulturparti:

* Främja [lokal] amatörkultur, för ett bredare, mer diversifierat kulturliv.

Jag ser redan fröet till att vi kommer förlora röster i riksvalet på detta och har tidigare skrivit om det - nu dök det upp ett förslag om att segla under annan flagg på kommunnivå som jag kan jämka mig med. se : http://forum.piratpartiet.se/Topic160707-110-1.aspx

EDIT:

Ser också att bredbandsutbyggnad tas upp - detta är INTE en PP fråga utan en fråga hur de kommunala medlen skall användas. Att alla skall kunna ha tillgång till en ocensurerad internetuppkoppling är en PP fråga att kommun med skattemedel skall konkurera med Telia är det inte.

/EDIT

Mvh

Fredrik Larsson

"The future so bright I've gotte wear shades"

Svara med citat
  (#7) Gammal
J. C. Inte uppkopplad

Reg.datum: Oct 2008

Länk: #160176
Standard RE: Piratpartiet i Kommuner och landsting/regioner år 2010? - 2009-06-23, 12:07

Enligt den här artikeln verkar det som att vi redan bestämt oss för att ställa upp i kommunvalen: http://www.sr.se/ekot/artikel.asp?artikel=2921045

När, hur och var gjordes det beslutet?

Svara med citat
  (#8) Gammal
Fetrock Inte uppkopplad

Fetrocks avatar

Reg.datum: May 2009

Länk: #160181
Standard RE: Piratpartiet i Kommuner och landsting/regioner år 2010? - 2009-06-23, 12:38

Hörde den glada nyheten på - RADION!

När var & hur....huvudsaken (min uppfattning) är att vi, PP, ställer upp även lokalt.

Men visst...nog för att det HAr diskuterats en tid men själva "beslutet" ramlade väl inte fram via mail/blogg/forum.

NU KÖR VI VA????!!!!

För de etablerade partierna är det en räddning att man ännu inte kan rösta elektroniskt.

För Piratpartiet bara en fråga om tid.

Blogg:http://collinstamjv.zmn.se/blogg.html

Svara med citat
  (#9) Gammal
J. C. Inte uppkopplad

Reg.datum: Oct 2008

Länk: #160182
Standard RE: Piratpartiet i Kommuner och landsting/regioner år 2010? - 2009-06-23, 12:47

Citat:
Fetrock (2009-Jun-23)Hörde den glada nyheten på - RADION!

När var & hur....huvudsaken (min uppfattning) är att vi, PP, ställer upp även lokalt.

Men visst...nog för att det HAr diskuterats en tid men själva "beslutet" ramlade väl inte fram via mail/blogg/forum.

NU KÖR VI VA????!!!!

Nej, huvudsaken är att partiledningen valt att inte informera sina partimedlemmar om detta utan låter oss höra det via media. Dessutom är frågan om huruvida vi ska ställa upp i kommunval enligt min uppfattning långt ifrån färdigdiskuterad.

Svara med citat
  (#10) Gammal
Henry Rouhivuori Inte uppkopplad

Henry Rouhivuoris avatar

Reg.datum: Feb 2006

Länk: #160183
Standard RE: Piratpartiet i Kommuner och landsting/regioner år 2010? - 2009-06-23, 12:53

Citat:
Jimmy Callin (2009-Jun-23)Nej, huvudsaken är att partiledningen valt att inte informera sina partimedlemmar om detta utan låter oss höra det via media. Dessutom är frågan om huruvida vi ska ställa upp i kommunval enligt min uppfattning långt ifrån färdigdiskuterad.
Vi kan inte skriva på hemsidan att vi ställer upp i kommunvalet och sedan inte finns intresse för det ute i kommunerna. Om Uppsala vill ställa upp i kommunvalet, så är det deras beslut. Vi kan inte tvinga medlemmarna att kandidera till kommunerna där det inte finns intresse för det.

Man kan då inte säga att Piratpartiet ställer upp i kommun och landstingsvalet generellt.

Ekonomiansvarig

ingsoc.eu

Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg Sök i det här ämnet
Sök i det här ämnet:

Avancerad sökning
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Liknande ämnen
Ämne Startat av Forum Svar Senaste inlägg
Vilka konkreta frågor driver Piratpartiet inför valet 2010? erik78se Internopinion 2 2009-11-22 23:08
Kommer du rösta på Piratpartiet i riksdagsvalet 2010? agnesson Internopinion 4 2009-10-14 00:58
Piratpartiet som vågmästare 2010 minata Övrig piratpolitik 14 2008-06-23 22:06
Kommuner och landsting/regioner Henry Rouhivuori Övrig piratpolitik 0 2007-08-06 02:06
DVD-regioner vs svensk lag gufo Kultur och upphovsrätt 14 2006-08-27 11:46