Piratpartiets mötesplattform

Svara

Ämnesverktyg Sök i det här ämnet Visningsalternativ
  (#1) Gammal
J. C. Inte uppkopplad

Reg.datum: Oct 2008
Standard RE: Piratpartiet i Kommuner och landsting/regioner år 2010? - 2009-06-23, 13:05

Citat:
Henry Rouhivuori (2009-Jun-23)
Citat:
Jimmy Callin (2009-Jun-23)Nej, huvudsaken är att partiledningen valt att inte informera sina partimedlemmar om detta utan låter oss höra det via media. Dessutom är frågan om huruvida vi ska ställa upp i kommunval enligt min uppfattning långt ifrån färdigdiskuterad.

Vi kan inte skriva på hemsidan att vi ställer upp i kommunvalet och sedan inte finns intresse för det ute i kommunerna. Om Uppsala vill ställa upp i kommunvalet, så är det deras beslut. Vi kan inte tvinga medlemmarna att kandidera till kommunerna där det inte finns intresse för det.

Man kan då inte säga att Piratpartiet ställer upp i kommun och landstingsvalet generellt.

Nej, men att gå ut och säga att man har rätt att ställa upp i kommunval är något som borde gjorts till partimedlemmar innan man gick ut med det till media. Ifall vi går ut med sådant här till media med en gång är det säkerligen flera kommunledare som kommer bli uppringda och bli överrumplade med frågan huruvida de ska ställa upp i kommunvalet. Det måste fås en chans att diskuteras internt inom lokala distrikt först.

Svara med citat
  (#2) Gammal
Frallan Inte uppkopplad

Reg.datum: Jun 2009

Länk: #160196
Standard RE: Piratpartiet i Kommuner och landsting/regioner år 2010? - 2009-06-23, 13:30

Moderator:

Radera pls.

Mvh

FL

"The future so bright I've gotte wear shades"

Svara med citat
  (#3) Gammal
Frallan Inte uppkopplad

Länk: #160197
Standard RE: Piratpartiet i Kommuner och landsting/regioner år 2010? - 2009-06-23, 13:31

Jag håller med Jimmy och har skrivit följande brev till Rick.

Citat:

Jag hoppas att du blivit rätt citerad ang. kommunalvalen om inte så bortse från kommentarerna.

Till att börja med anser jag inte att det är ok att via AB få reda på att vi skall ställa upp i kommunalvalen. Det hade varit lämpligt om det skett i en presskommunike via hemsidan eller så.

Sedan är inte införande av open source system i kommunerna en PP fråga. Möjligen kann det vara en PP fråga att överväga Open Sorce viud upphandlingarna men kommunala system skall väljas på förvaltningstekniska grunder inte beroende på källan. Likaså gäller det med huruvida kommunen skall äga sin kod eller vi licens köpa rättigheten att använda den - det finns fördelar och nackdelar med båda delarna.

Tillgång till ett ocensurerat informationsflöde är en PP-fråga men inte huruvida man med skattemedel skall konkurrera med Telia ang. leveranserna av sagda rättighet.

Jag ställer mig fortfarande frågande till vad nyttan är med att ställa upp i komunalvalen men är beslutet taget i god demokratisk ordning rättar jag mig naturligtvis därefter.

Mvh

Fredrik Larsson

Svara med citat
  (#4) Gammal
agnesson Inte uppkopplad
Ansvarig forumgruppen

agnessons avatar

Reg.datum: Apr 2006

Länk: #160207
Standard RE: Piratpartiet i Kommuner och landsting/regioner år 2010? - 2009-06-23, 14:11

Flyttar från övrigt relaterat till vår politik till valarbete, kommunalval

Sitter i partiledningen med ansvar för lokala föreningar

Arbetar som lokal assistent åt Amelia Andersdotter i Sverige

Svara med citat
  (#5) Gammal
Leeson Inte uppkopplad

Reg.datum: May 2009

Länk: #160269
Standard RE: Piratpartiet i Kommuner och landsting/regioner år 2010? - 2009-06-23, 17:37

Håller med om det olämpliga i att inte förankra beslutet(?) att ställa upp i kommun - och landstingsval hos medlemmarna innan informationen ges till media.

Det sagt, jag tror nog att PP kan göra viss nytta i kommun och landsting. Nu är större delen av PPs program baserat på att ändra nationell lagstiftning, något som inte är aktuellt i kommun och landsting, men jag kan ändå se framför mig en plattform baserat på våra grundprinciper, men mer praktiskt tillämpat:

- Jobba för ökad transparens i förvaltningen. Till exempel finns det fall där kommunala bolag inte behöver bry sig om offentlighetsprincipen, vilket leder till att kommuner kan lägga ut politiskt obekväma saker "på entrepenad".

. Jobba för en restriktiv hållning till register kopplade till person. Speciellt i landstingen och i skolan finns problem med detta.

- Jobba för en restriktiv hållning till övervakningskameror, särskilt på offentlig plats.

- Jobba för en restriktiv hållning när det gäller övervakning av anställda

- Jobba för att kommunens nät inte filtreras "bara för att"

Dock gäller det att hålla tungar rätt i munnen och inte trilla dit på fördelningspolitiken.

Dvs vad pengar skall användas till och/eller hur pengarna skall komma in är inget PP skall befatta sig med.

Svara med citat
  (#6) Gammal
Henrik Enblom Inte uppkopplad

Henrik Enbloms avatar

Reg.datum: Jun 2006

Länk: #160329
Standard RE: Piratpartiet i Kommuner och landsting/regioner år 2010? - 2009-06-24, 03:46

Varför finns det alltid folk som inte läser ordentligt?

Citat:
Piratpartiet har ännu inte tagit fram något kommunpolitiskt program, men partiledningens inriktning är att de lokalavdelningar som så önskar ska kunna ställa upp i kommun- och landstingsval i valet nästa höst.

Vice Kommunledare Eskilstuna
henrik.enblom [internet-kaka] piratpartiet.se
Novus @ irc.piratpartiet.se
novus_pp @ Evil skype

Svara med citat
  (#7) Gammal
Frallan Inte uppkopplad

Länk: #160342
Standard RE: Piratpartiet i Kommuner och landsting/regioner år 2010? - 2009-06-24, 10:14

Fick just svar ifr. Rick som sade att det varit i koncensus sedan 2007 att man skall låta de som vill ställa upp kommunalt. Jag är tydligen den som inte varit med ordentligt - ber därför om ursäkt eftersom det är jag som inte läst på tillräckligt.

Icke desto mindre tror jag att det är en dålig idé och om den leder till ställningstaganden utanför de kärnområden som Pp har som t.ex. fördelnings- eller förvaltnings politik anser jag det fullkomligt förkastligt.

Mvh

Fredrik Larsson

Svara med citat
  (#8) Gammal
deerf Inte uppkopplad

deerfs avatar

Reg.datum: Jun 2006

Länk: #160457
Standard RE: Piratpartiet i Kommuner och landsting/regioner år 2010? - 2009-06-25, 00:27

herre gud klagmostrar. Läs! inget är förankrat eller beslutat..

Sen hoppas jag det beslutas om det. För skulle vara ett nöjje i min kommun att ställa upp med en lista. Finns massa att arbeta med här.

Sen hoppas ja att vi har ett program. Inte som jag ser att vissa vill, att vi får ställa oss hur vi vill i frågor. Det skulle vara förkastligt och vi skulle äta upp oss själva innifrån...

Jonas Sandberg

Ordförande Ung Pirat Piteå
Kommunledare Piratpartiet Älvsbyn
Valkretsledare Norrbotten

Svara med citat
  (#9) Gammal
Frallan Inte uppkopplad

Länk: #160569
Standard RE: Piratpartiet i Kommuner och landsting/regioner år 2010? - 2009-06-25, 14:32

Citat:
deerf (2009-Jun-25)herre gud klagmostrar. Läs! inget är förankrat eller beslutat..

Sen hoppas jag det beslutas om det. För skulle vara ett nöjje i min kommun att ställa upp med en lista. Finns massa att arbeta med här.

Sen hoppas ja att vi har ett program. Inte som jag ser att vissa vill, att vi får ställa oss hur vi vill i frågor. Det skulle vara förkastligt och vi skulle äta upp oss själva innifrån...

jag håller med om båda dina påståenden - problemet är att vi har inte och kan inte ta fram ett program. Hela idéen med PP är att vi är opolitiska i andra frågor än de som direkt berör våra områden. Skulle vi försöka ändra detta slår din "äta upp oss själva innifrån" teori in.

Mvh

Fredrik Larsson

Svara med citat
  (#10) Gammal
JPAnderson Inte uppkopplad

JPAndersons avatar

Reg.datum: May 2009

Länk: #160741
Standard RE: Piratpartiet i Kommuner och landsting/regioner år 2010? - 2009-06-26, 03:03

Du menar alltså att vi bara kandiderar till riksdan på samma 3 kärnfrågor?

Ledamot av valberedningen.
Tidigare; Ledamot av partistyrelsen 2012-2014, Sekreterare för Piratpartiet Värmland

Bloggar som Värmlandspiraten
Partimail | Facebook | Twitter
  Skicka ett meddelande via MSN till JPAnderson Skicka ett meddelande via Skype™ till JPAnderson  
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg Sök i det här ämnet
Sök i det här ämnet:

Avancerad sökning
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Liknande ämnen
Ämne Startat av Forum Svar Senaste inlägg
Vilka konkreta frågor driver Piratpartiet inför valet 2010? erik78se Internopinion 2 2009-11-22 23:08
Kommer du rösta på Piratpartiet i riksdagsvalet 2010? agnesson Internopinion 4 2009-10-14 00:58
Piratpartiet som vågmästare 2010 minata Övrig piratpolitik 14 2008-06-23 22:06
Kommuner och landsting/regioner Henry Rouhivuori Övrig piratpolitik 0 2007-08-06 02:06
DVD-regioner vs svensk lag gufo Kultur och upphovsrätt 14 2006-08-27 11:46